Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvad er det bedste, men også økonomisk fritte foder?

Startet af sofiebihlet, 27. Juli 2011, kl. 21:27

sofiebihlet

Hej alle  ;)
Jeg har lige fået min første fritte <3
En dejlig chamerende fyr, der hedder sniffer.
Jeg ønsker at han skal have det bedste mad, er der nogen der ved hvor de får alt det de behøver kan købes?
Mvh Sofie

mette11

Tillykke med ham.

Det er et meget svært spørgsmål, for det bedste er nok noget af det dyreste. Men man kan se det som en investering i dyrets sundhed og dermed undgå livsstilssygdomme, fejlernæring osv.  ;) Hvis du vil fodre med tørfoder er det bedst at blande flere forskellige typer. Det som jeg lige kan komme på som er godt efter min mening er ZiwiPeak (til kat - den til hund indholder ikke taurin som ilderen har brug for), Vitalin (ilderfoder), Orijen Cat, WildCat og Hills Kitten. Det gode ved kvalitetsfoder er at selvom det er dyrere pr. kg, så spiser ilderen mindre af det end af noget billigt l... og dermed bliver forskellen ikke så markant alligevel.
Til godbidder er det klart bedst at bruge nogen som er 100%. Der fåes rigtig mange varianter som kylling, lam, kanin, okse osv. Det er også godt at give noget olie (efa-olie, lakseolie eller andet i den retning), en æggeblomme i ny og næ og evt. en mus eller daggammel kylling.

sofiebihlet

Hvor kan man få olien henne? Og daggammel kylling, er det en jeg har stegt dagen før?  :P

mette11

Man kan købe olier i alm. dyrehandler eller hos dyrlægen. Daggamle kyllinger kan man også købe i nogle dyrebutikker, bla. Rigtig Hundemad - det er kyllinger som er aflivet da de var en dag gamle.


Namilla

Du bør ikke give ilderen tilberedt kød...og i hvert fald ikke noget du har lavet til dig selv, med krydderier osv... Råt kød vil altid være det bedste. Knogler er rigtig sundt for ilderens tænder, men må kun gives rå (de splintrer når der bliver tilberedt og så kan ilderen komme til skade). En hel mus er også guf for en ilder (kan købes i det fleste dyrhandlere...vælger du at give en levende mus, må du være forberedt på selv at aflive musen, hvis ilderen ikke kan finde ud af det).
Hvis du ikke ved om din ilder vil spise kød, så prøv at starte med fx vingerne fra en hel kylling (klippes bare af, før du tilbereder resten af kyllingen) eller et kyllingelår.