Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

hjæææælp !! (:

Startet af nok, 18. Oktober 2009, kl. 16:02

Julie

damn alis, der var du hurtigere end mig :lol:

cibatuchsi

Citat fra: nok Dato 18. Oktober 2009, kl. 19:06
skal de forståes på den måde at ilder lugter ?
-og kan man evt gøre noget ved det, alså skifte(hø) og vasker dere inventar i buret?

og det med at bide lidt gør sku ikk noget, har opfrostret 2 katte :)
- da den ene fik vi tidligt, og den anden fik vi som 6 uger gammel fordi dens mor ikk ville passe hende :)
-og de bed lidt :)

den eneste frygt jeg har ved at anskaffe mig en ilder, er at de ville blive for meget arbejde med hensynd til mad, har en arbejde og tjener godt, min lille bror vil betale halvdelen´...
er enlig osse lidt bange for at det kommer til at lugte da min mor ikk vil have lugten..

men kan en ilder godt klare katte, fordi vi har nemlig 3, 2 voksne huner, og en lille han med krudt i røven :D !(han er 2 måneder)
en ilder skal IKKE gå i hø som en kanin og andre smådyr.
men have en masse dejlig lune tæpper, hængekøjer osv i deres bur.
at du har opfostet 2 katte der kunne bide lidt er bare slet ikke det samme som en ilder der bider. desværre.
mht mad kan du vælge at fodre med tørfoder til ildere/katte(ikke alt kattemad kan gives) det meste tørfoder der er egnet ligger mellem 350-700 kr for 8-10 kg.  du kan også fodre med barf(kød, knogler osv) men det er ikke alle ildere der vil det lige med det samme.
lugte gør de og det kan man ikke gøre så meget ved.  dog lugter virile hanner meget mere end kastereret hanner og piger.
katte og ildere kan godt gå sammen, men har ikke selv prøvet så det kan jeg ikke sige noget om.
sidst men ikke mindst skal du huske på at en ilder skal til dyrlægen min. 1 gang om året og have deres årlige vac.

men prøv engang at finde en i nærhenden af dig der holder ildere og som gerne vil vise dig sine dyr så du kan få et indtryk i hvordan de er og hvordan de lever



cibatuchsi

og ja der var jeg ikke hurtig nok. sikke i kan i dag piger :)  lækkert at se

nok

 Jeg er vildt glad for at de svare så seriøst og stiller alle de spørgsmål til mig :) !

alså jeg skal endten have ilder før eller efter jul, håber på før, men tror ikk det sker :/ ..
og



-og katte killinger der ikk er blevet træner af "mor", men er blevet taget af, af en labrador hun, kan godt finde på at bide :)
men skal have 2 voksne der er nogle lunde trænet til ikk at gøre det, ... men jeg går til kampsport så er klar til at få knups, så der sker sku ikk noget ved sådan nogle små fætre bidder lidt i starten :)

har osse haft rotter, (ved godt det ikk er det samme) men de bed osse meget i starten, men stopper efter jeg begyndte at tage dem i nakken når de gjorde det, de er døde nu, da den ene ble vsyg kort efter jeg fik den, og den anden lærte sig selv at klatre ud af burdet,,,, og der ventede "tilde-mis" min kat :) ..



hvis de ikk kan tåle hø,kan man vel bare smide nogle vakse glude(små håndklæder) ind til dem, dem kan de vel godt klare sig med :)?

nok

og angående det med at møde nogle, vil jeg meget gerne :) ..
-men det med lugten er fordi min mor har lugtet til dem i dyrehandlerne ... og det stunker tit

lille_jill

Hold dig fra ildere i dyrehandlere.. Fleecetæpper og hængekøjer er nok det, de fleste bruger til ilderne i deres bure. Bruger ikke bur selv.
Hvor bor du henne af?

nok

jeg skal sku heller ikk have en fra en dyrehandlerne !
har rigtigt dårlige oplevelser med dyr fra dyrehandlerne :)

Stubba

de kan jo godt lugte lidt .. læste et sted at de var lidt af et stinkdyr :b hehe. jeg synes ikke det er så slemt, kun med mailo .. der - når han bliver forskrækket - slipper en vind (FØJ!) ..
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

AlisVolatPropiis

Tag ud og besøg nogen :) jeg tvivler på en ilder lugter mindre i en dyrehandel end den gør fra en avler, de fleste dyrehandlere -trods deres andre mange mangler, gør faktisk nogenlunde godt rent hos deres dyr, -lugt mindsker jo salget...og hvalpe lugter ikke mere end neutraliserede dyr.

Hehe tøser...jeg kan nu godt lide vi skriver det samme :D

xCelina

Nok - du bliver nødt til at fortælle hvor i landet du er fra, ellers er der jo ingen der har mulighed for at hjælpe dig med at du kan se dyrene?! hehe.. ;)

nok

det står ellers på min profil :s ...

men jeg bor i kokkedal næsten hørsholm;)..
ligger mellem fredensborg og hørsholm

Black Diamond

Man kan SLET ikke samligne katte bid med ilder bid. En killing der skal bide trænes  :X Jeg har selv opfostres flere killinger med sutteflaske og har slet ikke været ude for at de skulle dirakte bidetrænes.. Men tja.. der er jo forskælg på dyr.. Men nej, det kan du desværre ikke samligne. En ilder gør det udlukkne for at prøve dine grænser af. og den stopper ikke når du siger nej. Så bliver det tit for mange ildere, sjovt. Og så køre kampen om hvem der bestemmer. selv hvis du køber en voksen, så kan du ikke vide dig sikker på om den vil gøre det her. Især fordi du er ny.. En ilder eller mange ildere kan mærke når man er usikker i sin opdrægelse og så vil den sætte ind på dine svageste punkter. De første månder er ikke sjov for mange og det sætter end toldmodighed på prøve.
Men på den anden side. Køber man en ilder et ordenligt sted så kan man få det dejligste kæledyr ud af dem. Du må altså ikke tro det er som en kat. Det er jeg sikker på du også ved. Men jeg siger det bare.
Hø.. Nej det er en dårlig idé som de ander siger.
Og som jeg siger, vasker man tæpper og køjer reglmæssigt så tager det altså meget af lugten. Men du må tale det igennem med din mor. For du kan ikke undgå lugt. Alle dyr har en lugt. Men ilderen lugter på en anden måde og også mere. Der er nogle dyr der ikke lugter lige så meget som ander. Men lugt kommer der altså tit. Derfor er det vigtigt du tager en ordenlig snak med din familie før du gør det. For det er virkelig synd hvis din mor bliver ked af ilderen når du HAR fået den.. Så er det klar bedre hun melder klart ud og du kan forklare hvad vi har sagt herinde. Så du er 100% sikker på hun ved hvad hun siger Ja til. Det ville være synd hvis ilderen skulle skifte hjem hurtigt fordi din mor måske bliver ked af den..

Men jeg syndes det er fint du undersøger og spørger FØR du får ilderen. Det er helt sikkert også det bedste man kan gøre når man er ny ilderejer.

AlisVolatPropiis

Husk lige at det altså ER for sent at få udeboende ildere nu, medmindre du meget heldigt finder nogle der allerede bor ude. Det er simpelthen for koldt og de fleste er ved at udvikle vinterpels til "indendørs" brug. Ilderen vil fryse, blive syg og tjah...

:)

nok

det forstod jeg ikk lige..
hva mener du med det, er der nogle ildere der kan udlvikle den pels, og andre kan ikke.. :S ?

pls forklare nermere alis

cibatuchsi

hvis ilderen er vant til at gå inden for får den ikke nær så tyk/varm vinterpels som hvis den er vant til at gå udenfor, der vil en ilder der normalt bor inden for dødfryse hvis den blev sat til at leve uden for nu. det ville være som hvis du kun måtte tage en tynd langærmet bluse på hele vinteren i stedet for din tykke vinter jakke når du skal ud.