Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

bader i jeres ilder?

Startet af ludvig, 19. Maj 2009, kl. 15:37

ludvig

Nu læste jeg lige i et andet inlæg, at det før var normalt at vaske sin ilder en gang om ugen(mener jeg der stor) altså før man viste ret meget om ildere...Jeg må tilstå, jeg har aldrig vasket nogle af mine...jo, har vasket Ludvig lettere under vandhanen hvis han har været ude og grisse sig når vi har gået tur, og han smutter nogle gange med når vi går i bad, men går aldrig direkte under strålen...
Vasker i jeres ildere, og er det noget de reelt har brug for? eller er det bare for at mindske deres ilder lugt man gør det??
Har altid synes Ludvig var så god til at passe sin pels selv....

Tilo

Jeg har haft ilder i Ca. 5 år og har vasket mine ilder ca 1 gang, synes ikke de har behov for det  :) men de har tit en stor bajle vand som de kan bade i når de har lyst, de elsker det  :)
Venlig Hilsen Thilde 
R.I.P Qvark 2004-2010, Elmer 200?-2010,Hubert ca 2004 -2011, Snorre 200?-2012 & Bigfod 2007-2012 <3

Katrine

Jeg har vasket Bamse engang og det var fordi han havde lort i pelsen pga. diarre.

Men ellers har de kun leget med vand, Bamse var vild med det, og Loppen hadede det.
Ildere: Loppen & Bamse

Namilla

Ildere har ikke godt af at blive vasket, da det fjerner det naturlige fedtlag i pelsen... hvis man vasker ilderen for tit, kan den få skæl og komme til at klø + at pelsen bliver stiv og tør og træls... Er ilderen meget beskidt kan man skylle den, men jeg må indrømme at jeg aldrig gør det... jeg skyller deres poter, hvis de har været ude og gå hvor der er saltet, men derudover kommer de vel HØJEST i bad en gang om året... Og mine ildere går udenfor i jord og skidt... men de holder egentligt sig selv rene...

Bawa

jeg har badet emma to gange og sheila én gang.
kumo har aldrig været i bad før. men overvejede det kraftigt idag,
fordi de lugtede helt sindssygt - de havde "leget" med mette's store hanner.  :fnis:

Julie

hvis mine er mudret tørrer jeg somregel bare deres fusser, og hvis det ikke kan gøre det, skyller jeg dem med lunkent vand. jeg tror kun jeg har vaske mine i shampoo 2-3 gange i den tid jeg har haft dem - de får såååååååådan en lækker blød pels af det.

Line

Jeg har vasket zamira en gang i sådan noget medicin shampoo fordi hun var træls i huden og det generede hende. :) Det hjalp også den ene gang og siden har jeg ikke gjort det.
Hvis hun er utrolig beskidt kan jeg finde på at skylle hende i lunkent vand, men ikke noget jeg gør brug af med mindre jeg finder det højest nødvendigt.

NemoToft

Når jeg virkelig keder mig (ca en gang om året), så får de et bad. Men ellers nøjes jeg også med skyldning af beskidte fødder, ben og maver.

Da jeg for nogle år tilbage (snart 4, hold da op tiden flyver afsted) fik Nemo og Stitch. Ja, så fik jeg også en ringorm med i købet. Vi skulle behandle med et middel de skulle have i munden, samtidig med at Nemo (som var meget ramt) skulle vaskes i klorhexidin 2 gange om ugen. Nøj, det er ikke godt for helbredet. Var nødt til at stoppe med at vaske ham, for han kom til sidst til at ligne en lille syg ilder, med meget dårlig pels. Det var svært at se de var brødre.



Kan i se ilderen for de fede knæ  ;)



Måske var Stitch også lidt flommet.... Men sådan skal en teenage hvalp på 6 måneder da se ud.

Anne

Mine bliver kun vasket op til udstillinger hvis jeg synes de har behov for det. Ellers aldrig, kun en sjælden skyller med rent vand

Lea

Mine render selv ind under vandet når jeg er i bad men de bliver kun våde.. så de går i "Bad" med mig hver dag (uden sæbe)

Men bader dem kun når de har behov for det .. :)
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Line

Citat fra: NemoToft Dato 19. Maj 2009, kl. 21:57
Når jeg virkelig keder mig (ca en gang om året), så får de et bad. Men ellers nøjes jeg også med skyldning af beskidte fødder, ben og maver.

Da jeg for nogle år tilbage (snart 4, hold da op tiden flyver afsted) fik Nemo og Stitch. Ja, så fik jeg også en ringorm med i købet. Vi skulle behandle med et middel de skulle have i munden, samtidig med at Nemo (som var meget ramt) skulle vaskes i klorhexidin 2 gange om ugen. Nøj, det er ikke godt for helbredet. Var nødt til at stoppe med at vaske ham, for han kom til sidst til at ligne en lille syg ilder, med meget dårlig pels. Det var svært at se de var brødre.

Hold da op en forskel på de to! Lyder som om jeg var heldig - Zamiras hud skællede.... Hvordan ser man egentlig ringorm på ildere?

NemoToft

Nemo havde voldsom kløe på siderne af kroppen. Han kløede pelsen helt i stykker, med bagbenene. Fik lidt skæld, men ikke cirkler med sår og rødme, som vi mennesker (og katte) ofte får. Lavede en dyrkning og den blev positiv i løbet af 2 dage (der kan gå op til 14 dage før at en ringorms dyrkning giver resultat). Vi gik i gang med vask. Hmm, 1 uge efter fik katten en plet i hovedet. Så var det både Intrafungol behandling og vask. Det er umuligt at vaske en kat  :). Nå der gik et par uger mere og så havde Keld og jeg også ringorm. NICE. Så blev det alvor. Alt der kunne vaskes, blev vasket i virconS i vaskemaskinen. Alt der ikke kunne vaskes blev smidt ud.... Det tog 3 måneder før vi kunne sige, at nu havde vi ikke ringorm mere.. Det var en sej tur. Meen så har vi prøvet det, smiler.

PiaLyng

Felix blev i tidligere hjem vasket en gang om ugen i baby shampoo.
Men de får kun skyllet poter og de steder hvor de beskidte :).

og kun når Felix vælger at sove i kattebakken ind i mellem og stinker alt for voldsomt af lort. så får han lidt shampoo med sig :X