Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hej Hej! Nogen der kan tilbyde deres assistance?

Startet af addicteddict, 18. Juni 2011, kl. 03:44

addicteddict

Hejsa allesammen!

Navnet er Stine! Jeg bor i Svendborg, er 19 år (fylder snart gammel) og har indtil videre ingen ildere :P

Så! jeg har endelig taget mig sammen til at joine Ferretopia, da jeg nu er færdig med næsten alle eksamener, og får den flotte hue på onsdag! *klapsalve*  :dans:

Jeg har i 4 år gerne ville have mig en ilder, og har i 4 år læst bøger, på nettet, set på animal planet and what not, om ildere. Jeg føler, at jeg næste år, når jeg flytter til Odense, vil være klar til at få mig min første ilder! *Som jeg har studeret lidt på, og det skal nok ikke være en hvalp jeg får som det aller første.*

Jeg skal studere på Odense pædagog uddannelse, og da jeg får handicaptillæg til min SU, ved jeg at jeg så vil kunne få råd til en eller to ildere, medberegnet dyrelæge besøg.

MEN. Jeg vil være 100% sikker på at jeg er 200% klar til hvad jeg går ind til, da jeg ved at jeg aldrig ville kunne få mig selv til at sælge den lille pus igen. Og så hellere ikke have en ilder, end at have en derhjemme som ikke får nok kærlighed og omsorg.   :(

Derfor, kære venner, spørger jeg sødt om der er en med erfarring, og med én eller flere ildere derhjemme, som måske kunne have mig på besøg i en weekend eller lign, så jeg ligesom kunne prøve at være omgivet af (en) ilder(e). Det ville i så fald være mig til utrolig megen hjælp, og så sikrer i samtidig at den fremtidige ilder ved, at dens ejer sagtens kan passe den og vil elske den højt :)

I kan evt. skrive og bare snakke lidt hvis det er. :) Intet haster.

Stort ilder-knus fra Stine

Barky

Hej og velkommen til..

Jeg er sikker på at der nok skal være nogen som tilbyder sig som vært, om ikke andet for et par timer ad gangen..

Så slipper man måske endda selv for at tømme bakker den dag, det kan du vel få æren af.. *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Hej og velkommen til  :)

Hvor er det fedt at se en der sætter sig så meget ind i det inden du anskaffer dig den/dem  :)

Desværre bliver jeg så ked af når jeg læser folk får deres viden fra animal og de bøger der findes her i dk for de kunne ikke være mere fyldte med fejl og mange endda fatale fejl  :S

Du er velkommen hos os men det kan ikke blive med overnatning da vi næsten lige er flyttet og langt fra er færdige med at sætte huset i stand. Bor i Hedehusene tæt på Roskilde.

Har du overvejet hvor du skal få din ilder fra? man får jo sjældent en voksen direkte fra opdrætter og så er det måske en god ide at sætte sig nogle krav så man ikke ender med en bideilder (for så kan du lige så godt få en hvalp der vil være langt sødere)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Som Eliza siger så er danske bøger og Animal planet bestemt ikke stederne man skal samle viden, men det kunne du jo ikke vide. Det er ikke længe siden vi havde oppe hvor fejlagtig animal planets lille film om ildere er, nogle af rådene er direkte skadelige for ilderne (faktisk en del af dem ), og det meste andet er bare forkert.

Prøv i stedet at læse så meget som muligt herinde, her er også altid flere vinkler på tingene, og det er nok nemmere at danne sig et mere nuanceret billeder, ligesom du også tydeligt kunne se hvad der er enighed om og hvad der er fakta.

addicteddict

Citat fra: Eliza Dato 18. Juni 2011, kl. 13:57
Hej og velkommen til  :)

Hvor er det fedt at se en der sætter sig så meget ind i det inden du anskaffer dig den/dem  :)

Desværre bliver jeg så ked af når jeg læser folk får deres viden fra animal og de bøger der findes her i dk for de kunne ikke være mere fyldte med fejl og mange endda fatale fejl  :S

Du er velkommen hos os men det kan ikke blive med overnatning da vi næsten lige er flyttet og langt fra er færdige med at sætte huset i stand. Bor i Hedehusene tæt på Roskilde.

Har du overvejet hvor du skal få din ilder fra? man får jo sjældent en voksen direkte fra opdrætter og så er det måske en god ide at sætte sig nogle krav så man ikke ender med en bideilder (for så kan du lige så godt få en hvalp der vil være langt sødere)

Animal Planet er kun meget lidt viden jeg har fået derfra. Jeg har ikke læst danske bøger, jeg vidste ikke engang at vi havde sådan nogle bøger i Danmark?!  :S

De bøger jeg har læst er bla. "The Ferret: An Owner's Guide to a Happy Healthy Pet" skrevet af en professionel ilder avler. Jeg købte den samt 4 andre bøger da jeg var i USA i en Pet grooming/shopping/training store. Jeg har endnu ikke læst en af de danske bøger, for jeg havde ingen ide om at vi havde dem i DK faktisk. hehe. :P

Dog er den STØRSTE del af min viden fra forums på nettet bla. her og på ilderforum.

Jeg har skam overvejet hvor jeg vil få min ilder fra. Jeg var ude og besøge Mette Beltoft Lykkenshede, på Evergreens Ildere, fordi jeg havde skrevet til hende for at høre ang. at få en ilder som er lidt ældre end en hvalp. Hun ejer egen ilderavl, samt at hun tager imod ildere som folk i sidste ende ikke vil have/kan håndtere, og sælger løbende nogle ældre ildere, som selvfølgelig har været gennem diverse sundheds check, vacciner eller lign.

HVIS det skulle ske at jeg ikke kan finde en ældre ilder der ville passe til mig, så vil jeg vente et halvt år med at starte på min uddannelse og få en hvalp, som jeg havde tænkt mig at få fra Rainbow ferrets. Men selvfølgelig går jeg efter en ældre ilder først, da jeg er førstegangs ilderejer, og har hørt at det ofte kan hjælpe lidt at få en ældre en, da hvalpe godt kan være en hård nød indimellem :) uanset hvor søde de ser ud.

Anne

jeg tror godt du kan regne med at de fleste herinde godt kender Mette :P

Mht bogen så kender jeg den ikke, men hvis du også læser fora kan du nok selv se om der er uoverensstemmelser. jeg har også en bog skrevet af en "professionel avler", som er meget interessant rent avlsmæssigt, men jeg ville aldrig anbefale den som en pasningsguide.

addicteddict

Jamen, så ved i vist godt hvem jeg snakker om :P

Jamen, så ved jeg det. Dejligt at lære noget nyt. Dog er denne bog skrevet til førstegangs ilder ejere og omkring pasning osv. Hun har også skrevet bøger om ilder avl, men jeg købte dem ikke, da jeg ikke har tænkt mig at avle ildere. Jeg vil bare have nogle dejlige kælebasser som kan muntre mig op igennem mine hårde stunder :)

Hvid du har nogle foreslag til bøger jeg kan læse eller andre steder jeg kan læse om ting. Så sig endelig til, det er dejligt at få sådan en god velkomst herinde, og lære noget nyt :)

Anne

ferrets for dummies synes de fleste er god. jeg har købt den, men den ligger på sjælland, så jeg aner ikke om det passer.

jeg har egentlig lært mest ved at være på fora og selv opsøge fx videnskabelige artikler om ildere, når det har virket relevant. Jeg har også læst et par bøger, og de har været spændende at læse, selv om jeg var uenig i meget der stod i dem (læste dem da jeg havde haft ildere i et stykke tid).

addicteddict

Den bog må jeg hellere se om jeg kan købe den!! :) Tusind tak for hjælpen! Er gglad for jeg meldte mig til herinde!

Eliza

Jeg synes klart den bedste viden findes på fora.. Jeg har læst noget af ferret for dummies og synes nu ikke den var enormt god, men måske er det fordi man sammenligner med de danske som jo er helt væk.. Men jeg har da ferret for dummies hvis du ville købe den (hvis Karina læser det her så er det ikke hendes bog som jeg er ved at sælge  :-$ )

Ilderverden er ret lille så stort set alle kender alle, eller vi ved hvem hinanden er  :) Især avlerne.

Jeg vil altså sige at det godt kan lade sig gøre at starte med en hvalp især hvis man har sat sig rigtig godt ind i det og så kan man altid spørge (når man lige har brugt søgefunktionen, da der kommer de samme spørgsmål igen og igen  :) )
Det kommer selvfølgelig an på hvor man får sin ilder fra og hvordan den er opdraget og så hvordan man er som person. Man skal bare være forberedt på lidt flere udfordringer og noget ekstra træning, både bide og bakketræning, men igen så vil jeg hellere tage den kamp med en hvalp end en voksen ilder der har det med at bide.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

jeg ville også hellere have en bidehvalp end en bidevoksen, men jeg anbefaler nu altid man starter med en voksen eller 2 som ER opdraget. Nok fordi jeg selv var så "heldig" at starte med en bidehvalp. Detr gik da, men havde opdrætteren ikke boet i den anden ende af danmark havde jeg nok leveret hende tilbage ret hurtigt.

addicteddict

Jeg er enig i det. Men nu er sagen jo den at jeg starter på pædagogisk uddannelse og ville ikke lige på daværende tidspunkt have tid nok til at opdrage en hvalp fra bunden af, og selvfølgelig skal den voksne ilder, som jeg tænkte på, være opdraget. Havde jeg ikke skulle være på uddannelse havde jeg nok startet ud med en eller to hvalpe. Jeg er en utrolig tålmodig person og har opdraget mine to hunde på egen hånd, (Og de var godt nok nogle irriterende hvalpe, som bed og gøede vildt!). Men som sagt, tålmodighed har jeg masser af, og det er jo det der kræves når man skal have dyr, uanset hvilken art.

Anne

Ildere er jo også anderledes, og det er en stor nok opgave i sig selv at finde ud af dyret uden man også skal ædes af det. Selvfølgelig ville du kunne klare en hvalp, det er der jo mange der kan hvis de vil, og jeg er da også glad for min bidehvalp den dag i dag (hvor hun er næsten 6 år), men set i bakspejlet havde en voksen ilder været en bedre idé. Det er jo et helt nyt sprog man skal lære når man får en ilder, så derfor mener jeg at det i de fleste tilfælde er bedst at starte med en der er opdraget, og når man så kan sproget, kan man kaste sig ud i en hvalp.

Der er jo også mange voksne derude der søger nyt hjem, og lige med ildere knytter man sig altså ligeså meget til en voksen formidlingsilder som til en hvalp, da de som regel hurtigt accepterer deres nye mennesker og bliver dejlige kæledyr (selv om de måske ikke lige bliver kælne, men derfor er de glade for en alligevel).

addicteddict

Ja, det kan jeg godt se. Jeg er helt enig, og min største frygt var egentlig at den voksne ilder ikke ville kunne tilpasse sin nye ejer, men jeg ved at jeg ville elske ilderen lige meget om det bliver en voksen eller en hvalp. Og jeg har bestemt mig for at det skal være en voksen. Så til den tid vil jeg se hvilke voksne, som er opdraget, der søger et nyt hjem og så finder en der måske bare fanger mit hjerte :)