Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

webcam i dommer rummet.

Startet af tzari, 1. December 2010, kl. 03:11

tzari

På katte udstil er man vant til man står foran dommeren og ser hvordan ens kat reagere og ved hvordan dommer reagere osv.
Ved godt ilderverden er mindre og folk er bange for unfair påvirkning osv men med ilderbærer der selv udstiller dyr på samme udstil vil alle jo kunne påvirke så dette virker jo lidt dumt :P
Men hvorfor sætter man ikke et webcam helst med lyd ind på hver dommer og sætter 2-3 bærbare i check point så folk kan se og høre bedømmelsen af sin ilder, nu man ikke må se det live. Burde ikke være umuligt at arrangere og kræver bare et trådløst net og det har de fleste haller efterhånden. 
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Starshineferrets

jag var i Finland på utställning nu.. och där bedöms illrarna framför publiken... av flera skäl kan jag säga att jag inte gillade metoden. Illrarna blev faktiskt märkbart mera stressade av det... dessutom fick arrangörerna ta hänsyn till illrarna när de ville göra ett announcement i högtalarna... de fick stå och vänta på att det inte var någon iller som just då blev bedömd för att inte vare sig störa domaren eller riskera att skrämma illern... vilket ställde till med lite logistik problem. Så det är inte bara det att det är risk för att utställarna påverkar domarna. Sen tycker jag personligen inte om att se mina illrar bli bedömda... jag vill hellre ha det som en överaskning på slutet av dagen hur det gick.... dessutom så skulle jag nog inte kunna hålla mig i skinnet om jag såg på webcam att domarna tex tog nån av mina illrar i nacken.. jag skulle rusa in i domarrummet och ge dem samma behandling om jag såg det.. diskvalificering eller ej :P

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Starshineferrets Dato  1. December 2010, kl. 14:17
jag var i Finland på utställning nu.. och där bedöms illrarna framför publiken... av flera skäl kan jag säga att jag inte gillade metoden. Illrarna blev faktiskt märkbart mera stressade av det... dessutom fick arrangörerna ta hänsyn till illrarna när de ville göra ett announcement i högtalarna... de fick stå och vänta på att det inte var någon iller som just då blev bedömd för att inte vare sig störa domaren eller riskera att skrämma illern... vilket ställde till med lite logistik problem. Så det är inte bara det att det är risk för att utställarna påverkar domarna. Sen tycker jag personligen inte om att se mina illrar bli bedömda... jag vill hellre ha det som en överaskning på slutet av dagen hur det gick.... dessutom så skulle jag nog inte kunna hålla mig i skinnet om jag såg på webcam att domarna tex tog nån av mina illrar i nacken.. jag skulle rusa in i domarrummet och ge dem samma behandling om jag såg det.. diskvalificering eller ej :P
Så det du siger til sidst er at "hvad du ser har du ikke ondt af?" Altså hvis du ikke ser at dommeren tager dem i nakken er det ok men hvis du ser det kunne du ikke holde det ud? Det er da en lidt underlig begrundelse? hvis man absolut ikke kan tåle ens dyr blir taget i nakken er man jo nødt til at gå uden om de sittuationer hvor det kunne ske, i stedet for bare at "lukke øjnene"
Beklager hvis jeg ikke har forstået dig ret men det er hvad jeg læser ud af din tekst.

Kan godt forstå at sårn en "offentlig" bedømmelse som du beskriver fra Finland kan være stressende for dyren og så er det bedre at det foregår i et andet lokale. Men det problem ville et webcam jo løse. Ikke at jeg på nogen måde tror det er realistisk at udstillingeren ville gøre det da det koster at skaffe comp. og webcams. og så ville der være meget arbejde i at skule holde øje med at få det til at fungere hele dagen. Og hvis det så ikke virkede, skulle man så udsette bedømmelseren eller lad det gå videre? Så er der sikkert nogle der ville brokke sig over de ikke fik set deres dyr og det så var uretfærdigt. Men man kan jo heller ikke udsætte bedømmelserne så ville det trække ud osv.
Så jeg tropr det er en meget urealistisk at det blir til noget. Jeg syns selv det kune være fedt at kunne overvære mine dyrs bedømmelser over en skærm. Men samtidig ved jeg godt det nok ikk er noget der er så let at arrangerer..

FerretParadise

Vi arbejder på lige netop det på Petfoods Ilderen, det er ikke noget vi vil love lige nu, men det er bestemt noget der længe har været planen. ;)
Ann Hillerslev.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: FerretParadise Dato  1. December 2010, kl. 15:08
Vi arbejder på lige netop det på Petfoods Ilderen, det er ikke noget vi vil love lige nu, men det er bestemt noget der længe har været planen. ;)
ihh hvor fedt... sejt hvis det blir til noget...

Anne

Jeg synes at webcam ideen er rigtig god, men den kræver jo mere end at der bare er net i hallen. Det kræver et par computere med webcam i dommerlokalet og en skærm eller 2 nede ved tjekpoint eller infostanden og så selvfølgelig net som du nævner. Det er jo ikke sikkert at alle private arrangører har det (man kan jo tænke at de allerede har brugt en bærbar til at holde styr på resultater f.eks.).

Jeg ville helt sikkert kigge hvis jeg havde muligheden, men omvendt synes jeg måske det er træls hvis man ser noget i dommerlokalet der kan give en et prej om hvorvidt ens ilder vinder. Dommerne skal jo hele tiden tage hensyn til ikke at vise noget åbentlyst.

Jeg er sådan en der synes det hele er ødelagt, hvis man ved noget på forhånd, så derfor er jeg kun tilhænger af det hvis det bliver gjort på en måde så man ikke ved det hele i forvejen.


Stephanie

Personligt så synes jeg at det ville ødelægge overraskelsen med præmieuddelingen lidt hvis man kunne følge med i bedømningen med webcam. Er det med lyd, ja så ved jeg jo allerede hvad der står på dommerskemaet når det kommer og sidder man og følger med i en hel klasse så kan man også regne ud hvem der vinder klassen. Og er det uden lyd, så kan en bedømning misfortolkes, det gjorde jeg ihvertfald på første HDI hvor ilderne blev bedømt i samme sal men på afstand af publikum. Jeg kunne følge med i Brutus bedømmelse, og så at dommer og dommersekretær gjorde store øjne og dommersekretær sad med åben mund skjult bag en hånd. Og jeg opfattede det som en negativ reaktion da jeg troede at de lige havde set på hans tænder, og ja hans tænder var sgu langt fra noget at råbe hurra for, men havde været hos dyrlægen og få revet de rådne ud med det samme jeg fik ham, resten var okay, men misfarvede og slidte. Så jeg blev egentligt lidt ked af det over at se deres reaktion på tænderne, for jeg havde virkeligt gjort hvad jeg kunne for ham da jeg fik ham. Men jeg havde helt misforstået situationen og Brutus endte med at vinde en hel masse inkl BIS selvom han var veteran.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Men hivs det bare er en lille skærm i tjekpoint kan dem der ikke vil se på det jo bare kigge væk. Så længe det ikke er på storskærm så hele lokalet ikke kan undgå at se det, kan jeg slet ikke se noget problem i det...
Og hvis man er bange for folk vil "sladre" til en om hvad der foregik. Kan man jo lige nævne overfor de folk man omgås med at man helst ikke vil høre om det...

Eliza

Jeg tror nu ikke Sara mener at det er ok hendes dyr bliver taget i nakken hvis bare hun ikke ser det. Det har jo noget at gøre med at nogle dyr bare ikke kan tåle det. Hun har jo også skrevet i en anden tråd at hun havde en der blev holdt i nakken og som blev bange for mennesker bagefter og det krævede træning at gøre den tryg igen. Jeg kan godt forstå at hvis man ligefrem står og ser det så ville jeg nok også have lyst til at gå ind og gøre noget ved dommerne.

Jeg synes det er langt ude at folk har fået den holdning at hvis man har en ilder der ikke kan tåle nakketag så bør man ikke tage den med på udstillinger. Jeg kan ikke se det skulle være så svært at undgå et nakketag.

Ang. webcam så ved jeg ikke helt hvad jeg synes, for jeg ville også synes det var surt hvis man kan regne ud hvem der vinder, men samtidig synes jeg også det kunne være spændende at se.
Jeg kunne så godt blive bange for at folk ville gå før fordi de kan regne ud de ikke har vundet noget, noget jeg tit synes er et problem i forvejen, at folk ikke bare kan vente selvom det har været en lang dag.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Nu har jeg set flere bedømmelser, og har aldrig kunne regne ud hvem der ville vinde.
Det enste jeg egentlig også så efter var, om dommeren smilte under bedømmelsen af min ilder.
Jeg kunne ikke se hvad der blev skrevet på dommerskemaet, og kunne ikke høre hvad der blev sagt.
Men det var super interessant at se alligevel. ;)
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

Citat fra: A_M_T Dato  1. December 2010, kl. 14:31
Citat fra: Starshineferrets Dato  1. December 2010, kl. 14:17
jag var i Finland på utställning nu.. och där bedöms illrarna framför publiken... av flera skäl kan jag säga att jag inte gillade metoden. Illrarna blev faktiskt märkbart mera stressade av det... dessutom fick arrangörerna ta hänsyn till illrarna när de ville göra ett announcement i högtalarna... de fick stå och vänta på att det inte var någon iller som just då blev bedömd för att inte vare sig störa domaren eller riskera att skrämma illern... vilket ställde till med lite logistik problem. Så det är inte bara det att det är risk för att utställarna påverkar domarna. Sen tycker jag personligen inte om att se mina illrar bli bedömda... jag vill hellre ha det som en överaskning på slutet av dagen hur det gick.... dessutom så skulle jag nog inte kunna hålla mig i skinnet om jag såg på webcam att domarna tex tog nån av mina illrar i nacken.. jag skulle rusa in i domarrummet och ge dem samma behandling om jag såg det.. diskvalificering eller ej :P
Så det du siger til sidst er at "hvad du ser har du ikke ondt af?" Altså hvis du ikke ser at dommeren tager dem i nakken er det ok men hvis du ser det kunne du ikke holde det ud? Det er da en lidt underlig begrundelse? hvis man absolut ikke kan tåle ens dyr blir taget i nakken er man jo nødt til at gå uden om de sittuationer hvor det kunne ske, i stedet for bare at "lukke øjnene"
Beklager hvis jeg ikke har forstået dig ret men det er hvad jeg læser ud af din tekst.

Kan godt forstå at sårn en "offentlig" bedømmelse som du beskriver fra Finland kan være stressende for dyren og så er det bedre at det foregår i et andet lokale. Men det problem ville et webcam jo løse. Ikke at jeg på nogen måde tror det er realistisk at udstillingeren ville gøre det da det koster at skaffe comp. og webcams. og så ville der være meget arbejde i at skule holde øje med at få det til at fungere hele dagen. Og hvis det så ikke virkede, skulle man så udsette bedømmelseren eller lad det gå videre? Så er der sikkert nogle der ville brokke sig over de ikke fik set deres dyr og det så var uretfærdigt. Men man kan jo heller ikke udsætte bedømmelserne så ville det trække ud osv.
Så jeg tropr det er en meget urealistisk at det blir til noget. Jeg syns selv det kune være fedt at kunne overvære mine dyrs bedømmelser over en skærm. Men samtidig ved jeg godt det nok ikk er noget der er så let at arrangerer..

Det var ett skämt... därav ":P".... jag förutsätter att de inte blir tagna i nacken eftersom jag ber om att de inte ska bli det på bedömningen ;)

Lena og Peter

Øhhh undskyld jeg spørger... Men hvordan skulle man kunne se hvilken ilder der vinder, ved at man kan se dommerne bedømme ilderne   ???

Det er jo ikke sådan at dommerne sidder og jubler når de ser en flot ilder....  Man kan selvfølgelig godt gætte at ene ilder ikke vinder, hvis dommerne sidder og griner af den, men det oplevede jeg kun en gang på VIF... :-$ .. Men der viste ejerne godt at den ikke kunne vindet noget men havde den bare med for hyggens skyld.

Den måde vi arbejder på lige nu, vil gøre at man kun ville se dommerne og ikke andet.. Det vil sige ikke point eller noget andet... Og så er det tiltag endelig ikke taget for at tilfredsstille ilderejer, men mere for at de tilskuer der kommer til udstillinger også kan se hvordan man bedømmer en ilder.

Starshineferrets

Tja.. i Finland kunde man se utifrån deras bedömning vem som skulle vinna ;) Men å andra sidan var där små klasser.. och de delade ut flera BIS/BIM som avgjordes efter varje klassgrupp. så det var inte så mycket överaskning. Nu gör ju inte vi så... däremot kan man ju få en vink om vem det blir i en recall som sker mitt på dagen mellan klasserna te.x.

mette11

CitatMan kan selvfølgelig godt gætte at ene ilder ikke vinder, hvis dommerne sidder og griner af den
Ikke altid...dommeren havde faktisk siddet og grint af min Albert og han blev nr. 2 i sin klasse (senior, hanner, kastreret, vildtfarvede). Så selvom hans ekstremt kiksede pelsskifte gav dommeren en god griner, placerede han sig faktisk flot!!

Eliza

Jeg tror ikke man kan se det i alle klasser, men man kan da godt få en ide om det. Egentlig er det ligemeget for mig hvis der ikke kommer lyd på for ellers vil man jo kunne sidde og regne sammen hvem der vinder og det ville jeg ikke synes var så fedt. Jeg har ikke lyst til at vide på forhånd hvilken plads jeg fik og rygtet går jo hurtigt hvis nogle har siddet og regnet på det  :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.