Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Ny og en smule bekymret.

Startet af lizzy171002, 30. Juli 2011, kl. 10:06

lizzy171002

Hej allesammen.

Jeg hedder Mie og er 25. Som sagt er jeg ny i ilderverdenen. Vi havde haft en før, i huset, da jeg var en del yngre og ganske uinterreseret, og nu skal jeg så til at have min egen. Man bliver jo klogere med alderen.

Jeg har efter hånden drevet det til en del research, har luret herinde før jeg oprettede mig, læst en masse bøger og så videre. Jeg har den seneste uge brugt en del (meget) tid på at ildersikre, ordne bur, grusbakke og købe mad og udstyr.
I aften skal jeg så hente min ilderhvalp, og jeg er ret nervøs. Har haft mareridt i nat om alle mulige ulykker den stakkel kan kom ud for. Jeg er sikker på at jeg har gjort de fleste ulykker ret usandsynlige gennem mine mange sikringsrunder, men jeg kan ikke lade værre med at tænke at jeg har overset et ller andet vigtigt.

Det kan selvfølgelig bare være spendingen der taler.


R.I.P. Freja

mette11

Velkommen til og tillykke med din kommende ilder. Hvor kommer han/hun fra??

Det vigtigste indenfor ildersikring er at de ikke kan komme ud (dvs. døre, vinduer, kattelem osv. skal sikres) og at der ikke er nogen huller (fex. under køkkenskabe) de kan blive væk i. Risten på badeværelset er også et potentielt problem (nogen sidder fast - andre ligger kun på). I køkkenet skal du være opmærksom på at ilderen ikke kan komme ind i opvaskemaskinen (i de fleste er der en sprække under lågen), om bag komfur/ovn eller køle/fryseskab og sidde fast eller bide ledninger eller andet. På badeværelset skal du også være opmærksom på vaskemaskine/tørretumbler.
Sofaer/sovesofaer kan også være farlige hvis de kan kravle ind i dem (og sidde fast i fjedre - eller blive mast når mennesker sætter sig).

De fleste ildere er ligeglade med ledninger, men enkelte kan finde på at bide i dem og hvis det er tilfældet, så skal ledningerne også sikres.

Dørstoppere kan være med gummi på så det skal man også være opmærksom på. De fleste ildere elsker at tygge i gummi og desværre kan dette være livsfarligt for dem, hvis det sætter sig fast i deres tarme.

Det er de ting jeg lige kan komme på...der er sikkert mere!!

Namilla

Rengøringsmidler er også farlige... nogle ildere synes de lugter/smager godt...
Affaldsspand på badeværelse og i køkken skal også være lukket af..og ofte er skabslågen i køkkenet ikke nok, mange ildere kan godt åbne skabslåger...
Generelt alting af gummi skal fjernes... det gælder også knapper på fjernbetjeninger, sko-såler osv... jeg kan huske at have hørt om en ilder der måtte opereres, fordi den havde spist noget af en gummistøvle, og en anden fordi den havde spist et par høretelefoner fra en ipod...
Menneskemad bør selvfølgelig heller ikke være indenfor ilderens rækkevidde...dvs at man altid tager sin tallerken ud og skyller af, når man har spist... slikskåle, frugtskåle osv er det heller ikke sikkert ilderen kan holde sig fra...

Eliza

Hej og velkommen..

Jeg bliver altid så bekymret når jeg ser nogle skriver at de har læst bøger, for frygter altid det er dem vi har på dansk, for de er så fyldt med fejl der kan være direkte skadelige for ildere.. Det er der selvfølgelig også udlandske bøger der er men der ved jeg ikke helt hvilke man skal holde sig væk fra.

Men når du kommer hjem med ilderen så sæt den på gulvet og lad den undersøge det hele, hvis du holder øje med den så finder den sikkert hurtigt hvis du har glemt at sikre noget  ;)med tiden kan den blive modigere og finde på flere spændende ting, men nogle gange må man tage det lidt som det kommer.
Der er jo stor forskel på ildere og nogle kan meget mere end andre.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lizzy171002

@mette11 han kommer fra en ven af en ven som har vist sig at være allergisk. Han er 12uger gammel, og passet med hvalpevacciner.

@eliza Familien har haft ilder før, det er bare migselv der ikke egagerede mig som ung. Jeg har folk at spørge med mere erfaring end migselv inden for rimelig afstand. Ud over det er det amerikanske bøger med rimelige reviews fra amazon.com jeg refererer til. Den jeg lige har ved hånden er af Mary R Shefferman, og hedder The Ferret: an owners guide to a happy healthy pet.

Ilderen får ikke adgang til hverken køken eller badeværelset, da dørene altid er lukket, af hensyn til vores gamle hankat som kan finde på at stjæle det kød man har taget op af fryseren, eller bade i toilettet.

Det med gummi var rart at vide, tak.

R.I.P. Freja

Anne

velkommen til. Der er ikke noget at sige til at du er nervøs, men prøv at følge efter/holde godt øje med ilderen den første tid, så finder du hurtigt ud af hvis du mangler noget, og kan nå at rette op på det.

lizzy171002

Så, syntes lige jeg vil opdaterer jer.

Jeg er kommet hjem med Calvin, som han nu hedder.  :love: Han var meget rolig på selve turen, men det tror jeg mest var varmen. Vi ventede ellers til det var kølet lidt før vi hentede ham, men det var stadig godt lunt. Han blev staks mere livlig efter at komme ind på værelset og få noget koldt vand at drikke. Han har feset rundt over hele værelset siden.  :dans:
Der var lige en situation med min hun-hund, en dansk/svensker, som blev lidt for ivrig i sin hilsener. Jeg fik hende dog hurtigt til at forstå at hun ikke måtte gøre nogen form for udfald mod Cal, via en vand-forstøver. Calvin tog det med ophøjet ro, og gumlede lystigt videre på sin tørfoder. Jeg endte med at købe Ziwipeak til kat, som Calvin er meget glad for.  Hun bruger heller ikke meget tid på værelset, ikke når hun kan bevogte hønsene, så jeg tror ikke det bliver et problem.

Han har endnu ikke fundet noget han ikke måtte, dog har jeg set at jeg mangler et par kattebakker. Han gik fint op i den ene for at skide, men han sjat-tissede rundt i hans yndlings hjørner snart efter.

Han er vist løbet lidt tør for energi nu, for han ligger og sover ovenpå en gammel skoletaske, hans yndlings ting indtil videre.

Vi må se hvordan det går.

R.I.P. Freja

Anne