Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Børn og ildere

Startet af Pipvig, 21. Maj 2009, kl. 01:50

Pipvig

Hejsa

Jeg har en datter på 11 år og så Max.

Hun er bange for Max, selvom hun synes han er sød og var (næsten) lige så opsat på at købe ham som jeg var.
Hun er kun hjemme i weekenderne så det er 2 gang hun ser ham.
Når han ligger stille hos mig, han er i buret, på sofaen i sele eller er udenfor så er hun ikke bange for ham men det kan han jo ikke hele tiden.
Hun er bange for at han skal bide hende og så tror jeg at det er fordi at han er så hurtig.

Er der nogle af jer, der har nogle erfaringer eller tips til hvordan man evt kan gøre det?

Vi snakkede her til aften og da han var træt lagde jeg selen på ham, hun gav ham lov til at snuse til hendes fingre mens jeg holdt ham. Hun rørte også ved ham. Men da han på et tidspunkt gik på toilettet hoppede og dansede hun og skreg "at jeg skulle tage dyret".
Det er jo lidt vigtigt at vi alle sammen kan være her uden at nogle bliver bange eller kede af det.

Mange hilsener

Stine

SilverDragon

Så må hun jo sidde lidt højere oppe f.eks. på en stol eller bordet når hun syntes at han blive for vild.
Kender det selv alt for godt med nogle børn jeg kender og der er næsten ikke andet at gøre end at de skal lære at ildere også gerne må være i huset.
Plus at barnet er 11 år, tror måske bare det er fordi at hun er en smule usikker og hidser sig selv op.
Hvis hun er bange for at den skal bide hende i fødder så giv hende 3 ekstra par sokker på og hvis hun ikke vil have noget med ildere at gøre når den "danser rundt og leger" så sig at hun bare skal gå fra ham så han kan falde til ro. Det kan jo ikke passe at ildere skal sætte ind i buret eller væk hver gang den blive glad.
Håber ikke indlægget er for negativt, vil gerne hjælpe med råd.
Hilsen Louise

Namilla

Jeg vil også mene at din datter er gammel nok til at snakke med om det... fortæl hende at ildere ikke er ond, og at han bare hopper og danser når han er glad.. prøv fx at have ilderen ude, og din datter til at sidde i en seng eller på et bord hvor ildere ikke kan komme op... og du så sidder på gulvet sammen med ilderen... så kan hun se, at han ikke gør dig noget, og at han bare hygger sig...
Ellers kan I jo gå ture med ham, hvor han er optaget af at snuse og ikke af at komme op...med tiden tør hun måske selv at gå med ham... Gør det til et fælles projekt, i så vid udstrækning som hun nu tør...hun kan hjælpe med at gøre rent ved ham, give ham mad osv...


Pipvig

Mange tak for jeres gode råd dem vil vi prøve.

Det blev ikke opfattet negativt Louise.

Vil gerne have flere råd  :)

Hilsener

Stine  :)

Pipvig

Vi har været på legepladsen idag, og det er gået rigtig godt.
Hun er ikke bange for ham udenfor så der var ikke rigtig nogle problemer før han ville op til hende.
Men det endte med at han fik lov til at ligge på skødet af hende og hun rendte rundt og bar ham. Jeg roste hende selvfølgelig. Hun fandt også ud af at når han nappede hende i fingrene så ja gjorde det lidt ondt men der røg ikke en halv finger af (Jeg har stadig alle mine 10 i god behold og ingen af dem er halve). Hun bad også om at få lov til at tage selen af hvilket hun fik lov til. Og hun tog ham også i nakkeskindet da han nappede hende i fingrene. Så stort fremskridt her.

Det er nemlig det der med at man får kørt sig op med at "dyret" er farligt og til sidst får det ikke en chance for så fylder det bare for meget til at man kan høre hvad der bliver sagt.
Og nej selvfølgelig skal Max ikke sidde i sit bur hver gang hun er her, vi skal alle tre være her uanset humør. Det gælder jo om at lære hinanden at kende. Hun skal lære ham at kende og han skal lære hende at kende.
Og så skal han jo selvfølgelig opdrages. Og han skal lære hendes grænser, og omvendt.

Jeg er spændt på hvordan det går imorgen. Vi kan jo ikke rende udenfor hele tiden selvom vi er udenfor stort set hver dag med ham.

Namilla

Det er jo bare fantastiske fremskridt!
Det er jo en fin ide, at gå en tur med ham, til at starte med når han kommer ud, så han måske ikke er så hyper når I kommer ind.
Og ellers måske finde på lege med ham...fx træne forskellige kommandoer (sit, rul rundt osv). Din datter kan også hjælpe med at opstille forskellige forhindringer til ham, eller finde på forskellige måder at underholde ham på... (fx en stor plastikkasse som kan fyldes med fx sand, jord, visne blade, avispapir ell. lign.)... så længe han er underholdt, så vil han jo ikke opsøge hende så meget...

Pipvig

Uh det lyder som en rigtig god ide det med at træne kommandoer med ham.
Det tror jeg hun vil synes er rigtig sjovt.
Jeg er begyndt at træne "op" med ham (hvor han står op), men han hapser godbidderne ud af fingrene på mig så det tør jeg ikke helt indladde mig på med hende. Vi er dog så småt begyndt på at han først får godbidderne når han kommer ned igen nu hvor han forstår hvad jeg vil ham til. Men han er meget ivrig for at få dem.
Hvordan kan man få ham til at rulle rundt? Han gør det af sig selv engang imellem har jeg set og så roser jeg ham til skyerne.
Han hapser ikke så meget mere sådan ellers udover i leg eller når han vil lege. Det er blevet bedre efter vi er begyndt at lege med legetøj og sutsko (han forelskede sig i mine abe-sutsko).
Vil meget gerne have flere tips til både tricks og andre forhindringer og måder at underholde ham på...

Idag til dyrlægen var han med iøvrigt, og der bar hun rundt på ham som om at hun aldrig havde bestilt andet, og da han hapsede hende tog hun ham i nakkeskindet og sagde bestemt Nej Max gab så. Så gabte han og så legede de videre. Det var ret godt!!!

Hilsener

en lidt stolt mor ;-)

Namilla

Jeg ved at Vivian træner/har trænet med en af sine, så hun kan nok fortælle mere, men here goes:
Rulle rundt: Hold godbidden nede ved gulvet for at få ham til at lægge sig ned. Kør den så hen over ham, så han vil rulle rundt for at få den. Husk at bruge kommandoen imens.
Sidde pænt: (måske det samme som du har gjort med "op"), lad ham rejse sig på bagben eftergodbidden.
Gå slalom: opstil en bane af fx 1½ litersflaske med vand i (så de ikke vælter så nemt) og lad ham følge godbidden i slalom mellem flaskerne.
Hop: Opstil forhindringer som skal hoppes over. Fx bøger der står åbne, med ryggen opad. Lad ham følge godbidden hen over forhindringen.

Mht at han hapser i fingrene, så kan du jo prøve nogle godbidder som er lidt større, eller simpelthen vænne ham til, at han får godbidden fra gulvet...(selvom jeg tror det er bedre, hvis han lærer at du giver ham den)

Og så vil jeg da lige rose din datter...hun er da bare kommet over sin frygt lynhurtigt!...det er bare godt at høre...

Pipvig

Sidde pænt lyder ganske rigtig som "op". Det er han rigtig dygtig til.
Vi vil helt klart prøve nogle flere tricks med ham for det er rigtig sjovt at prøve.

Mange tak jeg giver rosen videre til hende. Jeg har også husket at rose hende.
Igår bed han hende under armen og det første hun gjorde var at prøve at tage ham i nakken men hun kunne ikke komme til det fordi at han hoppede rundt desuden gjorde det virkelig ondt så hun græd samtidig med. (Jeg stod og lavede mad) Og lige pludselig mens jeg stod og trøstede hende, kom han over og slikkede hende på fingrene. Det er første gang han har gjort det på hende så hun blev helt befippet og noget forskrækket. (hun synes at hans tunge var helt vild sjov)
Jeg tror også det har hjulpet at hun har fået af vide at der er nogle regler mht ham her, at han ikke bliver lukket ind i buret, at det ikke nyttede noget at hun fløj op i det røde og istedet for at stå at danse som hun gjorde i starten så var hun nødt til at handle. Altså at hun ikke var så usikker. Det lød måske lidt rodet. Så hun fik nogle værktøjer til at håndtere ham!?

Her de sidste par dage napper han næsten ikke mere og han er faldet mere til ro virker det som om.
Han brokker sig heller ikke så meget når han er nødt til at være i buret. (Den første nat vågnede jeg fordi at han stod og skreg og prøvede at komme ud af buret, han stoppede ikke før jeg  tog ham ud og faldt i søvn oppe hos mig) Det var også der (da jeg kom og hentede ham ud af buret) han klukkede som en høne første gang. Ikke de der korte lyde som når han leger med kattene eller når vi er ude og lege.

Det virker som om at det har været en rigtig vellykket weekend på trods af JoJos øje.

Mange hilsener

Stine :-)

Namilla

Uha, det var også et træls sted han lige fik fat i din datter... det gør bare så ondt under armen! Jeg havde en ilder som var ekspert i at kravle op i bukseben og bide fast i knæhasen...det gør også bare ondt...
Men jeg tror det er vigtigt at din datter har fået prøvet at blive bidt... forstået på den måde, at hun nu ved hvor ondt det gør, hvad hun skal gøre når det sker, men at hun altså ikke mister en finger eller kamp-bløder ud over det hele... børn (og især præ-pubertære piger) er fantastisk gode til at få nogle helt vilde ideer om, hvad der KAN ske...så de kører sig helt op, uden egentligt at vide, HVAD der sker...
Og selvfølgelig gør det ondt, og man bliver forskrækket, men så må man tænke, at det jo kun er et dyr, og at han ikke gør det for at være ond, men for at afprøve grænser...

Jeg synes bare det lyder som om du/I er ved at have rigtig godt styr på det...det er dejligt at høre, at det ikke er alle der giver op, selvom det nogle gange er op af bakke at have ildere...