Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Ny her - plus lidt spørgsmål ;)

Startet af Sletho, 15. December 2010, kl. 18:22

Sletho

Goddag goddag alle herinde.

Ja, jeg er jo ny herinde. Har læst herinde lidt tid, og bliver da mere og mere forelsket i de små dyr ;) Det var en ven af min kæreste der præsenterede mig for en ilder første gang.
Men som der står, så har jeg lige et par spørgsmål. Parres der kun i foråret? Både kæresten og jeg vil nemlig virkelig gerne have en lille ilder, og synes det kunne være super som en julegave til hende (Ikke nødvendigvis at hun skal have den den 24/12, men bare så jeg kan sige vi har en kontrakt på en) Jeg er deltids brandmand og bruger en del tid oppe på stationen, så hun keder sig tit herhjemme og savner en at være sammen med, så ville være helt perfekt med sådan en :D

Udover dette, så har jeg svært ved at finde en præcis guide til hvordan man bakke-træner? Skal man blive "vred" på ilderen når det skider andre steder end i sin kattebakke - eller hvad gør man?

Og hvis man har en løbegård og har et hegn der 50-75cm højt (Som jeg kan se på mange billeder at de er) kravler ilderen så ikke bare over, hvis jeg ikke lige er opmærksom et øjeblik?

Men hej alle sammen ;)

-Simon

Snabeldyr

de eneste små hvalpe i finder i december er fra dyrhandel og det kan ikke anbefales, men når hunnerne er klar til paring i foråret vil der snart komme en masse hvalpe ( er selv en der tænker nuuuur hvor kært på den årstid)

Med en hvalp fra en opdrætter er det hårde arbejde allerede klaret så er det bare at holde det ved lige, med AH AH når der kommer upser og ros når dyret selv går på bakken :)

Og velkommen hertil
Stealing our hearts, then our sanity

Malene

Velkommen til :D

Ja, tæverne bliver først parret op i foråret, men folk begynder så småt at lægge deres parringsplaner, for næste år, ud. Så du kan bruge tiden på at finde en opdrætter du synes om og evt. skrive dig op til en hvalp eller to. Selvom det måske kan være en stor mundfuld at skulle have to hvalpe på én gang, så har de fleste ildere utroligt meget glæde af en ven.
Der er også muligheden at finde en voksen ilder. Der er altid voksne der mangler nye hjem.

Som Snabeldyr skriver, så er de som regel bakketrænede fra opdrætteren af. Men de kan godt finde på at "glemme" det når de kommer i nye hjem. Hvis de prutter på gulvet, putter du det over i deres bakke, så de ved det er toilettet. Man kan også se når de skal til at prutte (bakker, løfter halen og måsen opad) og det skal de næsten altid når de lige er vågnet og der kan man være hurtig at flytte ilderen over på bakken.
Og så ellers bare masser af ros når den går på bakken.

Mener du de runde hvide Marshall løbegårde? De fleste bliver i dem, men nogle kan godt hoppe op og komme ud af dem.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

lille_jill

Velkommen :)

Syntes helt klart at i burde vente, hvis i vil have en hvalp. Men ellers er der jo rigtigt mange ældre ildere som søger et godt hjem. Så er i også fri for det værste bideri og bakketræning.

Sletho

Citat fra: Malene Dato 15. December 2010, kl. 18:56
Velkommen til :D
Mener du de runde hvide Marshall løbegårde? De fleste bliver i dem, men nogle kan godt hoppe op og komme ud af dem.

Mange tak for svaret - men tænkte fx på den her indhegning på billede 3 http://ferretopia.eu/index.php?topic=1182.0 den indhegning kan vel ikke bruges som deres bur!?

Barky

Du mener nok billede 5. *G*

Billede 3 er mit gamle bur. Og det fungerede ganske fint som bur - især når lågen til buret var lukket. Hehe...


Ang de andre spørgsmål:

Da ilderes hormonelle cyklus er indrettet sådan at de først gå i løbetid når dagene er længere og varmere betyder det at langt de fleste ildertæver først gå i løbetid om foråret, hvorefter de kan parres og få hvalpe.
Derfor er hvalpesæsonen = sæsonbetinget.

Årsagen til at man kan finde hvalpe på denne årstid, hovedsageligt hos dyrehandlere (ikke et sted det anbefales at købe ildere fra!) er fordi at der findes nogen mennesker som udsætter deres tæver for kunstig belysning og varme, for at få dem til at gå i løbetid, så ledes at de kan levere hvalpe året rundt.
Det er absolut usundt for tæverne, især når man tænker på at det med al sandsynlighed vil være deres 2 kuld iår. Og det tærer på kroppen at føde og opfostre hvalpe.

Bakketræning kan være en "bitch" at arbejde med. Men absolut muligt. Da ildere fra naturens side er et renligt dyr der besørger i bestemte hjørner, er det muligt at overføre dette i bakketræningen.
Som Malene skrev skal de som regel på toilettet lige når de er vågnet, derfor kan man når de vågner sætte dem på bakken og "minde" dem om at det er her det foregår.
Når ilderen så render løs i huset/lejligheden/værelset, kan man finde ud af hvilket hjørne den anser som stedet at gå på toilet og opsætte en bakke der. Hvor ilderen selv har valgt det. Derefter er bakketræningen, ligesom bidetræning, vedholdenhed.
Aldrig skælde ud for at den ikke har brugt bakken. Men i stedet rose den til skyerne og give godbid når den har brugt bakken. Også selvom det er dig selv der har sat den der... *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Sletho

Ups ja. Billede 5 ;) Men kan det bruges som bur? Eller kravler de bare over?
Og tak for svarene :)

Rokkie

Velkommen til og held og lykke med den/de fremtidige dyr :D

Anne

nej lige præcis løbegården på billede 5 har nok for mange tværgående "tremmer". Det har en marshall løbegård ikke. Jeg vil dog sige at hvis det er meningen at ilderen skal gå i det og blive i det i perioder nr i ikke er hjemme f.eks., så er det nok bedre med et rigtigt (og mere sikkert) bur, for en løbegård er jo åben og der er nok større mulighed for at de kommer ud i længden. jeg synes mest en løbegård er til når man kan holde opsyn, f.eks. p en udstilling. Når man er hjemme skal ilderen jo gå frit og ikke være i løbegård.

Sletho

#9
Arg okay. Super. Jeg ville bare hellere lave sådan et lille hjørne der ikke er lukket helt af, hvis det var muligt. Synes det giver mere frihed for ilderen :) Men et bur skal der da bare købes så :D Tak for alle svarene

Og så lige er sidste spørgsmål: Hvor er der en dyrlæge i Horsens eller nær Horsens som er "ilderkvalificeret"?

Malene

Hvis du er fiks på fingrene, så kan du jo lave en hjemmelavet løbegård :D Ellers ville det være fint hvis du har et rum du kan ildersikre, til når du ikke er hjemme. Selvfølgelig skal der ildersikres uanset hvad, men det kræver en smule mere til når man ikke er der til at holde øje med dem. Men det er godt at høre at du gerne vil give mere frihed ;)

Jeg har slet ikke noget bur eller noget. Jeg har bare ildersikret og mine ildere bliver ikke sat et andet sted hen, når jeg ikke er hjemme. Det fungerer super godt, hvis man har mulighed for det :D
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Anne

mine går heller ikke i bur (mere), for har et rum til dem, men der hvor vi boede før havde vi bur. En løbegård kan godt være en løsning i stedet for et bur, men jeg synes egentlig lidt resultatet bliver det samme, der er jo ofte ikek ret meget mere plads i en løbegård, og mange løbegpårde er ikke 100% ildersikrede.

Men hvis i kan ildersikre jeres hjem 100% er det jo også en mulighed bare at have fritgående ildere.

Namilla

Jeg vil også sige, at med mindre I kan ildersikre et værelse 100%, så ilderen kan være ude altid, så er et bur nok den bedste løsning. Man ildersikrer jo nemlig ikke kun for sig egen skyld, men også for ilderens. Og en ilder kan komme frygteligt i problemer, hvis den ikke er under opsyn, og der ikke er 100% ildersikret (så hvis man bare bruger en løbegård, vil ilderen nok stikke af, hvis den skal være alene hjemme i den).
Men ilderen bør selvfølgelig være ude, så meget tid som overhovedet muligt, og mindst 4 timer om dagen, og der er en løbegård jo ikke nok, så der skal den ud og løbe frit.

Som førstegangs-ilder-ejere synes jeg det ville være ideelt at købe en voksen ilder. Der er tit dejlige ildere til salg som både er neutraliserede og opdragede. Så kan I vænne Jer til at have ildere, uden at skulle starte op med alt det hårde arbejde. (man skal dog altid forvente at en ilder der flytter, skal "gen-opdrages", da de altid vil prøve grænser af hos den nye ejer, og lige skal lære hvor bakkerne stå), men det vil slet ikke være så meget, som med en hvalp.
Så kan I jo altid få en hvalp til sommer, når det bliver hvalpesæson (tæverne parres op i foråret, men de skal jo lige være drægtige i noget tid, og hvalpene skal være mellem 8 og 12 uger inden de flytter hjemmefra, så hvalpesæsonen er som regel på sit højeste i juni/juli måned). Det er som regel ikke noget problem at sammenføre en voksen og en hvalp, og to ildere har rigtig meget glæde af hinanden. Jeg er faktisk af den mening, at man bør have mindst to ildere sammen, men det kan være en stor mundfuld for begyndere, så derfor synes jeg det er helt i orden at starte med 1 og så senere købe en mere, når man har styr på det grundlæggende...

SilverDragon

Der er Givskud dyreklinik, dem bruger vi og er smadder glade for det.

Lena og Peter