Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Søger ilder :)

Startet af C4ndyland, 8. Februar 2013, kl. 02:43

C4ndyland

Nu har jeg prøvet sådan lidt af hvert og rundt om kring :I Jeg er en ung fyr på 19 år og bor i egen lejelighed i Sønderborg.. Jeg ved faktisk ikke meget om ildere.. :-$ Men har meget stor erfaring med katte og hunde.. Jeg må desvære ikke have hund eller kat her.. Men vil så gerne have et dyr man kan nusse med.. Så tænker at en ilder må være perfect ;)
Hamster og kanin og fugl er ikke lige mig.. De laver ikke så meget.. Opmærksomhed er noget den får nok af hvis jeg kan skaffe mig en ilder herinde.. Hvis i har en ilder til salg vil jeg da meget gerne høre fra jer :)

Du er velkommen til at kontakte mig på mobil (SMS) +4540293005 eller på mail c4ndyland@gmail.com :)

Dyrenørden

Hvis du vil have et dyr til at nusse så er ildere ikke det rigtige dyr for dig. De fleste ildere har krudt i røven nogen er nussehoveder og andre gider aldrig rigtigt at nusse. Ud af mine 5 er kun 2 der rigtig gider putte og hygge men det først når de har brændt lidt krudt af de vil. De andre fiser rundt eller putter kun med hinanden, for dem er jeg bare en slave der serevere vand, mad, godbidder og legetøj. Jeg vil på det kraftigste råde dig til at undersøge mere om ildere inden du køber en.

Ildere er meget krævende dyr! Og de kræver viden at holde. Og så lugter de jo en del, har du nogen sinde mødt og lugtet til en ilder? Bare deres lugt er nok til at skræmme mange væk fra at holde ildere. Derudover har de fleste ildere bedst af at have en artsfælle at gå sammen med, du som menneske vil aldrig kunne give hvad en anden ilder kan.

Og lige en sidste ting, ildere er absolut ikke billige i drift! Ildere er desværre ret sarte dyr og man må regne med at man skal til dyrlægen en gang imellem, ildere spiser også meget og det er vigtigt deres foder er af høj kvalitet af samme årsag er de også dyre at fodre på. Og så skal de jo vaccineres årligt og neutraliseres på den ene eller anden måde :)

Håber du tager dette til dig og vil gøre dig lidt flere tanker om det at have ilder inden du beslutter dig helt!

C4ndyland

Jeg var hjemme ved nogle der havde ilder for cirka 2 måneder siden.. Og da jeg tog deres ilder op blev jeg helt blød om hjertet og kunne ikke stå for den :love: Og syntes faktisk ikke de lugter.. :fnis: Nu er jeg også van' til at bo på en gård med sådan nogle sjove lugte hehe :)

Dyrenørden

Nu skriver du jo selv du ikke ved ret meget om ildere, så jeg vil råde dig til at læse på lektien inden anskaffelse af en uanset. Det er uansvarligt at købe et dyr man ikke ved noget om uanset hvilket dyr det så måtte være. Personligt hvis jeg skulle sælge en ilder ville jeg aldrig sælge til en der ikke havde undersøgt tingene inden. Men held og lykke med det :)

Anne

Det lyder som om du ville kunne give en ilder rigtigt meget :) Jeg synes dog også du skal gøre dig selv og ilderen den tjeneste lige at tage et par måneder hvor du læser op på det. Hvalpesæsonen starter først næste måned og varer indtil starten af sommeren, så du skal nok nå det.

Du bør i øvrigt overveje at anskaffe dig to, det har de bedst af.

Eliza

Kan godt forstå du gerne vil have en ilder, de er også fantastiske dyr selvom de kræver en del og koster mere end man skulle tro ;)

Bare lige så du er opmærksom på det, så går ilder ind under hund og kat, men mange boligselskaber ved ikke noget om ildere og siger det er ok at få en så længe den er i bur. Bare husk at få på skrift at du må have den/dem, for det sker desværre at udlejer ombestemmer sig og så er du på den og den lille tæppehaj bliver kastebold, hvilket aldrig er godt for nogen.

Mit forslag er at du skriver dig op hos en opdrætter (hvis du skal have en hvalp) og så bruge de næste måneder på at læse alt om ildere, så du er så klar som mulig. Det bedste sted at læse er her på topia, for man ender hurtigt med noget gammelt fejlagtigt materiale hvis det er på dansk.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

C4ndyland

Et sted skal man jo starte.. Og jeg har undersøgt det meste man kan om dem.. Jeg har det også på skrift at jeg godt må have ildere :) Jeg har haft.. Hund, kat, papegøjer, ræve, slanger, fugleedderkoper, skildpader, pindsvin.. Ja jeg er meget dyreglad :dans: og kan med alle dyr.. Og lærer ret hurtigt om dem.. Og der er en dyrlæge meget tæt på hvor jeg bor ;)

AlisVolatPropiis

Du har fundet det rette sted :D her kan du lære mere om ildere, mens du undersøger markedet for en :)
Som det bliver nævnt bør du have 2 :) -de får så meget ud af hinanden. Ildere er meget individuelle -nogle er kælne -andre ikke. Nogle vil altid nappe og nogen kan bare ikke lide fremmede osv. Og jeg tror bare folk vil forberede dig på -som vi selv gør...at når man køber en ilder -ved man ikke hvad man får men man forpligtiger sig til den -om den så er et associalt bidende lille møgkræ -for de forekommer ofte.

Folk advarer -fordi vi for ofte ser folk som ikke virkelig har sat sig ind i det -opgiver deres ilder efter kort tid. fordi de ikke anede hvad de gik ind til -da de faldt for et specielt dyr der er somewhat nuttet. -Det er en naturlig reaktion og lad ikke reaktionen skræmme dig. Men husk at lytte og vær helt sikker...jeg tror seriøst ildere er det dyr der er i allerstørst fare for at være kastebold -fordi folk fortryder de har købt dem. Det er ikke nemme dyr at leve med. De kræver meget af deres ejere både i tid og penge men satme også tolerance og tålmodighed samt forståelse.

Men følg med....og mød flere ildere...især også de grumme...for du kan ligeså nemt også risikere at ende med sådan en :P og velkommen til...rart at se endnu en fra sydjylland...jeg bor godt nok i KBH men er opvokset i Tønder -med familie på Als :)

C4ndyland

Jeg tar skam også imod alt det som folk siger :P Så tror jeg vil prøve at få fat i 2 så :fnis: Og har bare et spørgsmål.. Hvor meget kan sådan nogle små ildere koste om måneden cirka? :)

AlisVolatPropiis

Det er lidt forskelligt -men billige er de ikke....de bruger kattegrus -skal have højkvalitetsfoder og sengetøj samt legetøj og godbidder -de kan jo ikke så godt tåle kulhydrat så tørret kød og råt kød vitamin pasta og olie er bedst...jeg vil sige jeg nok bruger omkring 500-1000kr på mine fire...om måneden hvis jeg medregner alt... men det veksler en del...da jeg køber stort ind af foder og krystal kattegrus. Jeg tror ikke direkte du kan halvere den pris fordi du kun har to. Så meget dyrere er nogle ekstra heller ikke.... men regn med i hvert fald 400kr i måneden og opret en dyrlægekonto og sæt ekstra ind på den....de er nogle pengeslugere i dyrlægeregninger....

Kiddo

velkommen til :)
jeg er selv ret ny i ilder-miljøet(fik min tot i september 2012), og må ærlig indrømme at jeg blev NOGET forbavset over hvor meget sådan en lille kræ egentlig spiser...
(jeg har en enkelt ilder, da hun som lille var syg, og derfor ikke rigtig kan med andre)
hun spiser ziwiepeak for 200 kr i mdr. (hun får katteversionen, der er ca 400 g i) og udover det, får hun mus, kyllingekød snask + ben, brusk og andet, oksehjerte og andet barf. og selvfølgelig alt for mange godbidder ;)
men i alt i mdr. bare i mad er det nok omkring 3-400 kr...og jeg har kun en. :D
oven i det, kommer der så kattegrus,kattebakker, tæpper, og mulig dyrelæge regning penge og legetøj...

jeg kan sagtens forstå at du har forelsket dig i de her dejlige totter, de giver også en en masse glæde i dagligdagen, men der er også meget  man skal tage forbehold for, når man har sådan en størrelse.
Men du er helt klart kommet til det rigtige sted, folk herinde er bare super gode til at svare på ens spørgsmål, både de dumme og mindre begavede, og de meget alvorlige eller sjove :)
Your problem is you think your problem is your problem

C4ndyland

Så kan jeg da sagtens have 2 ildere her :dans: det er da ikke så dyrt :fnis:

Anne

Når folk siger det er dyrt at have ilder, så er det som regel den bitre erfaring fra talrige dyrlægebesøg der taler. Det koster ikke en bondegård i måneden, 300 kr. for grus og foder for en enkelt ilder er nok ikke helt galt hvis du skal have det bedste kvalitetsfoder (og det vil du jo selvfølgelig gerne) og supplere med kød. grus vil man jo også gerne have noget der ikke stinker og støver (det må ikke støve pga deres luftveje).

Når alt går godt med ildere, så er det ikke så økonomisk svært, jeg har været på su den største del af min tid som ilderejer, men har også kun klaret det ved at have en konto til ilderne og prioritere mig selv meget lavt i perioder. Når det går skidt med ildere til gengæld, så står man pludselig og skal smide en kæmperegning hos dyrlægen for et eller andet, og selv småting løber tit op. Man kan heldigvis få sine ildere forsikret nu, det hjælper lidt på det.

ArtisticReality

#13
Hejsa!!

Jeg er også selv igang med at anskaffe mig en lille uldtot, og har været igang med at lede efter information også:

http://www.ferret-world.com/ferretlifespan.html - det er på engelsk, men det er en virkelig god og pålidelig informations kilde. Du kan også følge hende på youtube; Ferret-World.com. Jeg vil virkelig anbefale det her, da alle de vigtige oplysninger kommer frem, og hun laver vidoeer ugentligt for at uddanne kommende ilder ejere og give nogle gode råd. Også så er der nogle rigtig gode guidelines for os n00bs :P

Ellers så gør ligesom jeg, vær forberedt uanset hvad. Jeg har lige nu sparet en god 2000 + op til det her, også for at være sikker på at jeg i starten kan anskaffe alle de vigtige ting. Jeg går ud fra du enten er på SU eller kontanthjælp? Så jeg har en lille ide om dit budget, hvis du sætter 500 kroner ind på en konto til det hver måned, så burde det ikke gøre det helt store for din økonomi, og når vi så nærmer os forår/sommer månederne, så skulle der meget gerne lægge en god slat til at købe en ilder for + bur, og diverse for (Ikke det hele dog, men en hjælpende hånd). Men jeg fraråder dig at gå i dyrebutikker for at købe bur.. jeg gik ind i en for at se på hvad et bur ville koste herhjemme, og jeg blev præsenteret for hamstre burer og kanin bure, og jeg skal komme efter dig... det var små kompakte sataner som jeg godt kunne se, at det virkede altså slet ikke optimalt. Også skal du passe på med dyrebutikker, da der - i de flester jeg spurgte - var folk der mente at man skulle give ildere tørfoder(normalt katte tørfoder), gulerødder og salat blade. Hvilket... ikke stemmer overens med noget jeg har læst/fået af vide.

Det er i hvert fald min lille erfaring indtil videre. Uddan dig selv, og vær sikker på at du kan dedikere dig til et andet lille væsen i flere år! Det brugte jeg rigtig lang tid på at overveje og meditere over...   :S
Adopt the pace of nature, her secret is patience ~ Ralph Waldo Emerson.

Barky

(Hav i mente når man læser på udlandske sider at deres erfaringer fra deres land ikke nødvendigvis er de samme som vores. Et lynhurtigt blik på den hjemmeside du linker til ArtisticReality giver mig fornuftig overfladisk information, men skal sammenholdes med hvad vi f.eks bruger af farve"koder" i vores land, samt der ikke står en døjt om genetik og etik, selvom der bliver refereret til det ift valg af avler og levealder. Umiddelbart har jeg ikke læst noget forkert under skimningen, men var det f.eks en amerikansk hjemmeside ville der som regel stå nogen HELT andre ting, fordi at de har ildere under ret anderledes vilkår end vi har her i europa, derfor har de nogen anderledes problematikker end vi oplever, omend mange er ens fordi at det jo er samme dyr.)
Bla bla bla.... Hilsen Julia