Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Ilder han søges til parring

Startet af Jasmina, 28. Februar 2010, kl. 10:40

Jasmina

Hej. Jeg har en skøn pige som hedder jasmina. Hun er lige kommet i løbe tid :) Jeg tør ikke at give hende en p-spøget, der det tit giver ilder kræft og min venindes ilder døde af det for en mående siden efter at havde fået den.:(

Ville gerne bruge hende til at lave en kuld unger på, men mangler en han som er rolig og rar i sindet :) Jasmina er en rigtig livsglad og sød og kærlig, hun er 10 måneder gammel men meget stor af sin aldre, så vi mistænker lidt at hun er ældre end vi fik af vide. Ca 12 måneder regner vi med.  Billeder af den smukke kommer snart :)

FerretParadise

Hejsa og velkommen herind, jeg håber at du bliver rigtig glad for at være her. :)

Jeg ville anbefale dig at give din tæve et Suprelorin implantat, i stedet for en p-sprøjte og bestemt i stedet for en parring. Det vil tage hende ud af løb, og vil virke op til 2 år. Jeg har selv givet mine tæver et i år.
Det lyder ikke som om du ved så meget om din tæve, og derfor har du nok heller ikke en stamtavle på hende, eller oplysninger om dyrene der ligger bag hende, og deres eventuelle sygdomme.
At en ilder er sød, kærlig og livsglad er ikke nok til at avle på den. Det at ville få et kuld hvalpe er et meget stort ansvar, og ikke noget man bare lige gør, fordi det kan være hyggeligt.
Man har også et ansvar overfor de kommende hvalpekøbere, og da du nok ikke ved så meget om din tæve, så ved du heller ikke om der ligger sygdomme i linjen.

Ja jeg kunne skrive meget om dette emne, men hvis du prøve at søge lidt rundt på fora, så vil du kunne læse meget mere om emnet.

Jeg håber ikke at du tager dette som en kritik af dig personligt, for det er bestemt ikke meningen. Jeg vil bare på det stærkeste fraråde dig at begynde at få hvalpe på en tæve, som du ikke ved så meget om. Du kender ikke engang hendes fødselsdato.
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

#2
Jeg vil give Ann helt ret og en anden ting er at du nok ikke finder en herinde fra der vil låne deres han ud til en tæve hvor man ikke kender baggrunden på

Jeg er så en af dem der er imod det der implantat - så jeg ville give hende en Chorulon indsprøjtning så hun går ud af løb og så få hende snittet. Der er ikke nogen bivirkninger ved Chorulonen andet end tæven kan gå falsk drægtig

Namilla

En helt anden mulighed var at få hende parret af en v-hob (altså en sterilliseret han... en han der har testiklerne og lysten, men ikke kan lave hvalpe)...det vil få hende ud af løb, og så kan hun sterilliseres derefter...
Nogle dyrlæger sterilliserer også tæver i løb, så det kan være at det slet ikke er nødvendigt at få hende ud af løb først...
Derudover er jeg enig med de andre...at avle på en tæve med så uvis en baggrund er ikke nogen god ide... slet ikke når hun ikke er ældre... hvis hun var 3-4 år, så måske, men du kan stadig ikke vide om hun har en baggrund med lynkræft i linien, og det vil hun give videre til hvalpene...
Derudover er det utroligt hårdt for tæverne at blive mødre... så det er ikke noget man skal gøre fordi man bare synes det kunne være hyggeligt... Du risikerer at miste både hende og hvalpene, fordi du ikke har den fornødne erfaring og ikke ved hvilke tegn du skal kigge efter under drægtigheden, for fx at opdage en underlivsbetændelse...

Anne

#4
Jeg er enig med både ferret paradise og amazing ferret og namilla. jeg har ikke selv prøvet at give suprelorin implantat, men mange vælger det som løsning, og det kunne virke for dig også.

I øvrigt er det rigtigt med chorulonen at den ikke skulle være kræftfremkaldende, jeg ahr selv brugt den, og min erfaring er at det kan tage noget tid før tæven går ud af løb, men det virker selv om de kan falde langsomt. Min tæve er blevet falsk drægtig og lidt hvalpetosset af det, men det går over, og hun er steriliseret nu.

En v-hob er helt uden kræftrisiko, men til gengæld er der garanti for en falsk drægtighed.

Jasmina

Kære alle jer der har svaret på min besked. :) mange tak, Men jeg har snakket med en dyre læge i dag som har sagt det er bedst at få hende parret? som hun sagde, hvad hvis det var i naturen?? det er os som mennesker, der laver om på deres natur. Når en hun er i løbetid er det fordi hun og hendes krop er parat til det. Men har taget alle jeres råd og vejledning i min overvejelse :) Og så længe ilderen har det godt og glad, sund og rask er det, det vigtigeste.

Anne

Jeg ville skifte dyrlæge i en fart hvis jeg var dig.


Amazing Ferret

En ting er om din tæve er klar til hvalpe, en anden ting er om du har kenskab nok til at få et kuld hvalpe?

AlisVolatPropiis

Jeg ville satme også skifte i en fart hvis jeg var dig....det er et virkelig dårligt råd...det svarer lidt til at sige at det er naturligt at have pms...men det er da bestemt ikke det bedste for mig :/ eller min omgangskreds...

En ildertæve bliver snotforvirret, fyldt med hormoner tror hun alt er hvalpe...selv dig..hun vil sikkert bide alt og hive det med sig i huler....hvorefter hun så bliver voldtaget af en han....-og det er voldtægt, meget sjældent tæven gider helt frivilligt, og du skal høre hende skrige op indtil hun til sidst må overgive sig. Parringen tager mellem et kvarter og op til nogle timer....og man skal gentage parringen for at få hvalpe...tæven kan få diverse betændelser i livmor og underliv, som kan koste hende livet, og de er svære at opdage...
Så taber tæven sin pels....og føder...det kan sagtens tage nogle timer...man risikerer nemt det går galt...og man skal huske at holde øje med termin, et kejsersnit kan være nødvendigt, så lad være med at planlægge det i en weekend -tag nogle fridage omkring termin istedet..kejsersnit koster en mindre formue på et dyrehospital og skal ordnes med det samme...ellers dør tæven...-det er altså også ret godt at vide om man kan se om der sidder noget fast..stresses tæven kan hun vælge at absorbere eller æde sine hvalpe...og ret mange vil ikke lade nogen komme tæt på...blandt andet kan man blive ret slemt angrebet når man fodrer..og risikerer tæven dræber sit kuld....det tager dem ret lang tid at komme sig ovenpå en graviditet og man skal huske at supplere med diverse mineraler og vitaminer...i england siger visse eksperter at en tæve faktisk ikke bør få kuld mere end hvert andet år, fordi de mister så meget kalk at deres sysstem ikke kan klare det....

Tamildere og vildildere er ikke det samme længere og jeg synes ærligt talt det er mildest talt et skide dårligt råd den dyrlæge kom med! Hun kan ikke vide meget om ildere, men bare fyre en eller anden misforstået menneskeliggørende floskel af om at dyret har "bedst af at være mor"...det er jo ikke synd for hende at undgå alle disse lidelser og risici for at dø...tværtimod...og hun ved jo ærligt talt ikke hvad hun går glip af...og hvis hun gjorde og havde en mening..hvad tror du så den er?

Og jeg ved det er en lidt lang ubehageig og hård smøre, men jeg synes godt nok det er en dårlig dyrlæge der ikke har sat sig ind i ildere..men alligevel ikke vil tabe ansigt og bare fyrer noget af...

mette11

Citatsom hun sagde, hvad hvis det var i naturen?? det er os som mennesker, der laver om på deres natur.
Skal 10-årige børn så også blive gravide?? Eller dem der er endnu yngre!!! For det er i mange tilfælde muligt for dem på naturlig vis!!! Fordi noget kan lade sig gøre i naturen, er det absolut ikke ens betydning med at det er smart!!

Jeg vil også mene du skal finde dig en ny dyrlæge hurtigst muligt...hvor i landet bor du??


SilverDragon

Som Mette11 siger så er alle dyr jo klar meget tidligt til at få børn, hvalpe (unger). Men det er ikke ensbetydende med at man skal.
Jeg syntes du bør tænke på din tæves ve og vel. Det er hårdt arbejde at få et kuld hvalpe både for dig økonomisk og for tæven. Hun han risikiere at tabe alle hvalpene inden fødslen. Hun kan risikerer at æde alle ungerne pga. stress, hun ændre adfærd og kan blive aggresiv i den tid hun har hvalpe. Og i værste tilfælde kan tæven død under fødslen. Der ud over skal du havde overskuet til at kunne "smide" døde hvalpe "ud eller væk". Og nu vil jeg ikke begynde at gå i detaljer med det øknomiske, men...
Du akn få meget svært ved at komme af med dine hvalpe, da efterspørgslen efter hvalpe ikke er særlig stor og man skal også huske at alle de hvalpe man sender videre vil man altid havde i sit hjerte og hvis de får dårlige hjem eller sådan noget... ja jeg ved ihvertfald at det er noget jeg aldrig ville smide mig selv eller min tæve ud i, bare fordi min dyrlæge siger at det er deres natur.
Dyrlægen siger det fordi at vedkommende så kan tjene penge på alt det som tæven skal undersøges for og alt det hvalpene skal undersøges for.

Men det er selvfølgelig helt op til dig selv.. Men jeg håber virkelig at du tænker dig godt og grundigt om inden du sætter hvalpe til verden

Katrine

Jeg ville også skifte dyrlæge i en fart, men kan overhovede ikke samligne dyr i naturen, med dem vi har i fangeskab.
Jeg ville finde mig en god dyrlæge og få hende steriliseret.
Ildere: Loppen & Bamse

Jasmina

 Skal 10-årige børn så også blive gravide?? Eller dem der er endnu yngre!!! - Hvor kom det lige fra?

FerretParadise

Citat fra: Jasmina Dato  3. Marts 2010, kl. 09:58
Skal 10-årige børn så også blive gravide?? Eller dem der er endnu yngre!!! - Hvor kom det lige fra?
Jeg tror der menes, at det er lige så fornuftigt, som at din dyrlæge anbefaler at du parrer din tæve op.
Ann Hillerslev.