Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

et spørgsmål om kryptokisme

Startet af the bird, 20. Februar 2012, kl. 14:32

the bird

som en del af jer nok ved har vi for nyligt fået kastreret vores kryptokide fritte Loke.. siden har jeg gået og tænkt lidt omkring kryptokisme, ved det ligger i generne og det ligger både hos hannen og tæven, ved også at en i teorien at en han sagtens kan have det i generne selvom begge hans sten er faldet ned.. så her kommer så mit spørgsmål, kan man på nogen måde få sine dyr testet for at se om de har det i generene?

FerretParadise

Ann Hillerslev.

Anne

#2
Nej man kan desværre ikke teste for det.

Foskning i kryptokisme hos hund har vist at der er tale om et recissivt gen (faktisk flere gener, det er ikek så ligetil, men nu leger jeg lige det er). Begge forældre skal altså have enten et eller 2 "kryptokide" gener før hvalpene bliver kryptokide. En  han kan bære genet og stadig have sine 2 testikler, hvis han har 2 "kryptokide" gener viser han defekten. En tæve kan ligesom hannerne være bærere, altså kun have et "kryptokidt gen", men hun kan også have 2 uden det giver sig til udtryk, fordi hun jo ikke  har nogle kugler der kan undlade at falde ned.

Hvis begge forældre er bærere vil nogle af deres hvalpe blive kryptokide, andre vil blive bærere og andre igen vil have 2 raske gener, men man kan desværre ikke se på dem hvem der er bærer. Man kan dog vide at hvis man har 2 ildere der har lavet kryptokide hvalpe, så er de bærere og kan lave kryptokide hvalpe igen og vil give genet for det videre til nogle af sine hvalpe (og hvis de har det i dobbelt dosis så til alle deres hvalpe).

Der har på et tidspunkt i ilderverdenen været en misforståelse med at kryptokisme var dominant (og den opfattelse lader til stadig at herske blandt nogle), og derfor kun kunne gives fra en han der var kryptokid eller fra en tæve man jo ikke kan se det på. Jeg har også selv troet det på et tidspunkt, men det anerkendte forskning jeg har kunnet finde om det peger altså på at det er forkert og at det er et recissivt og derfor kan bæres selv af hanner der ikke viser det.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1677504

Dark Crystal Ferret

#3
Det er desværre et ømtåleligt emne blandt omdrætter. Desværre siger jeg fordi jeg syndes det ville være interessant at få mere viden om og lære om. Især fordi det er meget udbredt, måske især blandt visse farver. Men det behøves ikke kun at ligge hos farverne, det ligger bestemt også bag hvad folk/opdrætteren ligger sammen i sine parringer. Det handler om at kende sine linjer. Men ikke engang det kan man sige 100% er nok. For mange dyr, og opdrættere kan du måske ikke finde mere. Enten fordi de ikke eksisterer mere, eller fordi du ikke aner hvor i verden de er nu. Her mener jeg med en tavle hvor du måske i et led har en mor tilbage fra 2004 og en far tilbage fra 2002 som eksempel.

Men jeg syndes det er fint du spøger. Jeg vil meget gerne lære mere om det. Meget gerne endda. For som Anne siger, så er der nogle misforståelser på området, og ting som man troede før i tiden, som man siden har fundet ud af ikke er rigtige mere via forskning.

Meningerne omkring kryptokisme er også meget delt blandt opdrættere. Og det kommer ofte til nogle ret voldsomme sammenstyrt herinde, når det her emne kommer op.
Jeg har også min, men jeg syndes det kunne være utrolig fedt hvis man kunne have en tråd KUN med information og folks egne meninger. Så man måske kunne forbygge problemet via oplysning.
Der er mange herinde der ved en hel del mere om hvilken forskning og resultater af denne der er, end jeg. Så jeg vil da bestemt følge med i tråden, og se om jeg kan lære nogle nye ting. Jeg tror med opdræt aldrig du kan få for lidt viden. Og der er altid nyt du kan lære.. så det vil jeg da klart glæde mig til, hvis denne tråd kan udvikle sig til en oplysnings tråd  :P :fnis:

Anne: jeg har set dit link.. Jeg smutter fluks ind og kigger det nu :dans:

Anne

#4
jeg ved ikke om man kan læse hele artiklen eller om det er fordi jeg er logget ind via uni... men der ligger flere artikler om det på google scolar.

Jeg synes egentlig vi skulle have mindre personlige holdninger og mere fakta. Personlige holdninger lærer vi ikke noget af ift kryptokisme, andet hvordan folk forholder sig til det og det kommer vi jo ikke videre med.

Der er en alt for stor tendens til at det bliver pegen fingre frem for en saglig debat og sådan er det ALTID i ildermiljøet, ofte fordi der er megte vi ikke kan finde faktuel viden om og det så bliver degraderet til holdningsspørgsmål. Det er super ærgeligt og jeg savner den genetikdebat man kan have hos mus. F.eks. ved man at A^y genet giver farverne red og fawn, man VED at genet hænger sammen med overvægt og dertil relaterede sygdomme og så ved man at det er højeste dominant på A locus. Vi har virkelig brug for noget af det samme her.

Men det har bare en tendens til at blive en årsag til at pege fingre opdrættere imellem... Man kan ikke se på en ilder om den bærer kryptokisme og vi kan alle få kryptokide hvalpe ved et uheld da recissive gener kan gemme sig længe, men der er jo ikke andet end at forsøge at lære lidt af den faktuelle viden og så reagere ud fra det - den del mangler vi så også lidt fordi  der stadig er mange forskellige teorier omkring kryptokisme blandt ilderfolk.

Dark Crystal Ferret

Citat fra: Anne Dato 20. Februar 2012, kl. 15:51
jeg ved ikke om man kan læse hele artiklen eller om det er fordi jeg er logget ind via uni... men der ligger flere artikler om det på google scolar.

Jeg synes egentlig vi skulle have mindre personlige holdninger og mere fakta. Personlige holdninger lærer vi ikke noget af ift kryptokisme, andet hvordan folk forholder sig til det og det kommer vi jo ikke videre med.

Der er en alt for stor tendens til at det bliver pegen fingre frem for en saglig debat og sådan er det ALTID i ildermiljøet, ofte fordi der er megte vi ikke kan finde faktuel viden om og det så bliver degraderet til holdningsspørgsmål. Det er super ærgeligt og jeg savner den genetikdebat man kan have hos mus. F.eks. ved man at A^y genet giver farverne red og fawn, man VED at genet hænger sammen med overvægt og dertil relaterede sygdomme og så ved man at det er højeste dominant på A locus. Vi har virkelig brug for noget af det samme her.

Men det har bare en tendens til at blive en årsag til at pege fingre opdrættere imellem... Man kan ikke se på en ilder om den bærer kryptokisme og vi kan alle få kryptokide hvalpe ved et uheld da recissive gener kan gemme sig længe, men der er jo ikke andet end at forsøge at lære lidt af den faktuelle viden og så reagere ud fra det - den del mangler vi så også lidt fordi  der stadig er mange forskellige teorier omkring kryptokisme blandt ilderfolk.

Jeg er meget meget enig med det du skriver her. Og det kunne være spændene at lære mere om, og hvad andre ved der har været af forskning og resultater, hvad andre ved om kryptokisme. Jeg kunne helt sikkert godt ønske mig en tråd kun med fakta - og uden mudderkast og pege finger af hinanden.

Og nej.. jeg kunne ikke rigtig se noget på det link der. Der var ikke særlig meget at læse :-$ :fnis:

the bird

Citat fra: Anne Dato 20. Februar 2012, kl. 15:15
Nej man kan desværre ikke teste for det.

Foskning i kryptokisme hos hund har vist at der er tale om et recissivt gen (faktisk flere gener, det er ikek så ligetil, men nu leger jeg lige det er). Begge forældre skal altså have enten et eller 2 "kryptokide" gener før hvalpene bliver kryptokide. En  han kan bære genet og stadig have sine 2 testikler, hvis han har 2 "kryptokide" gener viser han defekten. En tæve kan ligesom hannerne være bærere, altså kun have et "kryptokidt gen", men hun kan også have 2 uden det giver sig til udtryk, fordi hun jo ikke  har nogle kugler der kan undlade at falde ned.

Hvis begge forældre er bærere vil nogle af deres hvalpe blive kryptokide, andre vil blive bærere og andre igen vil have 2 raske gener, men man kan desværre ikke se på dem hvem der er bærer. Man kan dog vide at hvis man har 2 ildere der har lavet kryptokide hvalpe, så er de bærere og kan lave kryptokide hvalpe igen og vil give genet for det videre til nogle af sine hvalpe (og hvis de har det i dobbelt dosis så til alle deres hvalpe).

Der har på et tidspunkt i ilderverdenen været en misforståelse med at kryptokisme var dominant (og den opfattelse lader til stadig at herske blandt nogle), og derfor kun kunne gives fra en han der var kryptokid eller fra en tæve man jo ikke kan se det på. Jeg har også selv troet det på et tidspunkt, men det anerkendte forskning jeg har kunnet finde om det peger altså på at det er forkert og at det er et recissivt og derfor kan bæres selv af hanner der ikke viser det.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1677504

okay, jeg er lidt død i hovedet i dag, så skal lige være helt med,
hvis du parre to dyr op og der kommer kryptokide hvalpe, kræver det så at begge forældre er bærere eller er det nok at det kun er den ene forældre der har genet? hvis begge dyr har genet bliver alle deres han hvalpe så kryptokide hvor alle tæverne kun får genet?

Anne

recissive gener (og det menes at kryptokisme er recissivt) skal bæres af begge forældre. F.eks. er farven sort hos mus (og andre gnavere) recissivt. Hvis man parrer 2 "vildtfarvede" (agouti) mus sammen der begge bærer sort, så vil nogle af ungerne blive sorte, nogle vil blive agouti og nogle vil blive agouti som bærer sort.

Forældrene vil hedde Aa og Aa (A er agouti, a er sort)

Deres unger bliver
AA aa og Aa

Hvis vi kalder kryptokisme for k og siger at K er et raskt gen, det er ikke det genet hedder rigtigt, og som sagt er der flere ting, men lad os forsimple det lidt for forståelsen af recissive gener.

En tæve kan så være KK (ikke kryptokid eller bærer) Kk (bærer) eller kk ("kryptokid"), uden man kan se det på hende, fordi hun ikke har nogle kugler genet kan påvirke. En han viser det kun hvis han er kk, han kan være Kk og bære genet uden man kan se noget på ham eller selvfølgelig være KK rask ikke bærer.

Hvis du parrer 2 bærere sammen Kk og Kk vil du få KK (raske dyr der ikke bærer det), Kk (raske bærere) og kk (kryptokide hanner og tæver der ikek viser de har generne, men som vil give et sygt gen videre til alle deres unger).

Shamua

Rigtig godt forsimplet Anne.

Så kommer der så lige et "farligt" spørgsmål fra mig. Jeg ved ikke om nogen kender svaret. Men jeg snakkede med nogle hollændere om det at "avle kryp ud af linjerne", hvor det påstod, at hannerne der er raske bærere af kryp (altså Kk), godt kan vise det ved at have langsomt nedfalde sten. Er der nogle der ved om der er hold i denne påstand?

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Så vidt jeg kan læse mig til, så er det dyr med sen nedstigning eller hvor man kan palpere testiklen ned -stadig krypto eller monokid og det er stadig arveligt og forbundet til kryptokisme og kan forsage flere kryptokide hvalpe :)
Så de er ikke "raske bærere" :) bare mindre ramt af deres genetiske deficit

Shamua

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 29. Februar 2012, kl. 10:29
Så vidt jeg kan læse mig til, så er det dyr med sen nedstigning eller hvor man kan palpere testiklen ned -stadig krypto eller monokid og det er stadig arveligt og forbundet til kryptokisme og kan forsage flere kryptokide hvalpe :)
Så de er ikke "raske bærere" :) bare mindre ramt af deres genetiske deficit
okay, godt at vide :)

Vh. Marianne

Dark Crystal Ferret

#11
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 29. Februar 2012, kl. 10:29
Så vidt jeg kan læse mig til, så er det dyr med sen nedstigning eller hvor man kan palpere testiklen ned -stadig krypto eller monokid og det er stadig arveligt og forbundet til kryptokisme og kan forsage flere kryptokide hvalpe :)
Så de er ikke "raske bærere" :) bare mindre ramt af deres genetiske deficit

Ville faktisk selv havde spurgt om det her. :fnis: For det er også en påstand jeg har hørt flere gange. Så super tak :love:

Et andet spørgsmål jeg lige ville høre om nogen ved. Ved man om krypto langt ude i linjen.. altså eks i 5 eller 6 led, hvis man har så meget på den, stadig gør hele linjen til bærer?
Og et andet farligt spørgsmål:  Er der overhovedet mulighed for at avle kryptokid ud af en linje, eller er det umuligt?

KittAnderson

Hele linjen er jo ikke bærer selvom krypto vises i 5-6 led. Der vil i nogle tilfælde komme helt raske ildere i et kuld, men eftersom man ikke kan teste det, kan linjen godt bære det i mange generationer, men hvis man er heldig (læs: man kan ikke vide sig sikker), kan man godt avle det ud af linjen.

Det er muligt at avle krypto genet ud af linjen, hvis man kunne teste hvilke ildere der er bærer og hvilke der er raske. Hvis man parrer en rask hvalp med en rask ilder vil genet jo være væk. Der i mod hvis du parrer en bærer med en rask vil kryptogenet sandsynligvis vise sig hos nogle af hvalpene som vil være bærer.
Og så starter vi forfra med hvalpe der bærer genet.
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Anne

Recissive gener kan ligge længe i en linie uden de kommer til udtryk. Det kræver at det bæres på begge sider før det kan komme til udtryk jo, så hvis der er en kryptokid i linien nogle led tilbage, så kan man ikke være sikker på at det ikke er i ens dyr. Det kan være nedarvet eller man kan have fået en der ikke har det, det er ikke til at vide.

Dark Crystal Ferret