Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Bur eller ej?

Startet af Starshineferrets, 2. Marts 2010, kl. 17:43

Sølvsten

Nu bliver jeg helt ked af det. Mine er i bur om natten og når vi ikke er hjemme hvilket er ca. 5 timer om dagen i hverdagen. Hvorfor de er i bur, er for deres skyld men også for os mennesker. Vi har ildersikret vores hjem så de ikke kan komme til skade men hvis jeg skulle lade mine løbe rundt uden vi er hjemme ville jeg være bange for at de kan komme til skade da de er meget aktive klatre højt op, hopper op i badekarret hvor de ikke alle kan hoppe ned fra igen o.s.v. Når de e rude har de 120 kvm at boltre sig på og det gør de. Jeg har børn og hvis jeg skulle rende rundt og rydde op efter dem så deres ting ikke bliver ødelagt ville jeg simpelthen ikke have tid til ilderne. Ja så kan I men at jeg ikke skal have ilder, men jeg er helt sikker på at de har det godt. Og nej jeg ville ike sætte en hund eller kat i bur hvis jeg var sikker på at de ikke kan komme til at skade sig selv. Jge har aldrig haft kat men har haft adskellige hunde og de har aldrig udsat sig selv for fare ved at klatre højt op hvor de ikke kunne komme ned igen.

Katrine

Citat fra: Starshineferrets Dato  2. Marts 2010, kl. 20:32
då undrar jag: Hur många härinne skulle sätta en katt eller hund i bur på dagarna och nätterna när ni inte är hemma?

Altså min personlig grund til at have dem i bur om natten er, at mine bliver overgiret i sengen, og nappe i tæerne, og så ville jeg altså ikke kunne sove
Ildere: Loppen & Bamse

Anne

#17
jeg vil så lige tilføje at der jo ikke findes NOGEN dyr der er burdyr. Et marsvin er altså heller ikke designet til at sidde i bur.

Og christel, jeg er helt enig. Mine lukker engang imellem sig selv ud når jeg ikke er hjemme, men var jeg ikke hjemme og vidste de rendtre rundt ville jeg dø af bekymring. Joa kan jo komme overalt. Tænk hvis hun opdagede at får børnesikringerne af vinduet.. eller åbnede en dør ud til køkkenet og kom ind i opvaskemaskinen, eller fik lavet hul på et rør og forsvandt ud :S De er som regel ude når jeg er hjemme og også om natten, når ikke Joa kradser i hoveddøren så det vækker hele opgangen, men det er heldigvis ikke tit mere. (Hun kan jo åbne de andre døre ved at kradse så hun tror det virker på den også). Jeg er rigtigt meget hjemme, og jeg må indrømme at jeg ikke har dårlig samvittighed overfor mine dyr overhovedet. At andre så måske mener jeg skulle have det, det er jo ikke så meget mit problem, og jeg føler mig ikke specielt ramt, for jeg ved selv at mine dyr har det skide godt.

Katrine

Citat fra: ilderbanden Dato  2. Marts 2010, kl. 20:39
Citat fra: Katrine Dato  2. Marts 2010, kl. 20:25
Jamen så bør jeg heller ikke have ilder, for mine er da også i bur.
Men det eneste de laver er jo og sover når de er i buret og kommer ud når de er vågne, (hvilket de gør når jeg kommer).
Jeg kan ikke se at det skulle være synd, de er jo ude i mange timer i løbet af dagen og de sover jo også i omkring 18-19 timer i døgnet, så kan ikke se hvad der er i vejen med at have dem i bur.
Når jeg engang flytter hjemmefra, og får mulighed for det, vil jeg da også gerne have dem til at løbe frit, men tror stadig at jeg sætte dem ind i buret om natten.

Men nu sover de jo ikke naturligt 18 timer i træk. Jeg vil tror at vores sover ca. 3 timer hvor efter de er vågne i korter eller længer tid. Som skrevet tidliger er de ikke en bur dyr, men et rovdyr ligesom hunde og katte.

Jeg har så heller ikke kun åbent en gang om dagen i nogle timer, og så ellers lukket.
Mine har langt det meste af dagen mulighed for at gå ud af buret, men de kan altså sagtens gå ind og sove hvis de ikke gider at være ude, så mine sover i hvert fald 18 timer eller mere, selvom de har mulighed for at komme ud.
Ildere: Loppen & Bamse

Lena og Peter

Citat fra: Leo, rufus og Vera Dato  2. Marts 2010, kl. 20:42
Nu bliver jeg helt ked af det. Mine er i bur om natten og når vi ikke er hjemme hvilket er ca. 5 timer om dagen i hverdagen. Hvorfor de er i bur, er for deres skyld men også for os mennesker. Vi har ildersikret vores hjem så de ikke kan komme til skade men hvis jeg skulle lade mine løbe rundt uden vi er hjemme ville jeg være bange for at de kan komme til skade da de er meget aktive klatre højt op, hopper op i badekarret hvor de ikke alle kan hoppe ned fra igen o.s.v. Når de e rude har de 120 kvm at boltre sig på og det gør de. Jeg har børn og hvis jeg skulle rende rundt og rydde op efter dem så deres ting ikke bliver ødelagt ville jeg simpelthen ikke have tid til ilderne. Ja så kan I men at jeg ikke skal have ilder, men jeg er helt sikker på at de har det godt. Og nej jeg ville ike sætte en hund eller kat i bur hvis jeg var sikker på at de ikke kan komme til at skade sig selv. Jge har aldrig haft kat men har haft adskellige hunde og de har aldrig udsat sig selv for fare ved at klatre højt op hvor de ikke kunne komme ned igen.

Nu skal det ikke misforståes det vi skriver.. Vi har også et bur til vores og bruger det da også når det er nødvendig. Men det var bare diskutionen om et bur var nok til 4 ilder og om muligheden for at komme ud. Vi vil vel alle det bedste for vores dyr og gør det på den måde vi selv finder bedst.

PiaLyng

Så jeg dårlig ilderejer..
Mine ildere sover i bur - pga jeg har en hund som også skal være i stuen..

Jeg vil ikke have min hund skal være alene med ilderne - ikke fordi min hund er ond mod ilderne.
Men jeg har en hund som er meget legeglad og mine ildere kan godt lide at nappe ham i sjov.
Og hvis det skete om natten når jeg ikke så det - jamen jeg ville ikke kunne tilgive mig selv.

Mine ildere er i bur om natten og mine ildere er i bur når jeg ikke er hjemme.

Starshineferrets

det är väl ingen som har sagt att man är en dårlig illerägare för att man har dem i bur? Jag undrar bara om anledningarna till VARFÖR man har dem i bur. Sant förklarar varför JAG inte har dem i bur. Några här har erkänt att det är för sin egen skull, och ja, det tycker jag är bra, bra att man kan erkänna det. Men att säga att man har illrar i bur för att de trivs i buren, eller mår bra av det, får mig att undra vad det är för djur jag har.

Men ja, jag har som sagt alltid haft mina illrar lösa, och jag har verkligen illrar som klättrar överallt. och jag har inte under alla mina år som illerägare haft någon olycka som skyldes at jag har mina illrar lösa. Däremot har jag haft olyckor de får gånger jag har haft dem i bur: avbrutna tänder , samt klor som har fastnat i bur gallret. Så uppenbarligen fungerar det utmärkt att inte ha dem i bur. MEN jag kan förstå om folk inte vill hitta kyckling i sängen, eller torka bajs i alla hörn, eller stöda omkullvälta saker hela tiden och därför sätter dem i bur, för at tdet är praktiskt, men då tycker jag även att man kan stå för varför man sätter dem i bur.

Alla får ha sina djur som de vill, men ja, jag tycker att den generella uppfattningen utomlands är att man MÅSTE ha iller i bur, och att de mår bäst av att få vara i bur. Och det tycker jag är lite fel att förmedla, då det faktiskt inte stämmer. Illrar har ett stort aktiveringsbehov och det är svårt att tillfredställa det på ett naturligt vis när de inte själva får styra över när och hur den aktiveringen skall ske.


Sølvsten

Jeg føler mig ikke såret over at nogle kan holde deres ilder uden bur måske mere ærgelig over at jeg ikke kan. Selv om mine ilder er i bur når jeg synes at de ikke kan være ude er jeg ikke i tvivl om at de trives 100% af tamme ilder at være.

mette11

Jeg synes at ildere skal have så meget plads som overhovedet muligt. Mine bor pt. i et stort bur, men er ude mange timer om dagen (mine ildere har ikke læst at ildere kun er vågne 4-6 timer om dagen). Men så snart vi kommer videre i vores byggeprojekt får ilderne et værelse for sig selv, hvor de skal være når vi ikke er hjemme. Når vi er hjemme skal de som altid rende frit (dog er visse dele af vores hus afspærret for ildere, for deres egen sikkerheds skyld). Mine ildere har også en udendørs løbegård på 30m2 som de kommer ud og leger i. Men er et værelse det samme som et bur?? Eller hvad definere et bur? For alle ildere der holdes i fangeskab er jo mere eller mindre spærret inde, om ikke andet, så i et hus eller i en lejlighed!! Mine ildere har fex. en løbegård der er større end små lejligheder, men det er jo stadig et bur!!

Det der gør at jeg ikke vil have mine gående helt løs i hele huset, er fordi der er steder i vores hus hvor de kan komme ud!! Og der mener jeg rent faktisk ud!!! Vores hus er under ombygning og derfor er ilderne henvist til at færdes på begrænsede arealer på nuværende tidspunkt. Vi har simpelthen ikke mulighed for at sikre vores hus midlertidigt (vi snakker om gulv der er rådnet og brast sammen, hvor der skal støbes fundament under osv). Jeg må også erkende at jeg ville være nervøs ved at have dem gående frit i hele huset når jeg ikke er hjemme, da jeg frygter at de vil løbe ud af døren når jeg kommer hjem! Derfor vil jeg have at de skal have et værelse der åbner op ud til stuen, i stedet for et bur.

Jeg synes ikke at folk der har ildere i bur er onde, slet ikke...der er efter min mening meget stor forskel på bure og udetid!! Jo større bur og jo mere udetid, jo bedre!

Anne

Jeg lægger også vægt på at mine ildere så kan være på meget plads når jeg er hjemme. Jeg tror de keder sig hvis de ikke har plads nok til at løbe og flere rum at lege i. Ikke at dem der har dme i små lejligheder så er onde eller noget.

Det aller vigtigste synes jeg, er at man er aktivt sammen med sine ildere. HVis mine bare går i lejligheden og tuller rundt, hvis vi begge har rigitgt travlt, så keder de sig helt vildt og sover konstant. Men når vi leger med dem og er sammen med dem, så har de det sjovt. Mine ildere underholder hinanden og sig selv til en hvis grad, men den tid de virkelig er i oppe i gear, det er den tid jeg render rundt med dem. Bare fordi ens ildere er ude hele tiden betyder det ikke at de ikke keder sig.

Sølvsten

Ja de
Citat fra: Anne Dato  2. Marts 2010, kl. 22:26
Jeg lægger også vægt på at mine ildere så kan være på meget plads når jeg er hjemme. Jeg tror de keder sig hvis de ikke har plads nok til at løbe og flere rum at lege i. Ikke at dem der har dme i små lejligheder så er onde eller noget.

Det aller vigtigste synes jeg, er at man er aktivt sammen med sine ildere. HVis mine bare går i lejligheden og tuller rundt, hvis vi begge har rigitgt travlt, så keder de sig helt vildt og sover konstant. Men når vi leger med dem og er sammen med dem, så har de det sjovt. Mine ildere underholder hinanden og sig selv til en hvis grad, men den tid de virkelig er i oppe i gear, det er den tid jeg render rundt med dem. Bare fordi ens ildere er ude hele tiden betyder det ikke at de ikke keder sig.

Ja der kan jeg ikke være mere enig!

Starshineferrets

Bara för att ens illrar är ute hela tiden betyder det inte att man inte aktiverar dem ;) Illrar behöver återigen ENORMT mycket aktivering, för mig är illrasrnas behov av att få vara frigåendes en del av deras naturliga behov liksom äta, sova och dricka är. Att själva kunna välja när de vill gå runt ett varv, leka en liten stund för at sedan sova igen, eller leka med en kompis.  UTÖVER det behöver de fortfarande en hel massa aktivering och sysselsättning, varje dag, och för mina djur räcker det inte med att jag kastar en boll fram och tillbaka åt dem en stund, utan jag måste hela tiden försöka hitta på nya sätt att berika deras miljö för att de ska bli tillräckligt aktiverade och sysselsatta även om det dessutom leker med varandra och sig själva flera timmar om dagen

Anne

Nu er det vist dig der tolker, Jeg har ingen steder skrevet at du eller andre ikke aktiverer jeres ildere. Bare hvad jeg finder vigtigt.

Tazz

Citat fra: Starshineferrets Dato  2. Marts 2010, kl. 20:32
då undrar jag: Hur många härinne skulle sätta en katt eller hund i bur på dagarna och nätterna när ni inte är hemma?


Jeg kender da en del der bruger bur til deres hunde og katte.. !?
Jeg gør det ikke selv, men mine hunde har kun gangen og badeværelset at være på når vi ikke er hjemme.. Ellers raserer de simpelthen hele huset, og naboerne klager, da de føler sig "truet" hvis der står en stor amstaff i vinduet..


Men jeg bør så heller ikke have ildere?
Mine er også i bur, men kommer ud mange timer hver dag.
De er i bur når vi ikke er hjemme, og om natten..
Og synes selv jeg giver dem masser af muligheder i deres bur...
Jeg har jo bl.a. Silke, som nogen måske har læst om, og hun bider.
Det er kun mig der kan tage hende uden at hun bider. Hun er også efter Sonny (min mand)

Og så har jeg Tøsen, som bider i tæer, og jeg har ikke lyst til at vågne 100 gange om natten, fordi dyrene bider en mens man sover.

Derudover, vil jeg ikke risikere at lade dem rende frit sammen med vores hunde og katte, da både kattene og den ene hund, synes det er interessant at jagte dem, og jeg stoler ikke på min hund, tæven som er blanding af schæfer & labrador, hvad angår andre dyr.
Hun har været mishandlet fra hvalp af, og er derfor "en hysterisk kælling".

Så jeg vil ikke risikere at der sker nogen af dyrene noget.
Og da jeg ikke vil skille mig af med nogen af dem, gør jeg hvad jeg mener er bedst.

Vil dog tilføje at når jeg flytter, skal jeg have lavet det sådan så de får mere plads, jeg synes da også det er bedst for dem, og hygligst hvis de render frit, men jeg vil sq ikke risikere mine dyrs liv pga det...


Og til sidst, hvad med kaniner, marsvin, hamstere? Det er heller ikke deres natur at være i bur? Og mange kaniner og marsvin har måske kun halm, hø mad og vand i deres bur, hvor de nogengange sidder i flere dage uden at komme ud..

Har lige set tråden ang en der ville ha hvalpe på sin ilder, pga den var gået i løb, og dyrlægen havde sagt det var mest naturligt at få hvalpe på den, det fraråder de fleste af jer (som jeg synes er yderst fornuftigt, da det bestemt ikke er det bedste.)
Men der fraråder i det "naturlige", og her mener i man ikke bør have ildere hvis man har dem i bur noget af tiden..

Morale er godt, dobbeltmorale, er dobbelt så godt ;)


Nu får jeg sikkert en masse "smidt" i hovedet pga det jeg har skrevet, men det må jeg så tage med..

Dette er ikke ondt ment overhovedet, men bare min mening :)

Stubba

jeg vil også sige.
min kærestes bror har sin hund i bur om natten og når han ikke er hjemme .. så det er jo ikke 'kun' ildere, man kan have i bur.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!