Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Overvejer at blive ilderejer, så dette forum er vel rette sted at starte :)

Startet af heleneg, 4. Maj 2010, kl. 11:33

heleneg

Hej allesammen!

Jeg er en ung kvinde, normalt hundeejer, som desværre for ½ år siden har måttet komme af med mine hunde, da jeg flyttede på et lille værelse da jeg begyndte at studere. Jeg er egentlig meget imod at anskaffe sig et dyr og afskaffe sig det igen, men jeg måtte indse at mine hunde bare ikke var glade. Heldigvis er de kommet på en stor gård med alt hvad de kunne ønske sig, så de er vindere i denne historie.
Jeg derimod er taberen. Savner simpelthen sådan det liv i huset de gav, og må så tænke i nye baner. En ven foreslog ilderen, da de skulle sove meget af tiden.

Jeg har bare ingen idé om hvad det indebærer at have ilder, så jeg søger råd og vejledning inden jeg beslutter mig for, om det er noget jeg har tiden til... For kærlighed har jeg i hvert fald!

Jeg har timer på meger forskellige tidspunkter, så nogle dage er jeg hjemme hele dagen, andre dage har jeg 8-10 timer i skolen, så jeg kræver et dyr, der kan klare at være alene hjemme nogle dage. Jeg overvejer, hvis jeg skal have ilder, at anskaffe mig to, så de har hinanden når jeg ikke er hjemme.
Desuden har jeg familie i jylland, så jeg vil høre hvordan og hvorledes det er muligt at tage dem med, som det jo er med hunde? Vil de kunne klare det, eller er de mere vanedyr, som har det bedst i vante omgivelser?
Jeg  bor tæt ved en park, så gåture kan jeg i hvert fald tilbyde dem!

Håber at høre nogle gode råd og også meget gerne, om I mener, det er dumt at anskaffe sig en ilder, når man lever som jeg gør.
Hvis der skulle være nogle i Odense, der har en ilder, som tænker jeg kunne komme forbi og prøve at møde en ilder, ville det også være fedt! :)

Med venlig hilsen
Helene

Namilla

Vivian (Tzari) bor i Odense og har ildere, prøv at kontakte hende...
Det bedste indtryk af ildere, får du nemlig ved at besøge nogen der har ildere!
Det er rigtigt nok, at ildere sover en stor del af dagen, men man plejer at sige, at de kræver MINIMUM 4 timers aktivering om dagen...så det skal du i hvert fald kunne give dem. Personligt synes jeg at de bør være ude al den tid man er hjemme, da de ikke er burdyr, og de bliver skøre, hvis de skal sidde i et bur alt for meget...
To ildere er helt klart en god ide, så de har hinanden at lege med, det aflaster også dig lidt...
En ting der dog skal nævnes med ildere, når du er studerende og bor på et værelse: Lugten... ildere er rovdyr, og deres afføring og urin lugter langt mere end fx gnaveres, og det kræver rengøring mindst en gang om dagen, at holde buret nogenlunde lugtfrit...(og venner og familie vil måske stadig kunne lugte det)...
Noget andet er det økonomiske. På en SU er der ikke for meget til overs (jeg har selv været studerende i 4 år mens jeg havde ildere), og ildere kan være kostbare i dyrlægeregninger...så det skal man være sikker på, at man har råd til. Som minimum skal en hun sterilliseres eller have p-sprøjte og en han bør kastereres. Selvom du finder dyr som er neutraliseret fra starten, så skal du stadig regne med at de skal vaccineres en gang om året, og der kan hurtigt komme ekstra dyrlægeregninger.
Mange af os har en dyrlæge-konto, hvor der bliver sat et fast beløb over hver måned, så man ved at man altid har råd, hvis man skulle have brug for at komme akut til dyrlægen...

Namilla

Hov forresten:
Mht at flytte ilderne, så kan det godt lade sig gøre, men mange ildere vil have svært ved at blive ved med at være renlige, når de flyttes...fordi bakkerne ikke lige står samme sted osv. Du skal derudover have et bur du kan tage med, og være sikker på, at der er et sikkert sted, hvor ilderne kan komme ud og løbe, der hvor du har dem med hen. Husk i øvrigt, at det ikke er alle mennesker der er glade for ildere...

Anne

Der er flere der har ildere på en su, og i små studielejligheder. Det kan godt lade sig gøre, når man, som Namilla siger, sætter penge til side til dyrlægeregninger.

Jeg tænkte på, du skriver den skal kunne tåle at være alene hjemme nogle dage. HVis du mener at det er flere dage i træk, så skal du ikke have en ilder. Jeg tror dig at du mener det er måske 8-10 timer nogle dage, de skal være i bur, og det kan man sagtens.

Jeg studerer og de dage jeg er afsted på uni er ilderne i bur. Det er måske lige en 8-10 timer, og det tager de ikke skade af. jeg synes dog at man skal have dem ude al den tid man er hjemme, måske pånær mens man sover, hvis ikke man har muligheden der.

Hvis du har muligheden for at ildersikre din lejlighed, kan ilderne sagtens gå frit som hunde, det vil de nok være meget glade for, og sådan er der en del der holder ildere.

heleneg

Ups! Ja, det er 8-10 timer jeg mener.. ikke i flere dage ad gangen!  :lol:
Jeg tænker helt sikkert, at de skal rende frit al den tid jeg er hjemme! går meget ind for at de har så meget frihed som muligt!
Og med hensyn til dyrlægeregninger er jeg ikke bange, jeg har jo som sagt haft hund hele mit liv, og de er en del dyrere end det I skriver ildere kommer til at koste, så det handler jo bare om priortering  ;)

Nu skriver du, at man skal lukke dem ind om natten? Må de ikke være ude der, eller?

Anne

nej jeg skrev at man KUNNE, ikke at man skal. HVis man har mulighed for at have dem rendende frit rundt, så er det da klart det bedste, og så behøver man slet ikke et bur.

Jeg ved ikke om hunde er dyrere end ildere, jeg tvivler. Jeg tror det er ca det samme. Man kan ikke regne med at slippe med neutralisering og vacciner. Selv om ildere måske ikke nemt bliver syge, så bliver de det jo af og til og det kan nemt koste dyrt.

De fleste af os har prøvet at vi pludselig måtte slippe mange 1000 kroner på få dage/uger pga sygdom eller ulykker.

mette11

Jeg har så sent som sidste uge brugt over 3000kr. for at få medicin til 52kr. til min Albert!!! Så det kan hurtigt blive meget dyrt, især hvis ens ilder lider af dårlig timing og er syg en fredag når man kommer sent hjem fra arbejdet og tager akut til KVL to gange på en weekend!!
Det kan også lade sig gøre at få ens ilder passet i weekender, hvis man kender en tæt på som er så sød at komme og gøre det for en! Så slipper man får at tage dem med sig, hvis det er for besværligt...man kan også godt tage dem med sig, men det kan hurtigt blive besværligt hvis man skal have et bur, bakker, grus, mad osv. med...

Jeg synes det vil være en rigtig god ide at tage hen og besøge en eller flere med ildere så du kan få et bedre indblik i hverdagen med en eller to ildere...de fleste med ildere vil gerne have besøg og vil meget gerne snakke om deres dyr...

Ildere skal helst gå frit så meget som muligt, men man skal også være opmærksom på at de er nogle banditter, som kan finde på at kradse ens sofa i stykker og som kan komme ind de mest utrolige steder...jeg har haft en som kunne komme op på køkkenbordet ved at klatre i grebene på nogle skuffer!! Jeg har også haft en som åbnede mine skabe og gik ind i dem og smed alt ud!!
Prøv at find en som du kan besøge og snakke med...jeg synes selv at ildere er de perfekte kæledyr og kan slet ikke forstå at alle ikke mener dette!

Charlotte

Jeg synes de andre piger har givet nogle rigtig gode svar, så jeg vil bare stemme i og skrive at jeg synes du skal besøge nogle der har ildere. De har en speciel lugt. Enten er man ligeglad, eller også kan man ikke klare den. Det virker ikke som om der er nogen mellemvej.  :fnis: Og du skal være til dyr der har krudt bagi og som ikke forstår et nej uanset hvor mange gange du siger det. Nogle er selvfølgelig værre end andre.  :)

Skulle du være i nærheden af København en dag, så er du velkommen til at komme på besøg her. Jeg har både voksne og hvalpe. Jeg vil dog anbefale en voksen når det er din første ilder. Så er du fri for teenage-alderen som kan drive næsten alle til vanvid (man glemmer det dog når de ser op på een og ikke kan forstå at man danser en krigsdans fordi de lige har splittet ens hjem ad).  :lol:
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

lille_jill

velkommen til :)

jeg bor selv på et 17 kvm kollegieværelse med min ene ilder. Jeg har før haft 3 ildere herinde, men det blev også lidt i overkanten syntes jeg.
Men 1-2 stykker syntes jeg er fint, når man ikke har mere plads. Nu ved jeg ikke hvordan din lejlighed er indrettet, men her kan jeg lukke døren fra gangen til værelset om natten og så fungerer gang + bad fint som ilderværelse. Så sparer man også pladsen til buret og man har ikke en hyperaktiv tremmegnasker når man kommer hjem fra skole.

Charlotte

Det kan man så kun gøre hvis de ikke kan komme ned i afløbet og hvis man husker ALTID at lukke toiletbrættet ned.  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

lille_jill

^afløb kan jo fixes og så har jeg stilt en toiletspand oven på toilettet, men han har haft faktisk været deri engang..

Snabeldyr

jeg bor i en et værelses lejlighed med mine 2 bæster så man kan godt bo småt sammen med dyrene, bare man tænker lidt kreativt. Fx at sømme tørretumbler rør fast på væggen istedet for at ligge det på gulvet..
Noget af det der overraskede mig var at de kom i alt. Man må jo indrette sig sådan at de ikke kan komme til skade eller ud af et vindu.
Jeg har aldrig fortrudt at jeg fik mine 2, det er virkelig et skønt dyr ( klog men dumdristig )
Jeg ved ikke hvilke slags hunde din familie har, men det ville nok ikke være godt at slippe ildere ud sammenmed fx jagt hunde racer da det kan ligge i indstinkterne at jage sådan et lille dyr. Men ellers elsker mine at komme nye steder hen og udforske.

Men i hvert fald velkommen til
Stealing our hearts, then our sanity

Malene

Jeg synes du har fået en masse gode råd, og ja, det ville helt klart være en god idé at besøge en der har ildere :)
Jeg har heller ikke så meget plads (1-værelses på 25 kvm) og har ikke noget bur. Det kræver "bare" lidt kreativ ildersikring :P F.eks. har jeg sådan nogle babylåse på køleskabet og toiletbrættet, og har indrettet min lejlighed sådan at alt de ikke må pille ved, er udenfor deres rækkevidde.
Jeg tager også jævnligt fra Albertslund til Esbjerg (og hjem igen), for at besøge min familie. For mit vedkommende kræver det bare en transportkasse til at have dyrene i på turen. Bakker, grus og tæpper har jeg stående i Esbjerg, så jeg ikke skal slæbe det frem og tilbage :)

Og velkommen til :D
Logic is the beginning of wisdom, not the end.