Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Champions regler

Startet af FerretParadise, 18. September 2010, kl. 12:31

FerretParadise

Jeg hører at der bliver stillet spørgsmålstegn ved, at min Jezebel skal stille som champion kandidat på VIF.

Jeg stiller mig meget uforstående overfor det, så jeg vil lige forsøge at forklare lidt om reglerne, så denne tvivl kan komme ud af verden.

Jezebel har vundet følgende:

1. plads på Vinter Ildern 2008
Bedste Vildtfarvet på Vinter Ildern 2008
BIS på Vinter Ildern 2008
2. plads på Landskrona Ilderudstilling 2008
1. plads på Valhalla Ilderen 2008
Bedste Junior på Valhalla Ilderen 2008
Champion Certifikat på Valhalla Ilderen 2008
4. plads på Rose Ildern 2008
1. plads på Indianer Ildern 2009
1. plads på Iller Thriller 2009
Bedste Sort på Iller Thriller 2009
2. plads på Very Important Ferrets 2009
Champion Certifikat på Very Important Ferrets 2009
1. plads på Dansk Ilder Udstilling 2010
Bedste Sort på Dansk Ilder udstilling 2010
Champion Certifikat på Dansk Ilder udstilling 2010

Da Jezebel er senior, skal hun ha vundet minimum 3 stk 1. pladser + BIS eller BIM inden for de sidste 2 år.
Nu er det sådan, at man tæller i hele år, og ikke fra dato. Dvs, at den BIS hun vandt i februar 2008 gælder hele 2010 med.
Så derfor kan hun stille som kandidat resten af dette år.

Hun har stillet som kandidat på de norske udstillinger i februar, marts og juni i år, og skal også stille som kandidat på Viking Ilderen og Julefrittevitten.

Jeg håber, at jeg med denne tråd kan fjerne tvivlen om Jezebel, men også mig selv som arrangør af VIF.
Ann Hillerslev.

Barky

Hvem stiller tvivl? Nå, det er vel ligemeget...

Men jeg kender ingen som nærlæser regler så meget som dig, så jeg er sikker på at du styr på det. :)


Men der ER nogen udstillinger som tæller fra dato.. Det oplevede jeg da Alma stilte som kandidat pga en BIS Veteran aka. Bedste Veteran. Dog kan jeg ikke liiige huske hvilke?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

FerretParadise

#2
Men det er fordi bedste veteran gælder i 12 mdr. ;)

Men det er egentlig ikke mig der nærlæser reglerne, jeg var selv i tvivl for nogle år siden, og skrev op til Ingvill for at høre hende ad.
Og det var hende der forklarede mig reglerne, og netop derfor ved jeg, at det er sådan de er. Hvis der så er nogen der gør det anderledes, det skal jeg ikke kunne sige, men det bliver reglerne på VIF jo ikke forkerte af.

Men ud over det, så undrer det mig en smule, at jeg ikke høre, at der bliver stillet spørgsmålstegn ved en af de andre kandidater, som vandt sin BIS 3 mdr efter Jezebel, altså også for over 2 år siden.

Ja så kan jeg jo kun tænke mit. ;)
Ann Hillerslev.

Barky

Skod at vinde bedste veteran så... Hahaha!
(ej joke) ;)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Jeg må indrømme jeg ikke synes det giver mening at tælle årstal frem for dato. Da vil en ilder der vinder en præmie i januar kunne bruge den i champion øjemed i næsten 3 år, hvor en ilder der vinder præmien i december kun kan bruge den i 2, det er der da overhovedet ingen logik i.

jeg er bestemt for at championreglerne skal være ens, men jeg synes altså også de skal være retfærdige og når man læser championbeskrivelsen står der ingen steder at der tælles fra årstal, der står "2 år" og et år er 365 dage. Det er min mening.

Jeg er dog ikke den der gider sidde at kontrollere folks kandidater på andre udstillinger end den jeg er en del af, og helt ærligt kan jeg heller ikke have ondt af det, men siden du nu bringer emnet op så ER min holdning at der bør tælles år i dage og ikke årstal i denne sammenhæng, hvis det skal være retfærdigt.

Malene

#5
Jeg læste VIFs katalog og undrede mig over at Jezebel stod under championkandidater, da jeg ikke vidste at hun havde vundet en BIS. Jeg gik ind på din hjemmeside og kiggede og blev ret overrasket over at det er langt over 2 år siden at hun havde vundet den. Det er altså ikke fordi jeg normalt tjekker om oplysningerne er korrekte.
Jeg kan ikke se hvordan "i løbet af de sidste 2 år" kan tolkes på en anden måde end fra dato. 2 år er 2 år. Så jeg spurgte en der har noget med VIF at gøre og blev oplyst om at det er fordi den udstilling går efter årstal, og ikke dato.

Jeg er helt enig med Anne. Jeg synes det er vildt unfair at der kan være næsten et års forskel på hvor lang tid en ilder kan stille op som championkandidat, bare fordi de er heldige/uheldige at vinde på det rigtige/forkerte tidspunkt på året. Det giver ingen mening.

Regler er regler, og det er også fint nok. Men de burde måske omformuleres lidt, hvis 2 år i virkeligheden kan betyde 3 år (hvis ens ilder er så heldig at vinde i starten af året).
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Emils far

Ja regler er regler, og la dem da være som de er. Det næste bliver vel snart at vi som er deltagere på udstillinger forlanger at de udstillinger kun holdes de 3 første måneder hvert år så vi får lææængst mulighed til at kradse hjem det sertifikat.
Det er da revnende ligegyldigt om man kvalifiserer seg sist eller først angældende år, det er jo ikke ret mange som har økonomi til at rejse på ALLE udstillinger som afholdes da udstillingene faktisk er spredt ganske godt geografisk både i Danmark, Sverige og Norge.
Det hele bunner jo i grunden i om vi som eiere vil have de sløjfer, premier og  sertifikater hengende på væggen, så vi kan have lidt at prale med...
Ilderne er ligeglade i begge ender, det vigtige er at de er de dejlige kæledyr de skal være for os, og holde sig sunde og raske længe.

Øv altså, jeg kommer hverken på juleudstilling, DIU og den nye som skal afholdes på Jylland. Håber virkelig at Cashmere tilgiver mig det, jeg har set han glor op på væggen i stuen for at se om det ikke snart er på tide med det papir i ramme.... :dans: :lol: 

FerretParadise

#7
Jeg kan som sådan godt forstå hvad det er i mener. Jeg var selv i tvivl for et par år siden, om hvordan de 2 år skulle tælles, og skrev op til Ingvill for at høre hende ad.
Og det var hende der forklarede mig det.
Så vif kører bare med samme regler som alle udstillingerne i Norge og Sverige. Der er ikke noget snyd med det, og jo, det ville være super, hvis alle udstillinger kørte med samme regler, men så er det måske lettere at én udstilling gjorde som alle de andre, end at alle andre, og det er ret mange, skulle gøre som den ene. ;)

Ud over det, så vil jeg ikke sige, at den ilder der vinder sin præmie sidst på året er uheldig, den har stadig lidt over 2 år, men den der så vinder sin præmie først på året, ja den er heldig. ;)

Men I har helt ret, måske man skulle formulerer de regler på en sådan måde, at der ingen tvivl ville være. :)
Ann Hillerslev.

FerretParadise

Citat fra: Malene Dato 19. September 2010, kl. 22:21
Jeg læste VIFs katalog og undrede mig over at Jezebel stod under championkandidater, da jeg ikke vidste at hun havde vundet en BIS.
Og det stiller jeg mig så meget undrende overfor. Du deltog på VIF, hvor du så, at hun fik tildelt et certifikat. Altså har hun også vundet en BIS, da du jo kender reglerne for det.
Men hvorfor du så egentlig  spørger til dette nu, det forstår jeg så heller ikke. Du deltog også på Indianer Ildern i februar 2010, hvor der i deres katalog stod at hun stillede som kandidat, plus du deltog på Vinter Ildern i marts 2010, hvor det også stod i kataloget, at hun stillede som kandidat. Så at du ikke vidste, at hun havde vundet en BIS, det undrer mig meget.
Ann Hillerslev.

Anne

#9
Citat fra: FerretParadise Dato 20. September 2010, kl. 08:01
Så vif kører bare med samme regler som alle udstillingerne i Norge og Sverige. Der er ikke noget snyd med det, og jo, det ville være super, hvis alle udstillinger kørte med samme regler, men så er det måske lettere at én udstilling gjorde som alle de andre, end at alle andre, og det er ret mange, skulle gøre som den ene. ;)


Av.

Nu er det ikke mig der har taget dette op eller gjort et problem ud af det. Jeg svarer på et spørgsmål du selv stiller. Jeg kan ikke gøre andet end at tolke de regler der er skrevet ned (SOM de er skrevet ned, jeg kan slet ikke læse dette ud af dem) og gøre det ud fra hvad der er logisk og i mine øjne retfærdigt. Jeg er skam ikke sur over at dine dyr kan få champion længere end jeg egentlig synes det ville give mening, det går jeg ikke i stykker af.

Men altså, bare fordi alle andre hopper ud fra en klippe betyder det jo ikke man absolut skal følge efter (talesprog.. hvorfor blindt følge efter andre når man egentlig synes det er forkert). Jeg synes det ville være super at få championreglerne taget op til genovervejelse, så skal jeg gerne fremlægge mine tanker om idéer om det.

Jeg har i øvrigt først hørt om denne tolkning af reglerne i forbindelse med dette, og havde virkelig ingen idé om at der var en forskel i hvordan folk opdatter et år.

FerretParadise

Jeg har heller ikke noget problem med, at andre udstillinger gør tingene anderledes. ;)
Grunden til at jeg lavede tråden var, at der blev stillet spørgsmålstegn ved at Jez skulle stille som kandidat.
Så det var for at få tingene ud i lyset, i stedet for, at der bliver talt om det i krogene.

Jeg synes også selv, at de regler er formuleret lidt dumt. Men måske de så skulle formuleres anderledes, så der ikke er nogen tvivl.
Ann Hillerslev.

Anne

Jeg har det i hvert fald i hovedet som noget der skal defineres klarere næste år. Jeg synes da også det er ok at andre gør det efter årstal, jeg synes bare det skal fremgå så man ved det (uanset hvordan det gøres) fordi at det ellers kan være svært at vide om ens ilder kan stille som champion, og måske opstiller man den ikke fordi man regner med det er fra dato.

Jeg gad godt at det var sådan at man kun kunne blive champion en gang i hvert land (eventuelt kunne en ilder opnå champion hver gang den skifter aldersklasse i hvert land), og så sige at når man havde fra 3 nordiske lande så havde man retten til at kalde den nordisk champion, og når man havde i 3 europæiske lande så europæisk champion. DET synes jeg kunne være fedt. Nu vinder jeg aldrig champion uanset hvad, men det ville opfordre til at man tog på udstilling i andre lande end sit eget og på samme tid ville det virkelig være sejt hvis man havde en der var nordisk/europæisk champion.

FerretParadise

Jeg kunne ikke være mere enig. :)

Og super god ide med nordisk champion osv.
Ann Hillerslev.

Eliza

Det er vel lidt det samme som at man med overgangen til veteran, der er ilderen i veteran klassen selvom den måske først bliver fem i slutningen af året, det er vel også en mærkelig måde at tælle år på eller hvad? Det er jo bare helt den samme måde folk tæller på med champion kandidater..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

Jeg kan sagtens forstå din sammenligning, men jeg ser nu alligevel en forskel. Det er også ligemeget med mig hvordan folk gør, jeg ønsker bare det skal være tydeligt, og denne udlægning af championreglerne kom ret meget bag på mig.

Og så gad jeg godt at der var et stort udstillingsmøde igen hvor man kunne diskutere tingene sammen, det var der jo i 2008. Jeg må bare indrømme at jeg pt ikke har tid eller overskud til at arrangere det (og ved heller ikke hvor mange der ville komme). Ikke dermed sagt at alt skulle gøres ens, men sådan noget som champion skal jo helst være sådan nogenlunde efter samme tanke, i hvert fald nok til at man kan bruge placeringerne fra udstilling til udstilling osv.