Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Uuuuups. Ny ilder!

Startet af Dyrenørden, 4. Juli 2011, kl. 20:30

Dyrenørden

Hmm. har jo tænkt på at få en ilder mere siden jeg hentede Marcell og har nu skrevet på en skøn pastel som stammer fra samme messe som Paya.
Dem der har den nu kan ikke have den mere da de ikke må have den i lejligheden. De har sendt mig billeder og er helt solgt nu selvom det et lidt dårligt tidspunkt da jeg flytter i august men de kan ikke beholde ham til jeg er flyttet så tror jeg snupper ham. Nu skal kæresten bare lige overbevises ;) Men på den anden side så har han ikke noget at skulle have sagt :)
Da det er en ukastreret han spørger jeg lige jer nu jeg er her alligevel. Hvornår kan en han kastreres? Han er omkring de 5 måneder.
Ihh. Glæder mig sådan! Men er det et dårligt antal at have 3 styks? Er der altid en der er udenfor så? I så fald er jeg jo nødt til at få nr. 4 på et tidspunkt ;)


Dyrenørden

forresten kan i så anbefale en billig løbegård?

Eliza

3 er nok noget af det bedste antal man kan have, lærte jeg engang af nogle kloge ilderfolk og vil nu nok give dem ret på en eller anden måde selvom jeg nu har fået nr fire og ved der kommer flere til  :lol:
Jeg ville give ham implantat når han er blevet kønsmoden og gået i brunst. Du skal jo så bare være MEGET opmærksom nu du får en han og hun til at gå sammen især når de sikker er i familie, for det ville virkelig ikke være godt.

Der findes ingen billige løbegårde til ildere. Der findes kun en som jeg vil anbefale og det er den fra Marshall til omkring 1000kr fra USA. Ellers må du jo lave en selv, det kan jo gøres blilligere, bare husk at lave den høj nok.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Eliza: Så er 3 jo perfekt det må jeg lige sige til kæresten  :lol:
Ja vil være meget obs på de 2 :) Jeg skal ski ikke rode mig ud i nogen form for avl.
Må lige kigge på den nævnte løbegård og evt. spare sammen :)

Eliza

Nej for pokker slet ikke indavl (måske de er søskende) og så er jeg ked af at sige det men deres linjer ser jo heller ikke alt for godt ud  :( men det bliver da hyggeligt at få en til..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Var ikke selv til messen men tror der var et pastel og et standard kuld så de nok ikke søskende men man ved jo aldrig. Anyways skal det bare ikke ske! :)
Ved du noget om deres linjer? Hvor kan man finde ud af det henne? Ved godt de ikke kommer fra en god opdrætter men tager chancen :) Har lavet en ilderopsparing :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Du er helt sikkert ramt af ildersyge! Pas på for man kan ikek styre sig selv og vil bare ha flere og flere :D

Men jeg vil faktisk sige at det tidspunkt min flok var mest harmonisk var da de var 3! Så 3 er slet ikke et dårligt antal i mine øjne!

Og med hensyn til kast. skal de helst være et år! I teorien kan de kast. så snart stenene er nede, men dete r ikek sundt for dem og det bedste er at vente til de er så tæt på et år som muligt! Eller alternativt gi implantat! Men det er nok en smagsag hvad man er til!

Eliza

Jeg ved ikke så meget igen om dem andet end at de på ingen måde gider at gøre noget for de dyr, derfor har de ofte øremider, er underernærede, taget alt for tidligt fra, vokset op på dårligt foder og indimellem er der andre synlige ting galt med dem.
Derfor gider de jo heller ikke at gøre et stort stykke arbejde for at lave gode og sunde dyr, faktisk er det jo tit de lidt anderledes farver der sælger og så bliver der ikke tænkt så meget over at visse sygsomme ofte følger med visse farver og aftegn. Jeg ved at dyr fra sådan et sted IKKE er noget man nogensinde bør avle på. Det kan være ens ilder er sund og rask når den er et år eller måske to og så kan man da godt tage et kuld, men så er den måske død som 3årig. Du kan også være heldig at lige netop den ilder lever 6år men sandsynligheden for at både søskende og forældre er døde for lang tid siden er stor og det giver man jo videre til hvalpene.

Jeg synes at man kan få en rigtig dejlig ilder ud sådan et dyr, men det gør det ikke til et godt avlsmateriale. (har selv startet med to fra dyrehandel og en fra dba) det gør bare alt for ondt på mig at skulle sige farvel så tidligt som jeg har måtte.

Jeg er ikke engang sikker på de ville kunne fortælle dig hvem forældrene er eller noget andet.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Jep er også sikker på jeg er blevet ramt men jeg må sige til mig selv hver dag fra nu af at 3 er det bedste!
Okay så må vi se hvor lang tid jeg tør vente :) Jeg tjekker jævnligt Paya for at sikre mig hun ikke kommer i løb :)

Dyrenørden

Eliza: Jeg kunne heller ikke drømme om at lave avl det jo et stort arbejde. Jeg vil heller aldrig købe en ilder fra en dårlig opdrætter. Jeg har samme holdning som med hunde. Køber man fra en dårlig avler så er man skyld i avleren fortsætter man skal ikke lave medlidenhedkøb men tænke på hvad der sker i det lange løb. Men har ikke noget imod at købe en ilder fra en der ikke kan have den mere. Så længe jeg ikke støtter noget dårlig avl så har jeg det fint med det :)

KariN

#10
3 er et rigtig godt antal :D Jeg har selv 3 og var faktisk oppe på 4, men den sidste passede desværre ikke med de 3 der var her først så hun måtte ud til et andet godt hjem.. Men ja 3 er et godt antal..

Jeg har selv to drenge og en pige og det virker rigtig godt her, for jeg kan tage en med ud og gå tur alene, så vi kan få noget alene-tid uden at "efterlade" en ilder alene derhjemme og hvis der er en der helst vil ligge lidt alene og en anden der gerne vil putte så er der en mere at putte med :) og nej jeg oplever ikke at der er nogen der er udenfor, her kan de alle 3 lege sammen, de kan lege to og to eller alene hvis det er det de har lyst til :)

Men ja du skal være opmærksom på hvis de skal gå sammen for ligeså snart din nye hans hormoner sætter ind så vil han forsøge at hoppe på Paya (Måske endda Marcel) og han er ligeglad med om hun har lyst, han bruger nok bare magt/vold.. Det er en brunstig hans natur så ligeså snart han så meget som forsøger at nærme sig hende på andre måder end leg og almindelig putten, så skal de skilles ad indtil han er kastreret eller har fået implantat og ALLE hans hormoner er ude af kroppen.

Min ene dreng var viril og i fuld brunst da jeg fik min pige hjem og derfor gik der nogle måneder før de to lærte hinanden at kende (han skulle kastreres og jeg skulle være helt sikker på at han havde glemt alt om at være viril og have hormoner i kroppen) og den dag i dag er de simpelthen uadskillelige de to :D

Og i det med avl er jeg enig med Eliza :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Dyrenørden

Karin: Har 2 ekstra bure så det vil ikke være et problem men skal dog have købt nogen rør så de 2 af dem kan forbindes så de har ekstra meget plads :)

Dyrenørden

Nå det blev ikke ham han har et stort overbid har jeg fået a vide :( Så leder videre :)

Dark Crystal Ferret

Jeg vil også sige at 3 faktisk er det bedste antal. Nu har vi selv 8 dyr lige nu. Men for to år siden havde jeg et hold på kun 3.
Det var en rigtig rar tid, og der var altid en at lege med hvis den ene sov og de to andre ikke gjorde.
Vi prøver også at holde vores hold nu, på min 3 i deres hold. Det er et rigtig godt antalt syndes jeg.
Men jeg vil også give A_T_M ret i at du skal passe på med at anskaffe dig flere end 3. Især hvis du lider af "hvalpe syge". Det kan hurtigt udvikle sig til man forkøber sig :fnis:
Både fordi det er dyrt at have så mange, og fordi det kræver rigtig meget af en pr dyr.
Der vil jo altid gå lidt tid fra de andre, hver gang du køber en ny.. Det kan man ikke rigtig lave om på.
Men ellers så håber jeg du finder dig en sød hvalp, eller voksen..
Syndes det er dejligt at høre du går efter sunde dyr og god opdrætter.. Jeg syndes også det er sørgeligt når folk køber dyr hos opdrættere eller i dyrbutikker, fordi de har ondt af dem.
For man støtter jo netop personen der laver hvalpene i at forsætte. Så jeg syndes det er en flot holdning du har.
Held og lykke med det.  :)

Dyrenørden

Dark crystal: hehe. skal heller ikke have flere end 3 BASTA ;) Jeg har ikke råd til flere. Jeg vil gerne kunne fortsætte med ziwi peak, wildcat og orijen foder blanding det er der ikke råd til hvis jeg får 10 :) Med hensyn til at finde en ny ilder så vil jeg stadig ikke støtte opdrættere der har dyr under dårlige forhold men har fundet et kuld jeg tager ned og kigger på :) Godt nok uden tavle men ejerne virker fornuftige og tror de har tænkt meget over det med avl. Det håber jeg ihvertfald :)