Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Vi er ikke forsvundet helt ;)

Startet af Dyrenørden, 14. August 2012, kl. 13:35

Dyrenørden

Citat fra: mette11 Dato 15. August 2012, kl. 17:35
CitatJeg tvivler på alle der har haft bide ildere har fået undersøgt dem i hoved og røv
Hvad andre gør er jeg egentlig pænt ligeglad med. Hvornår andre tager deres dyr til dyrlægen er ikke mit ansvar, men jeg er ikke bange for at fortælle dem når de ikke tager deres ansvar alvorligt! For det mener jeg ikke at du gør. At andre gør noget eller ikke gør noget er ikke en undskyldning for noget som helst  -det er en bortforklaring som ikke burde anvendes af voksne mennesker (jeg hører den jævnligt på mit arbejde, men der er børnene også max. 6år!).

Mange sygdomme går op og ned. Nogen udvikler sig meget langsomt. Nogen meget hurtigt. Du ved det ikke og derfor kan du ikke konkludere noget som helst. Uanset hvordan du vender og drejer det, vil det eneste ansvarlige i mine øjne være at få den ilder til dyrlægen og scannet og taget blodprøver på! Det kan klares med en enkelt tur hos dyrlægen og hvis du mener hun vil stresse for meget over det, så tal dog med dyrlægen og giv hende noget beroligende.

CitatMen giver hende nok lidt tid endnu da jeg alligevel har knyttet mig mere til hende end jeg troede og når jeg nu har 2 værelser til bæsterne gør det også det hele nemmere for min kæreste
Hvad har din kæreste med det at gøre?? Det kan jeg altså ikke se...nu bliver jeg forvirret!

Det gør det nemmere for ham også at have med ilderne at gøre hvis de er delt i 2 rum så kan han undgå det rum hun er i ;) Han kan godt lide dem og vil gerne bruge tid med dem men tør ikke når hun er i nærheden ;)
Det er ingen bortforklaringer men vi har delte meninger og så må det være sådan. Er ligeglad med hvad folk mener om det her for jeg ved at jeg har forsøgt at gøre noget godt her at man så skal skældes ud og dømmes for det synes jeg er hen i vejret. Den mest naturlige forklaring på hendes adfærd er jo det sted hun kommer fra det jo set utallige gange hvordan ildere bliver skøre af at have været ved folk der ikke er egnet til at have ildere. Men nu ser vi, hun får lidt tid endnu :) Og folk skal være så velkomne til at komme på besøg og møde hende og sige til mit ansigt at jeg er en dårlig, uanstændig, og respektløs ilder ejer alt imens mine dyr render glade rundt ;)

Dyrenørden

Citat fra: mette11 Dato 15. August 2012, kl. 17:43
Citatdu har ikke set hende så synes du skal lade være med at dømme mig på den måde. Du skal være velkommen til at komme og bo et par dage og opleve hende og så vil jeg gerne høre din mening bagefter!
Tak for det, men pointen er jo lige netop at hverken du eller jeg er kvalificeret til at udtale mig om der er noget galt med hende eller ej! Det er fint at du giver hende en chance til, men jeg mister bare respekten når du indrømmer at du ikke gider bruge penge på at tage hende til dyrlægen.

Hvis der var brug for dyrlæge skulle hun nok komme afsted men det jo fordi jeg ikke mener der nogen grund til det... Ikke fordi jeg ikke ville bruge penge på det hvis jeg mente det var nødvendigt

AlisVolatPropiis

Der er ingen der siger du er en dårlig ejer...det er i hvert fald ikke det jeg prøver på :)....jeg undrer mig bare stadig over hvorfor du ikke virker interesseret i at gribe enhver chance for at redde hendes liv? det er måske ikke SÅ sandsynligt, men det er stadig en væsentlig risiko at hun faktisk blev forvirret -og måske endda forstyrret af en parring når hun netop var tryg -det ses i høj grad i menneske -psykologi, at folk der har været udsat for traumer og tortur faktisk klarer og coper sig ganske udmærket igennem det, for så at bryde totalt sammen når de møder modgang efter at være blevet fjernet fra den skadende situation. -Hvorfor skulle dyrs traumer være så markant anderledes? (ja dyr har primitive sind, men traumer er i sig selv også et primitivt fænomen)

Og det kunne jo være det har rykket noget ved hendes hormon balance eller den kemiske sammensætning i hjernen? som måske kunne rettes op på...og det kræver kun et enkelt lille bitte dyrlæge besøg enten at udelukke eller bekræfte og det kan redde hendes liv?! et enkelt lille dyrlæge besøg...for hendes liv?! jeg forstår virkelig ikke hvorfor det så er "Unødvendigt, ligegyldigt" osv...i må enten have virkelig langt til...eller virkelig dyre dyrlæger siden det ikke engang kan betale sig at udelukke der er noget fysisk galt med hende..

Dyrenørden

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 15. August 2012, kl. 17:53
Der er ingen der siger du er en dårlig ejer...det er i hvert fald ikke det jeg prøver på :)....jeg undrer mig bare stadig over hvorfor du ikke virker interesseret i at gribe enhver chance for at redde hendes liv? det er måske ikke SÅ sandsynligt, men det er stadig en væsentlig risiko at hun faktisk blev forvirret -og måske endda forstyrret af en parring når hun netop var tryg -det ses i høj grad i menneske -psykologi, at folk der har været udsat for traumer og tortur faktisk klarer og coper sig ganske udmærket igennem det, for så at bryde totalt sammen når de møder modgang efter at være blevet fjernet fra den skadende situation. -Hvorfor skulle dyrs traumer være så markant anderledes? (ja dyr har primitive sind, men traumer er i sig selv også et primitivt fænomen)

Og det kunne jo være det har rykket noget ved hendes hormon balance eller den kemiske sammensætning i hjernen? som måske kunne rettes op på...og det kræver kun et enkelt lille bitte dyrlæge besøg enten at udelukke eller bekræfte og det kan redde hendes liv?! et enkelt lille dyrlæge besøg...for hendes liv?! jeg forstår virkelig ikke hvorfor det så er "Unødvendigt, ligegyldigt" osv...i må enten have virkelig langt til...eller virkelig dyre dyrlæger siden det ikke engang kan betale sig at udelukke der er noget fysisk galt med hende..

Hun har været cool fra starten af hos mig ikke virket stresset over det at blive flyttet og er faktisk faldet til med samme og min flok har accepteret hende med det samme og der har ingen problemer været ellers så på den måde virke hun ikke stresset eller traumatiseret. Hvis der er en hormon ubalance/kemisk et eller andet ;) Hva kan man så gøre for at afhjælpe det? Jeg havde overvejet at give hende implantat men kan man give det når hun ikke er i løb og kan der være nogen konsekvenser ved det hvis det gives uden for løb? Nogen der ved det?

Anne

Du kan sagtens give hende et implantat nu.

mette11

Det eneste der kan ske ved at give et implantat er at det ingen effekt har. Du kan give det når som helst, men folk gør det normalt først når det er nødvendigt, dvs. når dyret er i løb/brunst eller har fået konstateret binyrekræft.
Hvad man gør ved hormonubalance kommer an på hvad det er for en ubalance jo. Men det burde en dyrlæge kunne sige - jeg har ikke styr på det, men man kan give indsprøjtninger eller implantat i hvert fald og muligvis også andre ting, men det vil jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke ved det med sikkerhed.

Dyrenørden

Citat fra: Anne Dato 15. August 2012, kl. 18:07
Du kan sagtens give hende et implantat nu.

Tak Anne og Mette, så tror jeg at jeg prøver det i første omgang da det hele tiden har været i mine tanker men var ikke sikker på om det ville være sundt for synes flere gange det nævnt der kan være bivirkninger ved det hvis det gives på det forkerte tidspunkt men kan ske jeg har mistforstået så :D

Anne

#67
Bivirkningerne kan være falsk drægtighed hvis det gives i forbindelse med løb, og hvis man giver hannerne det i fuld brunst kan de tabe sig. Jeg har ikke hørt om nogen alvorlige bivirkninger. jeg har selv givet Joa det selv om hun er steriliseret, fordi hun har haft lidt tegn på at reagere lige vel meget på foråret, uden dog at gå i løb. der er ikke sket andet end at hun skiftede pels, og at hun nu bare virker steriliseret som hun jo også er.

Et implantat nu kan ikke skade, men det er jo også langt fra sikkert at det har en effekt, det er jo ikke en mirakelkur.

AlisVolatPropiis

men det kræver altså lige man undersøger hende igennem først...for det kan vel også påvirke så der bliver mere af et stof end godt er? :) og hvis hun nu har en skjult tumor indeni? men altså et implantat kan man også altid give når hun er så gammel som hun er :)

Dyrenørden

Citat fra: Anne Dato 15. August 2012, kl. 20:00
Bivirkningerne kan være falsk drægtighed hvis det gives i forbindelse med løb, og hvis man giver hannerne det i fuld brunst kan de tabe sig. Jeg har ikke hørt om nogen alvorlige bivirkninger. jeg har selv givet Joa det selv om hun er steriliseret, fordi hun har haft lidt tegn på at reagere lige vel meget på foråret, uden dog at gå i løb. der er ikke sket andet end at hun skiftede pels, og at hun nu bare virker steriliseret som hun jo også er.

Et implantat nu kan ikke skade, men det er jo også langt fra sikkert at det har en effekt, det er jo ikke en mirakelkur.

Paya blev falsk drægtig i år og er først nu begyndt at være sig selv selvom det flere måneder siden hun fik implantat.
Jeg har hele tiden tænkt at hvis der var noget så var det hormoner grundet alt det der er sket så prøver med et implantat i første omgang så håber jeg det har en virkning.

Trine: Da jeg i sin tid var ved dyrlæge med Marcel var det eneste han ville gøre i første omgang at give ham smerte stillende så man kunne se om det havde effekt det jeg i tvivl om det havde derfor fik han senere taget røngten og blodprøve som vidste han var sund og rask. Tænker han nok foreslår det samme igen så måske jeg lige skulle vente med implantat og så forsøge med noget smertestillende først og se om det hjælper selvom jeg dog er ret sikker på hun ingen smerte har men giver man implantat først eller imens kan man nok ikke vide hvad der skyldes hvad

Anne

#70
Uanset om det er pga implantat, chorulon eller vhob (eller rigtig parring der ikke lykkes), så tager det lang tid for en tæve at blive normal i hovedet efter en falsk drægtighed, og for nogle tager det også lang tid med en almindig drægtighed jo. Jeg tror alle der har haft tæver i løb kan nikke genkendende til det cirkus der følger med når hormonerne raser.

Men der er jo ingen garanti for at det hjælper her. Du kan også risikere at hun bliver forstyrret lige efter implantatet jo, men hun burde nu ikke blive alt for påvirket eller blive falsk drægtig, hvis hun ikke er i løb nu.

AlisVolatPropiis

Trine (how funny is this)....jeg ville gå fremad efter udelukkelsesmetoden :) det tager sin tid, men hun fortjener vel alle chancer hun kan få :)
jeg ville prøve -skanning (det er jo nemt nok at gå til *G* så det gør du bare)
Så blodprøver for at tjekke hendes hormon niveau osv. -og så kan du jo se om der er grund til -eller til ikke at give et implantat :) (jeg ville give alligevel, bare for -hvis nu, fertilitet kan jo i sig selv være forvirrende for dyr -selvom de ikke får for høje hormonniveauer)
og så smertestillende men før....eller et godt stykke efter jeg havde givet implantatet, så jeg kunne se hvilke af dem der måske var det virksomme :)

Dyrenørden

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 15. August 2012, kl. 20:15
Trine (how funny is this)....jeg ville gå fremad efter udelukkelsesmetoden :) det tager sin tid, men hun fortjener vel alle chancer hun kan få :)
jeg ville prøve -skanning (det er jo nemt nok at gå til *G* så det gør du bare)
Så blodprøver for at tjekke hendes hormon niveau osv. -og så kan du jo se om der er grund til -eller til ikke at give et implantat :) (jeg ville give alligevel, bare for -hvis nu, fertilitet kan jo i sig selv være forvirrende for dyr -selvom de ikke får for høje hormonniveauer)
og så smertestillende men før....eller et godt stykke efter jeg havde givet implantatet, så jeg kunne se hvilke af dem der måske var det virksomme :)

Jeg giver implantat under alle omstændigheder da jeg ikke har planer om avl på hende hvis jeg beholder hende.

AlisVolatPropiis

bare husk lige at de første fem uger vil du så ikke vide om det er implantatet eller det smertestillende :)

Dyrenørden

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 15. August 2012, kl. 20:29
bare husk lige at de første fem uger vil du så ikke vide om det er implantatet eller det smertestillende :)

Jeg giver smertestillende først hvis det er så jeg kan skille tingene ad og være sikker på hvad der har effekt :)