Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

hjæææælp !! (:

Startet af nok, 18. Oktober 2009, kl. 16:02

nok

Hængelås ;D !

hey, læste et sted at hannerer større end hunner. ..
hvor store kan de blive :)?

AlisVolatPropiis

Det er faktisk ikke en så skidt ide, da nogle mennesker synes det er skide synd at holde "vilde" dyr, og derfor lukker dem ud.

Bare HUSK at grave net helt ned til fliserne under buret, de graver sig altså ud.

Og tjah...en typisk tæve ligger vel på en 600-900g og en typisk han vil veje mellem 1200-1700g

PiaLyng

Hanner kan være fra 900gram til 2.5 kg :D (hva jeg ved af :) )
Hunnerne er mere mellem 400gram - 1kg

Julie

vær opmærksom på at en hængelås ikke altid kan holde sammen på lågen, forstået på den måde, at ilderen kan åbne lågen til ét punkt, før låsen stopper den.. hvis ilderen er lille nok, har den ingen problemer med at klemme sig ud ;)
puuha, det med vægt er meget forskelligt, men jeg mener det er noget med 700-1000 g for en tæve og 1100-2500 g for en han (alt efter om den er kastreret eller ej), men jeg kan ikke helt huske det.. selvfølgelig er der nogle ildere der ikke passer ind under disse intervaller, men prøv tjek vores vægtskemaer her:
hunner
hanner

nok

gad godt have sådan en 2 kilos han :D

Julie

fantastisk at vi er 3 der svarer på det samme og vi er overhovedet ikke enige med vægten :lol:

Julie

hvis den er oppe i den ende (+1600), så er de som regel virile.. og så er det de lugter fælt

nok


PiaLyng

Men der er tilfælde hvor ilderen kan komme op omkring de 2kg :). Selvom de er kastereret :). Dog er det vist ikke ret mange :)

Julie

jepp, det kan godt lade sig gøre, og der er da også nogle der har ildere på +2 kg der er kastreret.. og omvendt tæver ned til omkring de 400 g

Namilla

Det her er på ingen måde for at være efter dig, men jeg studser over at I har haft rotter som blev syge og døde, og kamæleoner som også blev syge og døde, i min verden bliver dyr ikke bare syge og dør, uden at man har haft dem til dyrlægen... du er vel godt klar over, at en ilder er et dyr med en meget dårlig helbredsstatestik ikke? Det er dyr som ikke bare bliver raske af sig selv, så du risikerer altså at bruge flere tusinde kroner om året på dyrlæger... Vaccination skal til 1 gang om året, og koster omkring 500 kr, derudover kommer behandlinger hvis ildere bliver syg, spiser noget der sætter sig fast i maven, kommer til skade osv... Alt i alt har jeg vel brugt omkring 1000 kr. pr. ilder/pr år, ud over de obligatoriske vaccinationer, og jeg betragter mig selv som forholdsvis let sluppet på det punkt...

Nå, nok om det.
Skal ilderen bo udenfor, så kan du naturligvis ikke have den så meget ude, som hvis den boede inde...derfor synes jeg ikke at et bur er plads nok... Lav et topsikret anlæg i haven, hvor ilderen/ilderne har plads til at lege og boltre sig, når de er ude...så kan du også bedre forsvare når der er dage hvor du ikke kan være sammen med den i mindst 4 timer... (og dem vil der givetvis komme en del af, når du er 17 år gammel)...
Min måde er ikke den eneste måde, men her er billeder af mit udeanlæg
http://www.ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=7259

Hvis du alligevel beslutter dig for at have dem i et bur, så SKAL der være læ!, det må ikke kunne regne ind (heller ikke når det stormer) og der skal være en isoleret kasse, hvor der også er læ for vinden...
Forestil dig at vi har en periode med regn og blæst (og det er jo ikke en sjældenhed i Danmark), skal ilderne så ligge i en lille kasse hele tiden?

Tænk på en ilder som en hund eller en kat...det er ikke burdyr, de egner sig ikke til at leve i et bur...men med ildere kan det være nødvendigt, hvis man ikke kan have fritgående...men de bliver kort sagt bimse i bøtten, hvis de sidder for meget i et bur... Og tro ikke at ilderen kan rende og passe sig selv, når du har den inde...de 4 timer om dagen, hvor du er sammen med ilderen, skal du være SAMMEN med den...aktivere den, lege med den, opdrage på den...

Mht din mor, så er det altså et must at du tager hende med ud og besøger nogen der har ildere... Det kan ikke undgåes at en ilder vil have uheld på gulvet ind imellem når den er ude, og det skal din mor altså være forberedt på...det kan altså lugtes at man har ilder... det er smadder synd for dig og for ilderen, hvis du får den, og så alligevel må skilde  dig af med den, fordi din mor ikke kan leve med lugten... Ja, katte er også rovdyr, men en kattebakke kommer aldrig til at lugte ligeså slemt som en ilderbakke...de andre dyr I har haft, kan ikke sammenlignes med ilderen, lugtmæssigt...
Vær i øvrigt obs på, at ilderen vil se alle mindre dyr som mad...dvs at bure med mus, rotter, marsvin, kaniner osv, skal langt udenfor ilderen rækkevidde, og helst i et andet rum (mindre pattedyr kan nemlig blive meget stressede over lugten af ilder).

Mht bid. Kattebid kan slet ikke sammenlignes med ilderbid. En ilder bider hul så det bløder, og den bider HÅRDT! Jeg har prøvet at blive piercet i den ene øreflip af en ilder...den bed simpelthen igennem...og den var ikke engang specielt sur, han var bare en lidt uopdragen hvalp...De kan også bide igennem fingernegle... Selvom du får en voksen, så vil den stadig prøve grænser af (hos hele familien, så det skal de andre i din familie være klare over), for sådan er ildere bare. Den vil i øvrigt skulle lære forfra at blive bakketrænet, fordi den jo kommer til et nyt sted, hvor den ikke ved hvor bakkerne står...det bliver så i øvrigt ikke nemmere af, at den skal flyttes frem og tilbage mellem to nye steder (ude og inde)...

Alt dette er ikke for at afskrække dig...jeg håber bare du er klar over hvad du går ind til...

nok

kamælioner er et af de dyr der bliver nemmest syge, der skal intet til. og den ene havde vi osse i 2 år, den anden døde som 2 måneder gammel(og gjorde hele kuldet)
rotterne købte jeg fra 2 forskellige på et gnaver, reptil meet up :)
den ene var syg fra starten og den smittede den anden.

men jeg har været ude og møde 2 opdrættere så ved godt hvad jeg går indtil nu :) ..
og har helt styr på det nu :)

Pipvig

Hej Nok

Det er godt at høre at du stadig har mod på det.
Om ikke andet så får i ihvertfald nok ildere at se på træffet.

Hilsener

Stine