Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

et spørgsmål om kryptokisme

Startet af the bird, 20. Februar 2012, kl. 14:32

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Ret god forklarring! og desværre et spørgsmål jeg er nødt til at forholde mig til!

Jeg har jo Lupus fra sidste sommer og nu har jeg desværre fået af vide at hans onkel har vist kryptokisme :( altså Lupus Farmor parret med en anden han har lavet en hvalp der er kryptokid!

Og hvis jeg har forstået det rigtig så vil Lupus jo så højst sandsynlig være bærer med Kk? og kun meget lille chance for at han er KK ikke? Han har haft helt normale testikler som faldt ned  ret tidligt og har ligge som de skulle! Men ja så er det vel bare at når man ikke kan teste for kryptokisme og om han er KK eller Kk at det ville være enormt uansvarligt at lave kuld med ham?! Det er i hvert fald min tanke!

Øv bøv hvor er det altså noget skidt!!

Dark Crystal Ferret

Hvis der er kryptokisme i hans linje, vil jeg sige det er uansvarligt at begynde at avle på ham jo. Min forståelse for kryptokisme bliver også større og større i takt med jeg lære mere og mere om det, og som jeg har forstået det, så kan det godt springe et led over. Det står vist også i tråden i forvejen :-$ Så selvom man får et kuld hvor der er risiko for kryptokisme, så behøves sygdommen ikke at vise sig der. Det kan være alle dyrene er helt i orden, men at deres børn så får det. Det er det der går den her sygdom så enormt svær at finde ud af (syndes jeg) for du kan ikke testet imod det, og du kan intet stille op hvis det er i din linje.

Lige noget helt andet

Men kan man så ikke også sige at alle sorte og chokolade, med gener tilbage fra Herzog, også har det i linjerne? For mange af hans linjer har jo allerede vist sig at have fået børn,børnebørn osv. hvor en eller flere har haft sent nedfaldne kugler, eller kun en eller slet ingen. Jeg syndes jeg har hørt det i mange linjer efterhården, hvor vi har Herzog i. Og før i tiden troede jeg ikke at sent nedfaldne kugler var inde under kryptokisme, hvad jeg så forstår nu at det er, også selvom de kommer ned på plads. Hvis bare man valgte en uden krypto som anden part. Men jeg forstår lidt nu, at det ikke gør nogen forskel.
Og ved godt det er lidt farligt at skrive det her.. Men jeg har bare altid ment at hvor der var vilje, var der vej. Men det er der så ikke i en linje hvor der er set krypto i før, eller hvad?
Sorry jeg skal have så meget ind med ske :-$

Shamua

#17
Du kan ikke sige at der med sikkerhed er kryp i en herzog linje, fordi du jo netop kan avle det væk, hvis man er heldig!

Men eftersom at der er en del i tyskland og holland som skider højt og helligt på kryp, og jeg ved at der er blevet brugt flere dyr som var kryp i avl (ikke kun herzog linjer), så føler jeg mig slet ikke sikker med de linjer, netop fordi jeg virkelig ikke aner om nogen er bærer.

Jeg har selv to herzog linjer, som alders mæssigt ser meget fornuftigt ud, med flere dyr som er døde lang tid efter de nåede veteran grænsen, men jeg har virkelig svært ved at skulle anvende dem til avl (hvilket jo egentlig er meget synd, når de egentlig kan lave perfekte kæledyr med lang levealder). Jeg sidder lidt med følelsen, at bruger jeg dem i avl, så ville jeg ødelægge den linje jeg bruger dem på.
Ingen af mine drenge har så haft tilnærmelsesvis problemer med stenene, og det har der heller ikke været i flere led tilbage (så vidt jeg har fået fortalt). Men bruger jeg dem så, og de får kryp hvalpe, så kan man jo så sidde med en lang næse bagefter og håbe at deres operation går godt (som det jo også for det meste gør).

Anna: Der er jo flere som har brugt linjer hvor de har været usikre. Den onkel du snakker om ved jeg godt hvem er (tror jeg), og jeg tror ikke jeg ville være voldsomt nervøs for at bruge ham. Det er så fordi jeg har hørt andre ting som gør at jeg ikke tror han var kryp. Men det er så en hel anden side af historien. Men hvis hans onkel var rigtig kryp, så ville jeg ikke bruge ham. Det er vel et spørgsmål om din egen mave fornemmelse. Det er også bare træls hvis han så er bærer, og der dukker kryp op senere i linjen, og du så ville blive nød til at lukke linjen og starte et avlsarbejde forfra.
Jeg har selv valgt et parring fra med Macto, netop i den linje, fordi jeg fik afvide at ham "onklen" var kryp, og jeg så ville være bange for at bruge mactos linje på den, for så kunne man jo netop risikerer at der kom kryp hvalpe (fordi macto er af herzog linje, også selvom det ikke er sikkert at han er bærer). Og det synes jeg dengang var mega uansvarligt af mig selv at gøre. I dag ville jeg nok have valgt anderledes, fordi jeg tror ikke linjen er bærer af kryp. :) - Men det er min HELT egen mavefornemmelse og tanker og diskutioner med 3 forskellige dyrlæger der har gjort at jeg er kommet frem til det :)
En hel anden ting er så, at der er jo flere der har dyr i avl fra den linje, du kan jo opsnuse dem og så spørge dem om de har haft problemer. Så vidt jeg ved har der ikke været nogle problemer med kryp. :)

Vh. Marianne

Anne

#18
Anna:

Personligt ville jeg ikke vælge at avle på et dyr der har kryptokisme så tæt på i linien. man kan være heldig at ens ilder ikke er bærer eller man kan være uheldig at den er, det er ikke til at vide. Jeg synes det skal være en virkelig god linie/tavle før der er en "grund" til at løbe den risiko, men den slags findes jo selvfølgelig også.

Det er et personligt valg, og jeg synes det er flot og modigt at du står så åbent frem herinde og lufter dine tanker og overvejelser om det, for det kræver alligevel en del i vores miljø og viser at du da i hvert fald har et ønske om at gøre tingene rigtigt (hvad der så er rigtigt er der delte meninger om) og være ansvarlig. Stor credit for det.

Shamua

Nå, det var så ikke den samme vi talte om, så nej.. Jeg ville ikke bruge ham!

Og som Anne siger, du får lige lidt credit herfra for at være ærlig :)

Vh. Marianne

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Anne Dato  9. Marts 2012, kl. 20:11
Anna:

Personligt ville jeg ikke vælge at avle på et dyr der har kryptokisme så tæt på i linien. man kan være heldig at ens ilder ikke er bærer eller man kan være uheldig at den er, det er ikke til at vide. Jeg synes det skal være en virkelig god linie/tavle før der er en "grund" til at løbe den risiko, men den slags findes jo selvfølgelig også.

Det er et personligt valg, og jeg synes det er flot og modigt at du står så åbent frem herinde og lufter dine tanker og overvejelser om det, for det kræver alligevel en del i vores miljø og viser at du da i hvert fald har et ønske om at gøre tingene rigtigt (hvad der så er rigtigt er der delte meninger om) og være ansvarlig. Stor credit for det.

Bestemt! Skal jeg gøre noget så vil jeg gøre det ordentligt. Andet har jeg ikke samvittighed til!
Det er nu spændende med genetik, men øv at man skal lære det udfra et så ærgerligt emne:0/ og lupus får vidst bare et implantat indenfor nærmere fremtid! Vil simpelthen ikke tage en chance selvom han er jordens dejligste og nemmeste virile dreng! Så vil jeg i stedet glæde mig over at han er en dejlige kæledreng!

FerretParadise

#21
Respekt herfra.  :)
Jeg synes du har taget den helt rigtige beslutning.
Ann Hillerslev.

Anne

Jeg har virkelig stor respekt for din beslutning og din åbenhed omkring det. Jeg ved også hvor ærgelig man føler sig når man må lukke et avlsdyr, for det er mange håb og drømme der lige styrter sammen i et splitsekund. Jeg håber du finder noget andet så du kan få lov at føre dine planer ud i livet!

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Mange tak ;) men efter min mening er det også den eneste rigtige beslutning der er for i mine øjne må det da være til alles interesse at vi får bugt  med genetiske deffekter og sygdomme eller gør sit yderste for ikke at bidrage til mere af det!

Og som fremtidig opdrætter ville jeg få hjerteskærende dårlig samvittighed over at mine hvalpe ende med deffektet hvis jeg vidste jeg havde taget en chance :( nu ved jeg bare hvor frygtelig ked af det kenzos opdrætter har været over hans dårlige hofter og hun har virkelig haft skyldfølelse selvom hun faktisk havde avlet med gode linjer uden HD til stede og forældrene var blevet tjekket jævnlig i hoved og røv siden de var små og frem til parring! Man har virkelig bare et stort ansvar for at høre sit bedste hvis man absolut vil lege med avl!

Ja Anne det er virkelig ærgerligt når man må indse at den man havde drømt om at bruge bare ikke egner sig alligevel og man starter lidt forfra på en måde! Men jeg har ikke mistet ham og det er det vigtigste!
Og så har jeg heldig hvis heller ikke spor travlt! Nu skal vi lige ha  vores eget "avl" til verden og ha styr på at være forældre før jeg skal sætte hvalpe i verden;0)
Så der kommer "hvalp" hos os i år, den blivet bare knapt så behåret men skider og æder sikkert lige så meget som ilderhvalpe! Og så må vi se efter avlsdyr til næste år hvis det hele flasker sig!

Minority ferrets

Ja det er sgu også ret træls det er opdaget så sent!!! 2 dage efter JJ blev parret op fandt jeg ud af at der er en enkelt krypt dreng i linjen. Jeg har haft snakket med avler til JJ og avler til hendes mormor og oldemor, men ingen har fortalt noget. Først da jeg ser drengen kan jeg se han er krypt og først da jeg snakker med Anna går det op for mig at han er i familie med JJ.

Det er skide træls man skal opdage det sådan, og at man kan håbe lidt på at hun går tom samtidig med at man glæder sig til hvalpe. Men uanset hvad er alle hvalpekøbere der er på venteliste underrettet og kuldet skulle alligevel ikke sælges til avl. Jeg har gjort meget ud af at fortælle hvalpekøbere om ricikoen ved en dreng fra os!

Vi er dog mere sikre på at der ikke er kryptokisme i hannen, men det er stadig noget bæ at opdage 5 dage for sent!!! Havde ikke brugt hende hvis jeg havde vidst det!
Christina og Jimmy
Marlon, William, Willow, JJ, Sheldon, Anders, Kali, Daegan, Vincent, Geronimo, Pandora, Amy, Remus, Loki, Caya, Mattis, Birk, Balder, Pontus, Zero, Nemi, Logan, Pixie, Storm og Wicca <3
- Minority ferrets             D.I.P. Paise, Arwen, Lucifer, Gustaf, Metallica, Santo, Andy og Thor <3             R.I.P. Viktor <3
http://minorityferrets.weebly.com/index.html

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Minority ferrets Dato 10. Marts 2012, kl. 08:21
Ja det er sgu også ret træls det er opdaget så sent!!! 2 dage efter JJ blev parret op fandt jeg ud af at der er en enkelt krypt dreng i linjen. Jeg har haft snakket med avler til JJ og avler til hendes mormor og oldemor, men ingen har fortalt noget. Først da jeg ser drengen kan jeg se han er krypt og først da jeg snakker med Anna går det op for mig at han er i familie med JJ.

Det er skide træls man skal opdage det sådan, og at man kan håbe lidt på at hun går tom samtidig med at man glæder sig til hvalpe. Men uanset hvad er alle hvalpekøbere der er på venteliste underrettet og kuldet skulle alligevel ikke sælges til avl. Jeg har gjort meget ud af at fortælle hvalpekøbere om ricikoen ved en dreng fra os!

Vi er dog mere sikre på at der ikke er kryptokisme i hannen, men det er stadig noget bæ at opdage 5 dage for sent!!! Havde ikke brugt hende hvis jeg havde vidst det!

Ja det er virkelig noget øv for dig og i der hele taget! Det er sårn nogle lækre og dejlige dyr fra det kuld! Men ja der er jo ikke noget at gøre ved det! Håber det bedste for kuldet om de kommer til verden eller ej;0)

Og så må vi glæde os over at de ikke er syge vores dyr, men vi sikkert har glæde af dem mange år endnu som kælebasser:0)