Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Kryptokisme

Startet af FerretParadise, 25. November 2009, kl. 17:31

Amazing Ferret


FerretParadise

Sikke en masse kryptokide hvalpe der er kommet i år. Det er da forfærdeligt. :(
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

usch va tråkigt :( Beklagar verkligen

Men jag säger som Ferretparadise, det verkar ha kommit en hel del Kryptorkida valpar iår, undrar verkligen vad denna ökning beror på :( Om det är så att det ligger recessivt i de flesta iller linjer egentligen, eller bara ren skär otur

tzari

#63
Tror bare det skyldes folk har været uheldige at krydse de linier der gemte på et anlæg med hinanden. Hvor samme linier tidligere har været heldige ikke at ramme en linie med samme defekt og derfor ikke vist anlægget. Men trist er det. En lille bøn:
Kan dem der har haft kryptokide ildere i år ikke kontakte de opdrættere der har de ramte linier og advare dem. En advarsel tages mere alvorlig af en der selv har haft en ramt hvalp.

De dyr jeg kan regne mig frem til er bærer af defekten er:
Brutus Rivalis.
Sammo(måske susi) von herzog
Izzy

Har colombo en af disse 3 i sin linie ellers skal vi også have fejlet os frem til hvem i hans forældres linie der er bærer.
Ved ikke var der sammo eller susi i Tuts tavle ellers er der også en bærer i den linie vi skal pejle os frem til for at få problemet løst. :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

#64
Hvad jeg ved af så er Colombo ikke fra nogen af de linier

Izzy's linie bliver helt lukket når Kalle og hans søskende bliver snittet. Så er der ingen kuld mere efter hende

Men Brutus' linie kører jo stadig i mange dyr - så den kan man jo ikke lukke helt

Jeg har da et par hvalpe fra Brutus' linie

tzari

Ok så er der kun 2 dyr vi skal identificere linier efter.

(og så forældrenes bærer til de 2 sidste dyr)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

FerretParadise

Jeg er ikke helt klar over hvem der ellers har Sammo i sine linjer, da det ikke er alle der har deres stamtavler online.
Ann Hillerslev.

PiaLyng

Jeg synes det er utrolig godt at opdrætter lukker linier med kryptokisme.. Det viser virkelig de går op i de kommende dyrs helbred osv..
Stor respekt til jer alle !!

Black Diamond

Ja, jeg er også ked af der er så mange hvalpe fra i år der er bære af kryptokisme. Det er virkelig tratisk syndes jeg. Tror ikke der er nogen af opdrætterne der har fået de her dyr ind, deriblandt mig selv, der har regnet med det. Det er bare stort uheld. Men det kommer bag på mig at der er så mange i år. Syndes ikke jeg har hørt om så mange på et år før :'(

Cille

Ja det er da lidt trist med alle de hanner i år,med kugle problemer :fnis:
Men nu min da uden det problem,og der er hermed lukket for den linje hos mig.
Colombo er fra en privat person jeg kender,og der kun lavet det ene kuld som var på 2.
Colombo's søster er solgt ud til kæl og vil blive lukket.
Farmand havde begge sten,så det jo så nok ikke fra ham det kom,eller også er det hoppet en gang over.(han er så også blevet aflivet)
Deres mor vil blive lukket her engang,men lige hvornår ved jeg ikke og det kan jeg jo heller ikke bestemme... men der er bestemt ingen plan om flere kuld på hende... men julen står jo for døren og det en børne familie.
Hvad der ellers er i deres baggrund ved jeg desværre ikke,da begge forældre er købt uden baggrund... men er ret sikker på det ikke er nogen af dem der er nævnt

tzari

#70
Da kryptokisme opfører sig ressisivt vil han jo LET kunne bære det uden du kan se det  :) Er først når han har 2 anlæg man kan se det på ham.  ;)

Godt at høre hans forældre ikke får lavet flere bærere  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Black Diamond

#71
Ved ikke om jeg lyder helt vildt dum nu, men jeg har hørt at det kun kom ud i hvalpene gennem moren. Kan det også gå igennem fra faren? Jeg ved godt det lyder dumt. For med Tut har jeg fået afvide at det var fra hans fars side at de ikke fik kuglerne ned til tiden. Men som jeg også har sat før, så har der ikke været nogen i linjerne der ikke har fået dem ned inden de gik i brunst. Jeg ved stadig ikke om de gør det på Tut endnu. Kan jo bare håbe de kommer ned, så ikke han skal igennem en stor opererstion.. Ville helst give ham en implantat nemlig!

tzari

#72
Alt taler for at kryptokisme er ressisivt.
Det betyder at begge forældre skal bære på anlægget.
For at blive kryptokid skal man have 2 anlæg en fra hver forældre.
Hvis man kun har et anlæg vil man ikke være kryptokid, men ens afkom vil med 50% risiko få det anlæg fra en af.
Det betyder at der kan gå MANGE generationer hvor dette anlæg bare arves videre men er usynligt. Er først når man rammer en partner, der har samme slags anlæg og denne partner OGSÅ giver afkom anlægget at afkom er kryptokid.
Hvis vi forestiller os mor har  xd og far har xd vil hvalpene blive således:
xx
xd
xd
dd
Den der har xx vil ikke have anlægget og dermed ikke give det videre. De 2 der er xd har anlægget men du kan ikke se de har det men 50% af deres hvalpe får anlægget. Den ene der har dd er så kryptokid MEN hvis det er en tæve kan du ikke se det.
Det betyder at det kun er en han du kan se begge forældre er bærere. Selvom 75% af hvalpene får anlægget. De sidste 25% der så får 2 defekte gen er de eneste der kan afsløre det. MEN forestiller vi os kuldet er 50/50 af hanner og hunner er det kun 12,5% af kuldet der i GENNEMSNIT vil vise man har 2 dyr der har det defekte gen.

Som man kan se kan genet selv hvis 2 bærere rammer hinanden stadig gå videre i linien uden du aner det er der.

Er derfor det er vigtigt folk der har Sammo von herzog eller brutus rivalis i deres tavler stærkt overvejer at lukke de linier inden de avles på nye linier der ikke bærer på anlægget. Ellers vil disse ikke ramte linier jo pludselig være også lide under at bære det gen.


MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

tzari

Citat fra: Black Diamond Dato 18. December 2009, kl. 21:02
Ved ikke om jeg lyder helt vildt dum nu, men jeg har hørt at det kun kom ud i hvalpene gennem moren. Kan det også gå igennem fra faren? Jeg ved godt det lyder dumt. For med Tut har jeg fået afvide at det var fra hans fars side at de ikke fik kuglerne ned til tiden. Men som jeg også har sat før, så har der ikke været nogen i linjerne der ikke har fået dem ned inden de gik i brunst. Jeg ved stadig ikke om de gør det på Tut endnu. Kan jo bare håbe de kommer ned, så ikke han skal igennem en stor opererstion.. Ville helst give ham en implantat nemlig!

Du bør kontakte hans opdrætter og fortælle hende BÅDE hans far OG hans mor er bærere af dette anlæg. Ret vigtigt begge tages ud af avl for at undgå en gentagelse.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Jeg skal ikke gøre mig klog på genetik, men hvordan kan det være at genet hele tiden har været hos moren, men at du Vivian så er kommet frem til at det ligger hos begge forældre :fnis: eller har jeg misset noget?