Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Lidt om mig :-)

Startet af RekkeJ, 15. Januar 2011, kl. 13:00

RekkeJ

Men jeg kender ingen i nærheden af mig der har en.. eller flere.
og jeg tror sgu på mig selv..

Kristine

#31
Nu er det jo heller ikke alle som er på denne hjemmeside, eller har internet osv jo
Så du aner det jo faktisk ikke helt (:
Det er som regel først når det er hvalpe sæson at man begynder at se alle mulige mennesker..
Men desværre kender man jo ikke alle de fremmede rundt i landet.. og ved aldrig om det er gode eller dårlige ilder ejere

Men tror du skulle læse lidt på nettet, eller købe en bog og læse i den.. for der er mange ting at lære..
og de er meget mere krævende end alle andre kæledyr.. hund, kat, kanin, marsvin osv osv
Nogle gange kan man være heldig at få den dejligste skønhed og andre gange så er man ikke nær så heldig ;s
fx jeg kæmper stadig en krig med min lille pige og jeg har haft hende i 6 måneder nu.. og hun bider stadig rigtig meget desværre.. det er dog ikke lige så slemt som i starten, men stadig slemt nok for mig.. men små skridt er jo også fremskridt..

Og du har jo ikke rigtigt sat dig ind i det hvis du  kommer med en masse spørgsmål (: self det er godt at spørge og få svar.. men meget af det er almen viden som tager 2 min at slå op på nettet
og det er jo ikke bare legetøj og noget man har for sjov.. det er små ''børn'' og du kommer til at have dem i mange år..
Er du klar til at vaccinere en gang om året.. lave mad til den hver dag og give rent hver dag.. tømme kattebakke 2 gange om dagen og gøre buret rent 2 gange om ugen og tørre alle upsere op, rydde op efter den hvis alt nu ikke er ilder sikret.. at dit hjem og tøj lugter af ilder.. at aktivere den minimum 4 timer om dagen (Selv om det er stadig alt for lidt synes jeg)

Det er IKKE for at skræmme dig eller noget.. men der er en masse ting der skal tænkes igennem.. det er slet ikke ligesom at have en kanin eller en hund eller kat.. og du kan ikke bare lade den sidde i buret fordi at du lige har haft en ''hård'' dag.. det kan de gå hen og blive aggresive eller sindsyge af jo.. det kan ikke ligefrem sammenlignes med nogle andre kæledyr

så før I beslutter jer.. så ja.. tag ud og besøg nogen som har nogle ildere..
For det ville også være trist efter noget tid at den ikke lige var som ''du regnede'' med og vil af med den igen.. for det er rigtig usundt for en ilder at flytte hjem hele tiden frem og tilbage

Undskyld hvis jeg lyder streng.. Men jeg elsker bare de små kræ..
Og hver gang jeg læser at der er nogen der vil af med dem hele tiden fordi at de har ikke lige ''tid'' eller det var ikke lige som de troede og bla bla.. bliver jeg så skide ked af det..
For det er jo små levende væsner med følelser og behov.. det er ikke bare en sodavand man lige kan bytte fordi man ikke kunne lide smagen

Men! Hvis I kan leve med alle disse ting.. så er det også bare det dejligste kæledyr! jeg tror alle her inde er enige om at de er fantastiske og virkelig UBESKRIVELIGE! derfor du bliver nød til at møde en ;) hehe.. for det kan virkelig ikke beskrives eller forklares hvor vidunderlige, skønne, dejlige, fjollede og skøre de kan være! Jeg må indrømme at det er mit yndlings kæledyr.. <3

Mange kærlige hilsner fra Kristine, Laban & Sabine

RekkeJ

egentlig ved jeg faktisk meget om dem..
men jeg ville bare hører hvad andre siger, f.eks. dem der har ildere selv.

RekkeJ

I lyder virkelig meget pessimistiske omkring nye ilderejere! det synes jeg er lidt irriterende.. for hvis jeg kunne slette min bruger overvejer jeg at gøre det. for får det værre ved at blive hakket ned hele tiden, også selvom det ikke er det i mener med det. men jeg synes personligt at i krydser en ellers rimelig grænse. Jeg har læst samtlige hjemmesider og 1 bog om ildere.. jeg har snakket med en veninde om det.. men i får mig til at lyde dum. det synes jeg ikke er helt fair. :-)

mette11

Det er så heller ikke alle ildere som har læst bøgerne der er skrevet om dem! Og slet ikke de bøger der er udkommet på dansk, for de er fulde af fejl, nogle ret fatale tilmed!!
Der er meget stor forskel på at have undersøgt en masse og så på rent faktisk at have et dyr selv...det er en rigtig god ide at undersøge tingene og læse om dem på forhånd, så man har lidt viden og en ide om hvad man giver sig i kast med.

Ildere er meget forskellige og derfor er det vigtigt at man møder nogle forskellige ildere og finder en fornuftig avler der kan hjælpe en med at finde den ilder som er rigtig for en. Jeg har selv en ilder som kræver mere end de fleste og som bestemt ikke ville kunne fungere i et hvilket som helst hjem. Mallow er hybrid og hun er hyperaktiv ud over det sædvanlige. Hun kan ikke være i et bur og hun kræver at kunne lege i omkring 10 timer om dagen for at hun har det godt. Hun er udenfor hver dag også. Desuden æder hun gæster og det kan jeg ikke gøre en skid ved. Jeg elsker hende overalt på denne jord og vi har det alle sammen godt med at hun bor her og vi har indrettet vores hjem og hverdag så alle kan have det godt. Vi er så heldige at vi bor i et stort hus og ilderne har eget værelse som de kan være i når vi ikke er hjemme, eller når vi har gæster som ikke kan li´ at blive spist og vi har en stor (30m2) udendørs løbegård til dem, så vi kan sagtens have en ilder som kræver en del af os som ejere! Min anden ilder er hvad jeg selv vil kalde en forholdsvis normal ilder. Hun er ret medgørlig og hun er knap så kreativ og aktiv som Mallow. Sigi kræver da de ting som en ilder gør, men hende ville man godt kunne have boende i et alm. bur og hun har ikke problemer med gæster osv. Men det jeg vil sige er at ildere er meget, meget forskellige!!

Jeg synes virkelig at du skal tage ud og møde nogen som har ildere, gerne flere personer som har flere ildere, for det er den bedste måde at danne sig et fyldestgørende indblik i hvordan det er at have ilder.

Men jeg forstår ikke helt hvordan du kan vide meget om dem, hvis du ikke kender nogen som har ildere?? For viden kommer ikke kun ud fra hvad man læser, men også fra hvad man erfarer. Især med dyr er erfaring vigtig, selvom basisviden også er meget vigtig.
Hvis du ønsker at læse mere, vil jeg anbefale bogen Ferrets for Dummies. Hold dig langt væk fra Ilderen som Kæledyr!!

Selvom du måske skal tage langt for at møde nogle ildere, vil jeg mene at det er det værd. Tag en dag eller to ud af kalenderen og besøg nogen ilderfolk. Se det som en oplevelse! Der er udstilling i Horsens på lørdag og selvom det er langt fra hvor du bor, så tror jeg det kunne være en rigtig god ide at tage derhen og kigge og møde en masse ildere og deres ejere og snakke med forskellige. Jeg tager selv turen fra Høje Taastrup med tog med mine ildere, selvom det er en lang tur!

Tag gerne din mor eller andre fra din familie med, for det er en rigtig god ide at have ilder som familiedyr, således at de vil hjælpe når du fex. er væk en hel dag, på ferie osv. Jeg har selv haft stor glæde af at mine forældre og min kæreste har hjulpet mig med mine dyr, for det er et stort ansvar at stå med alene og man sparer sig selv for rigtig meget dårlig samvittighed, hvis man har nogen som tager sig af ens dyr mens man selv laver andre ting. Så bliver det ikke en sur pligt at have dyr og man er nødt til at fravælge for meget i ens liv pga. dyrene. Nogen har ikke noget problem med dette, men andre kan godt have det og så vil det jo være skønt hvis man kan komme helt udenom dette! Desuden er det jo også rart at ens omgivelser synes om ens dyr og man kan være fælles om det. Jeg er i hvert fald rigtig glad for at min kæreste kan li´ vores dyr og selv leger med dem og tager sig af dem.

Økonomi er også ret vigtigt når man har ildere. Jeg har personligt brugt mellem 12. og 15.000kr. på dyrlægeregninger i 2010 (har ikke turde regne det præcise beløb ud)!!! Året før brugte jeg stort set ikke andet end til vacciner, men det kan virkelig hurtigt løbe op når ens ilder bliver syg!! Dyrlæger er desværre ikke billige og jeg håber da aldrig at jeg skal få så slemt et år igen som 2010 var. Jeg mistede mine to højtelskede ilderdrenge, selvom jeg forsøgte at gøre alt for dem, så var der ikke noget at gøre og jeg måtte lade dem aflive.

Grunden til at folk er pessimistiske over for nye ejere som ikke er ret gamle og bor hjemme er simpelthen at der er mange som falder for ildere (hvilket jo er forståeligt, for de er virkelig nogle fantastiske dyr), anskaffer sig en eller flere ildere og efter et stykke tid indser de hvor meget det rent faktisk kræver at have ilder og skaffer sig af med den/dem igen. Det ses så ofte og mange erfarne ejere er virkelig lede og kede af det, for det er ilderne der er tabere i det og ikke menneskerne. Det er dels tiden til en ilder og ofte også økonomien i det som slår folk ud. Og så det faktum at mange tror at de skal have et sødt kæledyr som de kan sidde og nusse med, men i stedet for en Speedy Gonzales der hærger deres værelser totalt hele tiden og skider på tingene og faktisk bare er fuldkommen umulig!! Hvilket ildere godt kan være, især hvis de ikke får den aktivering/stimulering som de har brug for og så kører det i en ond cirkel!! Det er ikke noget personligt mod folk der er nye, men simpelthen en reaktion på de mange, mange eksempler der ses hver eneste år af folk der tror de ved hvad de går ind til og som selv mener de ved det hele om ildere og alligevel må indse at de ikke vidste nok! Tragisk men sandt! Heldigvis er der også mange som beholder ilderen og elsker deres dyr og får det hele til at fungere!

Namilla

Så synes jeg du skal gøre vores overbevisninger til skamme. Du svarer ikke nogen steder på vores spørgsmål, omkring fx tiden du skal være klar til at afsætte. Du svarer ikke på, hvad du vil gøre med ilderen, når du fx gerne vil være hos kærester/veninder. Du kommenterer ikke på det økonomiske ansvar det er, at eje en ilder. Det er sådan nogle ting, der gør, at vi herinde synes du virker umoden. En ilder er ikke et dyr, som man bare kan købe for at se om man kan opfylde kravene...det bør man være sikker på, at man kan, på forhånd. Ildere tager skade af at blive flyttet alt for mange gange, og vi synes bare allesammen det er så trist når man ser ildere som søger nyt hjem, kun 3 mdr. efter de blev købt, fordi ejeren ALLIGEVEL ikke var forberedt på det ansvar det er. Du er ikke forberedt før, du har været ude og besøge nogen der har ildere, sammen med dine forældre. Det tror jeg alle herinde er enige i. Så let røven og kom afsted. Det er fint at læse bøger og hjemmesider, men der er desværre ingen af de bøger der findes på dansk, der er det papir værd, som de er skrevet på. De er fulde af fejlagtige oplysninger. Hvis det er "ilderen som kæledyr" du har læst, så står der endda ting deri, som kan være direkte livsfarlige for ilderen. Man kan desværre ikke læse sig til erfaring (hvis du fx kun skulle læse om, hvordan man cykler, så har man noget teoretisk viden, men du ved faktisk ikke hvordan det er, før du har prøvet....sådan er det også med ildere...du ved ikke hvordan de er, før du har besøgt nogen der har ildere). Du har ikke engang oprettet en tråd, hvor du spørger efter nogen der har ilder i dit område! Du kan jo heller ikke forvente at finde en god ilder der er til salg, lige indenfor de nærmeste 2 kilometer, så nogle gange må man gøre en indsats, hvis der er noget man virkelig gerne vil have. Mange herinde tager til Sverige, Norge, Tyskland og Holland for at hente dyr hjem. Så hvis du vil overbevise os, om at du er klar, så vis det.
Jeg vil gerne vide: Hvem betaler, hvis din ilder æder et stykke gummi en lørdag aften og skal opereres?, hvem skal passe ilderen, når du skal på studietur med dit gymnasium? Hvem skal passe den, når du får en kæreste som du gerne vil være sammen med i weekenden? Har du 4 timer, minimum, hver dag, til at bruge på ilderen? Er du klar på at skulle tørre op efter den, tømme kattebakker og at hele dit værelse vil lugte af ilderen? Er du forberedt på, at der måske er venner der ikke vil besøge dig, fordi de ikke kan lide lugten, eller dyret? Hvad hvis dine forældre bestemmer sig for, at de alligevel ikke kan acceptere ilderen?
Fortæl om dine overvejelser i forhold til disse spørgsmål, så kan det sagtens være at vores holdning bliver gjort til skamme.

RekkeJ

i skriver jo også alle sammen romaner, det er svært at finde rundt i det hele, når alle skriver forskelligt. hvor sletter man sin profil?

Namilla

Jeg synes ikke du har fået forskellige ting at vide... jeg synes tværtimod vi faktisk er meget enige. At vi skriver lange indlæg, skyldes at der er meget man skal vide om ildere, før man kaster sig ud i det... Hvis du vil fremstå seriøs omkring det at få en ilder, så læs vores indlæg og svar på de spørgsmål vi stiller.

Charlotte

Og så er vi igen ude i at angribe nye så de flygter herfra.  :nej:
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Namilla

Ja, det er da ærgeligt, at nye brugere ikke føler sig velkomne... men i dette tilfælde synes jeg virkelig ikke der er gjort noget galt. Vi har forsøgt at informere om "faldgruberne" i ilderhold, stillet nogle saglige spørgsmål til TS, men ikke fået noget fornuftigt svar.
Personligt vil jeg nok hellere "skræmme" nye brugere en smule, så de er klare over, at ildere ikke er "for sjov", end at vi istedet om 2 måneder ser en salgsannonce fra selvsamme bruger, fordi realiteterne ikke var blevet ridset klart nok op fra starten.
For mig er dyrenes ve og vel vigtigere, end at der kommer så mange brugere på forummet som muligt...

Charlotte

Jeg er ligeglad med antallet af brugere. Men jeg mener at det til enhver tid er bedre at nye er herinde og kan spørge hvis de er i tvivl om noget end at de skal skræmmes væk fordi de ikke lige besvare ALLE de spørgsmål de bliver haglet ned med. Man behøver ikke svare på noget som helst for at kunne være her og stadig spørge (det har vi jo lige set et glimrende eksempel på), så klap dog en ilder og svar på en venlig måde istedet for at skræmme dem væk så de går ud og køber en ilder og ikke har nogen at spørge overhovedet. På den måde går der ikke engang 3 måneder før dyret er til salg igen.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Anne

Har du læst tråden igennem Charlotte?
Jeg er helt enig i at folk engang imellen er for meget efter nye, men jeg synes virkelig ikke der er nogen der gør noget galt her, hvem er og hvor er det du synes der ikke bliver skrevet ordentligt til rekke her?

Der er ingen der skriver at rekke ikke kan eller må få en ilder, de spørger bare ind og gør opmærksom. jeg kan godt forstå at det må være overvældende for en ny, men jeg ser ingen angreb nogen steder.

Rekke: jeg startede også selv som hjemmeboende med mine ildere (fik også mens jeg gik på gym), og min mor synes seriøst de stank, men jeg blev aldrig bedt om at skille mig af med dem. De har dog betydet et stort besvær med at finde lejligheder hvor man må have dyr, men de er det værd og jeg ofrer gladeligt tid, energi og penge på dem. Det kan sagtens lade sig gøre på en su, men jeg vil anbefale dig at lave en dyrlægekonto hvor du sætter lidt ind hver måned, det vil du virkelig blive glad for når du akut står og mangler penge. Og med den løsning kan selv de fattige af os have dyr. jeg har heller ikke et job ved siden ag studierne pt, men har dog haft det før.

Jeg er dog enig i det de andre skriver med hunden, men hvis du kan lave en løsning hvor du kan have ilder selv hvis den ikke kan med hunden, så skal det jo nok gå. Jeg tror egentlig bare folk herinde gerne vil have dig til at tænke det hele igennem. Det er jo ikke fordi du ikek er egnet til at have ildere, for hvorfor skulle du ikek være det. Bare du tænker det igennem :)

Charlotte

Ja jeg har læst hele tråden. Ellers ville jeg ikke skrive som jeg gør.

Jeg synes det starter rigtig godt ud indtil Kristine kommer med denne sætning:
Og du har jo ikke rigtigt sat dig ind i det hvis du  kommer med en masse spørgsmål (: self det er godt at spørge og få svar.. men meget af det er almen viden som tager 2 min at slå op på nettet
Jeg ved ikke hvad Kristine har forestillet sig men det er ganske normalt at tilmelde sig et forum for at finde ud af mere og der står netop så meget forkert i bøgerne og på en del hjemmesider at det da til enhver tid er bedre at spørge folk der har sat sig ind i de nyeste ting (os der er medlem) så jeg ser ingenting galt i at hun spørger.

Derudover kommer Namilla ind med hendes indlæg:
Så synes jeg du skal gøre vores overbevisninger til skamme. Du svarer ikke nogen steder på vores spørgsmål...
Rekke skal ikke stå til ansvar for hvad andre har gjort og ikke gjort. Og hun behøver jo ikke svare men har måske bare tænkt over hvad det er folk spørger om. Hun behøver ikke vores tilladelse for at købe sig en ilder og sådan kommer det til at lyde når der bliver skrevet som der gør.

Så der er da ikke noget at sige til hvis folk der læser det ikke melder sig ind og har de gjort det, så flygter de igen.  >:|
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Namilla

Rekke skriver, at hun føler at vi tror hun er dum...og det er det jeg mener hun skal gøre til skamme. Ved at fortælle at hun faktisk har overvejet de ting, som folk siger til hende... Istedet bliver Rekke irriteret over, at vi skriver lange, udførlige svar til hende...
Nej, der er da selvfølgelig heller ikke noget krav om, at man faktisk skal svare på spørgsmålene stillet i tråden, men jeg tror da det er spørgsmål, som enhver ansvarlig sælger vil stille, hvis de skal sælge deres dyr til hende. Derudover så ville det jo betyde, at man med ro i sindet kunne anbefale en sælger til hende, hvis hun svarede "ja, det har jeg tænkt over, jeg har oprettet en dyrlægekonto" eller "jeg har en aftale med en veninde der kan passe ilderen, når jeg ikke er hjemme"...eller sådan noget. Men at blive irriteret over, at der bliver stillet uddybende spørgsmål, det synes jeg ikke kan være rigtigt, når Rekke selv lægger ud med så "almene" spørgsmål som hun gør...det er jo ikke spørgsmål der ligefrem lyser af en masse forudgående viden.

Anne

Charlotte: jeg kan godt se din pointe. Jeg har ikke synes det har været galt når jeg har læst tråden i sammenhæng (i hvet fald ikke namillas), men SELVFØLGELIG skal man have lov at stille spørgsmål, og helst før man får ilderen end efter.