Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Ang. VIF 2010 Tilbagebetaling

Startet af KariN, 14. Oktober 2010, kl. 12:02

Anne

Jeg synes det er fint man man tager hensyn til farlige sygdomme, men jeg forstår nok ikke helt hvordan det fungerer i praksis? Skal man have sine dyr testet på det der franske laboratiorium som er det eneste i europa der kan teste for sygdommen? Er det ikke næsten dyrere end de penge man får tilbage?

Og hvornår kan man regne med ens dyr er smittede? Der er jo enormt mange der har haft kontakt i en eller anden grad med folk med smittede dyr. Jeg ved da at jeg har haft mine i en løbegård lang tid efter at nogle smittede dyr var der, og at mange har haft mere direkte kontakt, eller har dyr fra personer med smittede dyr.

Kan ildere ikke bære sygdommen uden at vise tegn? For hvem skal så lade sine dyr blive hjemme?

Det er ikke for at være besværlig, og jeg synes faktisk at det er godt man tager stilling til at nogen kan være tvunget til at melde fra af hensyn til andre. jeg tror bare ikke helt jeg forstår omfanget af dette tiltag, og om der er nogle anbefalinger i forhold til hvornår man ikke bør medbringe sine dyr, i forhold til at have været i kontakt med smittede?

Folk der tager meget på udstillinger og træf kan vel næsten ikke undgå at der har været en form forkontakt. Nu har jeg ikek selv haft mine med ti ltræf for nylig, men vi er da på vej på udstilling meget snart.

Starshineferrets

Citat fra: Anne Dato 14. Oktober 2010, kl. 22:07
Jeg synes det er fint man man tager hensyn til farlige sygdomme, men jeg forstår nok ikke helt hvordan det fungerer i praksis? Skal man have sine dyr testet på det der franske laboratiorium som er det eneste i europa der kan teste for sygdommen? Er det ikke næsten dyrere end de penge man får tilbage?

Og hvornår kan man regne med ens dyr er smittede? Der er jo enormt mange der har haft kontakt i en eller anden grad med folk med smittede dyr. Jeg ved da at jeg har haft mine i en løbegård lang tid efter at nogle smittede dyr var der, og at mange har haft mere direkte kontakt, eller har dyr fra personer med smittede dyr.

Kan ildere ikke bære sygdommen uden at vise tegn? For hvem skal så lade sine dyr blive hjemme?

Det er ikke for at være besværlig, og jeg synes faktisk at det er godt man tager stilling til at nogen kan være tvunget til at melde fra af hensyn til andre. jeg tror bare ikke helt jeg forstår omfanget af dette tiltag, og om der er nogle anbefalinger i forhold til hvornår man ikke bør medbringe sine dyr, i forhold til at have været i kontakt med smittede?

Folk der tager meget på udstillinger og træf kan vel næsten ikke undgå at der har været en form forkontakt. Nu har jeg ikek selv haft mine med ti ltræf for nylig, men vi er da på vej på udstilling meget snart.

Nu tror jag inte det här handlar om att VIF ska gå in och leka "polis" och bestämma om folk har smittade eller inte smittade djur. Utan det är ju helt enkelt något som är upp till var och en, om man själv anser att ens djur är smittade och man är villig att sätta dem i karantän. Gör man inte det, eller vill man inte det är det ju fritt fram att delta på utställningar. VIF erbjuder enbart en möjlighet för att få tillbaka anmälningsavgiften för dem som väljer att inte delta med möjliga smittobärande djur... vilket jag tycker är en fin gest, och ja... det är sådant som gör att vi kanske kan komma på rätsida med hanteringen av smittsamma sjukdomar i framtiden. Min fasa är vad som händer när vi börjar få in de sjukdomar som faktiskt är 100% dödliga i skandinavien (ok de finns redan men i naturen) och folk med smittade djur ändå väljer att delta på utställningar för att inte förlora pengar.... det skrämmer mig.

Tja, i mitt fall vet jag att mina illrar är smittbärare eftersom de dels har tagit livet av 4 illrar, samt smittat fler. Så ja... test eller inte test så bär mina på det nu, förutom det faktum att de själva haft symptom då. Och det hade känts lite fel att ta med mina när jag faktiskt vet svart på vitt att de har kostat andra illrar deras liv.

man behöver inte skicka prov till frankrike (som förövrigt inte kostar mer än ca 350 sek/iller), symptomer, uteslutningsmetod, kontakt med smittbärare samt sunt förnuft är ganska goda verktyg. Och som sagt... om man själv anser att ens djur är en smittorisk för andra illrar.

Starshineferrets

Glömde: Alla djur som komme i kontakt med smittade djur blir inte smittade... vissa blir inte ens smittobärare.

Amazing Ferret

Men er risikoen for at de er smittede eller smittebærere ikke stor? Burde man så ikke teste sine dyr bare for at være på den sikker side?

Starshineferrets

Citat fra: Amazing Ferret Dato 14. Oktober 2010, kl. 22:37
Men er risikoen for at de er smittede eller smittebærere ikke stor? Burde man så ikke teste sine dyr bare for at være på den sikker side?

problemet är att man inte kan testa asymptomatiska djur på labbet i frankrike. Där kan de bara hitta aktivt virus. För att testa djur utan symptom krävs det att man skickar provet till Michigan i Usa, men ja.. Usas införselregler gör att man inte kan skicka biologiskt material hur som helst, utan det krävs att man förebereda proverna på ett speciellt vis för att avdöda viruset, och det har vi inte lyckats få någon i Sverige att hjälpa till med ännu :(

Amazing Ferret

Ahh ok. Det er da trist man ikke har fundet ud af hvordan endnu. Det håber jeg snart de gør

Anne

Nu mente jeg som bevis sara for at få sine penge tilbage, ikke for at man selv ved det.

Jeg synes det er sørgeligt at dyr er døde af sygdommen, men hvis den virkelig anses som så farlig burde ikke også de der har hvalpe fra dig sætte deres i karantæne, og de som de hvalpe har leget med? Eller har du fået smittet ind senere?

Det jeg tænker er egentlig at så vidt jeg har fået at vide så er de dyr der er døde dyr fra et sted hvor ilderne ikke kommer meget i kontakt med andre. Det er virkelig synd for ejeren og smittede dyr og jeg synes det er klart man skal tage det alvorligt, men hvor mange af vores andres dyr er vel egentlig smittede i virkeligheden? og hvor farligt er det for de dyr der ikke har levet isoleret fra andre i flere generationer?

jeg synes det er fint at vif giver penge tilbage, og jeg forstår grunden til at du ikke kommer, da det også har noget med at respektere sine medmennesker at gøre (hende der har mistet). Men jeg mener også at denne tråd godt kunne være kimen til en  måske unødvendig panik.

Starshineferrets

Det är inte speciellt svårt att få bevis. Efter att vi hade tagit alla möjliga parasit och bakterieprover på mina illrar som inte påvisade något som helst, fanns det i princip bara ECE kvar, och med tanke på sjukdomsförloppet hos dem som mina illrar har smittat, samt förloppet hos mina egna så konstaterade även min veterinär att det inte kan röra sig om något annat än ECE.

Hur folk väljer att göra med hänsyn till karantän är upp till var och en. Vet man att ens djur faktiskt har smittat andra djur, utan tvekan så anser jag att karantän nog inte är så dumt. Har dem inga symptom samt inte smittat andra djur de varit i kontakt med är det stor chans att  de inte är smittobärare. Var och en får ansvara för sig själv helt enkelt och hur man väljer att göra.

Illrar som inte vistas isolerat, utan faktiskt är med på träff och utställning ibland har också avldidit av ECE så det är definitivt inte ofarligt. Fargligast är det för äldre och sjuka iillrar, medans valpar oftast brukar vara symptomfria eller få mycket lindriga symptom.

Jag tycker inte att ECE ska orsaka panik, MEN jag tycker absolut att sjukdomen måste tas på allvar, och inte bara sopas under mattan. ECE är ingen trevlig sjukdom,  jag hade tur, och mina illrar var bara katastrofalt dåliga i magen i en månad  men höll sig pigga och glada... men den oron jag hade av att inte veta hur jag skulle få stopp på diarreen samt vilka följd sjukdomar mina illrar riskerade att få önskar jag ingen. Och då var jag mycket lindrigt drabbad jämfört med andra. som ännu har illrar som inte är i närheten av att tillfriskna :(

Nej, vi kommer aldrig att bli av med ECE... så länge vi har sällskapsillrar kommer magsjukan att finnas och dyka upp med jämna mellanrum... MEN genom att prata om det, informera samt ta ansvar så kan man kanske minska ner på antalet smittade individer alternativt antalet individer som avlider. Vet man att ett 20 tal illrar senaste tiden drabbats av slemmig grön avföring te.x då kanske det är smart att inte ta med sina illrar på träff te.x närmsta tiden tills man ser att inga fler illrar drabbats. Som det är nu verkar viruset redan vara på tillbaka gång, och jag har inte hört om flera smittade illrar på ett tag. man behöver alltså inte spärra in sig själv och sina illrar på livstid, men man bör använda sunt förnuft helt enkelt.


Anne

Selvfølgelig skal man tage det alvorligt. Men som jeg ser det så

A. Sygdommen er farlig og alle der har været i direkte kontakt med dine dyr bør holde deres dyr i karantæne, herunder hvalpe fra dig.

B. Sygdommen er normalt ikke livstruende, men af hensyn til de dyr der er døde får man selv lov at vælge om man ønkser sine penge tilbage, og sætter sine dyr i karantæne. Som jeg ser det så er det den vi er ude i her.

det er også fint nok, jeg vil bare frem til hvad der gør sig gældende, man kan ligeså godt kalde en skovl for en skovl. Både fordi jeg synes det er forvirrende at så mange der har været i kontakt med dine dyr alligevel skal deltage hvis det virkelig var fordi man mente at sygdommen var en alvorlig trussel, og i forlængelse af det fordi der sidder mange og læser denne tråd, som ikke har fulgt debatten (som er foregået på udenlandske fora og privat på msn f.eks.) og som måske kan blive ret bange af at læse denne tråd.

jeg synes virkelig at det er fint at vif vælger at respektere de-nne situation, som jo også fylder meget i norge og sverige (vel mest sverige), den slags ting skaber bare hurtigt panik og jeg ser ikek rigtigt nogen grund til at det skal gøre det her, selv om man selvfølgelig ALTID skal tænke sig om når man tager til træf, og adlrig skal tage svagelige dyr med hvor der kommer mange fremmede dyr.

jeg synes dog at udstillinger generelt har et højt hygiejneniveau, så jeg er ikke bange for at tage mine med. Heller ikke selv om der kommer mange dyr som jeg ved har haft kontakt med eller kommer fra folk med smitte.

FerretParadise

#24
Citat fra: Anne Dato 14. Oktober 2010, kl. 22:46
Jeg synes det er sørgeligt at dyr er døde af sygdommen, men hvis den virkelig anses som så farlig burde ikke også de der har hvalpe fra dig sætte deres i karantæne, og de som de hvalpe har leget med?
Jeg tror jeg har været rigtig heldig. Jeg har jo to hvalpe fra Sara, og de har ikke vist tegn på sygdom eller symptomer overhovedet. De har også været med hjemme hos 5 personer, der også har ildere, for at lege, og ingen af de ilder de har leget med, har efterfølgende vist symptomer. Plus da jeg fik hvalpene hjem, havde Zefyr jo lige været igennem en stor operation, og havde derfor nedsat immunforsvar, og ville så ha været ekstra udsat. Men Zefyr har heller ikke vist nogen form for symptomer.
Så jeg ser ingen grund til, at holde mine dyr i karantæne, eller væk fra udstillinger og træf.

Men du har helt ret Anne, jeg håber ikke, at denne tråd vil skabe panik, det er der slet ikke nogen grund til. Hvis vi alle bare passer lidt på, og tager vores forholdsregler, for at passe på vores egne og hinandens dyr.
Ann Hillerslev.

Anne

Men der er gode chancer for at dine dyr i virkeligheden har antistoffer imod det, også Zefyr. At alle vores dyr faktisk har det, i hvert fald os der ofte dltager i sociale sammenhænge hvor dyrene er en del.

jeg synes heller ikke der er nogen grund til at du lader hvalpene blive hjemme, men jeg ville heller ikek være bange hvis saras dyr kom. Jeg forstår godt hvorfor hun ikke tager dem med, og jeg synes også det er den rigtige beslutning. Som sagt så prøver jeg bare på at skrive det som jeg forstår det, så alle dem der ikke  har været involveret i denne debat på den ene eller anden måde ikke bliver helt skræmt væk.

FerretParadise

Jeg kunne ikke være mere enig.

Jeg synes heller ikke vi skal gå i panik, og vif har sendt noget info ud med smittefare, om hvad vi selv vil gøre som arrangøre, og anbefaler deltagerne at gøre, for at mindske smittefaren.
Ann Hillerslev.

FerretParadise

#27
Men jeg er glad for, at der er kommet noget fokus på dette nu, så alle har mulighed for at stille spørgsmål, så der ikke skabes panik.
Ann Hillerslev.

Anne


FerretParadise

Citat fra: Anne Dato 15. Oktober 2010, kl. 09:03
Har i det?
Ja det har vi for over 1 mdr siden. ;)
Og jeg tror på, at tager vi alle vores forholdsregler, og holder en høj hygiene, så er der ingen grund til panik.
Ann Hillerslev.