Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

hejsa ny her med min første ilder. Benjamin en laban på 12 uger.

Startet af Dirty25, 29. Januar 2010, kl. 09:49

Dirty25

Hejsa er helt ny med ilder er en dreng på 25 som bor med min kone og vores søn på 3 år i brønderslev/nordjylland. Vi er meget glade for dyr og har derfor en kamaleon, akvarium, kanin og ja nu faldte jeg for en sød ilder, med rigtigt meget energi.. Derfor den har fået bandit navnet Benjamin.

Håber den her side kan hjælpe mig med at gøre det så godt som muligt for vores lille ny i familien..

Kan starte med at spørge om hvordan er det nemmest at gøre den renlig at få den til at gå i dens bakke??

Hvilken alder kan man begynde at gå tur med den i og kan jeg godt starte mens der er sne??

Hvordan underholder man sin ilder bedst den har et helt værelse på 5 m2 med bur som står åbent, men når vi er hjemme får den lov at løbe i hele huset så vi kan lege med den, men hvordan leger man bedst med den, skal man have noget legetøj små bolde og såen eller??

Sidste spørgsmål hvad skal man gøre for at den lære ikke og må bide nu når vi har en søn på kun 3 år.??

AlisVolatPropiis

#1
1) man lærer om dyret FØR man køber det...(og hold den væk fra kaninen....det er set før de slår dem ihjel selvom de er det større)

2) læs -der er sindsygt mange ting der skal tages højde for før man anskaffer en ilder, og for at sikre den har det godt, det bliver du nød til at læse op på herinde, der kan simpelthen ikke skrives det hele men...

Køb godt foder (tjek forslag til dette herinde), ildersikkert hus er et must..en ilder skal MINDST ud og rende i 4 timer dagligt, hvis den ikke allerede er fritgående, det er ikke et burdyr og må derfor højst bruge sine "sovetimer" i et sådant, og og mindst en af de timer skal være i direkte kontakt med deres mennesker.
ildere kan komme de særeste steder og kommer nemt til skade, sørg for der er tæpper huler hængekøjer tilgængelige...og brug ikke savsmuld i buret. De har følsomme luftveje.
Ildere skal have adgang til foder konstant. 

3) du bakketræner ved at sætte den på bakken når den viser den skal skide og roser så, du kan skælde ud hvis den rammer forkertl, men det resulterer ofte i ilderen tænker "så skider jeg bare hvor han ikke ser det" -det er ikke nemt...let eller hurtigt og mange lærer det aldrig....smid evt foder eller tæpper hvor den ikke må skide, og håb det ikke er en af dem der er ligeglade...

4) du kan gå tur med den når den er faldet til i hjemmet...hvis du kan vurdere den har vinterpels...(en hvalp med hvalpepels skal ikke udenfor) men tag den ind når den fryser

5) Legetøj er en god ide (plastikposer er faktisk tit et hit)...men hold alt af gummi fra den, de tykgger alt i stykker og sluger gummiet, det er enten en ret dyr operation eller døden for den lille fætter.


6) søg på bidetræning, der er rigtig mange måder....dog ALDRIG slå eler lav smølfespark på snuden. men de fleste ildere vil ALTID nappe i leg, og det kan tage lang tid at bidetræne, og nogle lærer det aldrig....små børn og langt de fleste ildere er et virkelig dårligt match...for ildeen vil næsten altid nappe og barnet bliver bange....så den ene eller den anden bliver begrænset i deres frihed -enten udetid eller et barn der "leger" jorden er giftig...

Line

Hvor søren har du fået fat i sådan en lille sag på denne årstid? Det vil jeg da gerne vide  :D

Bakketræning: http://ferretopia.eu/index.php?topic=259.0
Bidetræning: http://ferretopia.eu/index.php?topic=2437.0
Aktivering: Se dog under "Guldkorn"

cibatuchsi

Børn og ildere er ikke det bedste makkerpar.  Nogen er heldige mens der er dem der er mindre heldige.
vi har børn herhjemme og min ene søn var ca 1½ år da vi fik den første ilder. en sød lidt pige på 1½ år. vi startede med en voksen da en hvalp tit har små særheder(som feks bideri) siden er der dog kommet flere dyr til både voksne og hvalpe. vi fik sidste år endnu en søn. og når vores dyr er ude og rende sidder han enten hos en oz eller sover, for selvom ingen af vores dyr bider ville jeg aldrig tilgive mig selv hvis de en dag bed daniel mens han ligger på gulvet, for deres bid kan gøre meget skade.

cibatuchsi

glemte helt at fortælle at på forsiden ser man daniel sidde med vores ene ilder Hannibal. og ja det turde vi kun fordi hannibal på det tidspunkt var dødsyg og afkræftet, ellers havde vi aldrig turde

Dirty25

tak for hjælpen alle sammen der var mange gode ting her.. jamen har fået den igennem en kontakt men den kommer fra sønderjylland men har så fået den igennem min kontakt i hjørring som fik den hjem til mig.  men hvad angår det med børn og ilder hvorfor siges der herinde at det ikke er nemt sammen.. har da hørt  om andre heroppe fra der har børn ilder sammen uden problemer..

Line

Jeg vil da gerne have et navn eller sted, for det er ikke så normalt at se ildere med den alder på denne årstid...  :D

cibatuchsi

#7
fordi det ikk er nemt for alle. ingen børn/dyr er ens.
vi har ikke problemer med det, men nu valgte vi heller ikk at anskaffe oz en hvalp med det samme.
men det ville da hjælpe lidt på det hvis man havde kenskab til dyret især når man har børn før man anskaffer sig det.
og fordi du kender til nogen der ingen problemer har så er det jo ikk ensbetyende med du ikk vil få problemer.
Jeg kender da oz nogen der har hunde og børn uden problemer og så kender jeg dem der har hunde der bider børnene.  som sagt inden børn/dyr er ens. det kommer jo også helt an på hjemmet dyrerne kommer til.

lussingen

Ang. børn og ildere: Ildere og børn misforstår let hinandens kropssprog. Selv en ilder, der ikke bider, kan springe rundt om barnet og danse krigsdans, hvilket barnet måske opfatter som truende. Bliver barnet bange, og begynder at hoppe rundt, vil det måske more ilderen, der vil "angribe" barnets ben eller hænder, og så starter balladen. Jeg tør slet ikke tænke på hvad der kan ske med bideildere eller hvalpe/teenagerildere.

Jeg vil lige sige, at jeg også har barn, en dreng på 10 år. Vi fik vores første ilder for 2½ år siden og tro mig, han var slem til at bide. Vi har igennem hele forløbet været meget opmærksomme på, at vores dreng har respekteret vores ilder, og har sat nogle spilleregler op der gør, at vi undgår uheld. Alligevel er han blevet bidt en del gange, det heldige er så, at vores dreng ikke er sart og ikke er blevet bange for ilderen.

Vi har også 4 andre ildere, hvor de 3 af dem ikke kunne drømme om at bide. Det kan sagtens lade sig gøre at have ilder og barn sammen, man skal dog som voksen være meget meget meget opmærksom på samværet. Vores dreng elsker vores ildere, både dem der bider og dem der ikke gør, men man skal gøre en indsats for at det lykkes!!
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Dirty25

okay ja det er selvfølgelig rigtigt med det med børn og dyr.. jamen har lært om dyret inden men der er jo stadig nogen ting man kun bruge hjælp til.. har selv arbejdet med mink i et par år også så kender da også dyret der fra.. men kan  da stadig bruge alt den hjælp man kan få så man kan få det bedste ud af benjamin..  jamen det er en dyrehandel i hjørring jeg har fået  den ved men kender ikke personen de handler ildere ved..


Dirty25

men det vil sige at vis man siger nej og ignorer dem hver gang de bider så skulle det gerne hjælpe lidt på det.. ikke fordi den bider hårdt den snapper kun men man kan jo lige så godt tage det i opløbet.. jamen den render heller ikke frit hele tiden når vores søn er hjemme det er kun mens vi er til stede, så kan den rende ude når vi er alene og ellers igen når han er kommet i seng så  det vil sige den er nok ude 8 timer op dagen ca. og ja så snakker vi også  med den ellers..

cibatuchsi

#12
vil da lige sige velkommen her ind, det fik jeg vist ikke sagt før.
jeg ville nok tage den op og kigge den i øjnene og sige et bestemt nej når den viser tegn på at bide jer. ikke alle ildere er tilfredse med at man tager dem i nakkeskindet når man skælder ud, og kan det undgåes er det også det bedste.

Dirty25

syntes også at den her syntes det er sjovere og bide vidst man tager den i nakkeskindet så er det ligesom om den bliver mere vild og bider hårde.. men altså den bider ikke mega hårdt overhovedet ikke nok til at bløde af det.. skal også nok love der snart kommer billeder herind..

AlisVolatPropiis

Det er ikke bid....det er legenap...det er den måde ildere kommunikerer på og interagere...det er simpelthen bare sådan ildere er. Selv er jeg ikke så god til at tolerere det, men så stopper jeg bare legen der, og de finder så ud af at den slags leg gider jeg ikke...og hopper så efter min kæreste hvor de ved man godt må hapse lidt. Ingen straf fordi de gør som finder naturligt. Hårde nap får et "ah ah ah".... Nogle gange får jeg da også et "overraskelsesangreb" hvor en ilder kommer flyvende griber fat om mit ben og napper...

Sådan er ildere. Og det skal ikke pilles ud af dem. Man må ligesom i hvert fald til en vis grænse respektere naturen hos det dyr man har anskaffet sig...

Og ja nogle har børn og ildere og det går godt...men der er godt nok en hel del flere der kommer af med deres ildere fordi børnene er bange for dem. Og jeg kender til et par historier hvor børn er blevet skambidt... Så især når man ikke ved så meget om at have ildere synes jeg det er en lidt stor risiko at tage. Du har arbejdet med mink...men det er langt fra det samme som en ilder. Og du ville vel egentlig heller ikke lade dit barn håndtere en mink? Der er også forskel på alderen på børn og hvordan man har indrettet sig. Men i langt de fleste tilfælge kan man ikke lade børn og ildere bevæge sig frit samtidig...og man må derfor skiftes....Barnet kan jo også nemt skade ilderen....