Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Uuuuups. Ny ilder!

Startet af Dyrenørden, 4. Juli 2011, kl. 20:30

Dyrenørden

Den læser jeg lige :) hehe. vil nødig have folk begynder at ryge i totterne på hinanden ;) Men så det ikke anderledes end i hundeverden :)

Dyrenørden

Synes ikke jeg kom så meget videre med det link udover min egen holdning. Umiddelbart lyder det som om al den diskossion der er bliver ved fordi der ingen dokumentation er på det med silver osv. udover det med wardenburg. Jeg er typen der skal have dokumentation på alt :) Så tror jeg tager chancen med en silver måske :)

Eliza

Jeg synes ikke helt man kan sammenligne med hundeverden sådan rigtigt. Men det du skriver med at hunde avlere der parrer "dårlige" farver fordi de er flotte er efter min mening også det der sker rigtig meget af med ildere. Du kan jo se at fx mange dyrehandlere tager mere for dem med specielle farver eller angora, ikke fordi de er bedre dyr faktisk tror jeg en del i tidens løb har givet ekstra for en ilder som så var døv og døde tidligt af kræft netop fordi det hang sammen med farven.

Synes du skal læse nogle af alle de tråde der omhandlere silver, genitik, kryptokisme og avl generelt hvis det er noget der interrreserer dig. De fleste er der mange brugbare informationer i men også en del mudderkastning da det er et ømt emne.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Eliza: Af hvad jeg kan forstå er der ikke nogen ordentlige undersøgelser der dokumenterer det med silver farven og det er det der skal til for at overbevise mig :)

Barky

Citat fra: Dyrenørden Dato  5. Juli 2011, kl. 22:46
Synes ikke jeg kom så meget videre med det link udover min egen holdning. Umiddelbart lyder det som om al den diskossion der er bliver ved fordi der ingen dokumentation er på det med silver osv. udover det med wardenburg. Jeg er typen der skal have dokumentation på alt :) Så tror jeg tager chancen med en silver måske :)

Du gør som du helt selv har lyst til, ingen af os hverken kan eller vil tvinge dig ud i noget. ;)
Men jeg mener at det er en korrekt antagelse at du tager en chance/risiko med en silver.

Personligt vandt jeg i lotteriet med min første silver. Den helt store milliongevinst faktisk. Jeg havde en anden som kun blev lidt over et år, den havde lige fået nyt hjem, og et par uger senere måtte den akut aflives fordi at den faldt om med store smerter fra det ene sekund til det andet.

Det er korrekt at der ikke er nogen som har kortlagt ilderens gener endnu.. Desværre. Selvom de bliver brugt til forsøg nogen steder, er det åbenbart mindre vigtigt hvilke gener de indeholder.

Den eneste dokumentation jeg har, er mine egne oplevelser og hvad jeg har set med mine egne øjne. Men den er så også nok til at jeg holder et varsomt øje med silvere. Og automatisk tjekker dem alle for døvhed, hvidt mellem ørerne eller ej, jo flere jeg tjekker, jo flere silvere kan jeg føje til min "indre statestik" og dermed min vidensbase i hovedet.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

#35
Citat fra: Dark Crystal Ferret Dato  5. Juli 2011, kl. 22:34

Men jeg er så ikke enig i det kun er silver og dyr med aftegn der kan være fejl ved.

jeg kunne da også godt tænke mig at vide hvem der har sagt det.

Dyrenørden: og nej der er ikek vildt meget information, fordi ilderens gener ikke er kortlagt (men bare fordi generne ikek er kortlagt, betyder det ikke at alt der bliver sagt er rene gæt, det bygger på en del erfaringer og observationer). Der er dog lidt at finde om det, og der ligger også links til mere videnskabelige artilker herinde, til dem der søger det.

Barky

Citat fra: Dyrenørden Dato  5. Juli 2011, kl. 22:57
Eliza: Af hvad jeg kan forstå er der ikke nogen ordentlige undersøgelser der dokumenterer det med silver farven og det er det der skal til for at overbevise mig :)

Det skyldes udelukkende at der faktisk ikke er foretaget nogen som helst undersøgelser på det område, overhovedet...
Jeg beklager, men nu kan du ikke sammenligne med hunde længere. For hunde's genetik er undersøgt både forfra og bagfra og lidt fra siden også.

Du ved -intet- om ildere fordi at det ikke er undersøgt. Ingen har fundet grund til det desværre. Og det er noget rigtig bæ, korrekt.
Men vi hænger på vores erfaringer og oplevelser.... Så kan du vælge at bruge dem, eller ej.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne



Eliza

Jeg er ligeglad med hvad du vælger det er ikke mig det går ud over og som mister min ilder tidligt måske.

Af en der intet vidste om emnet lyder du nu som en der har snakket med en der avler silver  ;) Prøv at læse lidt om tingene..

Hvorfor skulle en masse mennesker pludselig påstå sådan nogle ting, det får de jo intet ud af. Som Barky skriver så er det ud fra erfaringer og ud fra hvad man ser gennem tiden. Og der er lavet undersøgelser men de er som sådan ikke så videnskabelige, men nok mere observationer selvom der da findes nogle videnskabelige ting.

Men hvorfor hører du så på noget af alt det vi forklarer herinde, for det er jo for det meste også ud fra erfaringer gennem tiden?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Okay nu kan jeg mærke hvad i snakker om med hensyn til at det er en farlig debat om de silvere ;) Tak for linksene det hjalp en del og jeg kan altså godt sammenligne det en smule med Merlegenet for tror genetikken kan være lidt den samme. Silver-silver er dårligt kombi og det er merle-merle også. Når jeg sammenligner det med merle tør jeg ikke tage chancen. Dog er merle farven ikke et problem ved nogen racer hvis den ikke er kommet af merle-merle men af f.eks. merle og noget andet. Jeg er stadig lidt i tviv om hvad jeg synes men min holdning til hunde avl smitter en del af. Og der er jeg enormt kritisk :) Jeg lader tvivlen stå lidt endnu. Er spændt på Barkys afstemninger :) God ide :) Indtil videre synes jeg ikke man kan konkludere noget ud fra dem men bliver spændende og se om man kan :) Kan se jeg har pustet til ilden her :) Tror det første gang jeg ser en ordentlig debat med gang i herinde ;) Håber ikke nogen bliver uvenner eller det ender i mudderkast men at folk kan holde en ordentlig tone :)

Anne

#41
Den her debat har været her en mio gange, og også på ilderforum og på sin tid ilderkliken. Afstemningstrådene har også været på kliken (som er lukket nu). Så det er ikke fordi det er første gang debatten kører. Folk bliver uvenner over det her, og sådan er det. Det skyldes at vi er delt op i "dem der synes der er nok info for at silveravl har en øget forekomst af defekter og derfor ikke ønsker at gøre det/støtte det" og "dem der avler silver og mener at de andre overhyper det".

Det lader til at der ved silver er flere ting i spil, både noget der knytter sig til roan og noget der knytter sig til kit/hvide aftegn på hovedet.
Problemerne ses ikke kun ved silver silver parringer. Den sidste silver-silver parring jeg kender til gik ret galt, men de døve silvere eller dyr med hvide aftgen på hovedet kommer også i andre parringer.

Om det kan sammenlignes med hundens merlegen skal jeg ikke kunne sige, men der er jo flere gener der ikke er gode når de optræder homozygent.

Dyrenørden

Kan det ikke være ligeså risikabelt at avle på albinoer de kan vel også være skjult silver? Går udfra man så kun avler på albinoer med lange stamtavler hvor man kan se forekomsten af silver og sygdomme?

Dyrenørden

Overvejer lidt om jeg skal slette tråden. Ønsker ikke at folk bliver uvenner :)

Anne

#44
En albino har jo altid en anden farve "inden under". Det kan være en silver harlekin, en pastel eller en mørk vildtfarvet. Derfor kan du jo ikke sige noget om albino generelt. Personligt vil jeg kun bruge vildtfarvede og pastel albinoer uden aftegn i avl.

Du kan ikke slette tråden herinde ;) Og folk var uvenner over det her længe før du kom.