Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Lidt om mig :-)

Startet af RekkeJ, 15. Januar 2011, kl. 13:00

RekkeJ

Hej allesammen!
Jeg er en pige på 18 år der hedder Rikke, og som sindsygt gerne vil have en Ilder!
Ligenu er Problemet at jeg ikke har plads, og at mine forældre nok aldrig kommer til at give mig lov, også selvom jeg faktisk selv bestemmer nu hvor jeg er 18...
Så herinde vil jeg egentlig gerne hører lidt om overtalingsmetoder, og generelt om Ildere som kæledyr.
Altså f.eks. hvordan de er som kæledyr, for jeg ønsker mig en, rigtig rigtig meget!
andre punkter jeg gerne vil vide noget om:

- Hvor har i jeres Ildere henne? bur eller ikke?
- Er de fjendtlige? altså bider de?
- Skal man holde en Ilder på en bestemt måde? mht. den måde en ilders krop er?
- Er det nemt at have en Hund og en Ilder sammen?

Jeg har ingen ildere selv, men vil rigtig gerne :-)

MVH
Rikke //

lille_jill

Hvorfor flytter du ikke hjemmefra, så bestemmer du selv?

og velkommen til :)

RekkeJ

Tak ;)

Min økonomi er ikke stor nok til en lejlighed, fordi jeg er studerende  :(

lille_jill

Surt :( jeg flyttede selv hjemmefra som 18 årig studerende og anskaffede mig 3 ildere kort efter. Det kan nu godt køre rundt, hvis man lever af pasta med ketchup og havregrød. Kollegier er vejen frem, hvis man vil bo billigt.

Men hvis dine forældre ikke er opsatte på at få en ilder ind i huset, så tror jeg ikke at det er en særligt god idé. Hvad nu hvis de giver sig og du så får et kræ, men nogen uger efter ombestemmer de sig og så skal du af med dyret igen? Det ville være synd for jer begge.

Julbert

Velkommen til! :)

Måske du skulle finde et arbejde, så kunne det være du kunne finde råd?? Hvis du da selvfølgelig gerne vil hjemmefra? :) - men tror da de fleste studerende har et fritidsjob ved siden af studierne, der i blandt jeg selv og har efterhånden boet for mig selv 5-6 år nu :)
Men ingen tvivl om det da koster at flytte hjemmefra, men indtil da, så held og lykke med at overtale dine forældre - kæmpede selv en hård kamp i sin tid med at få mine overtalt da jeg stadig boede hjemme :P

RekkeJ

Tak  ;)

Men om jeg så fik overtalt mine forældre om at jeg måtte få en, og så de 2 uger efter ombestemte sig, så kommer Ilderen ikke ud!  :D Det får den ikke lov til!  ;)

lille_jill

Syntes altså at det virker som en lidt uholdbar situation. Så længe det er dine forældre der betaler husleje, så bor du under deres tag og så bliver det enten ilderen eller jeg begge der må flytte, hvis de ombestemmer sig. Du har ikke så meget at skulle have sagt der.

Men vil da lige svare på dine spørgsmål:
Hvor har i jeres Ildere henne? bur eller ikke?
Har ikke bor hjemme på mit kollegie. Dyrene render frit og når jeg ikke er hjemme, lukker jeg døren til mit værelse og så har de gang og toilet at bo på. De er dog i bur når jeg er på ferie hos min mor og så kommer de ud og går tur næsten hver dag og har udetid på værelset.

Er de fjendtlige? altså bider de?
Det ville nok være lidt fjollet at så mange mennesker ville vælge at få et fjerntligt dyr ;)
Nogen ildere bider, hvis de ikke er blevet opdraget ordentligt, mistrives eller har skiftet mange hjem og er blevet forvirrede oven i hovedet. Men en normal sund ilder som ikke er syg og har haft et godt liv, vil ikke bide af fjentlighed. DOG skal det siges, at de fleste ildere altså napper i leg eller lige tager en bid af en fod i ny og næ. Der er mange som bliver forskrækkede over dette og tror, at ilderen bider af ondskab. Tror ikke at man finder mange ilderejere som ikke bliver nappet engang imellem. Men mange kan ikke tolerere de små nap og bliver bange for dyret og det forstærker bare deres negative adfærd. Ildere napper i leg. Det kan stort set ikke undgåes.

Skal man holde en Ilder på en bestemt måde? mht. den måde en ilders krop er?
forstår ikke helt? Altså man skal jo ikke hive den op i halen som en mus eller svinge rundt med den, men ellers tror jeg ikke lige at der er en formel for ilderhåndtering.

Er det nemt at have en Hund og en Ilder sammen?
Det kommer an på ilderen og hunden. Nogen ildere kan ikke fordrage hunde og vil bide efter dem, andre vil lege og nogen er ligeglade. Det samme gælder hunden. Det kommer også an på racen. Generelt er det en dårlig idé at holde ildere sammen med hunde, som er avlet til at fange rotter og mine dyr.

RekkeJ

altså nu plejer mine forældre sgu ikke at være sådan nogen der ombestemmer sig.. og ja, det er deres hus :) men de er ikke så uhjertlige at de vil smide sådan en ud, eller mig.

lille_jill

Jeg kender jo ikke dine forældre, men jeg ved bare at det ses gang på gang, at ildere bliver kastebolde af den ene eller den anden årsag. Er gevaldigt trist over, at nogen ildere skal skifte hjem både 3, 4 og 5 gange, fordi at folk tror at de anskaffer sig et dyr, som de tror skal passes som en kanin eller fordi at deres samboer ombestemmer sig.

Men hvis det er, så tag dine forældre med ud og besøg nogen der har ildere. Det er vigtigt at de ved, hvad de går ind til.

RekkeJ

Har lige snakket lidt med min mor om det, og hun lyder faktisk positiv  :D :dans:
Hun synes ihvertfald de er søde, og har intet imod dem!

katja74

#10
Først vil jeg sige velkommen til, håber du her inde finder svar på alle dine spørgsmål... og du den vej igennem, finder ud af om en fritte virkelig er et kæledyr for dig eller ej. For som mange tror, er det at have en fritte LANGT fra det samme som, at have f.eks. en kanin.. da en fritte kræver langt mere bla. opmærksomhed.

Jeg vil ikke komme med gode foreslag til overtalelses metoder i forhold til dine forældre, da jeg er af den holdning... at så længe du bor hjemme (uanset alder), er det dine forældres regler der gælder.

Men som der bliver foreslået, kan du evt besøge nogle der har fritte.. sammen med dine forældre, så kan I alle se/høre hvad det indebærer at have dem som husdyr. Plads, tid, foder, dyrelægeregning, lugt osv.

Så vil jeg svarer på dine spørgsmål  ;)

- Hvor har i jeres Ildere henne? bur eller ikke?
Mine har deres eget væresle hvor de løber frit hele dagen, de har bure der inde.. men de står åbne. Om aftenen løber de frit i hele lejligheden.

- Er de fjendtlige? altså bider de?
Mine bider i iver, leg og opmærksomhed.. men sjældent så det giver mærker. Men tag ikke fejl, de kan bide HÅRDT så det bløder, dette kan de i langt de fleste lejligheder læres fra.

- Skal man holde en Ilder på en bestemt måde? mht. den måde en ilders krop er?
Hmmm.... der er vist ingen regelsæt for dette, men med almen respekt for dyret. altså ingen hiven i halen, løfte i hovedet o.lign.

- Er det nemt at have en Hund og en Ilder sammen?
ja og nej..... nogle kan sammen, andre kan ikke. lige som kat og hund sammen.Jeg har selv en lille hund, der kommer fint ud af det med fritterne her hjemme.

Jeg har ingen ildere selv, men vil rigtig gerne :-)
forstår godt du gerne vil, for det er også et fantastisk dyr.. men umiddelbart syntes jeg, at du skal finde en masse om dem, og læse det... for det er som før sagt ikke som at have andre burdyr.
Læs eventuelt en masse tråde her inde om ernæring, pleje, plads olign,

Go læse lyst  ;)

 

Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Namilla

Hvis du virkelig gerne vil have en ilder, så skal du tage dine forældre med ud og besøge nogen der har ildere, både for at dine forældre ved hvad de går ind til, men i lige så høj grad for at DU ved hvad DU går ind til...det lyder ikke som om du har sat dig så meget ind i det at have ilder?... Ildere er rovdyr, og derfor har deres afføring og urin en karakteristisk lugt. Nogle mennesker kan slet ikke klare lugten, og det kræver i hvert fald at man gør grundigt rent i bur, bakker og der hvor de laver ups'ere.
Mht. dine forældre, så skal de (og du) jo være forberedt på, at ildere ikke er billige kæledyr. Godt foder koster en hel del penge, og dertil kommer årlig vaccination (ca. 800 kr.) neutralisering, hvis du vælger en hvalp (1000-1500 kr.), ildere er ikke så robuste dyr, så du skal nok regne med rundt regnet 1000 kr. om året til dyrlæge, ud over vaccinationen. De fleste har en dyrlægekonto, hvor man sætter penge ind hver måned, så man ikke pludselig skal finde 5000 kr, hvis ilderen bliver syg.
Du skal overveje GRUNDIGT om du har tid til en ilder. De SKAL være ude, mindst 4 timer om dagen, og allerhelst en del mere. De er ikke egnede til at kukkelure i et bur, så hvis du ind imellem gerne vil være hos veninder eller kæreste, så bliver det dine forældre der skal stå for pasningen af ilderen. Man kan godt tage en ilder med, men det kræver at man også slæber bakker, mad osv med, og det kræver at veninde/kæreste er indforstået med, at en ilder ikke altid kan finde bakken, når den er et nyt sted, så der kan godt ske ups'ere på gulvet.
Som Jill skriver, så er det de færreste opdragede ildere, der bider i aggression. Men det er dog helt normalt, at en ilder prøver grænser af, når den får ny ejer. I det hele taget skal den som regel "genopdrages", når det kommer i nyt hjem (bide- og bakketrænes).
En ilder er i det hele taget lige så stort et ansvar som en hund, så hvis du ikke tror du har overskud/mulighed for at varetage pasningen af en hund alene, så har du nok heller ikke med en ilder.
Mht. hund og ilder sammen, så skal man ikke regne med, at det kan lade sig gøre. Nogle gange kan det godt, andre gange kan det ikke. Det kommer både an på hunden og ilderen.
Du skal i øvrigt være opmærksom på, at det ikke er alle steder man må have dyr, så når du flytter hjemmefra, skal du være sikker på, at flytte i en lejlighed hvor man må have dyr.
Men find nogen i dit område, der har ilder, og vis dine forældre at du er virkelig engageret i det, så du har læst en masse om ildere på forhånd. Og tag så ud og besøg nogen med ildere, så dine forældre også ved hvad det er for et dyr.

Snabeldyr

ville bare lige sige velkommen til
Stealing our hearts, then our sanity

Kristine

#13
Det kommer også lidt an på hvor gammel din hund er og racen og hvordan din hun bare generelt er...
For hvis de ikke er vokset op sammen, eller den ikke er opdraget til det eller det er en jagt hund eller en hund som fanger mus og rotter osv er det jo ikke så smart
Og de kræver MEGET!
De er utrolige søde, vildt sjovt.. du får i hvert fald nogle gode grin hver dag fordi de kan være så fjollede og gøre så skrub skøre ting og stadig være uskyldige.. de er fantasktiske!
DOG! skal de have meget opmærksomhed, der skal gøres rent tit pga de er meget renlige dyr + så  der ikke lugter så meget i lejligheden.. så lugten skal man være meget indstillet på.. hvis du vælger at få en ilder vælger du også at få lugten.. dog ikke at der STINKER.. men man kommer til at kunne lugte du har ilder..
jeg synes ellers selv det går meget godt med at gøre rent så her ikke lugter så meget af ilder.. men lige pt er min han i brunst.. så han STINKER og strinter over det hele.. men det er der jo ikke noget at gøre ved.. bliver bare nød til at vente lidt endnu så han bliver kastreret..

ALT skal ilder sikres... alle potteplanter skal væk, alle bøger og vaser på hylder der er i omkring guld højde skal væk.. og skuffer skal enten være stramme eller børnesikres ellers åbner de skufferne osv
Men tag ikke fejl, selv om de dufter lidt.. er de altså MEGET renlige.. de er ikke som kaniner osv som skider over det hele og gnaver i alt... de udvælger sig et hjørne og skider der i kattebakken..
Men du skal også bruge tid på at træne og opdrage den..
og jeg tror at alle vil mene at når man får en ny hvalp hjem (som man ikke selv har avlet) kan det godt være et helvede.. for de skal prøve grænse og tror det er dem som bestemmer så de kan godt bide meget og skide i et hjørne hvor kattebakken ikke er osv.. dog skal du bare lige lære ham at det er dig som bestemmer... men når de så bliver teenagere skal du næsten lære dem det hele igen..

- Jeg er selv 18 år og min far ville ikke have flere efter vores første.. så jeg flyttede da jeg var 17, og da økonomien var oppe og køre fik jeg 2 skøndheder.. og nu er jeg igang med at spare op til 1-2 til (;
Men når du har accepeteret hvordan ilderen er og hvordan den gør og lugten.. så vil du ELSKE dem! De er så skønne og dejlige og fjollede.. det er så skønt.. de løfter ens humør og får en til at smile og grine.. og nogle kan have det dejligeste sind og de er en lille hund + kat blanding.. og så båtter de hvilket også lyder så sødt!


Men som sagt længere oppe.. synes jeg at du skal tage ud og besøge et sted hvor at de har ildere.. men I må lige huske på at hvis de er avlere så har de en fertil han og de stinker meget og lugter ikke som normale ildere plejer at gøre.. jeg kan faktisk godt lide lugten (Dog ikke af fertil han) og når jeg savner dem så er det meget dejligt at kunne lugte til ens ærme eller hvor man har haft ilderen.. og tænke tilbage på den.. hehe (:

De har sine fordele og sine ulemper!
Men bliv dog ikke bange hvis de bider og ikke ryste armen hurtigt rudnt hvis den bider fast... og heller ikke tage den i nakke skindet! (Den fejl laver mine venner og kæreste tit)
Du skal først lige åbne kæben på den OG SÅ tage den i nakkeskindet og skælde den ud eller i en skammekasse eller hvad du nu opdrager med..
For I det du tager i nakken imens den bider gør at de låser kæben fast = Det bliver værre..
Men dog også være forsigtig når du gør det så du ikke brækker kæben på dem..

Men det har jeg heldigvis aldrig været ude for for mine dyr :)
Og min dreng har ikke bidt mig i 10000 år... kan slet ikke huske hvornår han sidst har gjort det..
Hvor at min pige er stadig en stædig og oprørsk teenager.. så hun kan godt bide lidt i ny og næ.. dog ikke til blods.. men det gør sgu stadig lidt ondt nogle gange :S

Det er ikke for at skræmme dig :) Prøver at være helt neutral og forklare lidt af erfaring..
Men de er virkelig elskelige! og fantastiske og hele min familie elsker dem og alle vennerne..
der er dog STOR forskel på at se en ilder på billeder / film og så at se dem i virkeligheden.. for så kan  man rigtigt se hvordan de opfører sig :) :) :) rigtig fjolle gøje.. hehe

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

Kristine

Undskyld fordi at jeg skrev en Roman! :-$
Nogle gange bliver jeg bare helt fanget og skriver og skriver og skriver ........ hehe (:

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine