Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Angoraer på udstillinger

Startet af Stephanie, 25. November 2010, kl. 17:52

lille_jill

Kan i ikke bare klæbe noget vat på de angoraer, så det ligner de har underuld og så smide noget ståltråd i næsen på dem, så de bliver rettet op?

Amazing Ferret

Citat fra: lille_jill Dato 30. November 2010, kl. 23:05
Kan i ikke bare klæbe noget vat på de angoraer, så det ligner de har underuld og så smide noget ståltråd i næsen på dem, så de bliver rettet op?

Haha den godtager de sq nok heller ikke  :fnis:


Cille

Og vi ved stadigvæk godt at chancen for de vinder B/B er usandsynlig lille...så kan slet ikke se hvad problemet er ved at de kan være med i lidt af kapløbet.


Jamen Ann hvad virker ikke på dem??
Forklar mig det, og forklar mig hvorfor semi må deltage.
hvorfor viril og snittet dyr så kan være adskilt.
Og det med implantat kan løses ved netop at kyle dem sammen igen.....da de jo netop ER ENS.
Hvorfor skal de alm have lov at deltage, når de har bib og mitt osv, og der skal tages fratræk der.
Om de skal have fratræk for det ene eller det andet er sgu da det samme
Hvorfor skal de så i det hele taget deles op i farver,da de i bund og grund jo kunne dømmes over en kam,da de jo er ENS.
Hvorfor er de adskilt i køn så....de alle ilder

Det er ilder mobning og det enste forsvar i har haft er...de har grimme næser og lang pels....doooh
Jamen så giv dem fratræk for det og kom vidre, og lad vores taber ilder deltage som de har kunnet indtil nu.
Skulle den 1 ud af tusind så engang vinde,så dør de korthårs ilder sgu nok ikke af det :nej:

Amazing Ferret

Jeg er bare glad for at jeg har muligheden for at bliver hjemme  :D Så er der flere pladser til alle jer andre :dans: :dans:

Eliza

Citat fra: FerretParadise Dato 30. November 2010, kl. 23:03
Mon man ville kunne køre en bil til syn med samme holdning..

"Kære synsmand, jeg vil gerne have at du syner min bil, men du må se bort fra, at bremserene ikke er så gode, og lyser ikke virker i den ene side bagpå"

:lol: :lol: :dans: :lol: :lol:

Jeg kender ingen med korthårsildere der ville blive sure over at der var angoraer i samme klasse som deres kh, men jeg ved der er flere med angoraer der ville blive noget så sure hvis de skulle i samme klasse.
I vil have mulighed for at vinde bedste angora men så sandelig også bis og bim. Når i nu mener de er lige så lette at sammenligne som alle andre, hvorfor skal de så have deres egen klasse og en ekstra mulighed for at vinde noget?

At der ikke er andre argumenter end at de har andeledes pels, kropsbygning og næsefejl er vel ikke så mærkeligt det er jo det der er fakta og derfor vi mener som vi mener.

Lige en lille ting til Cille, langhårede schæffere kan altså ikke stille på en normal udstilling fordi det er en fejl at de ikke har underuld og derfor bliver de stort set altid disket eller får kæmpe fratræk så det er ikke kun i ilderverden man mener det er en fejl.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#125
Citat fra: Eliza Dato  1. December 2010, kl. 00:11
Citat fra: FerretParadise Dato 30. November 2010, kl. 23:03
Mon man ville kunne køre en bil til syn med samme holdning..

"Kære synsmand, jeg vil gerne have at du syner min bil, men du må se bort fra, at bremserene ikke er så gode, og lyser ikke virker i den ene side bagpå"

:lol: :lol: :dans: :lol: :lol:

Jeg kender ingen med korthårsildere der ville blive sure over at der var angoraer i samme klasse som deres kh, men jeg ved der er flere med angoraer der ville blive noget så sure hvis de skulle i samme klasse.
I vil have mulighed for at vinde bedste angora men så sandelig også bis og bim. Når i nu mener de er lige så lette at sammenligne som alle andre, hvorfor skal de så have deres egen klasse og en ekstra mulighed for at vinde noget?

At der ikke er andre argumenter end at de har andeledes pels, kropsbygning og næsefejl er vel ikke så mærkeligt det er jo det der er fakta og derfor vi mener som vi mener.

Lige en lille ting til Cille, langhårede schæffere kan altså ikke stille på en normal udstilling fordi det er en fejl at de ikke har underuld og derfor bliver de stort set altid disket eller får kæmpe fratræk så det er ikke kun i ilderverden man mener det er en fejl.


I har tideligere i tråden været efter Stine fordi hun sammenlignede hunde udstilling med ilder udstilling.
Der fik hun jo at vide at det kunne man ikke sammenligne... så det med schæffere kan du så ikke bruge.
Hvis Stine ikke kunne bruge hundeudstilling til at forklare,så kan du heller ikke.

Men okay hvis du ikke mener dem med korthårs ilder har det problem,så synes jeg da de skal melde ud.
For jeg er ret sikker på mange af dem ikke vil have dem i samme klasse

Det med at vinde ekstra er der heller ikke hold i,da der som sagt og er bedste det ene og det andet i de alm klasser...så som jeg også har skrevet før...hvorfor skal de så have mulighed for B/B...så det da også ekstra pris for dem ;)

Vi har på intet tidspunkt sagt de ikke har deres fejl, og har sagt de self skal have fratræk for det....ganske som ilder med aftegn eller hvis farven ikke er rigtig osv....i de alm klasser.


Eliza

Citat fra: Cille Dato 28. November 2010, kl. 00:19
Men nu de så åbenbart ikke velkommen mere og skal degraderes til anden rangs ilder/anden race
Sjovt nok tror jeg ikke andre udstillinger med andre dyr som også har angora pels, at de ser dem som udskud, og at de ikke kan deltage på ca lige fod.

Nu var det så bare lige et svar til dit eget udsagn. Ikke fordi jeg ville sammenligne med hunde og sige at det skulle være sådan fordi det er sådan i hundeverden.

Hvis de ikke har deres egen klasse så har de jo lige så stor mulighed for at vinde biv i den farveklasse de nu engang er i, så kan ikke se de bliver snydt for noget.

Jeg har ikke hørt om nogle der ikke vil udstille i norge fordi deres korthårs ilder skal i samme klasse som angora, men jer med angora brokker jer da helt vildt..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#127
Der står andre dyr med angora pels..... altså som i ikke ilder. (så vidt jeg ved er der ingen i  hunde-verdnen med angora pels....måske ejerne :fnis:)
jeg skimtede bare lige kaniner igennem hurtigt på nette....og så vidt jeg jan se har de højere rang end alm...men som sagt...jeg skimtede bare ... ikke nær læste.

Ligesom indlæg også tit bliver skimtet igennem uden folk nærlæser :fnis:

Og brok er danskernes hobby,og vi ret gode til det.

Men endnu har jeg stadig ikke fået god grund til hvorfor det som en gang fungerede skulle ændres.... men de bliver som sagt bare hjemme fra lige den udstilling... men kommer af sig selv, da "madmor" af flere grunde vælger ikke at deltage

Shamua

Citat fra: Eliza Dato  1. December 2010, kl. 00:11
Citat fra: FerretParadise Dato 30. November 2010, kl. 23:03
Mon man ville kunne køre en bil til syn med samme holdning..

"Kære synsmand, jeg vil gerne have at du syner min bil, men du må se bort fra, at bremserene ikke er så gode, og lyser ikke virker i den ene side bagpå"

:lol: :lol: :dans: :lol: :lol:


I vil have mulighed for at vinde bedste angora men så sandelig også bis og bim. Når i nu mener de er lige så lette at sammenligne som alle andre, hvorfor skal de så have deres egen klasse og en ekstra mulighed for at vinde noget?



Hvad er det egentlig du mener de har af ekstra mulighed for at vinde? Altså, så vidt JEG ved, kunne ingen angora komme med til recall om en bedste farve på VIF, bare et eksempel. Så hvis man også tager BIS fra angora, så har de sådan set én mulighed mindre for at vinde noget end de korthårede.. Korthåret kan vinde bedste farver - bis/bim... Angora kan vinde bedste angora.. og det er så det?.. Hvis de kan være med om BIS/BIM, så har de altså ikke en ekstra mulighed for at vinde noget men netop samme antal chancer for at vinde noget som korthår.... Det kan da kun være fair.... Eller skal de kunne vinde mindre fordi de er angora? :/ Ellers må man jo tage dem med i bedste farver så de har samme antal chancer for at vinde....

Vh. Marianne

Marianne

Okay, kort oppsummert er det altså to alternativer det krangles om her:

1: Angoraer stiller på lik for med korthårsildere og settes i de samme klassene etter alder og farge. Da har angoraer i teorien en mulighet for å vinne BIS/BIM, men i praksis ingen mulighet fordi de vil få trekk for deformert nese, feil pels og andre morfologiske trekk som gjør at de skiller seg fra korthårsildere på en negativ måte.

2: Angoraer får egen klasse der de ikke vil få trekk for deformert nese, angorapels osv. Da har de mulighet for å bli rettferdig bedømt mot andre angoraer, men siden de ikke får trekk for angoraegenskapene så får de heller ikke komme videre til høyere bedømning. Men dersom det er 2 eller flere klasser vil det deles ut Beste Angora.

Det finnes vel også et 3.alternativ:

3: Angoraer får egen klasse der de ikke får trekk, men samtidig også får komme til høyere bedømning. Og jeg har en mistanke om at det er dette alternativet dere er ute etter?
I så fall, hvorfor skal en dommer se bort i fra deformerte trekk? En angora vil ja da ha "jukset" seg til å få komme til høyere bedømning fordi den har fått en egen klasse der de ikke får trekk for diverse egenskaper. Skal man da også sette viltfargete ildere med hvite avtegn i egen klasse og be dommeren se bort i fra avtegnene?
Om det er dette alternativet dere vil ha så er dere også av den oppfatning av at angorailderen er en egen rase som da ikke skal få trekk for å se ut som den gjør. Hva skjer når det kommer andre mutasjoner som kanskje blir videre ført? Skal nakne ildere ikke få fratrekk for ikke å ha pels? Skal krøllete ildere ikke få fratrekk for å ha feil pels? Muligheten er mange.....

Line

Marianne... Mener at have læst flere gange at folk ikke har noget imod at angoraerne får de retmæssige træk i points for næse og pels osv. De vil bare have muligheden.

Som jeg ser det er det eneste der er problemet en formulering som man kunne undgå. Folk ved godt at angoraer ikke har stor chance for at vinde B/B, men selvom den ikke er stor, er den alligevel til stede. Det er jo bare at lade være med at skrive "kan ikke komme med til recall", så er der ikke et problem fra ejerne af angoraerne.
Selvom linien bliver fjernet i en planlægning af udstilling, så ved folk jo godt at angoraerne har minimal chance for at vinde B/B. Hvorfor ikke lade dem beholde den minimale chance? Kan ikke se at det skulle være et mega problem hvis de får de fratræk de skal have for at være angora.

Marianne

For vår utstilling spiller det egentlig ingen rolle om angorane har egen klasse eller ei. Men flertallet av angoraeiere, i hvert fall i Norge, ønsker at de skal få egen klasse og har ingen problemer med at de da ikke kommer videre til høyere bedømning. Vi prøver så godt vi kan å gi utstillere det de vil ha på utstillingen, men vi kan ikke gjøre alle til lags dessverre. Det er alltid noen som ikke er enig i flertallet.

Eliza

Marianne: endelig en der forstår hvad jeg mener og det er jo det jeg hele tiden prøver at sige  :)

Line: hvis angoraerne får træk hvorfor skal de så have en klasse for sig selv? Hvorfor skal de vinde bedste angora når de vil sammenlignes med alle de andre?

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

jeg har ingen angora og jeg er egentlig ligeglad med hvilken klasse de stiller i. Har bare forsøgt at skrive kort hvad alle de andre har skrevet på 47 sider :) Det lykkedes jo så ikke