Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Ny og nysgerrig

Startet af Nr1kisser, 6. November 2012, kl. 18:53

Nr1kisser

Hej herinde, siden jeg som 14 årig så min første fritte har ønsket om at få min egen været stort, Idag er jeg 25 bor i lejet hus i Aalborg med min kæreste som jeg har været sammen med i 6 år. Vi har en lille rundkørsel hun hund cilla på 7 og Henning vores han kat på 4 år, pt går jeg sygemeldt og kommer til det noget tid endnu, så tiden til et nyt familie medlem er der, vi har pladsen og massere kærlighed og tålmodighed, men jeg vil meget gerne høre jeres mening omkring at sætte fritte/ilder sammen med husets andre dyr, jeg ved det vil tage tid og vi skal have en stor potion tålmodighed, de har før taget rigtig godt imod en lille killing, nogen der har erfaring med dette, hvad gør i hvis i tager på weekend ved familie, min hund tager jeg selvfølgelig bare med, kan jeg også dette med en fritte eller vil det stresse den? jeg ønsker mig en kælen og rolig dreng, selvfølgelig må han gerne være legesyg og have sin egen personlighed. da jeg går sygemeldt er pengene ikke store til en dyr hvalp så en der skal omplaceres er i stor interesse, men bare for at berolige folk så har jeg en fin dyrlæge opsparing så på den måde mangler der ikke noget, det vil bare tage mig et år at spare op til et større beløb. Det jeg kan tilbyde er masser kærlighed, et blivende hjem, et dyre venligt hjem, korte dage så meget tid derhjemme, god plads og hygge.  Glæder mig til at høre jeres meninger mvh kiri

ilderhjemmet

Du kan sagtens tage en ilder med på weekend, tror helt sikkert på den vil  nyde det, du skal undersøge herinde mht. fodder, og læs rigtig meget om ilderens adfærd, ernæring og pleje, dyrlægebesøg og regning vil være en god ide også at undersøge herinde, en ilder er ikke billig, men til gengæld alle penge, glæde,spekulationer værd
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

lille_jill

Velkommen :) Henning er det fedeste navn til en kat :D

Du kan sagtens tage en ilder med rundt. Den skal ikke være alene en hel weekend! Anskaf din en løbegård, så du kan tage den med hvis i skal ud en weekend. Det er klart nemmere end med et bur, fordi man så også kan tage dem med i haven. Jeg har bure stående der hvor jeg oftest er på besøg, på mit gamle værelse hos min mor + i hendes sommerhus. Der er for mange pyntegenstande til, at de kan gå frit rundt under opsyn. Har jeg fast været steder, hvor der har været mindre plads, så kræver det bare et par vaskebaljer (som kattebakke), madskåle og et tæppe. Det har bare stået der fast, så det ikke har taget mere end et par minutter at bikse sammen. De fleste ildere syntes at det er enormt sjovt at komme med ud :)

Nr1kisser

Jeg har læst rigtig meget med foder og ilder sikre sit hjem årlig vac og som jeg kan regne frem til vil den koste det samme om mån som min kat, det har vi penge il da vi indtil for 6 mån siden havde 2 katte, desværre måtte valder efter lang tids sygdom aflives, han varet produkt af en dame som lavede indavl og bare ville tjene penge, derfor har jeg også den dyrlæge opsparing og ved man kan bruge mange penge og det er jeg også typen der gør, hellere en gang for meget til dyrelæge end en gang for lidt;) tak for tilbage meldingerne på hvad man gør i weekenden, han kommer helt sikkert med os så, mine forældre bor på landet med massere af plads så det er intet problem, men tænker i forhold til når jeg engang skal igeng med skole igen, hvor længe vil han kunne være alene hjemme og skal han være i sit bur?  Mvh kiri

AlisVolatPropiis

Tjah de kan være alene ca. 20 timer -dvs. de SKAL ud mindst fire timer dagligt. Det lyder lidt sært, jeg har altid troet katte var billigere, men nok om det :) bare du føler du har råd til det. Du skal dog lige huske at sikre dig at dem du skal besøge også er indforståede med du slæber et lille stink-dyr med hjem til dem :) ellers ender i hurtigt i en knibe :)

Det er altså heller ikke specielt anbefalelsesværdigt kun at have en ilder. Det vil også betyde rigtig meget arbejde for dig.

Ildere er sjældent kælne og rolige, de vil oftest allerhelst lege og nappe :) og selvom der findes virkeligt kælne ildere, så er det de sjældne der kommer for at få kæl og nus. Eller gider at ligge stille -bare fordi du vil pille :)

-selvom det kan lykkedes at sammenføre med andre dyr -så ville jeg ikke tage det som sandsynligt det sker -så er du også forberedt på worstcase scenario :) -Ildere leger på en markant anden måde end andre dyr, de bruger meget tænder og da de er nogle hårdføre små nogle -så bider de til -det er min oplevelse at de fleste andre dyrearter tager den slags temmeligt personligt. Katte kan hoppe væk, men en hund der bliver sur eller bange, og bider igen -det er ikke godt...

Jeg tror de fleste har sammenført forskellige arter, hvor en af disse var helt lille -og altid så man lærer dem at ilderen er "øverst"....at hunden må finde sig i at blive nappet (for ilderen stopper ikke, og det vil ødelægge den smule tillid og glæde de har overfor dig, hvis du begynder at skælde dem ud for noget de så instinktivt ikke kan lade være med) uden at hunden napper igen....

Anne

Lige for tiden skriver jeg opgave og har ikke så meget tid, men når der kommer lidt mere luft i hverdagen, er I velkomne til at komme og møde mine ildere og få en snak om økonomi, pasning osv.

Nr1kisser

I forhold til Kat og udgifter pr mån, så er det en maien coon jeg har, de er ikke billige i drift da alt bare er større og mere i mængde, griner. Jeg har læst mig frem til at det er mere krævende at kun have en, men jeg går hjemme så har rigtig meget tid og lyst, er lige nu igen med at renovere en voiler udenfor som tidligere lejer lavede til sin fugl, så når vejret bliver varmt igen er der god mulighed for sjov og leg, hvis Henning og den lille nye bliver venner, bygger jeg en fælles voiler til dem, da Henning er indekat, kommer han med ud og går tur med sele, jeg vil selvfølgelig helst ikke tænke at det ikke ville kunne gå, men vil bruge meget tid og energi på at gøre dem hver især trætte hver dag i opstarts perioden så de er mere rolige over for hinanden.

Nr1kisser

Hej Anne det vil jeg rigtig gerne, det ville være super, for som med alle førstegangsalg dyr er man bekymret for om man er god nok og det hele skal gå :)

AlisVolatPropiis

Det er en sød ide med at køre dem trætte, men det er uholdbart i længden -ildere er aldrig trætte når det drejer sig om at lave ballade :)

Jeg har stadig ikke på fornemmelsen en kat koster det samme som en ilder -foder og kattegrus er jo kun en lille del af det -og ilderen skal derudover have sengetøj, de skal langt oftere til dyrlæge, de skal stimuleres mere, de kræver flere godbidder -af rent kød (samt foderet de skal have -der er det oppe i den dyreste prisklasse af foder) flere vitamin tilskud. osv. :) Jeg er ikke i tvivl om en main coon på 9 kg æder mere end en ilder -men så er spørgsmålet også hvad du fodrer den med :)

Du kan på ingen måde erstatte en anden ilder -det er fint du bruger meget tid sammen med den -og jeg siger ikke det er ondt at have en ilder alene, det er bare langt fra optimalt, men det er ikke dig den leger allerbedst med, det er ikke dig der putter med den og giver den tryghed konstant, dig han udforsker med osv. Mødre er ok, men en bedsteven/"kæreste" er noget helt andet :)

Jeg siger ikke det er umuligt...men du SKAL simpelthen finde ud af hvad plan b er hvis det ikke går...for med både en hund og en kat...som er voksne...og en voksen ilder -så er oddsne i mine øjne ret små....katten vil højst sandsynligt dog simpelthen bare undgå ilderen og hoppe op på nogle fristeder den finder sig -men så får de ikke meget glæde af hinanden -og katten ender med at bruge sin tid på at lege "jorden er giftig" -og du risikerer at selvom du klipper Hennings negle (og det skal du altså) så kan ilderen miste et øje (I så fald er et voliere et unødvendigt onde at stoppe dem begge sammen i -husk iøvrigt også ildere graver sig ud, så bunden skal være af støbt beton eller lign.)...hunden kan du også meget nemt risikere ikke kan være i samme rum som dig...og ilderen, fordi den bliver bidt...og vi snakker en del timer -nok mere end fire, og ihvertfald fire timer -du bruger direkte på ilderen -dagligt...fordi den er alene ilder. Og er hunden vant til at være isoleret så længe fra jer hvis i er hjemme?...og hvad hvis du begynder i skole?

Jeg siger overhovedet ikke det er umuligt og jeg er virkelig ked af hvis jeg tager modet fra dig...men det er simpelthen bare ja..problemer du hellere må finde en løsning på før du anskaffer dig et dyr...frem for bagefter hvor løsningen risikere at blive at en ilder bliver solgt videre igen (det er de ikke så gode til) eller at den bare aldrig kommer ud, eller den, din kat, din hund og derfor også dig og din kæreste ender i en frygtelig frustrerende situation hvor noges behov bare ikke bliver tilgodeset...

mette11

Jeg synes personligt at ildere som udgangspunkt skal bo flere sammen, da de har utrolig meget glæde af hinanden, men der findes ildere som trives med at bo alene. Ildere er utrolig sociale små væsner som elsker at lege og putte med hinanden og derfor synes jeg at man skal have min. 2. Det kan være et problem at sammenføre ildere med andre dyr, men det kommer helt an på ilderen og de andre dyr. Mange har gjort det med succes, men nogen har også måtte opgive.

Man kan godt tage ildere med rundt på weekend osv. men man skal være meget opmærksom på hvor man slipper dem løs henne, da ikke alle hjem er lige ildersikre eller ilderegnede. Ildere kan nemt komme galt afsted, komme ind i små huller osv. så man skal tjekke de steder man besøger grundigt. Man skal også huske på at de færreste ildere er renlige i fremmede hjem, så dem man besøger må være indforstået med at der kan være tis og lort sære steder når ilderen har været ude og rende. Ildere er meget forskellige og nogen accepterer ikke at være i et bur/løbegård ret længe, mens andre sagtens kan.
Jeg mener ikke at en ilder skal være alene hjemme en hel dag (selvfølgelig sker der ikke noget ved at det sker en enkelt gang), men det kommer også helt an på ilderens boligforhold. Hvis en ilder bor i et alm. bur, så synes jeg det er synd at lade den sidde der ret længe ad gangen. Men bor ildere i en kæmpe udendørs voliere - ja så kan en ilder godt være der meget længere uden at komme ind og lege.

En dyrlægekonto er rigtig god at have. Man kan også forsikre sine ildere hos Agria nu og det kan være en god ide, hvis man ikke har for mange penge og godt vil sikres imod pludselige, slemme dyrlægeregninger