Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Angoraer på udstillinger

Startet af Stephanie, 25. November 2010, kl. 17:52

Anne

jeg synes så art det er fair nok at handicappede ildere ikke tages med i ræset om bis og bim, fordi en handicappet ilder bliver bedømt på en må¨de hvor dommeren ser bort fra handicappet.

Jeg mener så ikke at manglende underuld kan sammenlignes med et handicap, da det er det der definerer angoraen. Jeg synes at angoraer skal have deres egen klasse, og at de skal kunne konkurrere om bis og bim som alle andre ildere. En angora skal så stadig, mener jeg, kunne få fratræk for en grim næse.

MEN dette er kun min mening, og jeg har fuld forståelse for at nogle udstillinger ikke deler den og derfor gør tingene anderledes.

man skal huske at det ofte er private mennesker der laver en udstilling, og at der faktisk ikke er ret mange udstillinger der gør tingene helt ens, nok netop fordi der er så mange forskellige meninger om hvad der er fair.

Shamua

Jeg kunne ikke være mere enig anne! Det burde være sådan.
At de får fratræk for en grim næse burde være korrekt, så en angora uden næsefejl, som ikke har nogen fejl (fordi manglende underuld ikke er en fejl, men er det der definerer en angora), er bedre stillet end en "grim" angora. Og en pæn angora burde ha chancen for at vinde de eftertragtede priser.

Vh. Marianne

Cille

Citat fra: Eliza Dato 27. November 2010, kl. 17:44
Ja handicappede kan være flotte men de kan ALDRIG vinde en skønhedskonkurrence med almindelige mennesker, sådan er det bare.
Og så kan i altså heller ikke sige at alle kan stille op i en skønhedskonkurrence, det kræver nogle helt specielle mål osv.. så plaes drop den latterlige sammenligning..

En almindelig ilder kan vinde bis/bim fordi det er dem konkurrencen er lavet for. Der er siden hen kommet angoraer til og udstillingerne har været så søde at de da også skulle have lov til at være med selvom de måske burde have deres egen udstilling for at det kunne blive fair.
Så har angora ejerne vænnet sig til det og så vil de have mere, men det kan bare ikke lade sig gøre hvis det skal være fair.
Mit råd er at hvis i så gerne vil have mulighed for at vinde bis/bim til jeres angora, så lav en udstilling for dem eller tag til tyskland  :)

Latterlig? :fnis:
Det kommer da stadig godt nok an på hvad handicap er...et menneske kan rent faktisk godt være "hel" udvendig, men have defekt indvendig der gør de er "handicappet" eller bliver det med tiden.
Men er de raske osv imens de unge og tilmed ser godt ud...ja så skal du da ikke bilde mig ind de ikke kunne vinde.....hvis det var de de ønskede at deltage i.
Selv en mand som havde fået "kønskifte" har så vidt jeg husker vundet miss world eller univers...dog mener jeg blev det bagefter taget fra personen....hvilket så er noget helt andet.

Så nej det er faktisk ikke så langt ude som du åbenbart synes.

Tag til tyskland :fnis:...jamen fair nok hvis du betaler for de skal have ekstra vac og pas, for det går så ud over hvad der er råd til i foder og dyrlæge....ihvertfald hos mig.
Jeg har ikke et penge træ i haven...plus turen er det længere og mere vanskelig, nu hvor der kommet krav på ang dyr og antal.
Og du kommer da lige og er ildersitter for dem man ikke kan have med.


Jeg kan så stadig ikke se det med at udstilling er lavet til de alm....for så skal alle andre end standarder og standard farvet jo heller ikke kæmpe om de priser.
En hybrid må jo så også være en anden art...eller er den faktisk den mest ægte, og kun den der burde kunne få det???
De andre er jo netop andenrangs ilder da de er taget ind og gjort tamme...og indimellem tit er fesen i farven.
Hvad med farm dyr?...de jo heller ikke rigtige så.
For slet ikke at tale om indavlet dyr...hvor hører de så hjemme...de har tit også en anden bygning netop pga indavl, og bestemte ting der avlet efter.


Hvad med semi pels?

Det mest åndsvage er så at ....eksempel.... min ludo og bermuda er brødre...ludo er alm pels(faktisk semi) og må jo så godt deltage ang B/B ,men bermuda er angora og han må ikke..... det er da total JOKE :lol:

Jeg synes i det hele taget at hele debatten er dum,og havde man nu bare ladet det være som det var...så havde der ikke været det her brok.
De har jo kunnet deltage på "lige fod" indtil nu,men vinder som sagt nok aldrig fordi de netop får de fratræk de får.
Men ja det kan da være man skal lave en angora udstilling,selvom de jo rent faktisk er en ILDER bare med Hippi hår.
Men nu de så åbenbart ikke velkommen mere og skal degraderes til anden rangs ilder/anden race
Sjovt nok tror jeg ikke andre udstillinger med andre dyr som også har angora pels, at de ser dem som udskud, og at de ikke kan deltage på ca lige fod.



Eliza

Hold da op hvor kan man hurtigt få en sviner fordi man prøver at forklare hvad der nok ligger til grund for den måde at bedømme ilderne på på en udstilling og hvorfor man synes det egentlig er meget fair.

Erika jeg kan meget hurtigt sige min mening om angora: Personligt så synes jeg ikke de er så kønne som mange andre synes, men jeg har bestemt på ingen måde noget imod dem eller ser dem som mindre gode kæledyr. Jeg ser det ikke som et sundt dyr at fremavle da de jo sådan set ikke en gang kan opfostre deres egne hvalpe. Jeg ser det som en defekt/fejl at de ser sådan ud, for sådan ser en ilder ikke ud fra naturens side, ligesom de ikke er alle mulige forskellige farver. Det er så bare en hel del lettere at sammenligne to dyr hvor det kun er farven der er forskellig end når det er pels, næsefejl og kropsbygning.

Det kan godt være vi lever i 2010 men der er jo åbentlyst ikke lavet nogle nye fælles regler for hvordan tingene så skal gøres og så kan jeg altså ikke se hvorfor man ikke må gøre som man længe har gjort i andre lande. Som for mig faktisk giver meget godt mening.

At det med nakketag så er blevet misforstået totalt er da lidt irriterende. Jeg skal gerne prøve at forklare det igen, for jeg er sådan set ikke imod at man tager sit dyr i nakken hvis man skal rense ører eller hvad det nu er, men personligt ville jeg bare prøve at undgå det. Jeg har så EN ilder der ikke kan tåle det og som jeg ser mig fri for bliver taget i nakken, det kan jeg ikke se er så slemt og at det skulle være så svært at respecterer.

Det er altså heller ikke lang tid siden at mange med angora ikke mente de skulle have træk for næserne for det var jo sådan de ser ud og alle angoraer havde det, men nu er man ved avle det væk og så må de godt få træk..

Problemet med sådan et forum er at tingene altid bliver sorte og hvide men livet er nu engang mest gråt. Jeg kan jo ikke skrive at jeg synes sådan og sådan men nogle gange synes jeg ikke det er helt rigtigt. Så kommer jeg til at fremstå som utroværdig, men det er jo ofte sådan det i virkeligheden er. (håber det var til at forstå)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#79
Kort tilføjelse.
Det heller ikke mange år siden at dem med alm pels gav debat.... fordi de virile og de snittet dyr ikke har samme pels.
Hvilket de jo så må har, og dermed burde de vel så heller ikke være delt op? ? ? ? ?
Dem med implantat har da også givet debat,da de jo er  "begge dele".
Men ja det løser vi jo så ved at kyle dem sammen igen...de har jo ENS PELS.... at de virile så har johnny madsen stil, måtte man jo så leve med. ;)

Men jeg synes stadig det på jysk er DORSK.... ilder fra samme kuld der ikke kan deltage på lige fod...blaaaaa

Lille obs for de unge som ikke ved det....johnny madsen er dansk sanger og han har næsten altid fedtet hår

Amazing Ferret

#80
Citat fra: Eliza Dato 29. November 2010, kl. 14:21
Hold da op hvor kan man hurtigt få en sviner fordi man prøver at forklare hvad der nok ligger til grund for den måde at bedømme ilderne på på en udstilling og hvorfor man synes det egentlig er meget fair.

Erika jeg kan meget hurtigt sige min mening om angora: Personligt så synes jeg ikke de er så kønne som mange andre synes, men jeg har bestemt på ingen måde noget imod dem eller ser dem som mindre gode kæledyr. Jeg ser det ikke som et sundt dyr at fremavle da de jo sådan set ikke en gang kan opfostre deres egne hvalpe. Jeg ser det som en defekt/fejl at de ser sådan ud, for sådan ser en ilder ikke ud fra naturens side, ligesom de ikke er alle mulige forskellige farver. Det er så bare en hel del lettere at sammenligne to dyr hvor det kun er farven der er forskellig end når det er pels, næsefejl og kropsbygning.

Det kan godt være vi lever i 2010 men der er jo åbentlyst ikke lavet nogle nye fælles regler for hvordan tingene så skal gøres og så kan jeg altså ikke se hvorfor man ikke må gøre som man længe har gjort i andre lande. Som for mig faktisk giver meget godt mening.

At det med nakketag så er blevet misforstået totalt er da lidt irriterende. Jeg skal gerne prøve at forklare det igen, for jeg er sådan set ikke imod at man tager sit dyr i nakken hvis man skal rense ører eller hvad det nu er, men personligt ville jeg bare prøve at undgå det. Jeg har så EN ilder der ikke kan tåle det og som jeg ser mig fri for bliver taget i nakken, det kan jeg ikke se er så slemt og at det skulle være så svært at respecterer.

Det er altså heller ikke lang tid siden at mange med angora ikke mente de skulle have træk for næserne for det var jo sådan de ser ud og alle angoraer havde det, men nu er man ved avle det væk og så må de godt få træk..

Problemet med sådan et forum er at tingene altid bliver sorte og hvide men livet er nu engang mest gråt. Jeg kan jo ikke skrive at jeg synes sådan og sådan men nogle gange synes jeg ikke det er helt rigtigt. Så kommer jeg til at fremstå som utroværdig, men det er jo ofte sådan det i virkeligheden er. (håber det var til at forstå)

Jeg sviner dig bestemt ikke til.....

Jeg kan heller ikke se hvorfor du ikke kan acceptere at os med angora synes at de burde have lige så stor chance for at få BIS/BIM.
Der er sørme også nogle "farver" jeg ikke synes er kønne, men derfor skal de da have en chance alligevel...med eller uden de fejl de nu har

En udstilling handler sq om at ALLE ildere skal have den samme chance for at vinde...synes lidt det er racistisk det der sker fordi folk har en anden mening :(

AlisVolatPropiis

.....seks sider senere :P :P :P

....jeg foreslår i bare alle sammen tager en god rask sneboldkamp om det til julefrittevitten -for anden enighed bliver der vidst desværre ikke :/ Og måske argumenterne egentlig var løbet lidt op omkring side 3?

*rødmer og dukker mig lige her*

Amazing Ferret

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 29. November 2010, kl. 17:14
.....seks sider senere :P :P :P

....jeg foreslår i bare alle sammen tager en god rask sneboldkamp om det til julefrittevitten -for anden enighed bliver der vidst desværre ikke :/ Og måske argumenterne egentlig var løbet lidt op omkring side 3?

*rødmer og dukker mig lige her*

Jeg kommer ikke til Julefrittevitten  :fnis: :fnis: men ellers må Hanne smide nogen fra mig af  :dans: :dans:

FerretParadise

Pas på feje københavner-tricks, vi putter sten i sneboldene. :lol:
Ann Hillerslev.

Cille

Det jo ingenting...vi fra jylland,der har man hestesko i.... hahahahahaha :lol:

FerretParadise

Citat fra: Cille Dato 29. November 2010, kl. 17:23
Det jo ingenting...vi fra jylland,der har man hestesko i.... hahahahahaha :lol:
:lol: Jeg kom til at grine så højt, at jeg vækkede mine dyr.  :lol: Fed humor.  :lol:
Ann Hillerslev.

Cille

Det for have flere funktioner i et :fnis:...som kinderæg.
Slå modstander ud, børst sneeen af, og herefter kan man spille på "nedlagt mennesker" med hestesko :lol: :lol: :lol:

FerretParadise

Jeg mangler min kan godt lide knap.
Ann Hillerslev.

AlisVolatPropiis

haha hvor ironisk...jeg kan trykke -kan godt lide til andres indlæg i denne tråd...men sgu ikke Cilles...o.O

AlisVolatPropiis

jo nu kan jeg...sært...nå nu gider jeg bare ikke :P og ehm...jeg holder mig som uvildig dommer så -jeg er jyde og københavner :P så kan i slå hinanden ihjel med snebolde med pigtråd eller arsenik...eller hvad i nu lyster...så vil jeg være mit sædvanlige neutrale jeg...og gøre som schweizerne....æde toblerone! :P