Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvor meget hensyn skal man tage??

Startet af Black Diamond, 24. Maj 2010, kl. 10:33

Black Diamond

Jeg er blevet gjort opmærksom på at flere af mine hvalpes navne er brugt før. Og i det ene tilfælde blev personen meget ked af det over det.
Jeg vil helst ikke gøre nogen ked af det når jeg vælger navne..
Men næsten alle navne jeg kan finde er brugt før, eller bliver brugt..
Jeg er ikke typen der går op i at kalde mine dyr ting der på den måde er svære at udtale. Derfor fandt jeg også mine A navne til hvalpene.. For de ægyptiske er jo ikke såååå nemme alle sammen.
Men mit spørgsmål er bare.. Kan man tage hensyn til alle, og hvor meget skal man tage.
Hvis nu nogen har en ilder der er død eks.. Skal det af afholde alle andre for at kalde ens egne det??
Hvad syndes i..
Hvis nogen har nogle ideer til A navne til Aysia så ville jeg også gerne havde nogle ideer.. For Akita som alle ellers var vilde med, er OGSÅ tage..

Det skal være dansk pige navn, og ikke brugt før i ilderverden. Og passe til Cleopatra

FerretParadise

Se det var et rigtig godt spørgsmål.

Jeg synes man skal tage så meget hensyn man nu kan.
Man kan spørge folk der har en ilder med det navn/eller har haft (hvis den er død), om det er okay.
Egentlig kan man vel ikke ligge beslag på et navn for evigt, men jeg ville da blive ked af det, hvis en hvalp feks blev døbt Zefyr. Så ville jeg sætte pris på at blive spurgt om det var ok med mig.
Ann Hillerslev.

Line

Hvis ilderen med navnet er kendt af flere synes jeg personligt ikke man b'r bruge navnet til en ny ilder. Hvis der er tale om en ilder der er død for noget tid siden synes jeg godt man kan tage navnet i brug igen, ellers ender vi jo ud med slet ikke at have nogle navne.
Personligt ville jeg dog aldrig bruge et navn hvis jeg kendte en ilder der hed det eller havde kendt en ilder der hed det, og ville også tænke over det en ekstra gang hvis flere sagde "Det hedder den der ilder altså". Samtidig ville jeg da også sætte pris på at blive spurgt om det var i orden, hvis nogen ville kalde deres dyr det samme som mine.
Synes også at man, når man vælger navne som opdrætter, bør tage mere hensyn til andre opdrættere end ellers. Det er jo i og for sig opdrætterne der i mange tilfælde vælger navnet. At man så kalder ilderen noget andet, er jo en helt anden snak... :)

Starshineferrets

tja.. alltså jag tycker mest att det är komiskt att en person kan bli sur/ked af det av att någon använder ett namn som man redan använt fast med annan stavning.. när samma person anser att det är helt ok att någon tar ett uppfödarnamn som är oerhört snarlikt ett annat ;) Känns som lite dubbelmoral om jag ska vara ärlig.

Jag tycker att  man ska försöka ta hänsyn.. men ja.. det kommer alltid finnas illrar som heter samma sak... thats life liksom. Man behöver ju inte kopiera ett helt namn medvetet, utan kanske försöka att åtminstonne göra det lite mer unikt.

Jag skulle Föreslå Cleopatra Aisha t.ex, eller Cleopatra Alanna, Cleopatra Allora, Cleopatra Ayshia

Bawa

Sara: bare lige en rettelse, det var da vidst stavet ens :)

holmer

Jeg syntes da også man skal tage hensyn, vi ville da også blive ked af det, hvis en avler kaldte deres hvalp Anaya. Men hvis det var tilfældet kunne vi jo ikke gøre noget desværre.
Vi kan hellere ikk blive sure over der er mange der hedder det samme som vores børn, udover Solva selvfølgelig.
Men vi tager helt klart hensyn når vi vælger navne. :-)
Men selvfølgelig kan man ikke blive ved med at finde på nye navne, og navne går jo igen.
Men bare lidt hensyn må man godt tage:-)

A.C

Det kan da nok være at det er høfligt at spørge, men nu står jeg selv og skal finde navn til en ilder, og jeg synes det er så svært, at når jeg finder et jeg er glad for og har det godt med, så er jeg altså ret så ligeglad med om der er andre der har eller har haft en ilder der hedder det samme... Jeg kan ikke rigtig se hvad problemet skulle være? Jeg mener jeg er da egentlig ret ligeglad med hvis andre vil kalde deres Ilder for Balder (det er selvfølgelig også et ret almindelig navn) eller Twiggy...
Så jeg synes at hvis man først finder et navn man er glad for og tilpas med, skal man da bare tage det. Hvis man så kender en der har en ilder der hedder det samme, kan man da godt spørge for at afværge en evt konflikt ;)

P.S. synes Akita er et fedt navn :)

Black Diamond

Personligt mener jeg det er vigtigt først og fremmest at finde et navn man kan lide. Dernæst syndes jeg man skal skrive til personen, hvis en har et navn de er glade for og som de har brugt til på at finde.
Jeg er ikke selv til navne der er svære at udtale. Udover det har jeg en kæreste der er delvis ordblind. Så jeg er nød til også at finde nogle han kan stave, for det betyder meget for ham.
Jeg spurgte personen der havde en pige der hed Tjalfa, iden jeg valgte Tjalfe til Mir.. Og ligeså syndes jeg at det er ok at spørge inden man finder navne, som i Anns tilfælde med Zefyr..
Oliver er meget brugt, og for nylig var jeg uden for at min søster som jeg ikke har kontakt med, valgte netop Oliver til hendes søn, min nervø.
Det sårret mig faktisk rigtig meget.

Så jeg kan fuldt ud forstå alle der sidder med de følelser med navne og det.

Jeg har valgt det her nu.. Cleopatra Ayshia- det er virkelig smukt syndes jeg  :love:

tzari

Jeg synes kun det er avlsdyrenes navne man skal tage hensyn til. Ellers skal man spørge om lov til ALLE navne efterhånden. Hvem har f.eks monopol på Gizmo, Freja og Frits navnene.  ;)  Selvfølgelig skal man ikke tage et specielt navn der kun er EN der har brugt i hele norden og bruge. Alt med måde  jo :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

lille_jill

Jeg kommer straks til at tænke på dengang, hvor alle ildertæver kom til at hedde Freja. Ligepludseligt på en hvalpesæson dukkede der noget med 5 tæver op med det navn.. Der var da ingen problemer overhovedet.

Jeg syntes egentligt ikke, at jeg overhovedet har problemer med at finde navne til hverken mine kommende ildere, hvalpe eller opdræt som ikke er taget i forvejen. Ved ikke om det er fordi at jeg opkalder alle mine dyr efter mordere, men det kan vel godt være. Jeg ville godt nok blive ked af, hvis nogen gik hen og tog de navne jeg fandt frem til, men jeg tvivler godt nok på, at nogen ville gøre det når de kender betydningen bag de navne jeg vælger.

AlisVolatPropiis

Jeg vælger specielle navne...netop fordi så kan jeg tillade mig at blive sådan lidt hmm hvis nogen tager dem....og selvfølgelig allermest, fordi det betyder noget for mig at min ilder er speciel :) Dog er der for mig grænser, mine to ældste ildere har ikke specielle navne eller nogle jeg har fundet på, så derfor betyder de ikke noget for mig :)

Tror vel bare egentlig reglen er...spørg først :)

Men jeg må nu give sara ret i at der er en ret stort element af dobbeltmoral her et sted.....

Anne

Jeg synes man skal tage hensyn, men indenfor rimelighedens grænser! Jeg ville blive meget ked af det hvis nogen kaldte deres ildere for Mija eller Lua, Puk ville jeg også have det meget mærkeligt med, men jeg ved godt at Puk er lidt mere normalt end de 2 andre. Derimod så er der jo flere der har ildere og andre dyr der hedder Sif, og det er jo hvad det er for navnet er altså ret normalt indenfor dyr og derfor gør det mig ingenting. Der er også flere der har brugt My, og igen er det et normalt dyrenavn som man ikke kan tage patent på.

Jeg synes man skal vurdere om navnet er specielt eller et ret almindeligt navn, og hvis det er specielt som Zefyr, Mija, Lua, Keegan osv, så synes jeg ikke man skal tage det med mindre man har snakket med den person hvis ilder hedder det og personen siger det er i orden. Er pågældende ilder død så synes jeg faktisk også man skal snakke med den tidligere ejer, da jeg ved at jeg faktisk ville blive meget mere ked af at nogen tog navnet Puk end navnet Joa/Joanna (selv om Joa alligevel er rimligt specielt så det burde jeg kunne have i fred), for Joa lever jo og Puk er væk, og vil altid bare være den eneste Puk for mig.

Konklusion:

Er navnet specielt så lad være med bare at tage det, spørg de person som navnet "tilhører", kan jo være at personen er ligeglad.

Man kan ikke have patent på almindelige dyrenavne som Sif, Sofus osv. Men man kan da måske overveje om det er trælst at have et navn som allerede er brugt.

Barky

Jeg synes også at man skal tage så meget hensyn som muligt..

Nu havde jeg en Albert, med hans navn havde jeg intet problem med at andre ildere hedder Albert. For det er et ret normalt navn. Der er 3 på feritage

Jeg havde en Alma, og det er et virkelig smukt navn Rie fandt til hende, så da der nogen år senere kom en albino tævehvalp i Norge der hed det samme, ærgrede jeg mig lidt. Men ikke så meget, for det drejede sig om et andet land. På feritage er der registreret 4 ildere der hedder Alma.

Sirius har altid været et specielt navn for mig, og jeg havde i rigtig mange år "monopol" på det. Og jeg blev ked af det da jeg så at der var en helt ny bruger engang på IF, der havde kaldt sin ilder for det samme. Idag herinde er der en albino der hedder det samme. Det blev jeg ikke så ked af, da jeg havde oplevet det før.

Zallie ville jeg blive meget meget meget ked af hvis nogen tog det navn. Det er "mit", hvis nogen kalder deres ilder for Sally gør det mig ikke noget, men min stavelse er altså MIN... *rødme*

Maleika havde jeg egentlig fundet et andet navn til, men da jeg skulle hente hende så "fungerede" det bare ikke at kalde hende Gypsy.
Selvom Erika har en Malakai så syns jeg ikke at navnene er helt ens, og det drejer sig om forskellige køn af dyr. Så jeg håber ikke at det generer hende, for det generer ikke mig.

At Kitt har en der også hedder Kida generer mig heller ikke, det var ikke mig der fandt på navnet Kida, så jeg føler ingen særlig tilknytning til det navn.


Men når det er sagt, så vil jeg også sige at nye folk som kommer ind i miljøet ikke altid kan gøre for at deres dyr hedder det samme som andres herinde.
Med mindre at de har fået inspiration ved at surfe rundt på hjemmesider først.
Rigtig mange mennesker bruger tid og energi på at finde særlige navne, som har en personlig betydning for dem, eller et mål, eller er del af en helhed.
I årevis før jeg planlagde ilderkuld, vidste jeg at mit allerførste kuld skulle navngives efter Kaninbjerget. Og jeg sagde højt og klart at det var NOGO at andre tog navne derfra, men den idé er vist heller ikke blevet snuppet før. For hvem gider at navngive deres ildere efter kaniner..? :P

Jeg gjorde så da, da kuldet blev født, at jeg fandt en liste af navne fra bogen online, og viste dem til hvalpekøberne som så selv valgte navne derfra.. Jeg prøvede godt nok at påvirke dem til at vælge dem som jeg syns var pænest, men de (Mette11 og AlisvolatPropiis) havde deres egen stædige vilje!!
Det syns jeg var en fornuftig løsning for både dem og mig. Jeg havde indflydelse på navnet, og det havde køberne også selv. Så vi fik alle en del i navnet og dermed fik det en betydning for begge parter.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

CitatKonklusion:

Er navnet specielt så lad være med bare at tage det, spørg de person som navnet "tilhører", kan jo være at personen er ligeglad.

Man kan ikke have patent på almindelige dyrenavne som Sif, Sofus osv. Men man kan da måske overveje om det er trælst at have et navn som allerede er brugt.
Enig!!!
Jeg har så også en Albert og jeg ved at det navn er meget almindeligt og derfor bliver jeg ikke såret over at en anden vælger at kalde sin ilder for Albert...Marius er ikke et helt almindeligt navn, men stadig indenfor normale navne til mennesker...det vil jeg nok også accepterer hvis andre kalder sin ilder...
Men hvis nogen kalder sin ilder for Sigvif, så vil jeg nok tænke mit!! Det navn er så specielt at det ikke er et man lige kommer på...hun kaldes til dagligt Sigi og der er flere som hedder det, hvor det bare er stavet anderledes og det er helt fint med mig...
Mallow ville jeg også undre mig meget over at andre brugte...og ja, Julia...du måtte have valgt nogle mere samarbejdsvillige hvalpekøbere, men nu er det for sent!!  :P

Men man kan ikke have patent på et navn...men man kan godt vise hensyn og respektere andre... ;)

Eliza

Synes det er et meget svært spørgsmål. Synes helt klart at man skal prøve at respekterer andre der har en ilder med det samme navn, især når det ikke er et almindeligt navn, men hvem skal så bedømme om et navn er specielt eller ej?
Fx synes jeg ikke Lua er specielt navn som Anne synes og blev overrasket over hun nævnte det som et specielt navn, sammen med de andre navne som jeg jo synes er specielle.  :S
Tror også det er umuligt at holde styr på hvad ALLE andres ildere hedder. Men jeg ville heller aldrig kalde min ilder noget som jeg vidste en andens ilder hed, så det sætter nogle naturlige begrænsninger.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.