Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvornår er man avler

Startet af tzari, 18. Februar 2010, kl. 15:20

mette11

Jeg mener heller ikke at man er avler, fordi man har et dyr man vil have hvalpe på. Ej heller fordi man har haft hvalpe hjemme. Det kræver mere i min terminologi at fortjene retten til at kalde sig for avler/opdrætter.
For mig handler det at være opdrætter om at have sat sig grundigt ind i avl (både genetik/stamtavler, helbred hos drægtig ilder/hvalpe, opdragelse af hvalpe osv.) og have nogle klare mål for fremtiden. Man kan efter min mening godt kalde sig for opdrætter/avler (jeg kalder det for begge dele og vil ikke definere hvad der er hvad lige nu, da det ikke er det denne tråd handler om), uden at have haft hvalpe. Måske er man så bare kommende opdrætter? Det afgørende for mig er at der ligger nogle seriøst tanker/planer bag og en beslutning som rækker et stykke tid ud i fremtiden, selvom der i mange tilfælde vil ske ændringer i planerne. At være opdrætter handler for mig om at foretage sig nogle bevidste og gennemtænkte valg.
For mig er en opdrætter en der læser om opdræt, undersøger tingene grundigt, udvælger sine avlsdyr med omhu og i det hele taget foretager et stykke arbejde og ikke bare sætter to tilfælde ildere sammen og lader dem parre sig "fordi de er søde og det vil være hyggeligt med hvalpe", eller fordi "man har en ilder der er sund og rask og fortjener at prøve at få hvalpe".
Så kort sagt, er jeg egentlig ret enig med Trine...

FerretParadise

*Klapper i hænderne* over Mette11 og Trines's indlæg.
Super godt formuleret. :)
Ann Hillerslev.

NemoToft

Jeg er en dårlig avler. Jeg tænker ikke over familie forholdene i mit 325 liters akvarium. Gubby og Molli'er sprøjter frem fra alle gemmerne og jeg har totalt IKKE styr på mor og far forholdene  :).

Hvis man kalder en Coton de Tulear eller Cavalier King Charles Spaniel opdrætter for en "avler", så bliver de nok lidt kede af det. Og avler lyder også lidt mere sjusket og nok en smule nedsættende. En opdrætter lyder som en der har styr på tingene.

Hvis jeg havde én dame ilder, jeg havde planlagt parret om et par måneder, så ville jeg nok allerede nu kalde mig opdrætter. Jeg har jo sat mig ind i tingene, gjort mig en masse tanker, fundet en han osv. Men jeg har selvfølgelig ikke opdrættet noget endnu...

Sølvsten

Jeg synes at det er en meget interessant diskussion. Jeg har faktisk tænkt meget over det efter at være kommet ind i ilder verden. Jeg er dog ikke kommet frem til min egen mening om det endnu, måske nok derfor jeg synes at det er så interessant. Kunne begrebne "hobbyavler" og "hobbyopdrætter" være en idé at tage med i overvejelserne?