Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvad kan man gøre?

Startet af Ida, 5. Juli 2011, kl. 12:57

Dyrenørden

Namilla: Kender udmærket loven :) Og det meste er jo som man tolker det :) Nej det er ikke ulovligt men er det stadig i mit hoved. Men hvor går grænsen det jo det der er spørgsmålet slår dyret ikke musen ihjel med det samme så det jo ikke hurtigt og smertefrit :) Er ikke specielt glad for den lov vi har nu den er alt for uspecificeret :) Jeg er vant til forsøgsdyrsloven og det den jeg selv går efter når jeg holder dyr for den er meget bedere og sikre velfærden meget bedre. Da den ikke for det meste ikke kan mistolkes som dyreværns loven :)

Namilla

Det jeg synes man skal holde det op imod, det er, om man selv kan gøre det hurtigere? Det er der bestemt mange mennesker der ikke kan! Jeg mener selv jeg har et ret godt greb på aflivning af mus og rotter, og jeg afliver da også altid inden jeg fodrer mine slanger, men det er fordi de faktisk godt vil spise dødt...der er jo mange slanger der ikke vil spise dødt, og skal de så sulte? Men mange mennesker laver fx ikke nakketræk...de giver dem bare et dask og tror at det er effektiv aflivning...
Da jeg havde ildere aflivede jeg som regel også musene inden de fik dem, men det var lige så meget vane... jeg synes ikke det er en nødvendighed...de fleste ildere går jo direkte efter nakken, og knækker nakken på musen, inden den overhovedet opdager hvad der sker...
Når jeg mener at man skal opleve en ilder aflive en mus, så er det ud fra konstateringen om, at ildere leger med maden... for jeg kan sagtens forstå at man synes at det er synd...men så må man jo se hvordan en ilder faktisk slår mus ihjel, for at se at de netop ikke leger med maden...

AlisVolatPropiis

Afliver som regel også musene inden...især fordi mine dræber dem alligevel (selv optøede) så der er en del stimuli i sådan en...Men jeg har prøvet og de afliver faktisk hurtigere end jeg selv kan svinge musen ned i en bordkant....

Derudover så har jeg faktisk mine personlige tvivl om hvor stresset en mus bliver af ildere...de er i hvert fald meget tydeligt væsentligt mere bange for mig, og min hånd, end de er for ilderne...de kan faktisk stå på hver deres side af glasset og snuse til i hinanden og være nysgerrige ofte, hvorimod musene er pistvæk -bare jeg rejser mig fra sofaen 1½ meter væk....

Og nej ilderne kan på ingen måde komme ind til musene og de er aldrig i samme rum uden opsyn, men jeg er 100% sikker på mine mus på INGEN måde bliver stressede af ilderne...

Dyrenørden

Namilla:
Mindes ikke jeg skrev ildere legede med maden? Men at nogen dyr jo gør og man aldrig kan vide sig sikker :) Men nej kan man ikke selv aflive dyret hurtigt og smertefrit så er det andet måske bedere men så synes jeg man bør overveje at købe frost dyr. Men ja vil dyret ikke spise det dødt så det jo lidt et problem. Jeg ville i første omgang forsøge at lære dyret det og hvis ikke det lykkedes ville jeg så fodre med levende hvis jeg er sikker på dyret vil spise det :)

Namilla

Du kan på ingen måde være sikker på, at frostmus/rotter er blevet aflivet humant... hvordan vil du være sikker på det? Så har man jo bare vasket sine egne hænder, ved at købe dyr der allerede er døde...

Dyrenørden

Namilla: Ja det har du jo sådan set ret i. Har jeg faktisk ikke tænkt over før. Underligt nok. Nå men gider ikke diskutere det mere. Er mere interreseret i hvad Tilde har gjort og om der er sket nogen fremskridt :)

Så Tilde kom gerne med en update :)

Anne

Eller man kan opdrætte sine egne mus og aflive dem før dyrene får dem.
Jeg plejede at købe levende mus, selv aflive dem og give ilderne dem, men dyrehandlermus er ofte syge og går under dårlige vilkår. Noget af det bedste jeg har gjort er at få min egen museproduktion, og så har jeg fundet ud a at mus faktisk er sjove og facinerende også, udover at jeg kan lave noget foder jeg kan stå inde for.

Jeg synes så ikke man er ansvarlig hvis man bare kaster sig ud i at aflive et dyr uden at man undersøger hvordan først, det er ikke specielt svært at aflive en mus humant, jeg kunne da fra første gang jeg skulle, og det var bare ud fra at have læst hvordan man gør.

Selv hvis man giver levende mus skal man stadig kunen aflive i tilfælde af at det kan gå galt.

Hvis man ikke kan få sig selv til at aflive en mus, men stadig gerne vil give dem, så må man jo finde en foderopdrætter man stoler på, eller spørge i dyrehandleren man køber frostmus, hvordan de har aflivet dem.

Dyrenørden

Anne: Jeg ville også gerne have et museopdræt og evt. også rotter. Hvis det ikke var fordi jeg arbejder med de dyr og derfor ikke må pågrund af smittefaren :) Eeelsker især rotter :)

Eliza

Du kan ikke få nogle af de forsøgsdyr med hjem og fodre med?? Selvfølgelig ikke dem der er blevet brugt til alt muligt farligt, men der er vel også dyr som sådan set er ok?
Ved min mor for godt nok snart 30år siden fik kaniner med hjem som de selv spiste da hun arbejde med  forsøgsdyr.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Dyrenørden

Eliza: Det sker nogen steder men faktisk er det imod den nuværende lov så nej kan jeg ikke desværre.

Barky

Da jeg var ude og gå tur med Sirius for 4-5 år siden vidste han slet ikke at det var ulovligt at dræbe mus..
Ivrigt gik jagten på den selvfundne mus, henover vejen og ind i hækken med en halsende ejer bagefter i snor, han fangede den da også og så kunne jeg stå der og blomstre med snoren mens han åd den... *G*

Min Sirius havde været effektivt rovdyr siden at han stjal en ørkenrotte ud af hænderne på mig da han var 4-5 mdr gammel, stak af med den og knækkede nakken på den.
Han lever ikke længere. Men hold kæft han viste mig en ting eller 2 om ildere. Der var ingen slinger i valsen når det kom til gnavere, og det gik saftsusmemig STÆRKT!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Dyrenørden

Barky: haha. sød historie :)

Stephanie

Som andre også har skrevet, så synes jeg at du skal printe nogle sider fra nettet ud omkring pasning og pleje af ildere. Evt kunne du også vise hende nogle bøger, men så skal du nok tjekke herinde om det er en okay bog, for der er desværre bøger med fejlinformationer i.

Ihvertfald er du nødt til at gøre noget. Hun er igang med at slå den ilder langsomt ihjel.

Og vil din veninde ikke høre efter, så er du nødt til at melde det til en dyreværnsforening.

Jeg kan godt forstå at din veninde gør som dyrehandleren har sagt, men som dyreejer har man også et ansvar for at sætte sig ind i hvilke behov det dyr man har anskaffet sig har, og man behøver ikke søge længe før man finder ud af at en ilder er et rovdyr og ikke en gnaver.

Jeg fik også i sin tid at vide af en dyrehandler at man ikke skulle klippe negle på ildere, man skulle bare tage dem ud til fortovet, og så trække dem i halen hen af fortovet, så ville de på den måde fået slebet sine negle ned.

Jeg behøver vel ikke sige at jeg aldrig har brugt den form for negleklipning, det er tilladt at bruge sin fornuft når en dyrehandler fortæller en omkring pasning.

Jeg gad godt se de pasningsvejledninger som den dyrehandler udleverer, for alle dyrehandlere skal på forlangende udlevere en pasningsvejledning ved køb af dyr, og egentligt kan jeg ikke helt forestille mig at der står gnaverblanding i sådan en vejledning.

Eliza

det skal ikke udelukkes at der står gnaverblanding. Jonas Sander ildere fik en vejledning med på et tidspunkt hvor der stod de kunne få rosiner og chokolade som godbidder men selvfølgelig kun i små mængder  :S ja det kan så også slå dem ihjel men det er selvfølgelig nok ikke alle der dør  :(
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Ida

#44
Citat fra: Eliza Dato  9. Juli 2011, kl. 22:14
det skal ikke udelukkes at der står gnaverblanding. Jonas Sander ildere fik en vejledning med på et tidspunkt hvor der stod de kunne få rosiner og chokolade som godbidder men selvfølgelig kun i små mængder  :S ja det kan så også slå dem ihjel men det er selvfølgelig nok ikke alle der dør  :(

Åh gud, det er jo nærmest noget af det værste man kan give en ilder! Rosiner? Ej, ej.

Citat fra: Barky Dato  7. Juli 2011, kl. 16:21
Da jeg var ude og gå tur med Sirius for 4-5 år siden vidste han slet ikke at det var ulovligt at dræbe mus..
Ivrigt gik jagten på den selvfundne mus, henover vejen og ind i hækken med en halsende ejer bagefter i snor, han fangede den da også og så kunne jeg stå der og blomstre med snoren mens han åd den... *G*

Min Sirius havde været effektivt rovdyr siden at han stjal en ørkenrotte ud af hænderne på mig da han var 4-5 mdr gammel, stak af med den og knækkede nakken på den.
Han lever ikke længere. Men hold kæft han viste mig en ting eller 2 om ildere. Der var ingen slinger i valsen når det kom til gnavere, og det gik saftsusmemig STÆRKT!

Nårh, hvor lyder han sød, men altså.... mine piger ville virkelig se tøsede ud ved siden af hvis man tæller Aysiha fra. De kæler med døde kyllinger. Come on....

Citat fra: Stephanie Dato  9. Juli 2011, kl. 14:53
Som andre også har skrevet, så synes jeg at du skal printe nogle sider fra nettet ud omkring pasning og pleje af ildere. Evt kunne du også vise hende nogle bøger, men så skal du nok tjekke herinde om det er en okay bog, for der er desværre bøger med fejlinformationer i.

Ihvertfald er du nødt til at gøre noget. Hun er igang med at slå den ilder langsomt ihjel.

Og vil din veninde ikke høre efter, så er du nødt til at melde det til en dyreværnsforening.

Jeg kan godt forstå at din veninde gør som dyrehandleren har sagt, men som dyreejer har man også et ansvar for at sætte sig ind i hvilke behov det dyr man har anskaffet sig har, og man behøver ikke søge længe før man finder ud af at en ilder er et rovdyr og ikke en gnaver.

Jeg fik også i sin tid at vide af en dyrehandler at man ikke skulle klippe negle på ildere, man skulle bare tage dem ud til fortovet, og så trække dem i halen hen af fortovet, så ville de på den måde fået slebet sine negle ned.

Jeg behøver vel ikke sige at jeg aldrig har brugt den form for negleklipning, det er tilladt at bruge sin fornuft når en dyrehandler fortæller en omkring pasning.

Jeg gad godt se de pasningsvejledninger som den dyrehandler udleverer, for alle dyrehandlere skal på forlangende udlevere en pasningsvejledning ved køb af dyr, og egentligt kan jeg ikke helt forestille mig at der står gnaverblanding i sådan en vejledning.

Det står der sikkert i mange pasningsvejledninger, fordi de gør det jo selv. Han sagde jo også til hende, at hun sagtens kunne sætte den sammen med sin hamster fordi en ilder er jo selv en gnaver.
Men jeg har vist bøger og pålidelige hjemmesider. Prøvet at sige hun måske skulle snakke med Alison, en eller anden dyrlæge der kan rådgive om kost, men hun lytter ikke. Jeg ved skam godt, at jeg er nødt til at melde det. Det er sådan set grunden til, at jeg skriver herinde omkring dette, fordi jeg vidste ikke, hvor mange skulle melde det så man med sikkerhed vidste, at det ville blive taget alvorligt.

Citat fra: Anne Dato  7. Juli 2011, kl. 14:35
Eller man kan opdrætte sine egne mus og aflive dem før dyrene får dem.
Igen jeg kan ikke aflive mus eller rotter. Jeg elsker sådan nogle dyr og jeg har bare ikke plads til flere rotter lige pt, så.... ærligt talt så tror jeg for mit eget bedste at jeg lader være med at prøve. Bare da min rotte, Freja, skulle blive stukket med en sprøjte, så tudbrølede jeg fordi hun sagde piv en enkelt gang og skældte dyrlægen ud.... Ville jo ende med at beholde alle dyrene selv.

Citat fra: Dyrenørden Dato  7. Juli 2011, kl. 14:34
Namilla: Ja det har du jo sådan set ret i. Har jeg faktisk ikke tænkt over før. Underligt nok. Nå men gider ikke diskutere det mere. Er mere interreseret i hvad Tilde har gjort og om der er sket nogen fremskridt :)

Så Tilde kom gerne med en update :)

Angående min veninde, så har jeg fortalt hende en gang til, hvor vigtigt det er, at hun forstår, at ilderen vil dø og hvis hun virkelig holder af det, så prøver hun at lytte til mig. Hun blev en smule vred, men jeg prøvede at forklare, at det var ikke fordi jeg ville være bedrevidende. Et eller andet sted må man jo ville sine dyr det bedste, men hun har bare ikke haft den rette viden omkring det og nu hjælper jeg hende som en veninde. Jeg har spurgt om hun vil med til dyrlægen sammen med mine ildere, fordi de skal vaccineres og så kan vi eventuelt spørge ind til foder med Alison og få bekræftet alle de ting, fordi hun mener, at jeg ikke ved noget om ilder, fordi hendes hanilder er tre år, mens jeg faktisk kun har haft ildere i over et år, men jeg satte mig meget ned og læste om dem. Hun købte ham impulsivt med tanker om, at han var en gnaver.
Hvis ikke at hun gør noget for, at ændre på ilderens forhold, så har jeg indset, at jeg er nødt til at melde hende fordi jeg kan ikke hjælpe hende mere. Så må nogen tage ilderen fra hende.

Jeg har faktisk skrevet klage omkring dyrhandleren hvor jeg købte rotten og fandt ud af det med ilderen, der ikke blev passet ordentligt.