Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Ang. VIF 2010 Tilbagebetaling

Startet af KariN, 14. Oktober 2010, kl. 12:02

KariN

Pga. det udbrud af FECE som har været i skandinavien de sidste par måneder,  er vi blevet enige om, at lave en lille ændring i reglerne for tilbagebetaling. Dette har vi gjort  for at vise forståelse for alvoren bag smitsomme sygdomme, respekt og hensyn til dem, der på så tragisk vis har mistet deres dyr.
Så fra nu af, så kan man få sine penge tilbage, hvis man kan påvise en dyrlæge attest på, at ens dyr bærer på smitten, enten ved at selve dyret har været sygt, eller har smittet andre dyr. Selvfølgelig betyder dette, at dyrene ikke må medbringes i lokalet eller deltage på udstillingen, og vi håber på, at den anbefalte karantæne periode som findes for denne smitsomme sygdom bliver overholdt.

Med Venlig Hilsen
Vif-Crewet
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

lussingen

Klap på skulderen til Jer arrangører! Jeg synes det er godt, at I udviser respekt for denne grimme sygdom, samt at I er villige til at tilbagebetale penge til de ejere, hvis dyr enten er bærere eller smittede!
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Starshineferrets

Kan inte annat än hålla med Lussingen! Nu är jag visserligen en utav dem som är drabbad utav FECV, så visst gynnas jag positivt utav det här så att säga. Men oavsett om mina djur vore drabbade eller ej, så tycker jag verkligen att den här sjukdomen bör uppmärksammas. FECV är inget att leka med, många illrar dör faktiskt utav den oavsett hur mycket vård de får under sjukdomen, och vad värre är så även om de tillfrisknar så löper de hög risk av att få men som följer dem hela livet, och i värsta fall så kan det korta ner en illers livslängd betydligt :( illrar som haft FECV och varit dåliga i magen under en längre tid löper tyvärr te.x hög risk för att utveckla Lymfom i mag och tarmkanal, förutom IBD och kroniska magsår. Inget utav det speciellt trevligt om man säger så. Så tummen upp för att ni visar erat stöd i den här frågan!

Sølvsten

Kan kun være enig med de andre. Jeg bliver nu lidt nervøs, kan dyrene ha det uden man opdager det?

Starshineferrets

Citat fra: Sølvsten Dato 14. Oktober 2010, kl. 13:29
Kan kun være enig med de andre. Jeg bliver nu lidt nervøs, kan dyrene ha det uden man opdager det?

Ja, de kan vara asymptomatiska smittbärare, alltså att de själva inte blir sjuka av det, men risken finns att de smittar andra. Men viruset behöver egentligen vara "aktivt", alltså aktivt utsöndras via avföringen för att det ska smitta. Som exempel med mina illrar: de är nu bra i magen och borde faktiskt inte smitta andra illrar så länge dem är det, men eftersom de tidigare haft symptom så bär de just nu på det vilket innebär att om de tex utsätts för stress på en illerträff eller liknande som gör att de får dålig mage, så kan viruset faktiskt utsöndras ändå, och då smitta andra. Mina illrar är satta i karantän sedan ganska länge och kommer vara i karantän till Februari just in case. Karantän rekommendationerna varierar ganska mycket beroende på land samt vem du frågar, men i sverige har vi rekommenderad karantän tid på 6-8 månader, det är även samma tid som det enda forskar lag som forskar på ECE hos iller, i Usa rekommenderar.

Sølvsten

Citat fra: Starshineferrets Dato 14. Oktober 2010, kl. 14:09
Citat fra: Sølvsten Dato 14. Oktober 2010, kl. 13:29
Kan kun være enig med de andre. Jeg bliver nu lidt nervøs, kan dyrene ha det uden man opdager det?

Ja, de kan vara asymptomatiska smittbärare, alltså att de själva inte blir sjuka av det, men risken finns att de smittar andra. Men viruset behöver egentligen vara "aktivt", alltså aktivt utsöndras via avföringen för att det ska smitta. Som exempel med mina illrar: de är nu bra i magen och borde faktiskt inte smitta andra illrar så länge dem är det, men eftersom de tidigare haft symptom så bär de just nu på det vilket innebär att om de tex utsätts för stress på en illerträff eller liknande som gör att de får dålig mage, så kan viruset faktiskt utsöndras ändå, och då smitta andra. Mina illrar är satta i karantän sedan ganska länge och kommer vara i karantän till Februari just in case. Karantän rekommendationerna varierar ganska mycket beroende på land samt vem du frågar, men i sverige har vi rekommenderad karantän tid på 6-8 månader, det är även samma tid som det enda forskar lag som forskar på ECE hos iller, i Usa rekommenderar.

Tak for svaret. Hm det er godt nok ikke rart for så kan der jo være en stor chance for at ens dyr smitter eller bliver smittet uden at man ved at de er syge

Starshineferrets

Jo det är tyvärr så... det är därför som just FECV är så obehagligt för att det sprids som en löpeld. Däremot kan man tänka på att djur som regelbundet utsätts för andra illrar etc ofta har en viss immunitet mot det, och kanske inte drabbas alls, eller bara får svaga symptom. Som mina illrar te.x jag är ganska så säker på att mina har kommit i kontakt med viruset tidigare i små doser på tex träff, utställningar etc, vilket antagligen förklarar varför de ändå har varit så pass lindrigt drabbade.
Sedan behöver man inte få total panik eller bli hysterisk över detta heller, ECE och FECV finns , och kommer antagligen alltid att finnas. Eftersom det är ett virus som dessutom muterar så brukar de blossa upp med några års mellanrum, för att sedan "försvinna" efter ett par månader, eftersom merparten av alla djuren då blivit utsatta för det i mer eller mindre grad, och utvecklad "immunitet". De flesta illrar får inga eller lindirga symptom och tillfrisknar snabbt, men ett fåtal klarar sig inte. Jag vet att 4 illrar har avlidit pga av mina illrar till exempel, vilket är nog för mig för att veta att mina bär på det, oavset om de haft symptom eller ej.

dejligste

Ja nu kan det godt være jeg spørger lidt "dumt"..!!

Men hvad er det for en sygdom i skriver om??
Håber I kan give mig en forklaring.

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3


Mustela

Har der været dokumenterede tilfælde af ECE i DK?
Har der været dødstilfælde i DK grundet mistanke om ECE, eller pga diarre?

Jeg syns det er skide godt at VIF giver folk mulighed for at trække deres dyr, samt betale penge retur ved evt mistanke :)


Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Starshineferrets

Jag tror att det finns ett stort mörkertal med antalet illrar som verkligen drabbas utav ECE, samt illrar som avlider pga av det (det är inte själva sjukdomen i sig som dödar egentligen, utan sviterna av den så som utorkning, organsvikt, blödande magsår)-  ECE finns i princip alla länder, eller ja, snarare dyker upp i alla länder som har sällskapsillrar- Danmark är på inget vis undantaget. Men ja... tyvärr behandlas magsjukan oftast som något "fult" precis som en könssjukdom och många förnekar det in i det längsta. Jag förstår inte riktigt varför, men det anses fult att ha djur som drabbats av det. Sist det var en ECE epidemi i skandinavien så förnekade danskarna att det kunde finnas ECE i danmark, dödsfall bortförklarades och skyldes på E.coli, smittsamma magsår samt andra infektioner.... fall som tydligen var ganska så solklara ECE fall. Så ja... frågar man folk i Danmark så kommer det heta att man aldrig haft det ;)  Vi har självklart även delvis samma situation i Sverige, även om majoriteten faktiskt numera har börjat förstå allvaret i det hela och börjat inse att det inte är något att skämmas för.

Jag vill poängtera att det alltså inte är fult att ha djur som drabbats utav ECE, det är inget tecken på att man är dålig illerägare eller gör något fel. Det är ett virus, och precis som alla andra virus (influensa, svininfluensan osv osv) så riskerar man att en dag få djur som drabbas i mer eller mindre grad. Vi kommer nog tyvärr aldrig bli av med det, och man behöver heller inte gripas av panik eller dylikt, de flesta djur som smittas klarar sig igenom det helt utan symptom eller bara lite dålig avföring (slemmig och grönaktig vanligtvis)  men man behöver heller inte vara dum och utsätta sig för onödiga risker. Det är bra om man tänker extra mycket på hygienen när det pågår utbrott, man kanske inte ska låta sina illrar umgås med illrar man inte vet något om, man kan tänka sig för en extra omgång om man ska på träff och liknande. Tar man hem illrar från utlandet te.x där vi som inte bor där inte har samma koll på eventuella pågående utbrott, kan det vara bra att hålla djuret isolerat en tid och observera avföringen.

mette11

Der har været tilfælde af ECE I DK. Det kan jeg sige med sikkerhed, da jeg selv har haft ildere med det. Det er rigtig mange år siden og er ikke nogen af dem jeg har i dag. Dengang kom mine faktisk ikke i kontakt med andre ildere og hvor f... de fik det fra har jeg ingen ide om!! Men som sagt det er rigtig mange år siden, så jeg husker ikke alle detaljer (det er over 6 år siden med sikkerhed).

Starshineferrets

Citat fra: mette11 Dato 14. Oktober 2010, kl. 20:07
Der har været tilfælde af ECE I DK. Det kan jeg sige med sikkerhed, da jeg selv har haft ildere med det. Det er rigtig mange år siden og er ikke nogen af dem jeg har i dag. Dengang kom mine faktisk ikke i kontakt med andre ildere og hvor f... de fik det fra har jeg ingen ide om!! Men som sagt det er rigtig mange år siden, så jeg husker ikke alle detaljer (det er over 6 år siden med sikkerhed).

Tack Mette för den informationen, det visste jag inte att du hade haft!ca  6 år sedan stämmer rätt bra överens med den senaste epidemin vi hade i Sverige!

mette11

Det må være mindst lidt over 6 år siden, da det var Frederik bla. som blev ramt og han døde i sensommeren 2004. Hvornår han var ramt og hvornår det præcist var kan jeg ikke sige...men ja...det har været i Dk dengang. Jeg har ikke selv haft tilfælde siden, men andre må jo også have været ramt...

dejligste

Tak for hjælpen Starshineferrets, det var lærerig læsning..
Nu blev jeg igen lidt klogere, på vores fantastisk dyr.

Dexter, Jack, Bailey og Holly  

Fnug savnet og elsket <3