Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

halsbånd?

Startet af Bawa, 3. Juni 2009, kl. 16:23

Bawa

kom lige til at sidde og tænke lidt.
er der nogen af jer der har givet jeres ildere halsbånd på?
man kan jo købe såkaldte ilder-halsbånd på f.eks. www.ferretcouture.co.uk ..


(billedet er lånt af ferretcouture)

Julie

mine har aldrig halsbånd på. de har seletøj på hvis jeg er ude med dem. jeg tør ikke risikere at mine dyr kommer til at hænge fast i noget når de render rundt herhjemme, hvis de har halsbånd på. jeg vil heller ikke bruge det i stedetfor en sele - er for bange for at ilderen kommer ud af halsbåndet, når det kun sidder om halsen.

Amazing Ferret

Jeg ville aldrig bruge halsbånd til mine  :)

Lea

Jeg bruger halsbånd til Balou når han er ude at gå tur .. han kommer til mig og prøver ikke at komme ud af det på nogen måde .. :)  men han er også den eneste jeg tør det med da han kommer når jeg kalder på ham og løber efter mig overalt om vi er ude eller ikke :)

Men lader ham aldrig gå med det hjemme der skal de have frit så de ikke skal have sele eller noget på ..

Så kun når jeg går tur med ham .. men så det når jeg går med ham alene uden de andre :)
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Amazing Ferret

Godt være jeg er ond nu, men vælger man at gå tur med sin ilder i halsbånd og den så stikker af, ja så er man selv lidt uden om det. Det kan godt være han ikke har prøvet at komme ud af det endnu, men en dag kan han blive enormt forskrækket og vupti, han er væk

Metnil

jeg må indrømme at jeg er enig med Amazing.. Det er desværre sådan at der ikk skal ret meget til før en ilder bliver distraheret, og pludselig får den ide at nu vil den altså ikke følges med dig længere.. Det kan godt være at det ikk er sket endnu, men sandsynligheden for at det sker er større end af det ikke sker :S

Og vælger man at gå tur med en ilder kun iført halsbånd, så er det som at gå med en hund UDEN snor.. Så er man altså selv uden om hvis ilderen stikker af.. det er ens eget ansvar, men altså det er fint nok at gå tur med ilderen kun iført halsbånd. man skal bare være klar over risikoen, og så må man jo tage ansvaret hvis den stikker af.

Mine bruger aldrig halsbånd, og går vi tur så foregår det i sele.. - Jeg tør nemlig ikke løbe risikoen :) Men det er jo så bare mig :)

Black Diamond

Du skal bare passe på hvis du giver den halsånd på uden dørs at den ikke, som Erika så rigtigt siger slipper fri.. Mange halsbånd er ikke lavet godt nok og kan faktisk hvis dyret der bære den ikke købet med en elestik i , hænge dyret levene i en gren eller sådan noget hvis den sidder fast i den. Hvis det er en ilder der er sluppet fri vil den ikke overleve det.Der dør desværre mange katte på den måde. Derfor ville jeg ikke bruge den slags udendørs på mine..Kun seler der går rundt om benene og ikke på nogen måde er til fare for deres vejrtrækning udendørs.

hasbånd på ilder er fint men de skal stremmes meget fordi halsen er så lille og dyret så nemt kan komme ud af den næsten uden problemer.. Så chancerne for en kat eller ilder er størst med et halsbånd med elestik der kan bøje sig ud hvis den sidder fast.. Du får ikke din ilder igen hvis den slipper fri.. men du er sikker på den ikke bliver hængt..

PiaLyng

Jeg bruger ikke halsbånd til mine, eller brugte nogen "halsbånde" da jeg skulle vise mine forældre ilderne, så kunne de kende forskel :-).
Men ellers bruger jeg det ikke, for er bange for de kommer til at sidde fast et sted, der er jo så mange ting ved halsen som er følsomme. Selv mine hunde, går ikke med halsbånd, kun sele når vi ude på tur,

Black Diamond

Men lige for at svare på Bawa spørgsmål.. Jeg syndes det er sødt indendørs. Jeg gør det ikke selv.Men hvis du holder det inden døre så kan jeg ikke se noget forkert i det. Bare du kan holde øje med ham imens..Der er også nogle der bruger dem på træf og ligne. Så derfor kan jeg godt se det søde i det.Så længe det er inden dørs ;)

Namilla

Jeg kunne kun finde på det til træf, altså fx på naturhistorisk, hvor mange mennesker udefra skal se ilderen og de bliver bedømt... men heller ikke til privat træf... når de er herhjemme kan jeg ikke se nogen grund til at have halsbånd på dem, det er bare til gene for ilderne...og jeg ville aldrig bruge dem til at gå tur... en ilders hoved er så smalt, at hvis halsbåndet sidder omkring halsen, så kan de også få hovedet igennem...så hvis de stritter imod, eller hænger fast i noget, når man går tur med dem, så er de bare ude på nul komma 5...og der skal ikke ret meget til, for at gøre en ilder bange...en bil eller knallert som de ikke var forberedt på, og så vil ilderen være smuttet...jeg ville aldrig turde det...

lille_jill

Det er da meget pænt, men ikke særligt praktisk.

Men du kunne da bruge en alm. 8-talssele som snor og så peppe ilderen lidt op med et halsbånd oven når i er ude? 8-talsselen er næsten usynlig og forsvinder i alt pelsen, så halsbåndet ville være fint som pynt.

Soelberg`s SUN ferret


ja jeg vil også sige som Jill at smart ser det da ud men ikke særlig praktisk. Så nej jeg bruger aldrig halsbånd af sikkerhedsmæssige grunde.

Bawa

jeg mente egentlig kun til pynt, indenfor.
ikke til at sætte en sele fast i, for som i siger så klemmer de sig ud hurtigere end man har givet dem det på!  :ja:

ville aldrig nogen sinde nøjes med at halsbånd og en snor til at gå tur med.
jeg bruger selv seler til mine. de har heller ikke halsbånd på .. eller emma har et, og hun har intet i mod at have det på.
og det sidder ikke stramt nok til at hun ikke kan vride sig ud hvis hun skulle komme til at sidde fast (hvilket jeg ikke tror kan ske her, men man ved jo aldrig)
hun har kun haft det på to-tre gange i hele sit liv - og kun i nogle få timer  ..

Bawa


lige et billede fra en gang hun havde det på, mens svigermor var her ..


fint ser det jo ud .. men det er ikke noget jeg bruger normalt  :P

Amazing Ferret

Sødt ser det da ud  :fnis: men jeg er lidt imod at man giver sine ildere pynte ting på, såsom tøj og halsbånd