Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Larm og lyde

Startet af Isht, 16. August 2013, kl. 11:52

Isht

Jeg har søgt lidt herinde, men synes ikke helt jeg kunne finde et svar.
Når jeres ildere larmer, hvordan gør de det? :P er det lyde de siger eller legetøjet eller generel aktivitets støj?

CMS

Primært raslen med legetøj, klokker på kattetræ, skubber ting på gulvet osv :) Når de siger noget, hvæser de (pg mine gør det tit for de sjoveste grunde), eller "båtten" fordi de er glade.
Mange hilsner Christina

Eliza

#2
Enig med CMS og så er nogle af dem rigtig gode til at kradse i ting, hvilket kan larme rigtig meget. Det var et stort problem for mig om natten da jeg boede i lejlighed.

De kan også skrige rigtig højt når de slås ;)

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Isht

Tak for for svarene, så blev jeg lidt klogere  :)

lille_jill

Mine syntes det er skægt at smide ting ned fra borde, rive indhold ud af reoler, flytte på kattebakkerne og ruske tremmer.
Larmer en del.

AnneHansen

Når ilderen er rigtigt legesyg hopper den rundt i en "krigsdans" eller "dance of joy" med åben mund og hovedet svingende rundt til alle sider. Den vil ofte også "båtte" som er en "dook dook dook" lyd, den kommer med. "Båtten" kan dog, udover at ilderen er meget glad, betyde, at den finder noget spændende, eller den kan bruge lyden til, at fortælle, at noget gør ondt på den (fx hvis man kommer til at træde den på halen) eller at den sidder fast i noget, vil ilderen starte med "båtten" som så går over i skrigen. Ilderen kan, hvis den bliver bange, bruge skrig og i sjældne tilfælde kan man høre den gø. Hvis ilderen bliver rigtig bange, vil den udstøde et højt skrig samtidigt med at den puster sig op og afgiver sekretet fra analkirtlerne. Derudover kan den finde på at hvæse, hvilket betyder at den er utilfreds eller bange, men er sjældent et tegn på aggressivitet. En glad og veltilpasset ilder vil ofte hoppe let henover jorden på tåspidserne og med krummet ryg, hvor en ilder der er bange eller usikker vil holde sig tæt ind til væggene og gå forsigtigt frem.

Venligst
Anne

Anne

#6
Hej Anne, husk lige kilde når du citerer. Det du skriver er jo mere eller mindre direkte taget fra difs pasningsvejledning :)

AnneHansen

#7
Hejsa,

Jeg er helt ny herinde, så det vidste jeg ikke.. Sorry  :-$

Skal jeg så bare skrive det som en kildehenvisning, ganske som når man skriver en bog? Således:

Kildehenvisning:

Dansk Ilderforening (2013) Ilderinfo
Karina Anée Købke. (2000) Ilderen som kæledyr
& lidt hjemmebryggeri


Tak for hjælpen ;)

Venligst
Anne

Anne

#8
Du kan sætte citattegn om og så lægge et link :) Jeg har selv skrevet det meste af det du citerer, så du kan nok forstå jeg lige studser, men jeg er da glad for at du synes det er brugbart :D

Velkommen til.

AnneHansen

Hej Anne,

Det er mere end brugbart. Det er det som kommer nærmest med mine erfaringer... Er du hos dansk ilderforening. siden du har skrevet det? Hvis du er, ved du så om der igen er kommet system i tingene.. Vi var medlem der i flere år, men så skiftede de bestyrelse, og så var der noget med at der var nogle som ikke ville være med mere osv. osv. I et par år var det kontingentopkrævningen det eneste vi hørte, desværre, fordi der var førhen et sjovt "medlemsblad" "pomfritten", som vi holdt så meget af.. Vi meldte os så ind igen her for 2 år siden, men har så ikke hørt fra dem siden.. Derfor tænkte jeg at der måske var ved at komme gang i tingene igen og sammenkomsterne/stævnerne, nu der er een der har skrevet noget så fornuftigt materiale til dem, som det du har lavet er!

Tak for hjælpen, Anne....

NB! Ved du hvor og hvordan jeg kan sætte et billede af vores ildere på, lige som I har gjort ;)