Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Messer for ildere?

Startet af Lenac, 5. December 2010, kl. 11:07

Lenac

Jeg har bare lige et spørgsmål, findes der messer for ildere, ligesom der gør det indenfor krybdyr, hvor man kan købe/sælge dyr, udstyr osv. i Danmark? Og hvis der gør hvor og hvornår bliver de afholdt?
xoxo Malene <3

Amazing Ferret

Nej det findes der vist ikke...ikke hvad jeg har hørt af

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Nej det findes ikke. I ilderverden er der træf og udstillinger... Men på udstillinger blir der også solgt ilderting og sager. Tror dog de færeste kunne finde på at sælge deres dyr til træf og udstillinger sårn bare lige. Så skal det være fordi man har aftale med køber om at transporterer dem en del af vejen osv. Tror ikke der er nogen ilderejere der int. i at deres dyr blir købt som et impulskøb...

Anne

#3
dif deltager engang imellem til messer, men det er mest for at informere mennesker om hvad ildere er, og uden salg af sjove ting. men som de andre siger findes der træf og udstillinger, og på udstillinger kan man altid købe tilbehør.

Som de andre siger så synes de fleste ilderejere at det er forkert at sælge ildere på messer (selv om det desværre er set på krybdyrsmesser og lignende :( ) da ilderen er mere som en hund og en kat, og ikke et dyr der bør sælges på den måde eller købes som impulskøb. Det kan man jo sige at en slange eller en edderkop måske er noget mere ligeglad med, hvor en ilder har en personlighed, der gør at den bliver påvirket af den slags skift. og dertil bider mange hvalpe købt den slags steder, og så går det tit galt i det nye hjem så den skal videre igen igen.

ilderhjemmet

Lige netop igår, på julefrittevitten (udstilling) fik vi en del henvendelser fra folk der troede de vidste hvad ildere var, men fik ændre deres syn på ilderne synspunkterne var bla.: er de ikke ligesom mink - meget aggressive, guud er de rovdyr, spiser de virkelig mus, kyllinger osv, kan de virkelig opdrages og nej jeg vil også ha' en kæleilder -puhha, vi fortalte bla. andet om opdragelse, hvor meget tid man mindst skal bruge på dyrene hver dag og det ikke er hund, kat, kanin, marsvin, at det er et kæmpearbejde men dejligt og givende og hvor vigtigt det er at vide hvad en ilder egentligt er for et dyr før man køber. Vi hørte også at man jo ku' købe ilderne hos dyrehandlerne, jep det er også rigtigt, her gik vi også ind og fortalte hvad man kan forvente af en dyrehandlerilder kontra private avlere som forsøger at hæve levestandarden, sunde ildere osv.

Kunne måske være en god ide at lave en messe,  dog uden handel af dyrene, tror bare der er en større interesse for ildere end vi egentligt regner med
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Namilla

Der går utroligt meget arbejde i at arrangere en messe (jeg har dog kun været med til at arrangere krybdyrsmesser), og interessen vil nok alligevel være begrænset, da det vil være de samme folk der kommer, som kommer til udstillinger...
Der ville være mere mening i at arrangere fremvisninger på biblioteker, ungdomsklubber, i shoppingcentre osv... steder hvor det ikke kostede noget af afholde det, for så ville man heller ikke skulle afkræve folk adgangsbillet.
Jeg har været ude og lave en del sådanne fremvisninger med krybdyr, og det har altid været en stor succes...

ilderhjemmet

Namilla: Det kunne også være en ide
Kh Gitte og Skipper -  BÅT BÅT fra  Freja, Quark, Chanell, Filine, Rasmus,Diva, Hanibal og Zorro

Nanok, Bandit (plejeilder), Lucky (plejeilder), Plato (lillefis), Duvell (Dyvle) Frits og Jørgen elsket og savnet

Namilla

Nu har jeg jo ikke selv ildere længere, men jeg foreslår da, at man (evt. i DIF-regi) ringer til et par biblioteker og spørger om de kunne være interesserede...det vil jeg næsten væde med! de er næsten altid interesseret i arrangementer (især når det er gratis)...
Jeg har været ude til en del fremvisninger i Nordjylland med krybdyr, og vi har altid fået at vide, at vi ikke kunne få noget for det, men vi har dog næsten altid fået en flaske vin eller en æske chokolade for det alligevel... Ikke at det selvfølgelig skal være motivationen!

Charlotte

Man kunne også lave en mini-bedømmelse i en stor dyrehandel (f.eks zoo zity selvom de jo desværre sælger ildere nogen gange). Så kunne I have et bur med med lidt dyr i og folk kunne få bedømt deres ilder for sjov (nej vi har ikke nogle uddannede dommere i DK men det er også kun for sjov så en af os andre kunne jo sagens gøre det). På den måde udbreder man kendskabet til ildere som kæledyr og får manet nogle af de dårlige rygter om ildere i jorden.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Namilla

Jeg tror bare desværre at man kommer til at stå lidt træls i forhold til butikken, hvis man holder det i fx zoozity. Vi vil gerne have ildere ud af dyrhandlen, men man stiller sig måske lidt på kant med butikken hvis man stiller sig op og siger, at ildere ikke har det godt i dyrhandlen... desuden vil der nok være flere der bliver så inspirerede, at de suser op til kassen og bestiller en ilder, hvis man står i en dyrhandel...
Man kan sagtens reklamere for det i diverse dyrhandlere, men for at holde tingene adskildt, så synes jeg ikke man skal holde det i en dyrhandel...

Eliza

ZooZity vil ikke samarbejde når man er imod salg af ilder i dyrehandel. Jeg har selv prøvet selvom vi snakkede om at det ikke var noget der skulle nævnes noget om. De tænker kun på penge og bestemt ikke på dyrene selvom de påstår noget andet, desværre.

Hvis man ikke er mod salg af ilder i dyrehandel så synes jeg ikke at man er den rette person til at fortælle om ildere, for så har man afgjort ikke fattet hvad det er en ilder har brug for.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Nu er dif jo allerede rundt til forskellige messer, arrangementer osv hvor vi står så folk der ikke kender til ildere, kan få lidt mere kendskab. Det md bibliotekerne er da en god idé, helt sikkert noget man kunne overveje.

Der er jo også naturhistorisk træf i århus hvert år, som altid er godt besøgt af mange århusianere, fordi der er reklamer for det og opslag i avisen. Og det er på samme tid et træf, så der kommer også mange ildermennesker. Sidste år var vi ikke vildt mange (men mange ikke ilderfolk), men ellers plejer der virkelig at være mange ilderfolk også.

Mht dyrehandlere, så har der faktisk været et ilderforum arrangement i maxizoo, men da dif jo er imod salg i dyrehandlere, så er det nok ikke den bedste kobning at lave, og som andre er inde på også noget man kan blive uvenner med dyrehandleren om.

Namilla

Jeg synes da i øvrigt det ville være en ide, om dif (eller bare nogen med ildere) havde stand på krybdyrsmesserne? Der skal jo ikke mange meter bord til, og der behøves ikke være strøm, så koster det ikke alverden at få bord... det synes jeg da var en god ide... Der er ofte folk med der sælger ildere, så hvorfor ikke have nogen, der kan fortælle om ildere også?

Anne

der har carina faktisk været med dif :) og er blevet inviteret med til en hvor vi desværre ikke kunne, så vidt jeg husker.

Charlotte

Zoo Zity var bare et foreslag. Man kan også lave det i dyrehandlere der ikke sælger dyr som f.eks Maxizoo. Fordelen ved en dyrehandel er jo at det er der folk der kan lide dyr kommer.  ;)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!