Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Angoraer på udstillinger

Startet af Stephanie, 25. November 2010, kl. 17:52

Stephanie

Jeg mener bestemt heller ikke at HDI havde angoraer med i "kapløbet" om BIS/BIM


HDI valgte som første udstilling i dk at lave en klasse for sig for angoraer. For at de skulle have en mulighed for at kunne vinde en klasse og ikke som på f.eks Viking ilderen automatisk få pointtræk for at være angora og dermed have dårlig muligheder for at kunne nå til tops i klassen.

På HDI fik de så vidt jeg husker ikke træk for manglende underuld og var næsen helt normal fik de gode point for den, men blev trukket for point afhængig af hvor deform næsen er.

Så jeg synes egentligt at det er okay at man ikke nåede til tops med en angora der, da den ikke deltog på lige fod med alle andre ildere. Ligesom handicap ildere heller ikke skulle trækkes point for deres handicap.

Nu ved jeg ikke hvordan andre udstillinger dømmer angoraer, om de får træk eller ej for de kendetegn som angoraer har.

Men deltager en angora på lige fod med alle andre ilder, dvs får træk for mgl underuld og for deform næse så bør den også have lov til at deltage i BIS og BIM (men hvor store er chancerne for en BIS/BIM når der er samtidigt skal trækkes point og når de særtegn angoraen har skal tage med i en betragtning for BIS/BIM)

Men får angoraer ikke træk for mgl underuld og deforme næser så mener jeg ikke at de skal have lov at komme til tops da de ikke har deltaget på lige fod med andre ildere.

[besked=Malene]Delt fra Petfoods ilderen 2011.[/besked]

Malene

Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 17:52
Men deltager en angora på lige fod med alle andre ilder, dvs får træk for mgl underuld og for deform næse så bør den også have lov til at deltage i BIS og BIM (men hvor store er chancerne for en BIS/BIM når der er samtidigt skal trækkes point og når de særtegn angoraen har skal tage med i en betragtning for BIS/BIM)

Men får angoraer ikke træk for mgl underuld og deforme næser så mener jeg ikke at de skal have lov at komme til tops da de ikke har deltaget på lige fod med andre ildere.
Helt enig!
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Starshineferrets

Till saken hör väl att man inte kan jämföra en angora iller med en korthårsiller rent morfologiskt egentligen. Förutom uppenbara pälsskillnad samt näsfel, så har även angoror en annan struktur på själva kraniet och det är ofta även en skillnad i generell kroppsbyggnad. Vilket gör att med domare som faktiskt tittar på hur själva illern är byggd och inte bara tex färg och klolängd, så skulle ändå angoror få avdrag utöver de avdrag som evt. ges för nos & päls, eftersom de helt enkelt inte har samma struktur.  jag har själv en angora iller och om jag får välja så tycker jag inte att hon ska tävla mot korthårsillrar eftersom de för mig inte är jämförbara. Därför tycker jag att det är bra att dela ut ett Bästa Angora pris, i de fall där är 2 klasser eller mer.... den dagen det finns fler angoror finns det väl inget som hindrar att man kanske t,om delar ut BIS/BIM Angora te.x. Men i dagsläget är illrarna för få för att det för mig ska kännas relevant. Däremot kan man ju utforma någon typ av möjlighet för Angoror att ändå uppnå te.x Angora championcerifikat, men med speciella regler. Men ska Angoror utöver att få tävla om Bästa Angora även få tävla om BIV + BIS/BIM så blir det ju orättvis gentemot korthårs illrarna.. då de plötsligt har chansen att få 3 BIV, medans en korthår inte har möjlighet att få fler än 2 (1 bästa färg + 1 bästa ålder) .. i så fall får man skippa Bästa Angora.... vilket kanske gör att angororna inte har en chans att placera sig alls utöver första platsen.. eftersom ganska många domare inte är allt för förtjusta i angoror oavsett och med största sannorlikhet komme ratt välja en korthårs iller ändå... Så hur man än vride roch vände rpå det så blir det ju en viss orättvisa för antingen angora elle rkorthår.

Shamua

Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 17:52

Men deltager en angora på lige fod med alle andre ilder, dvs får træk for mgl underuld og for deform næse så bør den også have lov til at deltage i BIS og BIM (men hvor store er chancerne for en BIS/BIM når der er samtidigt skal trækkes point og når de særtegn angoraen har skal tage med i en betragtning for BIS/BIM)


Så vil dem der vinder sine klasser vel stadig have chancen for at vinde bis og bim, som alle andre ildere der vinder sin klasse.

Som jeg har opfattet det, er det for det meste alle første pladser der kommer til recall om BIV, så der vil vinderen af en angora klasse vel have lige så stor chance som alle andre vindere af de forskellige klasser,

Vh. Marianne

Stephanie

#4
Citat fra: Shamua Dato 25. November 2010, kl. 18:27
Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 17:52

Men deltager en angora på lige fod med alle andre ilder, dvs får træk for mgl underuld og for deform næse så bør den også have lov til at deltage i BIS og BIM (men hvor store er chancerne for en BIS/BIM når der er samtidigt skal trækkes point og når de særtegn angoraen har skal tage med i en betragtning for BIS/BIM)


Så vil dem der vinder sine klasser vel stadig have chancen for at vinde bis og bim, som alle andre ildere der vinder sin klasse.

Som jeg har opfattet det, er det for det meste alle første pladser der kommer til recall om BIV, så der vil vinderen af en angora klasse vel have lige så stor chance som alle andre vindere af de forskellige klasser,

Ja, de kan komme op, men helt at have lige så stor chance for at vinde? Nej det tror jeg ikke, for de holder jo de forskellige ilder mod hinanden, så står valget mellem en ilder "der har det hele" og en der mangler forskellige ting, så kan jeg da ikke forestille mig at man vælger den ilder der har mangler.


Vil lige sige det er ikke fordi jeg har noget imod angoraer og ikke synes de er søde, men der er bare ting ved angoraerne der skiller sig ud fra korthårsildere.

Shamua

Citat fra: Starshineferrets Dato 25. November 2010, kl. 18:20
Till saken hör väl att man inte kan jämföra en angora iller med en korthårsiller rent morfologiskt egentligen. Förutom uppenbara pälsskillnad samt näsfel, så har även angoror en annan struktur på själva kraniet och det är ofta även en skillnad i generell kroppsbyggnad. Vilket gör att med domare som faktiskt tittar på hur själva illern är byggd och inte bara tex färg och klolängd, så skulle ändå angoror få avdrag utöver de avdrag som evt. ges för nos & päls, eftersom de helt enkelt inte har samma struktur.  jag har själv en angora iller och om jag får välja så tycker jag inte att hon ska tävla mot korthårsillrar eftersom de för mig inte är jämförbara. Därför tycker jag att det är bra att dela ut ett Bästa Angora pris, i de fall där är 2 klasser eller mer.... den dagen det finns fler angoror finns det väl inget som hindrar att man kanske t,om delar ut BIS/BIM Angora te.x. Men i dagsläget är illrarna för få för att det för mig ska kännas relevant. Däremot kan man ju utforma någon typ av möjlighet för Angoror att ändå uppnå te.x Angora championcerifikat, men med speciella regler. Men ska Angoror utöver att få tävla om Bästa Angora även få tävla om BIV + BIS/BIM så blir det ju orättvis gentemot korthårs illrarna.. då de plötsligt har chansen att få 3 BIV, medans en korthår inte har möjlighet att få fler än 2 (1 bästa färg + 1 bästa ålder) .. i så fall får man skippa Bästa Angora.... vilket kanske gör att angororna inte har en chans att placera sig alls utöver första platsen.. eftersom ganska många domare inte är allt för förtjusta i angoror oavsett och med största sannorlikhet komme ratt välja en korthårs iller ändå... Så hur man än vride roch vände rpå det så blir det ju en viss orättvisa för antingen angora elle rkorthår.

Så du foreslår at der skal være en seperat angora champion, en korthårschampion og så skal der vel også være en for handicappede? :)

Vh. Marianne

Eliza

Citat fra: Shamua Dato 25. November 2010, kl. 18:27
Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 17:52

Men deltager en angora på lige fod med alle andre ilder, dvs får træk for mgl underuld og for deform næse så bør den også have lov til at deltage i BIS og BIM (men hvor store er chancerne for en BIS/BIM når der er samtidigt skal trækkes point og når de særtegn angoraen har skal tage med i en betragtning for BIS/BIM)


Så vil dem der vinder sine klasser vel stadig have chancen for at vinde bis og bim, som alle andre ildere der vinder sin klasse.

Som jeg har opfattet det, er det for det meste alle første pladser der kommer til recall om BIV, så der vil vinderen af en angora klasse vel have lige så stor chance som alle andre vindere af de forskellige klasser,

Hvis den stiller op på lige fod med alle andre ildere så har de jo ikke en klasse for sig selv og så tror jeg ikke de nogen sinde vil vinde en klasse. Det skal i hvert fald være helt specielt så.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

LordDoom

Høre lige i mon øresnegl at "konen" kender en opdrætter i Holland hvis angora dreng, har vundet en bis eller bim. Så det kan åbentbart lade sig gøre på nogle udstillinger at de kan vinde det...

Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne

Shamua

#8
Citat fra: LordDoom Dato 25. November 2010, kl. 18:43
Høre lige i mon øresnegl at "konen" kender en opdrætter i Holland hvis angora dreng, har vundet en bis eller bim. Så det kan åbentbart lade sig gøre på nogle udstillinger at de kan vinde det...

Der er nogle udstillinger hvor de har angora bis og bim, kan det være sådan en? Men ja.. De kan godt vinde det på nogen udstillinger... det er bare svært for en angora at opnå det.. men der er flere udstillinger hvor det teoretisk set godt kan.

Vh. Marianne

Eliza

Jeg har også hørt om at der vist var en engang der vandt som angora, men så har det nok også været en dommer der dømte pels, klør osv og ikke kropsbygning.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Starshineferrets

Citat fra: Shamua Dato 25. November 2010, kl. 18:41
Citat fra: Starshineferrets Dato 25. November 2010, kl. 18:20
Till saken hör väl att man inte kan jämföra en angora iller med en korthårsiller rent morfologiskt egentligen. Förutom uppenbara pälsskillnad samt näsfel, så har även angoror en annan struktur på själva kraniet och det är ofta även en skillnad i generell kroppsbyggnad. Vilket gör att med domare som faktiskt tittar på hur själva illern är byggd och inte bara tex färg och klolängd, så skulle ändå angoror få avdrag utöver de avdrag som evt. ges för nos & päls, eftersom de helt enkelt inte har samma struktur.  jag har själv en angora iller och om jag får välja så tycker jag inte att hon ska tävla mot korthårsillrar eftersom de för mig inte är jämförbara. Därför tycker jag att det är bra att dela ut ett Bästa Angora pris, i de fall där är 2 klasser eller mer.... den dagen det finns fler angoror finns det väl inget som hindrar att man kanske t,om delar ut BIS/BIM Angora te.x. Men i dagsläget är illrarna för få för att det för mig ska kännas relevant. Däremot kan man ju utforma någon typ av möjlighet för Angoror att ändå uppnå te.x Angora championcerifikat, men med speciella regler. Men ska Angoror utöver att få tävla om Bästa Angora även få tävla om BIV + BIS/BIM så blir det ju orättvis gentemot korthårs illrarna.. då de plötsligt har chansen att få 3 BIV, medans en korthår inte har möjlighet att få fler än 2 (1 bästa färg + 1 bästa ålder) .. i så fall får man skippa Bästa Angora.... vilket kanske gör att angororna inte har en chans att placera sig alls utöver första platsen.. eftersom ganska många domare inte är allt för förtjusta i angoror oavsett och med största sannorlikhet komme ratt välja en korthårs iller ändå... Så hur man än vride roch vände rpå det så blir det ju en viss orättvisa för antingen angora elle rkorthår.

Så du foreslår at der skal være en seperat angora champion, en korthårschampion og så skal der vel også være en for handicappede? :)

Ok, kanske ska klargöra en sak en gång för alla... när jag säger "man" är det inte entydigt med att det är min åsikt eller mitt förslag, utan det är ett generellt konstaterande för vad man skulle kunna göra.  Det enda i mitt inlägg som utrycker min personliga åsikt är att jag har en egen angora, som jag helst inte vill ha bedömd mot korthårs illrar om jag får välja. Allt annat är generella konstateranden :D

Men visst kan man ha championkandidatur för HC-illrar, men då tycker jag att där bör vara ett minimum av 2 Hc klasser för att utställningen skall räknas mot kandidatur.

Men hur man än vrider och vänder på det så blir det orättvist när angoror döms mot korthårsillrar, antingen för angororna, eller för korthårsillrarna om domaren tex har en preferens mot angoror. Min angora har själv vunnit ett par Bästa Färg... vilket jag inte tyckte var rättvist, eftersom angoror pga deras speciella päls ofta har en tydligare färg, och pga den annorlunda underullen får de sällan de färgskiftningar en korthårsiller får, vilket gör att deras färg på det viset kan te sig bättre. Men alla illrar hon var uppe på ombedömning mot var betydligt finare än henne och hon borde i mitt tycke inte ha vunnit det.

Amazing Ferret

^^Nej jeg synes ikke det ville være fair at sætte angora i alm klasse og det er her jeg ville vælge at lade være med at tage mine angora'er med. Der synes jeg det er spild af mine penge  :lol:

Stephanie

#12
Citat fra: Amazing Ferret Dato 25. November 2010, kl. 19:49
^^Nej jeg synes ikke det ville være fair at sætte angora i alm klasse og det er her jeg ville vælge at lade være med at tage mine angora'er med. Der synes jeg det er spild af mine penge  :lol:

Hehe, ja det ville sørme ikke være helt sjovt at have en angora med velvidende at man ikke kunne vinde noget som helst. (Man kunne selvfølgelig se på det på den måde at man har en sjov dag og støtter udstillingen, men nok ikke alle der vil gøre det  ;) )

Men netop fordi at angora som det er nu ved at de har deres egen klasse har det "nemmere" og ikke bliver bedømt som korthårs ildere så vil det da også være forkert at de kan blive BIS/BIM når de er ikke er blevet bedømt på lige fod med korthårsildere.

(Måske det kunne være en ide hvis tråden blev delt? For mine indlæg er ikke møntet på en bestemt udstilling men på spørgsmålet om hvorvidt en angora skal have BIS/BIM eller ej. Synes bare det er lidt synd at en udstillingstråd skal blive fyldt med disse spørgsmål)

Cille

Et er om de kan vinde det, men det noget andet at få at vide de ikke kan fordi de netop er angora ;)

Lad os nu lige lave et helt usandsynligt  tilfælde :fnis:
Udstilling xx
Alle almindelige ilder har dårlig pels,dommer har dårlig dag osv osv (alt hvad man kan tænke sig der kan være galt er galt)...
Alle på nær et par angoraer får dårlige/middel karakter...disse Angora får super karakter...de højeste.
Men de kan ikke får de eftertragtede priser ... fordi at de netop er angora... fair eller ikke fair??

Som sagt vil det nok aldrig ske,og uanset hvad er chancen for de priser i angora jo lille ....og det ved vi angora ejer godt.
Ligesom vi ved de bliver puttet samme klasse, i en stor pærevælling... for det meste


Stephanie

#14
Citat fra: Cille Dato 25. November 2010, kl. 20:10
Et er om de kan vinde det, men det noget andet at få at vide de ikke kan fordi de netop er angora ;)

Lad os nu lige lave et helt usandsynligt  tilfælde :fnis:
Udstilling xx
Alle almindelige ilder har dårlig pels,dommer har dårlig dag osv osv (alt hvad man kan tænke sig der kan være galt er galt)...
Alle på nær et par angoraer får dårlige/middel karakter...disse Angora får super karakter...de højeste.
Men de kan ikke får de eftertragtede priser ... fordi at de netop er angora... fair eller ikke fair??

Som sagt vil det nok aldrig ske,og uanset hvad er chancen for de priser i angora jo lille ....og det ved vi angora ejer godt.
Ligesom vi ved de bliver puttet samme klasse, i en stor pærevælling... for det meste

Hehe, ja det er vist et temmeligt usandsynligt tilfælde du lige fik skitset op der  :fnis:

For havde de par angoraer også endt med få topkarakter hvis de ikke var sluppet for at blive trukket for mgl underuld osv? Eller havde de ligget med middel/karakter som alle de andre som havde en dårlig hårdag?