Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Kryptokisme

Startet af FerretParadise, 25. November 2009, kl. 17:31

lille_jill

^det var bare ikke det hun skrev. Hun skrev 2 år ;) jeg kan godt se at der er sket en forandring på længere sigt. Men der snakker vi altså om flere årtier.

Cille

Nej hun skriver ang kryp indenfor de sidste 2 år... for der har jo været rigtige mange, og det er fasktisk lidt underligt... så kan jo være det er den nye "defekt" vejret måske bidrager med.
For jeg personligt har aldrig set så mange tilfælde før i miljøet....eller også har folk holdt kæft om det :S

Amazing Ferret

Citat fra: lille_jill Dato  2. Februar 2011, kl. 17:35
^det var bare ikke det hun skrev. Hun skrev 2 år ;) jeg kan godt se at der er sket en forandring på længere sigt. Men der snakker vi altså om flere årtier.

Sjovt som du altid kun læser det du vil læse  :S  Eller forstår det som du "tror" det skal forstås

Eliza

Jeg tror at grunden til vi ser så mange pludselig er at folk er blevet opmærksomme på det. Og så er det jo klart at hvis man bliver ved med at avle på dyr som har det i sig så vil der komme flere og flere, derfor er det jo ikke kun den han der har det som bør lukkes ned men hele linier, hvis man vil det her til livs.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Du kommer det jo aldrig til livs når det kan opstå spontant

Cille

Det er da måske muligt det grunden...ved det ikke, synes bare der har været mange.
Jeg selv har jo også lukket Colombo, som jeg også havde købt...uden betænkningstid faktisk...jo 5.min :fnis:
Så lå han på bordet og han var rigtig kryp...dvs monoklid, for det hedder det jo faktisk når det kun er 1 sten det drejer sig om.
Men den sten har heller aldrig flyttet sig ud af stedet, og den mærkede forkert når man rørte ved den.
Ja jeg piller på ilder nosser :lol:
Men det jeg så kendte til i hans linje er så også lukket efterfølgende.

Hvad ang Dolle,så kan jeg kun sige at stenen nu ser ud til at vælge at sætte sig på plads... jeg venter stadig, og får stadig det sidste tjek inden.
Men udfra det jeg ved fra hans linje(så hos opdrætter), så har de alle deres sten...faktisk havde hans far kæmpe kugler :o :fnis:
For spurgte ind til det,da der jo var 1½ sten da jeg hentede ham.
Men ellers kan jeg jo prøve at kontakte Waldfrettchen, for de har da noget fra den linje, har jeg efterfølgende fundet ud af.
Så kan jeg jo hører om de har haft problem ang. langsom sten.
Så man ikke kun har info fra opdrætter

tzari

http://ferretopia.eu/index.php?topic=5135.msg86740#new
Jeg harher skrevet en genetisk forklaring på det store antal af krypto hanner vi pludselig ser. Håber det opklarer nogle ting hos folk  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

Det jo så ikke en forklaring, men en opstilling du har lavet.
Altså om hvordan det kan opstå og "sprede" sig.
Plus det 2 dyr du nævner, og i nogen af de tilfælde der har været, kommer ikke fra disse linjer.
Plus det med det kan opstå spontant....så er man jo aldrig sikker :S

tzari

#113
Tja nr 3 ilder var fra jonas sander og brutus´s farfar var fra jonas sander. Så sander har 1 formodentlig 2 linier der er jo en del år imellem de 2 ildere der er kryptokisme bærere. Har du FULD tavle på Colombo og kan derfor vide 100% han intet jonas sander blod har i årene. nu er Jonas Sander jo ikke en af dem der har holdt sine linier tæt ind til kroppen og i fuld dokumenterede linier hos folk der råber højt forfædrene er fra en dyrehandel af.

Din tysker er chokolade har du fuld tavle helt tilbage til  før 1999(mener det er 99 der er første år vi ser dem hedder herzog) og kan derfor udelukke at Sammo von Herzog(der har vi sporet genet tilbage men han har det jo fra sin mor eller far som har der fra deres forældre osv.) er noget som helst sted i tavlen.
Chokolade er jo en mutation der opstod i herzog linierne og da han er tysk er der gode odds for han har herzog blod i årene. Desuden tyder meget på chokolade nedarves ressisvt også dermed dobbelt chance/risiko for herzog blod

Andre end disse der der umulig kan passe ind i min forklaring. For passer fint ind i min teori stadigvæk.

Hvad bygger i jeres opstå spontan ide på. Husk det er et usynligt gen der kan overleve uendelig mange generationer før man ser det og kommer først frem når det mødet et tilsvarende gen. Det i snakker om er en mutation og det opstår yderst sjældent. Alt er startet som mutationer. Men hvor tit tror i der kommer en f.eks fuldangora fra en ren farm linie eller kommer en silver harlekin eller chokolade fra en ren standard linie.. det sker men mutationer ER en yderst sjælden ting bla derfor man så alt det indavl i herzog linierne for at fastholde mutationen og derfor mange racer bygger på linie/indavl for at fremelske mutationen.
Eksempel :Tror i den moderne perser bare så sådan ud fra dag til dag nej det er små mutationer der er fremelsket som sker så sjældent det kræver indavl at fastholde det. Hvis mutationr skete så tit i synes at mene ville folk ikke have behov alt den indavl hos f.eks katte og hunde race avl.
Prøv at lav noget resourse på fanomenet mutation

MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

Nu snakker jeg gennem flere år og det ikke kun Jonas sander dyr vi snakker om.
Selv på "ilderfarmen" var der tilfælde i sin tid....men som du selv skriver er alt ikke oplyst og dengang var det ikke alle der brugte nettet så meget.
Derudover har alle ikke fuld stamtavle på deres dyr :P :fnis:..så du kan jo aldrig vide om der er der eller ej.
det med det spontant, var det min dyrlæge fortalte, hvor han har det fra kan du så ringe og spørge ham om...86 42 15 13 (karl ole)
Han sagde bare det kunne opstår spontant, og uden man før i en lang generationer havde haft det/kendt til det.

Colombo er ikke jonas sander....ikke at jeg har det vilde baggrund på ham, men hans forældre kommer fra noget privat opdræt i tyskland, og i og med han har den lyse farve, så tror jeg så ikke lige det herzoghof.

Det må være dejligt at endelig kunne snage mine tavler :fnis:... så det bare synd du ikke har kigget den ordenligt efter  :lol: der ikke er oplysinger tilbage til 99...det havde da været lækkert hvis det havde været tilfældet :lol:
Men ja der er en herzoghof i ham, som jeg ikke har kunnet finde nogen steder...så ved desværre ikke hvem han er efter.
Tror du forveksler min choko med en anden ;)

Amazing Ferret

Ja det er nok min choko du mener  :fnis: Hende er der Herzog i og det har jeg aldrig lagt skjul på

tzari

Citat fra: Cille Dato  5. Februar 2011, kl. 04:47
Det må være dejligt at endelig kunne snage mine tavler :fnis:... så det bare synd du ikke har kigget den ordenligt efter  :lol: der ikke er oplysinger tilbage til 99...det havde da været lækkert hvis det havde været tilfældet :lol:
Men ja der er en herzoghof i ham, som jeg ikke har kunnet finde nogen steder...så ved desværre ikke hvem han er efter.
Tror du forveksler min choko med en anden ;)

Du skriver din choko har problemer med kuglerne så ja det er din jeg snakker om. Hvis der er herzog i ham så forklare det jo hans kugle problem. Kan virkelig ikke se hvorfor du Erika blander din pige ind i det eller er det fordi du godt kan se med de indavl med sammo i tavlen er risikoen for hun er bærer forhøjet?

Hvis folk ikke var så barnlige at skjule tavlerne kunne man netop hurtigere finde de ressive bærere i tavlerne og dem der laver uheldige ting. Man må jo formode man vil stå inde for det man bruger.
Var alle tavler online kunne man lokalisere dem der bar på sigt og skulle ikke lukke hele linier men dele af linier. Men flot at tillægge mig en masse skumle bagtanker husk venligt i ikke Anede hvorfor det der krypto kom og hvorfra før jeg lokaliserde det for jer, havde jeg ikke det havde i stadig kun lukket halvdelen af problemet nemlig tæven hvergang problem opstod.
Opdræt er ikke bare at sætte 2 flotte dyr sammen og krydse fingre for et godt resultat. Det kræver man undersøger tavler,tendelser,genetik osv..men lyder da godt man pga uvidenhed kan side Jamen det er en fin tavle uden problemer,sygdom indavl eller lign. Den perfekte tavle findes ikke alle tavler er et kompromi og forhåbentlig et velovervejet valg man derfor ikke burde skamme sig over.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Cille

Det jo fordi du nævner årstal som ikke hører ind i den ilder jeg har... og ja han har problemer, men er ikke dømt kryp endnu. (og opdrætter har sagt det ikke har været hos hende før)
Og ja der er som sagt 1 herzoghof i ham, som jeg ikke kan finde baggrund på..han er ukendt indtil vidre... og der er rygte om at visse ting er blevet bedre hos ham herzoghof indenfor hans avl... men ved ikke om det passer, og skjuler heller ikke der er den ene i min linje.
Og når jeg skriver yoyo sten, fik jeg at vide det faktisk er ok almindeligt, og nu det ikke sådan at hans sten har fartet rundt i hans krop.... nej den har siddet næsten på sin plads og bare flyttet sig omkring 1cm frem og tilbage.... og sidder sådan man kan se den "buler" lidt ud ved siden af den anden.

Jeg vidste da også godt da jeg lagde det her ind, til trods for han ikke er dømt kryp endnu...at du eller andre ville være der for bore.
Du satte nu ikke ret meget på plads, og det var heller ikke din hensigt...vi kender dig godt ;)
Det en fin opstilling og forsøg fra din side...Men i og med vi alle efterhånden har fået så mange ting at vide fra vores forskellige dyrlæger...ja så er det jo så heller ikke bare sort/hvid...
Men kan der smides lidt brænde på en et bål, overfor dyr/ejer du ikke synes om eller som ikke har din mening...hvilket ikke ret mange folk har..... ja så er du der som en lille grib :fnis:
Du er nok en af grundene folk ikke "gider" og jeg mener gider være ærlig... for du snager og lader altid som om du er "hjælpsom" med nye oplysninger osv..... og ved at det derfor mange ikke har orket at lægge tavler ud ,fordi visse folk snager lige en tand for meget eller folk har "taget" tavlerne til eget brug.

Jeg har bare skrevet det min dyrlæge sagde.
Sten kan jo så også drille uden at de kryp af mange andre grunde, så der jo ingen grund til at skyde noget i sænk som måske ikke skal skydes ned...andre grunde kan  for eksempel være arvæv eller fedme.
( dolle har faktisk haft skade på bagpartiet og hans hale er brækket 3 steder...tror han har været i klemme... ikke at det en undskyldning, men siger det igen....han har ikke fået dommen "kryp" endnu)
Men så synes jeg da du selv skal komme ind i tråden med det du selv har haft tæt på med sten der har drillet, af en af de nævnte grunde (godt nok var det for nogen år siden).

Det sjovt at du så bare ikke kan bruge det man så finder til dig.... som rettelser af stamtavler, eller det fakta om du vil det eller ej, at du har en del kræft i linjen... men det jo selvfølgelig ikke dine dyr, men dem de har parret på som har problemet....det glemte jeg jo lige...selvom dine egne nu også har haft noget.

Og ja det ikke så pænt skrevet, men gider ikke dit hellig fis, når nu du ikke kan tillade dig at være hellig.
Så jeg ved også du fare op, og går amok og kommer med de samme "toner" som altid.
Men tænk at den følelse du får nu ved at læse det her, er den følelse du har givet rigtig mange gennem mange år, og det har bidraget til at mange ting er holdt "hemmeligt".


Amazing Ferret

Citat fra: tzari Dato  5. Februar 2011, kl. 15:02
Citat fra: Cille Dato  5. Februar 2011, kl. 04:47
Det må være dejligt at endelig kunne snage mine tavler :fnis:... så det bare synd du ikke har kigget den ordenligt efter  :lol: der ikke er oplysinger tilbage til 99...det havde da været lækkert hvis det havde været tilfældet :lol:
Men ja der er en herzoghof i ham, som jeg ikke har kunnet finde nogen steder...så ved desværre ikke hvem han er efter.
Tror du forveksler min choko med en anden ;)

Du skriver din choko har problemer med kuglerne så ja det er din jeg snakker om. Hvis der er herzog i ham så forklare det jo hans kugle problem. Kan virkelig ikke se hvorfor du Erika blander din pige ind i det eller er det fordi du godt kan se med de indavl med sammo i tavlen er risikoen for hun er bærer forhøjet?

Hvis folk ikke var så barnlige at skjule tavlerne kunne man netop hurtigere finde de ressive bærere i tavlerne og dem der laver uheldige ting. Man må jo formode man vil stå inde for det man bruger.
Var alle tavler online kunne man lokalisere dem der bar på sigt og skulle ikke lukke hele linier men dele af linier. Men flot at tillægge mig en masse skumle bagtanker husk venligt i ikke Anede hvorfor det der krypto kom og hvorfra før jeg lokaliserde det for jer, havde jeg ikke det havde i stadig kun lukket halvdelen af problemet nemlig tæven hvergang problem opstod.
Opdræt er ikke bare at sætte 2 flotte dyr sammen og krydse fingre for et godt resultat. Det kræver man undersøger tavler,tendelser,genetik osv..men lyder da godt man pga uvidenhed kan side Jamen det er en fin tavle uden problemer,sygdom indavl eller lign. Den perfekte tavle findes ikke alle tavler er et kompromi og forhåbentlig et velovervejet valg man derfor ikke burde skamme sig over.

Jeg tror virkelig ikke du skal være så meget efter os andre med vores chokolader.......din linje har vist noget som er meget værre og noget de rent faktisk dør af.

Hvad jeg ved om min choko's tavle er mellem mig og min opdrætter og jeg er ked af at fortælle dig at der intet har været af kryptokisme hos min opdrætter. Og når der intet har været der, hvorfor skal jeg så til at gå så langt tilbage til noget som man rent faktisk ikke ved er sikker på om det er Sammo der er i Yabba's linje. Herzog selv har kommet med et par forskellige informationer til folk her i DK og så længe der ikke er nogen der ved hvilken en der er rigtig - ja så må man prøve sig frem

tzari

#119
http://www.evergreenilder.dk/ilderne/Rianna.htm her er den ilder der er død af kræft som 1 årig..sjovt nok er hun rykket fra avl til kæl til tavle fjernet flere gange EFTER sin død. Selvom det var Hende der er død af kræft i følge den mail jeg fik da jeg fik at vide jeg var røvrendt for pris på en parring og for den dele han jeg havde BETALT for og hjulpet mette med at få som hun ellers ikke havde fået.
Det er ikke første gang Mette tager fejl af sine dyr og dømmer et dyr dødt der ikke er det fordi hun tager fejl. Og i dette tilfælde ligner det ren hævn fordi hun ikke vil give mig 2500-3500 som er standard pris på en parring i DK og 1000-1500 som jeg gav for en parring jeg aldrig fik fordi hun umuliggjorde det for mig.
SÅ er det meget lettere at komme med falske rygter og ikke første gang det er sker fra jeres side af. Denne hvalp er barnebarn til min han og de ildere jeg har i avl nu er børne børn til en hel anden side. Desuden blev der brugt tavle løse dyr på den han hun snød sig til en gratis parring på og denne tæve døde som 1 årig.
Den der er fra min linie har lige mistet sin bror som 6½!!! årig og ½ år før det havde samme bror en voldsom lever infektion men overlevede. De andre er i live 6½ år gamle,hvormange i dk har den alder dokumenteret på sine hvalpe. Så at denne fiktive døde ilder der på mystisk vis bliver rykket rundt og får opdateret tekst skulle have noget med min linie at gøre må i længere ud på landet med. Men lyder da flot at opfinde fiktive dødsårsager for at forsvare det man selv gør, men check min statestik på min hjemmeside den ligger fuldt tilgængelig incl de søskende der er til dem i tavlen jeg har kendskab til.

Eneste grund til i koger suppe på dette er at i bevist har valgt at køre en linie hvor hannen(uden tavle) dør som 1 årig videre. I tog ikke mindre end 5 parringer i første sæson selvom han var tavleløs og død af kræft og fortsætter linien i samme tempo. andre end mig der ser en skræmmende lighed imellem han dø som 1 årig af kræft og barnebarn død som et årig af kræft.. sjovt det lige var samme alder og sygdom så vi kan sprede løgne om vivians linie. Det er simpelhen så lavt det der. Jeg har ikke sagt ting videre der ikke var fact og jeg kunne dokumentere. Sandheden er nok ilde hørt men jeg har dokumentation for det jeg siger og var i ærlige var der jo ingen grund til folk spørger mig om hvad der virkelig er i linierne fordi de er oplyst om det er en perfekt linie uden sygdomme overhoved.

Jeres indlæg nu viser i end ikke forstår grundlæggende genetik men bare leger far,mor og børn med jeres dyr. Læs mit indlæg til i forstår det så vil i se det ikke er særlig tit man SER kyptokisme selvom det er i linien men der alligevel er mange mange bærere i samme linie men det først trickes når det mixes med en linie med samme lidelse og den der får 2 syge gener er en han.

I kan også bare fortsætte med at finde på plausible undskyldninger som vejret og spontant opståede mutationer mens de syge gener med kryptokisme spredes ud over alt som en steppebrand.

Jep jeg var i tyskland da Mette snakkede med herzog remember der sagde hun han havde sagt han kun havde 3 linier og ja han lavede ind/linie avl af og til. Hvilket de tavler der IKKE er i DK dokumentere til fulde. Dette har jeg også fået bekæftiget af andre fra udlandet med samme linie. Husker i det ramaskrig der var da jeg da første sorte kom til dk advarede imod tand og sten problemer som så kom få år efter. Kan godt være i ikke kan lide mig men tænk tilbage og i kan se jeg allerede den gang advarede om det.

Og så viser det vel ret tydeligt din dobbelmoral at du sviner Ann til for at lave indavl og selv bruger en tæve med tydelig indavl i til avl fordi hun lige havde den farve du ønskede dig
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner