Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Info om ilder.

Startet af Damnboy, 18. Oktober 2013, kl. 02:50

Damnboy

Nu har jeg kigger rundt på forummet her.
Og jeg kunne pisse godt tænke mig en ilde,
Skal de have meget plads, skal det være Speciel foder,
Og parring hvor gamle skal de være :).

Møghætte

De skal have meget plads og speciel mad med meget kød indhold. Parring? Mener du hvor gamle de skal være for at kunne parres? Jeg vil forslog du besøger nogle med ildere:) Det kan give dig at godt indblik i hvordan dyret er når du jar mødt ilderen;P Og du kan udspørge ejeren om alt du måtte have på hjertet:) Nu kan jeg se du bor i Munkebo, hvilket så vidt jeg husker er på fyn og vi er et par stykker ilderejer her :) Du er vekkommen hos mig hvis det er og har også nogle veninder med ildere :)
Med venlig hilsen fra Tia, Hel, Arrow og mig :)

Damnboy

Ja og mange tak. finder lige ud af noget og skriver igen :D


Anne

http://ilder.dk/?page_id=408
Prøv at læse her og ellers kan du søge herinde på det meste.  Det skulle gerne give dig en grundlæggende viden, og du er selvfølgelig velkommen til at spørge hvis det så et noget du et i tvivl om.

Damnboy

Jeg har kigget rundt og sådan, jeg har et spørgsmål omkring sygdom.
Jeg har læst ret meget med de bliver hurtig syge og sådan, Er det ret tit eller hvad?;).
Jeg læste også noget med de spiser kød som fisk og det, kan man godt give dem fisk som er skåret ud i små stykker.

Møghætte

Forresten er der ogsp ildee grupper inde på facebook hvor man kan stille spørgsmål og sådan noget:) P.S. Har send dig en besked herinde:)
Med venlig hilsen fra Tia, Hel, Arrow og mig :)

Eliza

Ildere kan godt spise fisk men det skal kun være en sjælden gang imellem, da det ikke som sådan er en naturlig del af deres føde i naturen.

Det er langt bedre at give dem voksne mus eller andre foderdyr. Råt kød med knogler kan også gives, men prøv at ramme noget som ligger så tæt som muligt på naturlige fødekilder. Altså er oksekød ikke så godt, da en ilder næppe kan slå en ko ihjel ;) Men hvis man kun giver kød skal man sætte sig grundigt ind i det, da man ellers kan fejlernære som i sidste ende kan medføre sygdomme de kan dø af. det samme gælder hvis man giver dårligt tørfoder.

Ildere er desværre "gode" til at blive syge. De får hurtigt kræft som ofte ikke kan behandles. De tre årsager vi oftest ser der giver kræft er dårlig avl (altså når folk vælger at avle på ildere der intet stamtavle er på, så de ikke aner noget om det og når de ikke ved hvad det kræver af tilskud til både tæve og hvalpe), de får kræft af dårligt foder, hvilket der desværre findes rigtig meget af og langt de fleste mærker tørfoder til ildere er ikke egnet til en ilder kan leve af det. Og sidste grund til kræft er kirurgisk neutralisering især hvis det gøres tidligt.


Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Damnboy

Mange tak for hjælpen alle sammen :D.