Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

tør og strittene pels

Startet af Zopad, 4. April 2012, kl. 18:50

Zopad

vidste ikk lige om det høre til her eller under helbred men pga min frittes tidligere ejere gav ham bad alt alt for ofte (måske oss pga forkert foder) har jeg en fritte med meget tør og skidt pels :(
jeg har læst herinde at man godt må give dem små mængder lakseolie hvilket jeg har været lidt i tvivl om han ville kunne tåle og derfor ikke prøvet.. men udover han er kommet på en bedre kost (hvor der oss er lidt fisk i i forvejen) og får fiske snacks er der så noget der vil kunne hjælpe på sådan en bad-ødelagt-pels ? 

:)
Apollo & Draco <3

Tanja11

lakseolie skulle give en god pels, har det selv og min ilder har en dejlig blød pels.
hvis du giver det i små mængder skulle der ikke ske noget, men hvis du giver det for tit kan han godt få tynd mave :)
Calcifer <3

R.I.P. Futte og Tykke

mette11

Jeg tror at hvis du giver god kost nu, så vil pelsen med tiden blive bedre. Du kan sagtens give lidt lakseolie ind imellem. Du kan også give en æggeblomme om ugen (om det ligefrem er godt for pelsen ved jeg ikke, men det er rigtig sundt for dem). God kost, ingen bad, frisk luft burde hjælpe  ;)

Anne

Man skal først og fremmest huske at sommerpels generelt sjældent er særligt blød, den har det med at være en smule strid hvor vinterpelsen kan være silkeblød hos nogle.

Men lakseolie er godt for pelsen som du skriver, og det må de gerne få (men det skal ikke overdoseres). Derudover er en æggeblomme om ugen også god for pelsen og man kan også give efa olie, som de fleste ildere elsker, men som er vegetabilsk, og ilderen er jo designet til animalske produkter.

Zopad

Citat fra: Tanja11 Dato  4. April 2012, kl. 18:53
lakseolie skulle give en god pels, har det selv og min ilder har en dejlig blød pels.
hvis du giver det i små mængder skulle der ikke ske noget, men hvis du giver det for tit kan han godt få tynd mave :)

Det var nemlig oss lidt det jeg frygtede for han har kun været vant til tør kost hos den tidligere ejer og fik lidt blød afførring første gang han fik en katte snack der var 100% tørret kyllinge kød (og det var Ikk fordi han fik for meget a det ;) ) men allerede dagen efter var hans afførring fin igen og nu kan han godt tåle snacksne og når han får lidt fisk :)

Men så tænker bare hans mave måske er lidt sart overfor det fordi den Ikk har været udsat for det??

Haha er totalt pyllermor ;)
Apollo & Draco <3

Zopad

Citat fra: mette11 Dato  4. April 2012, kl. 18:57
Jeg tror at hvis du giver god kost nu, så vil pelsen med tiden blive bedre. Du kan sagtens give lidt lakseolie ind imellem. Du kan også give en æggeblomme om ugen (om det ligefrem er godt for pelsen ved jeg ikke, men det er rigtig sundt for dem). God kost, ingen bad, frisk luft burde hjælpe  ;)

Tak :) jeg holder mig oss helt fra badningen .. er oss sikker på det nok skal blive bedre med tiden :) man vil jo bare gerne gøre det så godt for sit lille rovdyr :D plus hans tørre hud oss klør på ham så det jo heller Ikk sjovt for ham (han har Ikk lopper! ;) )
Apollo & Draco <3

Zopad

Citat fra: Anne Dato  4. April 2012, kl. 19:42
Man skal først og fremmest huske at sommerpels generelt sjældent er særligt blød, den har det med at være en smule strid hvor vinterpelsen kan være silkeblød hos nogle.

Men lakseolie er godt for pelsen som du skriver, og det må de gerne få (men det skal ikke overdoseres). Derudover er en æggeblomme om ugen også god for pelsen og man kan også give efa olie, som de fleste ildere elsker, men som er vegetabilsk, og ilderen er jo designet til animalske produkter.

Hmm men er det Ikk lidt tidligt med sommerpelsen? Men tror da helt sikkert han vil elske både æggeblomme og lakseolie :) han er et rigtig lille madøre .. Så under alle omstændigheder skal han Ikk ha for meget olie da han oss skal passe på vægten :)
Apollo & Draco <3

Anne

æggeblomme indeholder også en del fedt. Og det er meget forskelligt hvornår de skifter pels, men det er nu her de skifter og nogle har skiftet

ilderhjemmet

Alle vores er i pelsskifte  :) vi giver olie 1xugentligt samt æggeblomme også 1xugentligt, en lidt "strid" pels om sommeren  (mindre vægttab) og dejlig silkeblød pels om vinteren (dejlige store basser)  <3 <3 <3
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

mette11

Pelsskifte kan også få pelsen til at se endnu værre ud og det klør også på mange når de skifter. Alle mine er i gang nu, så det er muligt at din også gør  ;)

Zopad

Tak for alle de gode råd :D oss rigtig godt a vide med pelsskift a det oss kan gøre det .. Men da jeg fik ham var der ingen tvivl om a pelsen var "ødelagt" :( de gav ham oss bad en gang om ugen.. Men nu syntes jeg allerede den virker bedre og nu kan resten så godt være pelsskiftning men det kan ihvertfald Ikk skade a give olie og æggeblomme oss ;)
Apollo & Draco <3