Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvad kan man få for en drægtig tæve?

Startet af Namilla, 5. Maj 2009, kl. 09:42

Namilla

Jeg har brug for nogle rigtig gode argumenter her!
Jeg har en kammerat, som har haft ilder før, men ikke de seneste par år... nu har han købt en drægtig tæve... Jeg anbefalede ham, at han skulle oprette sig herinde (og på de andre fora) så han kunne få nogle gode råd mht. hvalpe og fødsel osv... Det har han ikke fået gjort.
Igår fik jeg en besked fra ham om, at han vil sælge hende (hun er stadig drægtig)... jeg tilbød at sætte hende til salg, men jeg aner ikke hvad man kan få for en drægtig tæve, da det jo også er et stort ansvar at påtage sig en drægtig hun...
Jeg skrev til ham, at jeg nok ikke troede man kunne få så meget for hende, men så vil han hellere beholde hende og sælge hende og hvalpene...
Jeg er helt sikker på, at han ikke har styr på tingene... jeg tror ikke han kender til alle farerne, når tæven skal have hvalpe, både for tæven og for hvalpene, og jeg synes helt sikkert at han burde sælge hende nu, fremfor når hun har fået hvalpene...

Hun er tam, men han ved ikke hvor gammel hun er, eller om hun er vaccineret...

1) hvad kan man få for en drægtig tæve?
2) hvordan skal jeg få ham overtalt til at sælge hende nu?
3) jeg vil vise ham denne tråd, så hvis nogen kort vil ridse alle risiciene op, så tror jeg det kan hjælpe til at  han måske vil være med til at sælge hende...(jeg føler lidt at jeg kæmper forgæves i hvert fald) måske tror han mere på det, hvis det kommer fra andre....

Black Diamond

Jeg syndes helt sikkert der skal gøres noget og det skal ske meget snart..Stakkels lille pige :'(
Jeg ville prøve at snakke med Hanne Cilleborg om det. Måske hun kan tage sig af dem. Det ved jeg hun har gjort før. Men jeg kan jo ikke love noget.. Håber virkelig der er nogen der kan gøre noget..

Cille

Ja så har Maria snakket med mig ;)

Jeg vil bare sige til dig Namilla jeg står klar til at tage imod hvis det er og hjælpe så godt jeg kan.

Ang salg af drægtig tæve vil jeg nu også mene det noget af et sats... hun er tam lige nu,men flere der har prøvet at få hvalpe,på deres ellers dejlige tæve,har også set de kan udvikle sig til de rene "monster" når de får hvalpe.
Hvis din ven sælger hende nu er det mega synd for eventuelle køber da de kan bliver skambidt på det groveste,hvis hun er en af de tæver der bliver beskyttende.... og chancen for hun bliver det er stor da hun jo ikke kender folk.

Prisen på drægtig tæve er meget lille netop pga eventuelle løse tænder og eventuelle sygdomme der kan medfølge...dvs underlivsbetændelse,og som her ingen oplysninger ang baggrunds "eventuelle defekter/sygdomme".
Jeg har selv stamtavle løse dyr,men kender også godt risikoen af det ,og er klar til at gøre hvad der skal gøres..... dyrt eller billigt det skal bare gøres.
Det er den risiko ny ejer kan ende med og intet vide om det ,og måske endda aflive tæven da den jo er "aggrasiv",fordi man ikke ved de er sådan når de har små

Folk tænk jer om inden i anskaffer jeg virile dyr og da ihvertfald inden parring...DET ER IKKE LEGETØJ,og man kan ikke bare udskifte det eller gemme det væk hvis ikke lige det var det man ønskede sig (eller tage batterier ud hvis det bider).

Black Diamond

Der er som Cille siger rigtig mange riskoer ved at får hvalpe og lige så mange hvis du køber en drægtig tæve som skal havde hvalpe.
Jeg ved at mange der har tæver med hvalpe kommer ud for at tæven omkrin 3 uger ikke har næring nok i mælken og derfor dør hvalpen af sult. Det er virkelig en grim ting at se på hvalpe der ikke bliver mætte.
Der er så mange risikoer ved at havde gravide tæver at mange meget afarene ilder kender ,klart står frem og siger at de ikke tør.
Mange tæver har brug for hjælp når de føder og da en fødsel kan gå meget hurtigt og hun derfor ikke kan nå at gøre hvalpene rene i samme fart. Så er det dig der skal tørre dem og ordne dem.

Jeg syndes bestemt man skal overveje om man har tiden og kræfterne til hvalpe. Det kræver at hun er der for tæven 100% og det er ikke alle der har kræfter til det.

Gud jeg håber at Cille for lov til at få tæven og at det hele ender godt :X

MM-Ferret

Kære Maria. Det er rigtig nok alt det du siger. Det vil jeg rose dig for.

MEN. En ting er at læse og høre, en ganske anden er at opleve og gøre.
Jeg forstår ikke at du som kommende opdrætter kan sidde og skrive sådan til nogen der ikke har prøvet at have hvalpe endnu, eftersom du heller ikke selv har haft nogle kuld.

Det er rigtig at det kræver meget at have hvalpe, det vil jeg gerne skrive under på, men jeg synes det er forkert at sidde med en lykke om halsen på nogen, når man ikke selv ved bedre.

med dette indlæg gider jeg intet mudderkast, blot at man skal tænke før man taler. Det har jeg lært af bitter erfaring.


Når alt dette er sagt, håber jeg da at det hele forløber godt, om tæven så ender hos Hanne eller vedkommende får alt den hjælp der behøves, for at klare denne mildest talt ret tragiske situation.

Black Diamond

Ja tak Camilla.. Når jeg nu skriver sådan ,så må i alle forstå jeg IKKE gør det for at spille gammelklog, for det er jeg bestemt ikke :nej: Jeg er ny og har slet ingen afaring.
Jeg skriver sådan fordi der sidder et menneske der måske vil prøve at få hvalpe med en tæve og faktisk er ved at sælge hende vider. Havad virkelig røre mit hjerte.
Jeg virker måske gammelklog. Men det er bestemt ikke meningen. Jeg vil bare gerne fortælle nogle af de ting man kan komme ud for.Ting jeg ved kan ske og ting jeg har set.
Du må forstå at når man for alvorg bestræber som for at blive opdrætter så er man meget tændt og også meget spændt på mange ting. Jeg ønsker IKKE at ligge en lykke om halsen på nogen nej. Det er sq svært nok at være ny avler i det her land. Der er så mange der ser mistroisk til og bare vendter på at det går galt for en. Derfor ønsker jeg at denne pige kommer ud til Hanne. For at tæven og hvalpene får det bedst muligt.

Og udover det Tak for dine søde ord..

Namilla

Ja, altså Kammerat er nok også så meget sagt... for jeg taler i hvert fald for døve øren... jeg sagde til ham, at han måske kunne få 800 kr. for hende, fordi der jo også kunne komme dyrlægeregninger på bagefter, men det er åbenbart for lidt, for så vil han hellere selv beholde hende...
Jeg er virkelig frustreret over sagen og ved helt ærligt ikke hvad jeg skal gøre, for at få ham til at indse alvoren i det...
Jeg har lige bedt ham om (igen) at gå herind og se tråden... jeg håber virkelig at han indser at pengene ikke burde være det vigtigste...

Amazing Ferret

Desværre er der nogen der tænker mere på penge end på dyrets ve og vel :@

Peewit

Er det ham, fra Pandrup, der har sat en drægtig albino til salg til 2700,- i gul og gratis?

Sætter lige linket ind, bare slet det hvis det ikke bør være i tråden. ;)
http://www.guloggratis.dk/dyr/andre-kaeledyr/ilder/annonce/5235058
Wit beyond measure is man's greatest treasure. - Hvil i Fred Molly og Dora <3

Namilla

Jeg vidste ikke at han havde sat hende til salg selv...som sagt, så svarer han ikke længere på mine beskeder... men ja, det er ham, det passer med nummeret...
ARGH... jeg har lyst til at ruske ham... troede virkelig han var klogere end som så... med den pris, er det jo nok kun folk uden forstand på avl, og som øjner en mulighed for at tjene penge, der bider på... stakkels stakkels lille ilder... for fanden da!

Black Diamond

Utroligt han tror han kan få så meget for hende. Ikke engang en anogra hvalp ville koste så meget!!! Det er jo helt sygt, jeg håber virkelig ikke der er nogen der bider på

Anne

(hvisker ligeså stille at angoraer ikke er eller bør være mere værd end alle andre og smutter igen)

Namilla

Jeg har haglet ham ned med beskeder både igår og idag, har så lige fået en besked, hvor han skriver, at han er ved at finde ud af noget... ved ikke hvad han mener, men jeg håber dælme at han selv har fundet en løsning, hvor hun kommer til nogen med forstand på det...

sssofiiia

Håber du skriver, når du finder ud af mere

Namilla

Jeg skal nok opdatere Jer, hvis jeg finder ud af mere... jeg har ikke tænkt mig at lade sagen ligge...men han svarer ikke på mine beskeder eller opkald, så det er lidt svært... Men jeg bliver ved med at prøve...