Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Angoraer på udstillinger

Startet af Stephanie, 25. November 2010, kl. 17:52

Amazing Ferret

Stephanie - på en udstilling hvor angora godt kan få BIS bliver der ikke trukket i mangl. underuld osv. De får de samme point som korthår
Så i realiteten kan de jo godt få høje point og vinde en BIS  :)

På VIF var min Poppy, som blev bedste angora til bedømning om BIS  :)

Cille

Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 20:17
Citat fra: Cille Dato 25. November 2010, kl. 20:10
Et er om de kan vinde det, men det noget andet at få at vide de ikke kan fordi de netop er angora ;)

Lad os nu lige lave et helt usandsynligt  tilfælde :fnis:
Udstilling xx
Alle almindelige ilder har dårlig pels,dommer har dårlig dag osv osv (alt hvad man kan tænke sig der kan være galt er galt)...
Alle på nær et par angoraer får dårlige/middel karakter...disse Angora får super karakter...de højeste.
Men de kan ikke får de eftertragtede priser ... fordi at de netop er angora... fair eller ikke fair??

Som sagt vil det nok aldrig ske,og uanset hvad er chancen for de priser i angora jo lille ....og det ved vi angora ejer godt.
Ligesom vi ved de bliver puttet samme klasse, i en stor pærevælling... for det meste

Hehe, ja det er vist et temmeligt usandsynligt tilfælde du lige fik skitset op der  :fnis:

For havde de par angoraer også endt med få topkarakter hvis de ikke var sluppet for at blive trukket for mgl underuld osv? Eller havde de ligget med middel/karakter som alle de andre som havde en dårlig hårdag?

Som jeg skrev var det bare et opdigtet tilfælde.
Men igen hvis nu ....!
Og alt der kan være fejl ved almindelige ilder osv gav "dårlige karakter", og som sagt de eneste der fik ok karakter den dag faktisk var angora...på trods af fratræk
Er det så fair de ikke kunne vinde?

Stephanie

Citat fra: Cille Dato 25. November 2010, kl. 20:23
Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 20:17
Citat fra: Cille Dato 25. November 2010, kl. 20:10
Et er om de kan vinde det, men det noget andet at få at vide de ikke kan fordi de netop er angora ;)

Lad os nu lige lave et helt usandsynligt  tilfælde :fnis:
Udstilling xx
Alle almindelige ilder har dårlig pels,dommer har dårlig dag osv osv (alt hvad man kan tænke sig der kan være galt er galt)...
Alle på nær et par angoraer får dårlige/middel karakter...disse Angora får super karakter...de højeste.
Men de kan ikke får de eftertragtede priser ... fordi at de netop er angora... fair eller ikke fair??

Som sagt vil det nok aldrig ske,og uanset hvad er chancen for de priser i angora jo lille ....og det ved vi angora ejer godt.
Ligesom vi ved de bliver puttet samme klasse, i en stor pærevælling... for det meste

Hehe, ja det er vist et temmeligt usandsynligt tilfælde du lige fik skitset op der  :fnis:

For havde de par angoraer også endt med få topkarakter hvis de ikke var sluppet for at blive trukket for mgl underuld osv? Eller
havde de ligget med middel/karakter som alle de andre som havde en dårlig hårdag?

Som jeg skrev var det bare et opdigtet tilfælde.
Men igen hvis nu ....!
Og alt der kan være fejl ved almindelige ilder osv gav "dårlige karakter", og som sagt de eneste der fik ok karakter den dag faktisk var angora...på trods af fratræk
Er det så fair de ikke kunne vinde?

Ærligt? Nej. Ikke så længe der ikke er fratræk af angoratræk (og det er vel det der er meningen med angoraklasser, at man ser bort fra deres "angorafejl"). Men det øjeblik hvor angora bliver dømt på lige fod med korthårsilderne så ja, så skal angoraer have selvfølgelig have lov at stille op til en BIS/BIM

Synes godt nok jeg gentager mig selv nu  :D

Cille

#18
Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 20:31
Citat fra: Cille Dato 25. November 2010, kl. 20:23
Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 20:17
Citat fra: Cille Dato 25. November 2010, kl. 20:10
Et er om de kan vinde det, men det noget andet at få at vide de ikke kan fordi de netop er angora ;)

Lad os nu lige lave et helt usandsynligt  tilfælde :fnis:
Udstilling xx
Alle almindelige ilder har dårlig pels,dommer har dårlig dag osv osv (alt hvad man kan tænke sig der kan være galt er galt)...
Alle på nær et par angoraer får dårlige/middel karakter...disse Angora får super karakter...de højeste.
Men de kan ikke får de eftertragtede priser ... fordi at de netop er angora... fair eller ikke fair??

Som sagt vil det nok aldrig ske,og uanset hvad er chancen for de priser i angora jo lille ....og det ved vi angora ejer godt.
Ligesom vi ved de bliver puttet samme klasse, i en stor pærevælling... for det meste

Hehe, ja det er vist et temmeligt usandsynligt tilfælde du lige fik skitset op der  :fnis:

For havde de par angoraer også endt med få topkarakter hvis de ikke var sluppet for at blive trukket for mgl underuld osv? Eller
havde de ligget med middel/karakter som alle de andre som havde en dårlig hårdag?

Som jeg skrev var det bare et opdigtet tilfælde.
Men igen hvis nu ....!
Og alt der kan være fejl ved almindelige ilder osv gav "dårlige karakter", og som sagt de eneste der fik ok karakter den dag faktisk var angora...på trods af fratræk
Er det så fair de ikke kunne vinde?

Ærligt? Nej. Ikke så længe der ikke er fratræk af angoratræk (og det er vel det der er meningen med angoraklasser, at man ser bort fra deres "angorafejl"). Men det øjeblik hvor angora bliver dømt på lige fod med korthårsilderne så ja, så skal angoraer have selvfølgelig have lov at stille op til en BIS/BIM

Synes godt nok jeg gentager mig selv nu  :D


Du misforstod mig(og måske andre :fnis:)....på trods af fratræk= selv efter de har fået de fratræk de skal have for næse osv.
Og dermed er blevet bedømt med deres fejl og mangler,men på trods af det fik højeste karakter.
(total drømme senarier :lol:)

Bare se alt det bøvl der altid er med farver,hvor folk helst vil have deres egne klasser, og de skal bedømmes fair osv (men nogen klasser vil altid blive slået sammen)..... men de kan jo så selv i forkert /kombineret farveklasse vinde bis/bim
Det så bare det samme os med angora gerne vil have og ikke den med at ...nananana... selv hvis din angora klarer sig godt,så får den ikke en af de priser.... nananana

Så regner jeg med du heller ikke synes det fair at de så ikke kunne vinde,efter det du indtil vidre har skrevet :)

Og ja jeg ved det ikke ske og bla bla :fnis:
Pointen er bare jeg at jeg synes det er at diskriminere angora, ved at sige de ikke kan få den...selv hvis de imod alle odds klarede sig super godt.

Som jeg så også skrev tideligere,tager jeg stilling ang udstilling, og om jeg deltager senere.
(der jo pænt stykke tid til)
Og lader så måske bare de der gulvmopper bliver hjemme :)


Stephanie

Citat fra: Cille Dato 25. November 2010, kl. 20:52
Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 20:31
Citat fra: Cille Dato 25. November 2010, kl. 20:23
Citat fra: Stephanie Dato 25. November 2010, kl. 20:17
Citat fra: Cille Dato 25. November 2010, kl. 20:10
Et er om de kan vinde det, men det noget andet at få at vide de ikke kan fordi de netop er angora ;)

Lad os nu lige lave et helt usandsynligt  tilfælde :fnis:
Udstilling xx
Alle almindelige ilder har dårlig pels,dommer har dårlig dag osv osv (alt hvad man kan tænke sig der kan være galt er galt)...
Alle på nær et par angoraer får dårlige/middel karakter...disse Angora får super karakter...de højeste.
Men de kan ikke får de eftertragtede priser ... fordi at de netop er angora... fair eller ikke fair??

Som sagt vil det nok aldrig ske,og uanset hvad er chancen for de priser i angora jo lille ....og det ved vi angora ejer godt.
Ligesom vi ved de bliver puttet samme klasse, i en stor pærevælling... for det meste

Hehe, ja det er vist et temmeligt usandsynligt tilfælde du lige fik skitset op der  :fnis:

For havde de par angoraer også endt med få topkarakter hvis de ikke var sluppet for at blive trukket for mgl underuld osv? Eller
havde de ligget med middel/karakter som alle de andre som havde en dårlig hårdag?

Som jeg skrev var det bare et opdigtet tilfælde.
Men igen hvis nu ....!
Og alt der kan være fejl ved almindelige ilder osv gav "dårlige karakter", og som sagt de eneste der fik ok karakter den dag faktisk var angora...på trods af fratræk
Er det så fair de ikke kunne vinde?

Ærligt? Nej. Ikke så længe der ikke er fratræk af angoratræk (og det er vel det der er meningen med angoraklasser, at man ser bort fra deres "angorafejl"). Men det øjeblik hvor angora bliver dømt på lige fod med korthårsilderne så ja, så skal angoraer have selvfølgelig have lov at stille op til en BIS/BIM

Synes godt nok jeg gentager mig selv nu  :D


Du misforstod mig(og måske andre :fnis:)....på trods af fratræk= selv efter de har fået de fratræk de skal have for næse osv.
Og dermed er blevet bedømt med deres fejl og mangler,men på trods af det fik højeste karakter.
(total drømme senarier :lol:)

Bare se alt det bøvl der altid er med farver,hvor folk helst vil have deres egne klasser, og de skal bedømmes fair osv (men nogen klasser vil altid blive slået sammen)..... men de kan jo så selv i forkert /kombineret farveklasse vinde bis/bim
Det så bare det samme os med angora gerne vil have og ikke den med at ...nananana... selv hvis din angora klarer sig godt,så får den ikke en af de priser.... nananana

Så regner jeg med du heller ikke synes det fair at de så ikke kunne vinde,efter det du indtil vidre har skrevet :)

Og ja jeg ved det ikke ske og bla bla :fnis:
Pointen er bare jeg at jeg synes det er at diskriminere angora, ved at sige de ikke kan få den...selv hvis de imod alle odds klarede sig super godt.

Som jeg så også skrev tideligere,tager jeg stilling ang udstilling, og om jeg deltager senere.
(der jo pænt stykke tid til)
Og lader så måske bare de der gulvmopper bliver hjemme :)

Jo, de hvis de får træk for de ting når de deltager i angoraklassen så synes jeg det er i orden, men så er der jo ikke længere nogen grund til at have en angora klasse, da de jo så bliver bedømt som enhver anden ilder, og så kan de jo lige så godt stille i en almindelig klasse?

Og ja, der er heldigvis langt tid endnu til denne udstilling, så der er tid til at tænke over det. (og hvor er jeg glad for at der er så langt tid til, for jeg behøver ikke at tænke over angoraspørgsmålet men snarere logistik problemet)

stjernehuset

Hvorfor skal en angora have fratræk for et udseende som den er født til at have.
En angora er fremavlet til ikke at have underuld og den skal have næsefejl.

Hvis man skal stille det firekantet op så skal man vel også give fratræk for alle andre farver end standard/vildtfarvet. En pastel/albino/silver eller en hvilken som helst anden farve end standard/vildfarvet er jo også fremavlet til at se ud som de gør. For hvis en angora skal have fratræk for hvordan den ser ud i forhold til en standard så falder alle andre vel også ved siden af ??

Hvis man anser at angora'er er så kiksede at de ikke skal have mulighed for at vinde en BIS/BIM så skal man måske lade være med at have angoraklasser.

Starshineferrets

jag tror inte frågan handlar om huruvuda angoran ska eller inte ska se ut som den gör, men snarare att man inte kan bedöma korthår mot angora på ett rättvist sätt eftersom de är så olika strukturmässigt... lite som att försöka ställa 2 olika hundraser mot varandra... vad ska man jämföra? Vilket är rätt? Vilket är fel?
jag tycker inte att man ska göra avdrag för nosfel eller underullen på en angora.. för ja.. de är ju angora och ska se ut så, men jag ser inte heller hur man ska kunna jämföra dem mot varandra (vilket ju är vad man gör på en utställning) heller på ett rättvist sätt. Vilket gör att jag är helt för angora klasser, men har ingen som helst aning till hur man ska kunna lösa resten så att det blir rättvist... om det inte vore att helt dela på angoror och korthårs illrar ... vilket inte heller är direkt genomförbart pga deras ringa antal .

Cille

#22
Stjernehuset:
Jeg kunne ikke være mere enig  :dans:
Du glemte at albino jo så også skal have fratræk for have defekt øregang :fnis:
Hvis man som du skriver skal være firkantet :)

Starshineferrets:
Man kan jo forsætte som man har gjort hidtil,i de sidste udstillinger.
Chancen for de får bis/bim er vist ret lille,men jeg har ikke følt det har været unfair, da de har haft muligheden for kunne vinde

stine

Jeg forstår ikke hvorfor angora og korthårs ilder ikke skulle kunne stille op i bis/bim på lige vilkår, selvom de ikke er bedømt efter samme standard. Til hundeudstillinger kan en engelsk bulldog, med tilhørende standard, da sagtens stilles op mod en labrador, med tilhørende standard og vinde bis/bim. Der bliver ikke trukket for underbid hos engelsk bulldog, da det er sådan den skal se ud i følge standarden og dette gør hverken fra eller til i forhold til bis/bim. I bis/bim er det den hund der bedst repræsenterer sin race på dagen der vinder. Det burde man da også gøre på ilder udstillinger, selvom der er færre varianter. Den ilder der bedst repræsenterer sin standard (standard, pastel, silver, angora, handicap osv.) skal være den der vinder, angoranæse eller ej.

Amazing Ferret

Citat fra: stine Dato 25. November 2010, kl. 22:21
Jeg forstår ikke hvorfor angora og korthårs ilder ikke skulle kunne stille op i bis/bim på lige vilkår, selvom de ikke er bedømt efter samme standard. Til hundeudstillinger kan en engelsk bulldog, med tilhørende standard, da sagtens stilles op mod en labrador, med tilhørende standard og vinde bis/bim. Der bliver ikke trukket for underbid hos engelsk bulldog, da det er sådan den skal se ud i følge standarden og dette gør hverken fra eller til i forhold til bis/bim. I bis/bim er det den hund der bedst repræsenterer sin race på dagen der vinder. Det burde man da også gøre på ilder udstillinger, selvom der er færre varianter. Den ilder der bedst repræsenterer sin standard (standard, pastel, silver, angora, handicap osv.) skal være den der vinder, angoranæse eller ej.

Enig!!!!

Starshineferrets

fast det har vi ju redan i form av Bästa Varianter... Bästa pastell, albino, viltfärgad, angoram silver osv..... svårigheten ligge rju främst i BIS/BIM... och även om angoror får komma upp på de ombedömningarna så ja.. har de sällan en chans ändå

Shamua

Citat fra: Starshineferrets Dato 25. November 2010, kl. 19:13
Citat fra: Shamua Dato 25. November 2010, kl. 18:41
Citat fra: Starshineferrets Dato 25. November 2010, kl. 18:20
Till saken hör väl att man inte kan jämföra en angora iller med en korthårsiller rent morfologiskt egentligen. Förutom uppenbara pälsskillnad samt näsfel, så har även angoror en annan struktur på själva kraniet och det är ofta även en skillnad i generell kroppsbyggnad. Vilket gör att med domare som faktiskt tittar på hur själva illern är byggd och inte bara tex färg och klolängd, så skulle ändå angoror få avdrag utöver de avdrag som evt. ges för nos & päls, eftersom de helt enkelt inte har samma struktur.  jag har själv en angora iller och om jag får välja så tycker jag inte att hon ska tävla mot korthårsillrar eftersom de för mig inte är jämförbara. Därför tycker jag att det är bra att dela ut ett Bästa Angora pris, i de fall där är 2 klasser eller mer.... den dagen det finns fler angoror finns det väl inget som hindrar att man kanske t,om delar ut BIS/BIM Angora te.x. Men i dagsläget är illrarna för få för att det för mig ska kännas relevant. Däremot kan man ju utforma någon typ av möjlighet för Angoror att ändå uppnå te.x Angora championcerifikat, men med speciella regler. Men ska Angoror utöver att få tävla om Bästa Angora även få tävla om BIV + BIS/BIM så blir det ju orättvis gentemot korthårs illrarna.. då de plötsligt har chansen att få 3 BIV, medans en korthår inte har möjlighet att få fler än 2 (1 bästa färg + 1 bästa ålder) .. i så fall får man skippa Bästa Angora.... vilket kanske gör att angororna inte har en chans att placera sig alls utöver första platsen.. eftersom ganska många domare inte är allt för förtjusta i angoror oavsett och med största sannorlikhet komme ratt välja en korthårs iller ändå... Så hur man än vride roch vände rpå det så blir det ju en viss orättvisa för antingen angora elle rkorthår.

Så du foreslår at der skal være en seperat angora champion, en korthårschampion og så skal der vel også være en for handicappede? :)

Ok, kanske ska klargöra en sak en gång för alla... när jag säger "man" är det inte entydigt med att det är min åsikt eller mitt förslag, utan det är ett generellt konstaterande för vad man skulle kunna göra.  Det enda i mitt inlägg som utrycker min personliga åsikt är att jag har en egen angora, som jag helst inte vill ha bedömd mot korthårs illrar om jag får välja. Allt annat är generella konstateranden :D

Men visst kan man ha championkandidatur för HC-illrar, men då tycker jag att där bör vara ett minimum av 2 Hc klasser för att utställningen skall räknas mot kandidatur.

Men hur man än vrider och vänder på det så blir det orättvist när angoror döms mot korthårsillrar, antingen för angororna, eller för korthårsillrarna om domaren tex har en preferens mot angoror. Min angora har själv vunnit ett par Bästa Färg... vilket jag inte tyckte var rättvist, eftersom angoror pga deras speciella päls ofta har en tydligare färg, och pga den annorlunda underullen får de sällan de färgskiftningar en korthårsiller får, vilket gör att deras färg på det viset kan te sig bättre. Men alla illrar hon var uppe på ombedömning mot var betydligt finare än henne och hon borde i mitt tycke inte ha vunnit det.

Men jeg synes da egentlig det lyder som en ret god idé.. Det kunne da løse en del problemer hvis der kom separat angora bis/bim og bedste angora. Men så skal det jo være ens for alle udstillingerne, for så kunne man begynde at lave champion for angora.
Men synes nu stadig godt de kan være en del af farvevarianterne. En farve er jo en farve...  Men ja, kan jo så også godt se at de så pludselig har chance for at vinde en præmie mere end korthårs ildere. Så skulle man jo måske også lave en bedste korthårs ilder.... selv om det vel egentlig i bund og grund er det samme som BIS. Men der er jo også bedste handicap. Men vinderen af handicap klasser er vel heller ikke med i opløbet om farvevarianter eller hvad? Det er de vel på nogen udstillinger.

Men ja, når man har handicap champion, og ligestiller angora med handicap, så skal der vel også være certifikater til angora?.. Såfremt der er minimum to klasser. Hvilket der jo ofte er (junior/senior)

Men ja.. Synes da det er en god idé. Har allerede siddet og prøvet at lavet kriterier for angora  :fnis:

Vh. Marianne

Starshineferrets

Tror inte Handikapp har fått vara med till bedömning av högre placeringar på någon utställning hittills. Förutom då Bästa handikapp... vilket jag tycker är lite fel att dela ut om det bara är en handikapp klass. Tycker minimum kravet ska vara 2 klasser för att kunna ha minst 2 illrar uppe för ombedömning för varje BIV, oavsett vilken typ det är. Samma skulle även gälla om där tex bara var en klass för viltfärgat... så det har inget att göra med diskriminering gentemot angora eller HC bara för att vara på det klara ;)

Shamua

Jamen jeg er helt enig med dig.. der skal være minimum to klasser for at der kan uddeles bis/bim, så der er nogle at sætte op imod hinanden.
Sad lige og vendte den i hovedet. Egentligt kunne det være fint (i mit hovedet) med en korthårs bis/bim, en angora bis/bim og så biv'er som de var fælles om allesammen (altså kun farvevarianter, ingen bedste angora, for det er jo så egentlig det samme som angora bis)
Og så skulle der være en bedste handicap, og såfremt der er minimum to klasser, kan man lave bis/bim handicap.

Så ALLE dyr var med om farvevarianter, bedste junior, senior, og veteran......måske?

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

#29
Citat fra: Shamua Dato 25. November 2010, kl. 23:19
Jamen jeg er helt enig med dig.. der skal være minimum to klasser for at der kan uddeles bis/bim, så der er nogle at sætte op imod hinanden.
Sad lige og vendte den i hovedet. Egentligt kunne det være fint (i mit hovedet) med en korthårs bis/bim, en angora bis/bim og så biv'er som de var fælles om allesammen (altså kun farvevarianter, ingen bedste angora, for det er jo så egentlig det samme som angora bis)
Og så skulle der være en bedste handicap, og såfremt der er minimum to klasser, kan man lave bis/bim handicap.

Så ALLE dyr var med om farvevarianter, bedste junior, senior, og veteran......måske?

Ehm *G* nu kan det godt være mig...men en angora BIS/BIM er jo virkelig bare være det samme som bedste angora er i forvejen? og så kan man ligeså godt bare afskaffe Variantpriserne?
.emn så er der en hel masse andre ildere der bliver "diskrimineret"