Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

hjææælp

Startet af evabeva, 2. November 2008, kl. 18:26

PiaLyng


Evabeva - jeg vil stærkt anbefale at du køber en ældre ilder som er trænet :) Jeg har kun haft ilder i 2måneder ca. så jeg er jo stadig nybegynder. Men jeg har så fået en fin lille dame som bider helt vildt og hårdt. og jae, jeg vil nævne at det er en dårlig idé at begynde med sådan en :). især hvis man ikke lige har haft en ilder i hånde før :).

Men helt klart en idé at møde en med ilder og så skaffe en "ældre" ilder :D
De er nogen vidunderlige kræ :love:

Velsh82

Vil og give Pia ret med at få en der har fået lidt træning, ihvert fald med bid...

Med flytning er det både og... dem vi har elsker at rejse og se nyt og ligner nogen der føler sig hjemme hos mine svigerforældre... men man kan jo få en lille en der ikke kan li rejse ligesom man kan med hunde, katte osv. men det er jo en af de ting man binder sig ved uanset hvad dyr man får, 1km eller 100 km er ingen forskel hvis dyret ikke føler sig hjemme...

Namilla

Selv den allermest tamme og veltrænede ilder, vil sætte en ny ejer på prøve...derfor vil man aldrig kunne undgå bid 100%! Det er vigtigt at huske, når trådstarter "kun" er 14 år... selv en bakketrænet ilder vil også have uheld, når den kommer et nyt sted hen, fordi den ikke ved hvor bakken står (og det kan tage lang tid at lære den...) dette vil blive forstærket, når ilderen kun har en uge hvert sted, til at lære hvor bakken står, og så bliver flyttet igen... jeg siger ikke, at den ikke kan lære det, men jeg tror det kommer til at tage længere tid, end hvis den boede et sted fast...

Er du klar over hvor mange timer du skal arbejde, for at betale for en ilder? Købsprisen er vel omkring 1000 kr. Hvis vi går ud fra, at det er en voksen ilder, så er den nok neutraliseret, men den skal stadig vaccineres hvert år, hvilket er omkring 500 kr.
Mad er også dyrt, jeg giver selv 539 kr. for ti kilo...(den kan ikke bare leve af det billigste kattemad)... Derudover bliver ildere ofte syge, desværre, sidste år brugte jeg omkring 1000 kr. pr. ilder, på uforudsete dyrlægeregninger...(orm, lungebetændelse, jeg mistænkte et fremmedlegeme i tarmen osv)...

Ilderen SKAL aktiveres... hvis du regner med at den bare kan aktivere sig selv, mens du laver lektier, så får du en destruktiv ilder, som gør alt for at aktivere dig! En ilder vil (og skal) leges med, nusses om og holdes beskæftiget...

Og så lige en ting mere: er dine forældre med på, at en ilder lugter? En ilder er et rovdyr, og dens afføring lugter derfor ligsom en hunds eller en kats... hvis ilderen har svært ved at blive renlig pga. flytning frem og tilbage, kan det godt være dine forældre ikke synes det er så fedt at rende og tørre op efter den...

Har du overvejet at en ilder kan blive 6 år eller ældre? Jeg ved godt at du ikke kan se ind i fremtiden, men vi har bare set så mange gange, at piger på din alder får en ilder, og om 2-3 år, så har du ikke tid til den længere, fordi drenge, fester osv tager for meget tid... Jeg vil godt vædde med, at om 3 år, så bliver der dage hvor du kun lige kommer hjem for at smide skoletasken, så tager du over til en veninde, tager til fest, og kommer først hjem dagen efter (for sådan var jeg selv i den alder), men det kan en ilder ikke klare... en ilder skal ud hver dag...