Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Ang. VIF 2010 Tilbagebetaling

Startet af KariN, 14. Oktober 2010, kl. 12:02

Anne

har fået den. Troede du mente for nylig.

mette11

Nu er ECE jo ikke nogen ny sygdom og den har været i Dk før og der må unægteligt være flere som har haft den herhjemme også. Jeg har som tidligere skrevet haft sygdommen hos mine dyr, men ingen blev alvorligt syge af den og alle kom sig rimeligt hurtigt. Det var mange år siden, men jeg kan rent faktisk stadig ikke forstå hvor smitten kom fra, da jeg dengang ikke havde nogen som helst kontakt med andre ildere eller ilderfolk.
Jeg ved ikke hvor let den sygdom rent faktisk smitter, om den er luftbåren eller hvad, men jeg ved med sikkerhed at mine ildere ikke mødte andre ildere dengang, så enten må en af dem hele tiden have båret på smitten og et eller andet har så udløst at det pludselig brød ud, eller også må de have fået smitten gennem mig, en anden person, eller mine forældres kat som ind imellem kom på besøg (aner dog ikke om en kat kan være smittebærer af ECE?).

Jeg er ikke ret nervøs for den sygdom og man kan aldrig vide sig sikker desværre. Men jeg tør godt have Sara i mit hus og havde hun valgt at tage sine ildere med til VIF, så måtte de også godt være her. Men mine ildere får aldrig lov til at møde ildere hvis ejer jeg ikke anser for at være en fornuftig person. Vi inviterer ikke fremmede folk med ildere herhjem. Dem som kommer her med ildere er kun folk jeg anser for fornuftige og som jeg ved tager deres dyr til dyrlægen ved enhver mistanke om sygdom. Det er ikke pga. ECE at jeg har det sådan, men ildere kan jo smitte hinanden med mange ting, både ufarlige og farlige, men den risiko mener jeg selv er betydeligt mindre når man nøjes med at omgåes fornuftige folk som ikke medbringer syge dyr. Der er jo altid en risiko for at dyr bærer på en sygdom uden at være syg, men for at undgå en evt. smitte med dette så skal man jo udelukke alle andre dyr end ens egne og selv dem kan man ikke vide sig sikker med jo. Desuden tror jeg det er sundt for dyrene at blive udsat for lidt fremmede bakterier.

Starshineferrets

Smittan är inte luftburen, utan den smittas genom kontakt med avföring eller andra kroppsvätskor MEN den kan verka luftburen eftersom den smittar oerhört lätt. Några av de illrar som smittades utav mina illrar hade ingen som helst kontakt med mina illrar. Mina illrar var på besök och befann sig i en valphage med presenning under. En av illrarna kom ut på golvet i ca 2 minuter. thats it. Senare på kvällen kom en utav illrarna som bodde där in i det rummet.. och utvecklade symtom innom ett par dagar (valphage och pressening var självklart borttaget då. Så har man smittobärande djur så kan man ge sig den på att det smittar lätt och snabbt. Alla valpar i en valpkull eller i ett hushåll behöver inte vara smittobärare överhuvudtaget. Men är dem det så lär man nog ganska snart märka det om man träffar andra illrar.

Antikroppar genom att tidigare ha varit i kontakt med viruset kan hjälpa till en viss del, men man får inte glömma att viruset hela tiden muterar, vilket gör att man inte kan räkna med att de har ett fullgott skydd. Jag är själv vad man skulle kunna källa för ett högriskhushåll, jag åker på de flesta utställningar men främst så importerar jag djur från olika länder, vilket gör att jag hela tiden utsätter mina illrar för främmande bakterier och eventuellt virus. Men bevisligen räckte inte det i mitt fall för att mina skulle bli symptomfria. Mina illrar smittade även ner andra innan de själva visat symptom.

Men nu handlar ju inte den här tråden egentligen om vilka som ska och inte ska sätta sina djur i karantän, utan det är helt enkelt meningen som information från VIF att de har gjort en regel ändring angående tillbakabetalning. Vilket jag tycker är suveränt ur smittskyddsperspektiv... för tänk som sagt vad som skulle hända om vi fick in 100% dödliga virus? Skulle någon våga åka på utställning då? Speciellt eftersom man så väl vet att många skulle strunta i att stanna hemma just för att man inte har "råd" att förlora pengar. För min del spelar det ingen roll, jag hade hållt mina djur hemma nu oavsett om jag fick pengarna i retur eller inte.

Jag tillhör inte dem som är övernojig med mina illrar, jag skyddar dem inte i onödan och brukar ta sjukdomar ganska så lugnt, men jag kan lova er att de senaste månaderna inte har varit roliga. Och ångesten över att veta att man är ansvarig för att folks älskade illrar har gått bort eller insjuknat lovar jag inte går att beskriva. Så om inte annat än av ren respekt för dem så väljer jag att hålla mina djur hemma.

Eliza

Jeg synes godt nok det her er et svært emne og vil indrømme at jeg ikke helt kan finde ud af hvad jeg skal gøre med mine dyr. Jeg har jo også en hvalp fra Sara og så burde jeg måske blive væk. Men jeg kan bare ikke se hvor grænsen skal gå. For det er jo næsten umuligt at vide om ens dyr er smittebærer (tænker på alle andre ilder ejere i dk) og jeg tror der er langt flere dyr i dk der er bærer af den, end lige de dyr der kommer fra Sara eller har været i kontakt med dem.

Der har været rigtig mange der har haft dyr med dårlig mave her på det sidste, så hvis alle der har det skulle blive hjemme og alle de dyr de har været i kontakt med, så tror jeg faktisk ikke der kan holdes nogen udstilling. Der er jo altid mulighed for at ens dyr får noget med hjem som man ikke lige havde håbet på når man tager på udstilling og træf. Så hvor går grænsen?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Emils far

Først vil jeg gi honnør til arrangøren om denne beslutning.

Når det gjelder smittefaren er jeg nok så rolig. Mine dyr skal omgås naturlig med de "farer" som nu engang finnes, fordi jeg er overbevist om at hvis man lader sine dyr leve mest naturlig så vil de utvikle motstandskraft overfor det som evt. vil smitte dyr som ikke har vært eksponert eller haft omgang med andre artsfrender.
Jeg får snart besøk af mennesker og ildere som skal på Viking Ildern, og våre dyr vil bli eksponert for både det ene og det andre, da de går fritt her, godtnok  på skift pga. noen av dyrene bare vil slåss.
Jeg har også besøkt Sara for ikke lenge siden, hvor Malo og Emil var med, og de ble hurtig en del av en samlet ilderflokk som sov,spiste, lekte og slåss med hverandre. Ikke et sekund var jeg redd for at det skulle være "farlig" for da ville jeg bare ikke kommet på besøk.

Jeg har den dypeste respekt for de som velger annerledes, jeg synes kun at det er til alles beste hvis vi kan være åpne om våre holdninger til dette. Det gavner ingen at vi overreagerer, det vil kun skape unødvendige bekymringer som ikke er nødvendig.
Som menneske er jeg av samme opfatning, man får som oftest en omgang influenza en gang i året, og siste vinter var det noe som pipfuglene var skyld i. Her i Norge var myndighetene helt hysteriske, vi skulle massevaksineres og over 35.000 mennesker ville kanskje dø...det ble "kun" 14 som døde av det..og selvfølgelig er det tragisk for de familiene som  mistet noen. Jeg ble også syk, og det tok et par uker før man var på beina igjen, men nå vet jeg  at jeg ikke blir syk av dette virus igjen.....

mvh
Lars