Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Kryptokisme

Startet af FerretParadise, 25. November 2009, kl. 17:31

Cille

#90
Nu vil jeg lige skrive i denne tråd igen, da jeg har lidt nye oplysninger.

En del mennesker ved godt at min Dooley, har haft en del problemer med hans ene sten.
Den sidder og kører lidt frem og tilbage, og har været nede på plads og vende.... men han gemmer den væk igen...
lidt som nix pille :fnis:

Nu var jeg så ved dyrlæge igår..igen...for få tjek på situationen.
Jeg får så at vide at hans sten jo er der, men ikke på plads...surprice :fnis:
Ej det vidste jeg jo godt.... men altså nu hælder man så til det at han kan være kryp,fordi den endnu ikke gider sætte sig på plads.
Men jeg skal bare se tiden lidt an.... men han får en lille chance til at få den ned, inden jeg taget valget med snitning.
For det er jo lidt ærgeligt, når man nu har hentet ham hjem, og det kan stadig lade sig gøre den kommer ned ved ham.
For den kan flyttes med, altså sidder den ikke fast.

Men nu kommer det nye så, og jeg fik tekoppe øjne er jeg ret sikker på..... for de kan stadig godt have en form for kryptokisme selvom sten kommer på plads.
Hvis de har været hanner med yoyo sten som han kaldte det..... for det er ikke normalt, og tit vil den sten der ligger og fiser rundt(eller begge) have taget skade....men ingen regel uden undtagelser.
Så de skal altså på plads og have samme og normal størrelse.... så altså har man haft sådan ilder, så skal man muligvis få "Sten-tjek" ved dyrlægen.

Og kryptokisme kan opstå spontant sagde han også...så jeg er total lost med kryp, om hvordan/hvorfor/hvornår... for han sagde alle de ting der stadig står her i tråden, og så de 2 andre ting jeg ikke helt var klar over

Jeg personligt venter med spænding på Dolle, og kommer den ned,så får han endnu et tjek (igen igen for 5 gang), og kun hvis dyrlægen siger ok bliver han brugt.
Så inden folk så får masse historier om at Avls planen rundt omkring bliver lavet om, og vi måske er blevet uvenner... så kan jeg så sige at det er vi ikke.
Planer er lavet om pga dette her, fordi vi faktisk er mere fornuftige end folk går og tror

FerretParadise

Super godt at læse Hanne, at du tager det alvorligt.
Stor respekt herfra.  ;)

Ann Hillerslev.

Cille

Tak :)

Men synes jeg ville skrive det, både fordi vi skal lave om flere steder med parringer og rygter løber jo stærkt :lol:
Og så fordi jeg ikke vidste det med spontant og med at langsomme sten-nedfald stadig kan være form for kyptokisme.
Eller det med samme sten størrelse, for det var nu ikke kun dem der var langsomme...det gælder nu alle hanner.
Men ja chancen for dem med yoyo sten har en der mindre er større... men når den er på plads, kan den stadig blive normal i størrelsen... men det er der man skal holde øje.
Det så det jeg håber på med Dooley...at den kommer ned på plads og bliver, og at den får normal størrelse... men som sagt ikke uden det sidste dyrlæge tjek og godkendelse.

Starshineferrets

TUmmen upp för att du informerar Hanne!

Ja.. det här med kulor som åker lite upp och ner, eller där den ena bara tar tid på sig att trilla ner dit den ska, kan precis som din veterinär säger även det ha ett samband med kryptorkism. Inte helt ovanligt att man ser dessa problem i samma linjer man även har solklara fall utav kryptorkism. Verkar även vara så att valpar kan ha båda kulorna nere som små... för att sedan få problem när de börjar gå in i brunst. Kan det vara det din veterinär menar med att det kan dyka upp spontant?  jag hade te.x en valp i min katastrofkull 2008, som hade båda kulorna nere som valp... men sen när han började gå i brunst så var det bara den ena kulan som var helt nere, medans den andra åkte lite upp och ner. han fick ett implantat då, för att sedan eventuellt kastrera längre fram. När han ca ett år senare skulle kastreras så kunde veterinären faktiskt inte ens hitta kulan, så det blev ingen kastration då. I år har han gått i brunst igen och fått ett nytt implantat, men jag har helt glömt att fråga om kulan har dykt upp igen eller ej :S

Amazing Ferret

Er jeg den eneste der sidder og er fuldstændig forvirret nu med hensyn til kryptokisme :S :S

Det giver bare ingen mening mere. Alt det vi troede omkring det kan man vel ikke rigtig bruge til noget mere?

Eliza

Jeg synes da stadig det hele giver mening, der er bare kommet den ting på at de godt kan være kryptokide hvis de har haft yoyo sten og den egentlig er faldet på plads.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato  2. Februar 2011, kl. 14:21
Jeg synes da stadig det hele giver mening, der er bare kommet den ting på at de godt kan være kryptokide hvis de har haft yoyo sten og den egentlig er faldet på plads.

Det er da godt det giver mening for dig, men det gør det bestemt ikke for mig. Jeg kan snart ikke bruge alle disse oplysninger til en skid.

Eliza

Hvad er det du ikke synes giver mening? jeg er ikke helt sikker på hvad det er du mener, for jeg synes ikke jeg kan se noget der er selvmodsigende.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

I starten troede man det kun var tæven der var bærer og så blev det til begge forældre. Nu kan det sq også opstå spontant. Og er de kryp eller er de bare sene? Hvornår skal det tages seriøst og hvornår ikke? Skal vi virkelig til at lukke ALLE linjer hvor man er tvivl om det er det ene eller andet?

Jeg vil ærligt indrømme at jeg fremover vil rådføre mig med min dyrlæge og så tager jeg den derfra. Det er måske forkert, men dertil er jeg nået nu

Eliza

Altså det er jo bare ikke normalt når kuglerne ikke falder på plads normalt og at vi ser der er flere og flere dyr der har disse problemer skyldes jo at folk ikke har taget det seriøst nok før og avlet på dyr der måske var tvivl om eller som havde søskende der var kryptokide.
Ja det er da mega surt man bliver nødt til at lukke sine linier, det tror jeg der er mange avlere der vil skrive under på men man kommer jo ikke problemet til livs hvis man ikke gør noget seriøst ved det.

Jeg tror måske også som Sara skriver at det med at det kan opstå spontant kan være fordi kuglerne har været nede men når de går i brunst "forsvinder" de igen. Det vil stadig være pga det arvelige og ikke bare en linie der pludselig selv har udviklet det.

At du vil lade dyrlægen vurdere det, vil jeg meget gerne høre om hvorfor, som du også kan læse i min anden tråd om dyrlægens betydning?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

#100
Altså jeg tror også vores klima har noget at gøre med alle de kryp vi har haft de sidste 2 år. Der er en del af linjerne hvor det er opstået ud af den blå luft og det her jeg synes det er vanvittigt at gå amok og lukke hele linjen. Der er ikke forsket i det hos ilderne og hvorfor er det så vi flipper ud over det mindste? Og nej vores dyrlæger er ikke eksperter, men det er vi fandme heller ikke, selvom det er os der har dem og læser en masse om dem

Hvad er det du vil vide omkring jeg vil snakke med min dyrlæge? Der er vel ikke mere i det end det?

Skulle vejret så været blevet så koldt, at dyrene beholder stenene oppe :lol:
Ej helt seriøst. Vi har klimaforandringer i DK, men det er slet ikke noget der kan mærkes på 2 år. Det er kun i film som 'the day after tomorrow' at udviklingen går så hurtigt. En ilder vil heller ikke kunne mærke forandringer overhovedet på så kort tid.

Eliza

Citat fra: Amazing Ferret Dato  2. Februar 2011, kl. 15:13
Hvad er det du vil vide omkring jeg vil snakke med min dyrlæge? Der er vel ikke mere i det end det?

Jeg kan virkelig ikke se hvordan klimaet skulle kunne være skyld i at vores ildere bliver kryptokide, det virker for mig som en dårlig undskyldning.

Jamen hvad regner du med din dyrlæge kan sige til dig som du ikke ved herindefra fx? Det lyder for mig som om at det ikke lyder fedt for dig at kryptokisme er så udbredt og hvis du så bare kan finde en dyrlæge der vil sige god for dit dyr så har du "ren" samvittighed og kan sige til hvalpekøbere at dyrlægen har godkendt din ilder. det hjælper jo bare ikke hvis den så faktisk er kryptokid og/eller vil lave kryptokide hvalpe.
Men det er jo bare sådan det lyder for mig, men dermed ikke sikkert det er sådan og derfor ville jeg meget gerne høre hvad du mener dyrlægen kan give af svar?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

#102
Jeg har aldrig været i tvivl om, at både han og tæve kan være bærer. På en han er det bare meget tydeligt, og på en tæve kan man ikke se det.
Jeg kan måske endda ha hannerne mistænkt for, at kunne være bærer, selvom de har begge sten i pungen.
Jeg tror alle herinde er klar over, at jeg i 2009 måtte lukke mine linjer pga kryptokisme.
Juana havde ellers fået et kuld med 4 hanner i, som alle havde begge sten hvor de skulle være.
Men hendes søster Jezebel havde fået en krypto hvalp, og derfor kunne Juana også være bærer.

Pga min erfaring med krypto, er jeg meget kritisk i valg af avlsdyr, og jeg ville aldrig turde bruge en han i avl, som havde haft en "yoyo" sten.

Mht jeres snak om dyrlæger...

Selvfølgelig bliver alle mine dyr undersøgt grundigt af min dyrlæge, inden jeg bruger dem i avl.
Men hun kan kun godkende dyrene som hun ser dem, hun kan ikke se deres stamtavler. Dem må jeg selv godkende. Hun kan jo ikke se, om feks en ilder i linjen er død af hjertefejl, eller om en er krypto.

Faktisk var jeg i 2008 på KVL med en han hvalp, fordi jeg var usikker på hans ene sten. Så de skulle undersøge om han var kryptokid.
Da han var lille var begge sten i hans pung, hvor de skal være, men da han blev lidt ældre, så kunne jeg kun mærke den ene sten dernede. Den anden kunne jeg nogen gange mærke lige over pungen, andre gange kunne jeg slet ikke mærke den. Den han vurderede de til ikke at være kryptokid.
Jeg var selvfølgelig lykkelig, fordi planen var, at jeg skulle bruge ham i avl.
Men da han gik i brunst, sad den ene sten langt oppe i lysken.

I 2009 købte jeg en han hvalp hjem fra Tyskland til avl. Det viste sig at han havde også hvad vi her kalder en "yoyo" sten, og da var ca 7 mdr gammel, vurderede jeg selv, at han var krypto, og derfor ikke kunne bruges i avl. Og nej, den sten kom aldrig ned på plads.

Derfor er jeg nok meget kritisk i forhold til de sten. Jeg har så dårlig erfaring med dette her, og på grund af det, så skal stenene bare være i pungen, ellers vil jeg ikke bruge dyret i avl.
Ann Hillerslev.

lille_jill

#103
Citat fra: Amazing Ferret Dato  2. Februar 2011, kl. 15:13
Altså jeg tror også vores klima har noget at gøre med alle de kryp vi har haft de sidste 2 år. Der er en del af linjerne hvor det er opstået ud af den blå luft og det her jeg synes det er vanvittigt at gå amok og lukke hele linjen. Der er ikke forsket i det hos ilderne og hvorfor er det så vi flipper ud over det mindste? Og nej vores dyrlæger er ikke eksperter, men det er vi fandme heller ikke, selvom det er os der har dem og læser en masse om dem

Hvad er det du vil vide omkring jeg vil snakke med min dyrlæge? Der er vel ikke mere i det end det?


Skulle vejret så været blevet så koldt, at dyrene beholder stenene oppe? :lol:
Ej helt seriøst. Vi har klimaforandringer i DK, men det er slet ikke noget der kan mærkes på 2 år. Det er kun i film som 'the day after tomorrow' at udviklingen går så hurtigt. En ilder vil heller ikke kunne mærke forandringer overhovedet på så kort tid.

Cille

Nej nok ikke på 2 år.... men tænk tilbage i miljøet og tænk på alt det der sket indefor avl de sidste mange år.
Der er faktisk en del problemer ang avl, og det jo ikke kun kryp, men også at hvalpe ikke kommer, eller falder fra tidligt.
Plus deres cyklus er fuckede op .
Og det ikke kun inde for ildere-verdnen, men også indenfor mange andre dyr-racer, eller for den sags skyld mennesker.
Så måske spiller det ind, og måske gør det ikke....
De folk der besøgte mig i sommers gloede også dumt da jeg sagde at de bliver hård vinter...for det havde svanerne "sunget" om at det blev :lol:
Kort forklaring er at vi i fjorden her i mit område,lukker varmt vand ud fra fabrik og dermed kan det ikke fryse...så jo tideligere svaneren kommer og "synger" jo værre bliver vinteren