Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Endnu ikke ilder ejer

Startet af tmmb, 18. August 2012, kl. 20:07

tmmb

Hej med jer.

Jeg har oprettet mig herinde, da jeg overvejer at anskaffe mig en ilder. Men jeg vil gerne være godt rustet inden jeg traffer så stor en beslutning.

Så vil i ikke være søde og fortælle mig hvordan livet med en ilder er? Kan man sammenligne den med en kat? Vil den kunne vende sig til andre dyr? Hvad kræver det? hvad koster det? Skal man have 2 eller må man gerne kun have en? Fortæl fortæl.

Vi er en familie på 2 voksne og 2 børn på 1½ og 5 år. Vi har en fransk bulldog og 2 fritløbende kaniner i stuen.

Jeg glæder mig til at hører alt hvad i har at fortælle.

mette11

Velkommen til.

Nej en ilder er slet ikke som en kat efter min mening. Ildere kan godt gå sammen med nogle andre dyr, men kaniner er ikke i blandt dem, da ilderen med stor glæde spiser kaniner!! Jeg har kendskab til ildere som kan gå med kat og hund, men det er ikke alle dyr (hverken ildere, katte eller hunde) som vil acceptere den anden art, når de ikke er vokset op sammen. Som regel går det fint hvis begge parter er vant til hinanden fra de er små.

Ildere kræver ret meget rent tidsmæssigt/aktiveringsmæssigt, da de har et stort behov for stimulering hver dag. Ildere egner sig ikke til at bo i et alm. bur, da de har brug for meget plads til at være aktive på. Jeg har selv mine boende på henholdsvis et lille værelse og en udendørs løbegård på 30m2. Om aftenen når vores datter er lagt i seng, render de frit i stuen/køkkenet og vi leger med dem.

Ildere og børn er generelt ikke en god kombination, men det er ikke udelukket at det kan lade sig gøre. Det kommer helt an på børn, ilder og boligforhold. Jeg synes det har været hårdt ind imellem med en baby og en flok ildere, men det er gået uden at nogen af parterne har lidt under det. Men det kræver at ilderen/ilderne har mulighed for at lave andet end at sidde i et bur mens barnet er vågent. En ilder skal være så lidt i bur som muligt og helst slet ikke (med det kommer jo så helt an på buret) Jeg har en ilder som sagtens kan være sammen med min datter (men kun under opsyn, da min datter er for lille til at forstå hvordan man behandler en ilder). Men jeg har også en ilder som aldrig skal være sammen med min datter, da hun desværre ind imellem kan finde på at bide sig fast i fremmede. Ildere er meget forskellige rent personlighedsmæssigt. Ildere har klart bedst af at være flere sammen, da de leger utrolig godt sammen, sover sammen osv. Der findes dog ildere som ikke bryder sig om andre ildere, men de fleste er enormt sociale væsner som klart bør bo flere sammen.

Jeg ved faktisk ikke hvad det koster at have en ilder - det kommer an på hvad man fodrer med og hvad man bruger i toiletterne. De almindelige månedlige udgifter er ikke slemme efter min mening (måske et par hundrede kroner - alt efter hvor mange man har), men dyrlægeregninger kan desværre meget hurtigt løbe op (men det ved i vel når i allerede har dyr). Desværre er der heller ikke ret mange dyrlæger som har forstand på ildere, så der skal man virkelig se sig godt om også.
Nogen mener at ildere lugter ret meget - jeg mener selv kun at brunstige hanner er slemme, men alle er forskellige og derfor er det smart at undersøge hvordan man har det med lugten inden. Lugten kommer så også an på hvor tit man ordner bakke og vasker sengetøj, men ildere har en lugt som alle andre dyr og den kommer man ikke udenom.

En rigtig god ide er at tage ud og besøge nogen som har ildere, eller besøg en ilderudstilling! Så kan man meget nemmere danne sig et indtryk af dyret.

Håber det besvarer lidt af dine spørgsmål.

tmmb

Tak og hvor er det dejligt at du gider give dig tid til at skrive så meget. Jeg er glad for at du skriver at det ikke er en god kombi med kanin eller børn. Herhjemme skal dyrene have det godt. Så jeg kunne ikke forestille mig at den skulle være i bur, kun om natten. Min mand er hjemmegående så der er altid opsyn.
Vil du mene at det er helt udelukket at have ilder når man har kaniner? For så kan jeg jo lige så godt lukke for drømmen om en ilder.

mette11

Det er ikke udelukket at have begge dele, men det er udelukket at de kan gå rundt sammen. Det vil kræve at ilderen på ingen måde vil kunne få fat i kaninen, da kaniner er en del af en ilders menu (mine skal fex. have kanin til morgenmad i morgen!). Men hvis man kan have dem i hver deres rum, eller på anden måde sikre at ilderen aldrig vil kunne få fat i kaninen, kan det godt gå. Ilderen er og bliver et rovdyr, hvis naturlige instinkter er at dræbe og æde dyr som mus, kaniner, fugle osv.

Zopad

Jeg har selv en fransk bulldog som elsker mine to frittedrenge men det tog oss en længere tilvænnings periode for han forstod de Ikk var hunde og han skulle være forsigtig med dem.. Han bliver oss hurtigt meget glad og ivrig men nu er der ingen problemer og de hygger sig rigtig godt :)

Med omkostninger så skal man oss huske de skal vaccineres HVERT år ..

Og jeg ville muligvis vente med a anskaffe mig fritterne nu når det er første gang til jeres børn er ældre så de oss kan være med til a lære a håndtere og forstår man skal være forsigtig da det er et lille dyr .. Og så de oss kan få glæde a dem .. Medmindre i selvfølgelig har plads og tid til a aktivere fritterne væk fra børnene :)
For det ville være synd hvis i fik købt et par dejlige dyr også fandt ud a i Ikk kunne beholde dem fordi i Ikk var trykke ved de var omkring børnene eller i Ikk har tid til a aktivere dem alene ..

Og ja så er det altid en god ide a besøge en der har fritter så man kan danne sig et indtryk.. Plus man skal være opmærksom på de bider .. Når de er bidetrænet er det Ikk hårdt men de kan stadig finde på a bide i leg også hjælper det Ikk hvis man bliver bange for sin fritte eller mister besindelsen fordi det gør ondt  :(

Men de er nogle dejlige kæledyr  :love:
Og så tror jeg det nemmest a beskrive dem som en blanding a en hundehvalp og en killing med damp  :lol:



Apollo & Draco <3

mette11

Forresten så skal man lige huske at ildere er enormt nysgerrige dyr og derfor er de meget interesseret i alt og alle også børn. De er ikke som en hund der tit bare vil snuse og så gå videre eller en kat der tit er ret uinteresseret i børn. En ilder vil undersøge barnet i hoved og røv og er fuldkommen ligeglad med om det passer barnet eller ej. Dermed kan der hurtigt opstå konflikter mellem ilder og barn, hvis barnet ikke vil have det. En ilder kan ikke forstå at den ikke må og hvis den kan, så er den ligeglad! Ildere kan ikke opdrages på samme måde som en hund, da deres nysgerrige natur er alt for dominerende til dette.

Stort set alle ilderhvalpe napper/bider i folk, men man kan finde voksne som aldrig gør dette og de er mere egnede til børn end hvalpe. Desværre er voksne ildere tit svære at sammenføre med fex. en hund (men det er ikke umuligt). Hvalpe har også en periode i deres liv hvor de er fuldkommen udenfor pædagogisk rækkevidde (teenagere) og der er mange nye ejere som skiller sig af med deres ildere i denne periode, da ilderen tit er meget krævende og har total glemt al hvad den havde lært mht. opførsel og toiletvaner!

Den af mine ildere som går sammen med min datter er lidt atypisk, da hun er skide ligeglad med mennesker generelt. Hun har ikke spor imod os, men vi interesserer hende ikke og har aldrig gjort det. De fleste ildere vil lege og undersøge alle nye mennesker og også tit kendte mennesker. Ildere ser pludselige bevægelser (som når man hurtigt tager en hånd til siden fex) som leg og vil derfor hoppe med på legen, ved at hoppe efter hånden. Mange ildere synes også det er enormt morsomt at nappe folk i fødderne, for så hopper folk så sjovt rundt og det ser de som en opfordring til leg (men det er sgu svært at lade være med at hoppe engang når der pludselig bliver nappet i ens fod!). Man kan ikke lære en ilder at de ikke skal gå hen til et barn, eller lære dem at barnet ikke vil lege når de laver pludselige bevægelser. En ilder forstår det simpelthen ikke.