Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

ArtisticReality præsentere...

Startet af ArtisticReality, 2. Februar 2013, kl. 02:30

ArtisticReality

Tusind tak! :D

Jeg skal i hvert fald forsøge at få ham til det, men han er som sagt en svær mand at få fat i, så det skal være igennem min far hvis det skal lykkes nogenlunde :P

Jeg har godt nok haft overvejet at anskaffe mig to, det har min opdrætter også anbefalet, men jeg tør simpelthen ikke. Da jeg er førstegangs køber så er jeg bange for at det bliver for overvældende at skulle opdrage og håndtere to dyr, også når jeg ikke har haft ilder før. Jeg ville blive frygteligt ked af det hvis jeg skulle give afkald på et dyr, fordi at jeg ikke kan overskue det. Også selvom man siger det er lettest, så har jeg det sådan at jeg er åben overfor at få en til, men lige her til at starte med tror jeg det er bedst at vi starter med en. :)

Uh, det er altid rart med en person med fælles interesser! Jeg skal nok uploade nogle ting til forummet, men ellers holder jeg det for det meste privat.

Jeg er ikke så meget til drama men det lader jeg mig ikke skræmme af ;) Er glad for at jeg har efterladt et godt indtryk. Ser frem til at hoppe rundt her og lærer nogle folk at kende.
Adopt the pace of nature, her secret is patience ~ Ralph Waldo Emerson.

Barky

Det nemmeste for en helt grøn i faget er at starte med en voksen ilder. Det er SLET ikke nemt at starte med 2 hvalpe, og een hvalp kan give besvær nok når man er helt ny. *G*
Bla bla bla.... Hilsen Julia

ArtisticReality

Det var min tanke, Barky.

Jeg tør dog heller ikke anskaffe mig en voksen, da jeg ikke er sikker på hvad den har været igennem. Og så det at dens vaner og tidligere levevis måske slet ikke passer til mig og min hverdag. Så ville den blive mere frustreret end den egentlig ville få det godt tror jeg. Derfor tænker jeg at en hvalp ville være det optimale, da den også kun har haft ét andet hjem hos moar, så at sige, og så ellers kender mig og min kæreste, og bliver præget af os, så at den også har en chance for at komme ind i vores rutine med hvornår vi er vågne, hvornår vi sover og hvornår den kommer ud af buret for at lege.

Jeg kan forestille mig at en ældre ilder der er vant til at komme ud om morgenen eller om aftenen sikkert ville blive en smule stresset af at dens rutine er blevet forstyrret.

Igen, det betyder meget for mig at mit kæledyr kommer til at trives.
Og netop på grund af det med hvalpen og dens opdragelse, synes jeg at det er en alt for ny ting som jeg først vil have på plads og fokusere på med den ene ilder, i stedet for at rende rundt med to der så kan rotte sig sammen om at lave ulykker.

Senere, hvis jeg synes at jeg er erfaren nok og har nok at tilbyde, har jeg tænkt mig at overveje at anskaffe en til. Ellers håber jeg at der er andre ilder-ejere der ville være frisk på at holde 'lege-dage' hvis det nu er.
Adopt the pace of nature, her secret is patience ~ Ralph Waldo Emerson.

AlisVolatPropiis

Du præger ikke rigtigt ildere, som man præger hunde...de præger dig... :) soverutiner lærer de nemt...fordi de vil være vågne når der er tid til leg og ballade, men de binder sig ikke til dem. :)

Ildere har den personlighed den har...om den gider nusse gå tur eller lign. er op til deres personlighed....du kan ikke rigtigt vænne dem til noget de ikke gider :)
Bare så du har det med i tankerne :)

Barky

Ildere stresser slet ikke så let som du lader til at frygte. :)

Man skal blot holde hovedet koldt når man vælger sin voksne ilder. Kommer du f.eks på besøg et sted hvor ilderen bliver håndteret med handsker, får noget Whiskas tørfoder og gulerod og melon som godbidder - så er det jo måske ikke liiiiiige det man ønsker. Naturligvis har dén ilder brug for et hjem, men det bør ikke være hos en helt ny. Det bør være hos en som er erfaren med træning og ved hvad den forkerte kost kan skabe af ricisi for fremtiden.

Men der er faktisk en del brugere her på forum, som har fået deres første ilder som voksen og højtelsket familiemedlem, som blot er kommet i uheldige omstændigheder.

Jeg fik min første ilder som hvalp, og jeg må indrømme at jeg faktisk ikke stadig forstår hvorfor ialverden at jeg turde få een mere! Den her hvalp var slet ikke sød, jovist den var sjov at se på, men tog jeg ham op så hang han fast i mine fingre, og det var ikke klister men hans dejligt små skarpe hvalpetænder... (Gotta loooove them!)

De voksne ildere jeg har overtaget i min tid som ilderejer har været aldeles pragtfulde og absolut prægbare ift mine rutiner. Det er helt naturligt for dem at "tune" ind på menneskets rytme, da det er mest fordelsagtigt for dem ift opmærksomhed.

Det behøver ikke engang være en "gammel" ilder man overtager... Jeg har "modtaget" dem mellem 3 og 1 år aldersmæssigt, med vidt forskellige baggrunde og temperamenter.

Det man skal vide som (kommende) ilderejer, er at der er ikke 2 ens ildere derude. Derfor er det meget svært at generalisere, men jeg vover alligevel halsen, nu har jeg til sommer haft ildere i 9 år. *G* Og min klare opfattelse er at ildere er temmelig svære at "stresse" (undtagelser forekommer), men vi har set eksempler på stakkels arme ildere, som er blevet kastet fra hjem til hjem i løbet af ganske få mdr, men som alligevel klarer sig aldeles fremragende og absolut ikke er at mærke forskel på ift til ildere som er kommet fra opdrætter til hjemmet.

Man kan måske endda driste sig til at sige at de virker bedre udrustet til "livet", da de har oplevet mere og mødt flere forskellige mennesker end f.eks en hvalp som man jo skal præsentere for nye oplevelser og nye mennesker også.

Jeg kan godt forstå at du ønsker en ilder som er totalt præget på dig og din kæreste, men den kontakt er ikke en garanti selvom du får ilderen som hvalp. Den kan opstå, eller den kan ikke opstå.... Ildere kommer sjældent med adfærdsgaranti.

Jeg ville blot lige slå et slag for at overtage voksne ildere, de er bare så fandens dejlige og jeg ville ikke have undværet en eneste af mine! Ej heller de 2 piger jeg har lige nu, som havde et andet hjem før at de kom til at bo hos mig. <3
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Jeg hører til dem der startede med en rigtig strid hvalp der bare ville æde mig konstant, og derfor har jeg altid rådet folk til at starte med en voksen, eller gerne to. Man knytter sig ligeså meget til voksne, ildere er nogle insisterende dyr der nok skal mase sig ind i ens hjerte uanset alder. Jeg har haft ildere både fra hvalpe og voksne, og dem jeg har fået lidt oppe i alderen har bestemt været ligeså meget mine som dem jeg har haft fra små.

Men hvis man har en god opdrætter, som også har begyndervenlige dyr (der findes også gode opdrættere der ikke har begyndervenlige dyr, og dårlige opdrættere der har), så kan det godt lade sig gøre med en hvalp eller endda 2. Jeg solgte selv 2x2 hvalpe til begyndere her i sommer, og den eneste af mine hvalpekøbere der fik problemer, var hende der kun købte en. Dem der købte 2 sammen havde selvfølgelig nogle hyperaktive møghvalpe der lige skulle opdrages, men de vidste godt hvad de gik ind til, og hvalpene rettede sig hurtigt ind. Det var så ok nemme hvalpe, men ikke uden skarnsstreger og tånap. Ham der kom ud alene til gengæld, han savnede de andre så meget, han blev totalt klæbende og græd hele tiden når ejeren ikke var hjemme eller når hun bare ikke lige var ved ham i 2 minutter. efter ikke engang en uge fik jeg ham tilbage, hun følte simpelthen ikke hun kunne gøre det godt nok. Der meldte sig heldigvis et hjem med en anden ilder til ham, hvor han har det som blommen i et æg.

Personligt kommer jeg ikke til at sælge hvalpe til at gå alene alene igen, med mindre der er særlige omstændigheder der gør at det er bedst for dem.


lille_jill

Velkommen :)

Jeg startede også med en hvalp. Han var skide sød, men alligevel fik jeg mig en "wft-oplevelse", selvom jeg havde besøgt ham 1-2 gange om ugen, fra han var omkring 28 dage gammel.
Han var aleneilder i ca. 2 år, fra han var 1-3 år. Han havde det fint og trivedes som han skulle. Men han var ikke ilder-agtig, som en ilder skal være. Han var meget afhængig af mig, i perioder jagtede han min daværende kæreste og andre hankøn ud, fordi ingen skulle komme for tæt på mig. Desuden sov han 23 timer i døgnet og gad stort set ikke lege.
Det er virkeligt en anden ilder jeg har fået, efter han har fået en veninde. Selvom det har taget ham et par år at lære, hvad det lige var hun skulle bruges til.
Det kan virkeligt anbefales at du får 2, for de bliver lidt kuk i deres hoved af at være alene :)
Det er også nemmere med 2, fordi du ikke konstant skal lege med det ene kræ og du får ikke så dårlig samvittighed, hvis du en dag kommer senere hjem end normalt. For så har ilderne haft hinanden imens du var væk :)

ArtisticReality

#22
Min opdrætter har sagt at hendes hvalpe bliver meget førstekøber venlige i år, så jeg stoler på hendes dømmekræft, men jeg vil alligevel have det med i tankerne. Specielt det med to ilder nu Anne og lille_jill fortæller mig de historier. Ilderen skulle jo helst være vores begge tos og jeg ville ikke have det godt med at den jagtede min kæreste rundt, eller at den var rigtig ked af det og super afhængig. Jeg ville have det rigtig slemt med at have så ulykkeligt et dyr. 
Hmm... men jeg tør næsten ikke tage to. jeg er ikke sikker på at jeg kan klare det, det hele er jo meget nyt. Og jeg ved ikke helt med at få en voksen ilder heller, nu har jeg jo været nede ved opdrætten og har snakket det hele igennem med min kæreste. Men jeg kan fornemme at to er det flertallet synes er bedst.
Men nu må vi se, der er stadig lang tid til, så jeg har heldigvis tid til at tænke i og snakke med min kæreste om det.

Tusind tak for nogle gode råd og info, Anne, Barky, lille_jill og Alis<3
Adopt the pace of nature, her secret is patience ~ Ralph Waldo Emerson.

Anne

Jeg er altså nysgerrig, hvem er opdrætteren?

ArtisticReality

Dark Crystal Ferret :) Hun for sikkert silver eller angora i år, og jeg elsker pastel og silver, og synes angora er så pjuskede! :3 de for mig bare til at smile. Sådan en lille moppe der vandre rundt over gulvet xD So cute!! <3
Adopt the pace of nature, her secret is patience ~ Ralph Waldo Emerson.

mette11

Jeg synes altså godt at man kan starte med to hvalpe - så længe det er hvalpe med et godt temperament og som er normale i deres små ilderhoveder

Jeg er en af dem som i år har fået to hvalpe fra Anne og jeg vil helt ærligt sige at det var fedt at få to på en gang - ja de sked begge to på gulvet (mere at tørre op) og begge to var pænt belastende når de for 117. gang hang i mine fødder på ½ time (og ind imellem havde man sgu en i hver fod!)...men når det så er sagt, så var der tale om to nemme, søde hvalpe som jeg stort set ikke har opdraget på eller noget som helst. De har aldrig bidt (nappet en del - men sådan er hvalpe jo), de har aldrig ville gøre noget ondt - de vil bare lege og de har så enormt meget glæde af hinanden. Hvalpe som dem vil jeg mene at stort set hvilken som helst fornuftig person kan få hjem uden nogen problemer. Dertil skal så også tilføjes at jeg har en datter på 1 år og 10 måneder og en nyfødt og jeg har kunne overskue dem alle! Min forrige hvalp var også utrolig nem (Elmer aka Elegans Evergreen) og han krævede heller ikke ret meget opdragelse eller noget. Før ham var Mallow hvalp og hun er sgu et kapitel for sig. Mallow er ikke for børn - både bogstavligt talt og i overført betydning!! Det meste af tiden er hun utrolig sød og kærlig (og det er hun altid overfor mig og sin madfar), men Mallow bider andre og hun bider til (som i at jeg skal hen og pille hende ud af folks hænder og finde forbindingskassen frem!!). Ud over det - så er Mallow på mange måder ret speciel og en ilder som hende kan ikke anbefales til en begynder. Sigi var heller ikke den nemmeste hvalp - for damen har temperament og finder sig ikke i noget!!
Det jeg forsøger at sige er at ildere er meget, meget forskellige og hvis man sørger for at få nogle nemme hvalpe, så kan man sagtens starte med to efter min mening.

Anne

#26
Ah, Maria :)

Jeg er da sikker på hun også mener man skal have flere sammen.

Jeg kan godt forstå man hvis man får en hvalp starter med en, men det er altså ikke umuligt for helt nye at tage 2, hvis hvalpene er relativt søde og man ved hvad man går ind til. Du har selvflølgelig ikke helt så gode chancer for at følge din hvalp når nu den bliver født på sjælland, og lære den at kende, men det er altså ikke umuligt, og vis du ikek vælger to, så skal du være opmærksom på at han/hun nok hurtigt vil savne en ven og så skaffe en der. Så skal du så til gengæld igennem en sammenførsel.

(og i øvrigt var Mette nr 3 der fik 2 hvalpe, men hun blev ikke nævnt før da hun ikke ligefrem er begynder, til gengæld har hun nok at se til og har da overlevet dem alligevel)

ArtisticReality

Hun er flyttet til silkeborg hvor jeg har været nede og besøge. :dans:

Jeg kan godt se hvad I mener. Det har selvfølgelig sine fordele og det lyder som det bedste for dyrene at være to frem for en.
Og som Mette påpeger så er der jo mange forskellige typer, og personligheder. Går meget op i at finde en opdræt der virkelig giver hvalpe den bedste start som de kan få så der kommer nogle gode og kærlige ildere ud af det, og som køber og new blood så kan jeg kun se hvad der kommer og håbe, samt lade mig vejlede. Rent mentalt er jeg forberedt på at de kommer til at nappe og lave ballade, og der ligger et enormt ansvar i det. At anskaffe sig et dyr er en stor ting for mig og min kæreste. Jeg er heller ikke sart, blev nappet af en af min opdrætters meget unge tæver og det gjorde mig ikke så meget, udover at jeg sad lidt små akavet og vidste ikke helt om jeg selv måtte få den fri og tage den i nakken eller ej, men jeg kaldte bare på Maria og hun håndterede det rigtig flot. Der var osse en der ville stjæle min sok, so cute! <3 Ahem.. sidespor igen.

Min pointe og det jeg i bund og grund prøver at sige er at det betyder rigtig meget for mig, og jeg vil så nødigt lave et køb hvor at jeg bliver nød til at sige nej - fejl! - derfor vil jeg også være sikker på at jeg kan overskue to. Min kæreste var den første der sagde at han synes vi skulle anskaffe os to, men jeg var i tvivl da jeg ikke vidste om det var det bedst... men det vil jeg i hvert fald genoverveje! :) 
Adopt the pace of nature, her secret is patience ~ Ralph Waldo Emerson.

Anne

Jeg har ikek rigtigt mødt marias hvalpe når de var små, så jeg skal ikke kunne sige hvad der er at forvente, men hvis de virkelig er søde og førstegangsvenlige, så er det altså ikke umuligt med 2. Jeg synes i hvert fald at mine egne førstegangskøbere i år klarede sig sindsygt godt

ArtisticReality

Det er meget betryggende at vide at det kan lades at gøre med os noobs ^^''
Og ja, de skulle meget gerne være førstegangsvenlige. Jeg vil snakke med min kæreste om det. Tak for råd :)
Adopt the pace of nature, her secret is patience ~ Ralph Waldo Emerson.