Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Kryptokisme

Startet af FerretParadise, 25. November 2009, kl. 17:31

Starshineferrets

jag är faktiskt utav samma åsikt som tzari här... det finns INTE bekräftat hos iller att genen för kryptorkism ligger hos moren. Folk har dragit paraleller till hund, men ja, det betyder inte at tsamma sak gäller hos iller. snarare så råder det misstankar om att kryptorkism inte är könsbundet, och dessutom troligtvis är länkat till fler än en gen. Alltså är det inte tal om vanlig enkel recessiv eller dominant nedärving. Dessutom kan illerns kroppstyp och andra drag spela in i huruviuda en iller blir krypto eller ej. Däremot ska det kunna gå att avla bort, men ja, det kräver en hel del arbete samt kunskap och genetik, för att inte tala om stor genpool.

Amazing Ferret

#76
Oki jeg undrer mig bare  :)

Jeg ved godt at vi ikke kan sammenligne ildere med andre dyr, men det virker bare underligt at lige netop hos ildere kommer genet fra begge forældre

Men jeg forstår stadig ikke ikke helt genetikken  :fnis:

Altså mit første kuld er mellem Milos(pastel) og Izzy(silver) - der kommer 7 hvalpe hvor der ingen kryptokide er - men en af tæverne har genet da 2 af hendes hvalpe er kryptokide

Izzy's 3 kuld, parret med Alvin(albino efter Brutus) er der højst sansynlig 2 kryptokide hvalpe

Vil det så sige at Milos ikke er bærer? Eller er han når nu en af tævehvalpene har genet, men hvorfor er så ingen af de 2 drenge fra det første kuld kryptokide?
Håber ikke det lyder for indviklet

tzari

Alt genetik er statestik. Som skrevet tidligere vil der i et kuld hvor begge forældre bærer anlægget være 12.5% der i snit er kryptokide.

Begge forældre har 2 anlæg de kan give videre til en specifik egenskab i deres afkom.
Hvis den ene af de 2 egenskaber er defekte er der 50% risiko for afkom får det defekte gen.
Hvis begge gener er raske vil afkom med 100% sandsynlighed kun få et rask gen.
Hvis begge gener er defekte vil afkom med 100% sandsynlighed få et defekt gen. 

Det er så hvis begge forældre giver afkom et defekt gen dyret bliver defekt. Er det kun den ene der giver et defekt gen vil afkom kunne give defekte hvalpe men du kan ikke selv se det på det.

Emil er SANDSYNLIGVIS fri for genet. MEN det er jo kun 12.5% af hvalpene der vil blive defekte(I denne defekt kun hanhvalpe) så han kan teknisk set bære på det men vi har jo konstateret at Izzy bærer på genet så det med 99% sikkerhed er fra hende af at Lina har fået genet. Da Lina lavede kryptokide hanner betyder det den han hun blev parret med OGSÅ har et defekt anlæg. ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

tzari

Hov glemte et spørgsmål: Ingen af Emil/Izzy hvalpene er defekte da de kun har fået 1 anlæg fra izzy af og det kræver emil også gav dem et anlæg for de blev kryptokide  :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Det er sq indviklet  :fnis:

Jeg må sige at jeg ikke fatter meget af det og det giver heller ikke helt mening i mit hoved......men i har sikkert ret  :fnis:

Malene

IMO, er det også noget fis at folk siger det er kønsbundet hos hunde. I min lange søgning, fandt jeg ÉT eneste link der kom med den teori at det er bundet til X-kromosomet, og det er det der allerede er lagt ind i denne tråd.
Det hele er bare teorier, men den teori der er mest anerkendt, er at det er autosomal (dvs. ikke-kønsbundet) recessiv, ved de fleste dyrearter, og højest sandsynligt polygenetisk, da der skulle være flere gener der spiller ind i nedstigningen af testiklerne.

Det kan godt irritere mig lidt at alle nu tror på det ENE link, når jeg har fundet rundt regnet en milliard kilder der siger noget andet.
http://ferretopia.eu/index.php?topic=1141.msg11785#msg11785

Hvis man er for doven til at læse dem alle, kan jeg anbefale denne side: http://www.pet-informed-veterinary-advice-online.com/cryptorchidism.html
Det er godt nok ikke om ildere, men den er ret informativ.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Mette - Evergreens Ildere

Citat fra: Amazing Ferret Dato 20. December 2009, kl. 16:24
Det er sq indviklet  :fnis:

Jeg må sige at jeg ikke fatter meget af det og det giver heller ikke helt mening i mit hoved......men i har sikkert ret  :fnis:

Det de forklarer med at kryptokrisme er autosomal recessivt er at efterkommere efter brutus, izzy, sammo (kan ikke huske om der blev nævnt flere) med stor sandsynlighed er bærer af kryptokrisme, også selv om man ikke kan se det på dyrene. Det kan "springe" generationer over og når linien så møder en linie med det sammen problem, så kommer der med stor sandsynlighed hvalpe med denne defekt..

Det vil sige at når dyr med eks. brutus i anerne krydses sammen med andre dyr der er bærer af kryptokrisme, så kommer fejlen med stor sandsynlighed til udtryk.
Så hvis du krydser et dyr på du ved ikke er bærer, så kommer fejlen ikke til udtryk, men den er der stadig skjult.

Håber det er nemmere at forstå, når det er skrevet lidt i korte træk. Ellers må vi snakke det igennem en dag vi mødes. Måske kræver det lidt tegn og fortæl forklaring  ;)

Jeg har selv tre ildere der er "mærket" til kæledyr, fordi de har 25 % sandsynlighed for at have anlæg for kryptokrisme. Da jeg fik dem vidste jeg eller deres opdrætter selvfølgelig ikke dette, men på baggrund af denne tråd ved jeg de reelt har en skjult "defekt". Så tusind tak fordi i alle er ærlige og ligger ting på forums.





FerretParadise

Jeg synes det er rigtig dejligt at denne tråd kan hjælpe andre opdrættere med oplysninger om visse dyr/linjer.
Ann Hillerslev.

FerretParadise

#83
En lille opdatering:

Camina Luna of FerretParadise vil blive taget ud af avl, hun vil blive steriliseret lige efter nytår.
Camina er jo efter Cyrill og Luna, og hendes bror Cashmere er kryptokid.
Så nu er hele min linje lukket, og dette gør mig bare så glad. :)
Ann Hillerslev.

Faurholts-ildere.dk

Jeg syntes der i de mange ok svar er lagt meget vægt på drengene. Jeg vil så godt fortælle at det med at prøve sig frem, kan være forbundet med fare for de tæver der så bliver kommende bærer.
Jeg lukkede jo selv for et par år siden alt efter Pushpa, årsagen hertil var dels kryptokide drenge, dem så jeg ikke som det helt store problem, da alle hvalpe var solgt til kæl med krav om netralisering; MEN det vidste sig, at der var et par tøser, der fysik var berørt. Deres ophæng til livmoderen var meget svagt, og bristede under netrsalisering. sker dette ved en uerfaren dyrlæge, kan det få slemme konsevenser, og tænk om en af disse tæver evt. skulle gennemgå en drægtighed. Det vil være ensbetydende med en DØD ilder.
Flot beslutning Ann, selv om det er så utrolig trist.

Amazing Ferret

^^ Men hvordan kan man vide at det problem der var der hænger sammen med kryptokisme? Det kan jo i realiteten være en anden genfejl der giver det problem

Amazing Ferret

Jeg har fra i dag taget Mathilde ud af avl, da det har vist sig af en af hendes brødre er kryptokid  :(

FerretParadise

Citat fra: Amazing Ferret Dato 26. Januar 2010, kl. 00:08
Jeg har fra i dag taget Mathilde ud af avl, da det har vist sig af en af hendes brødre er kryptokid  :(
Det synes jeg er en rigtig beslutnig af dig, respekt herfra Erika.
Ann Hillerslev.

Bawa

Citat fra: Amazing Ferret Dato 26. Januar 2010, kl. 00:08
Jeg har fra i dag taget Mathilde ud af avl, da det har vist sig af en af hendes brødre er kryptokid  :(
Det er flot af dig at tage den beslutning. Det er træls, men du har gjort det rette <3

Starshineferrets

usch va trist :( Men stor respekt för ditt beslut!  Men vad är det som händer iår? Tycker det har vart otroligt mycket illrar som påvisat kryptorkism :(