Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hvordan vælger i opdrættere?

Startet af PiaLyng, 22. November 2009, kl. 17:10

PiaLyng

Nu har vi jo læst hvad opdrættere vælger købere udfra.

Så jeg synes vi skal hører hvad i vælgere opdrættere udfra :dans: !

Om det farverne de avler på - stamtavlen på dyrene eller HVAD :) ?

Skriv det op i synes en opdrætter skal have for at få jeres interresse for køb af dyr hos dem :).

Julie Stuhr

#1
Da prisen hos ordentlige opdrættere er noget højere end på ups-kuld og hvad der ellers er af hvalpe på dba, guloggratis, osv, så vil jeg vælge opdrætter udfra dyrenes stamtavler og sind, og dernæst farve. Hvis jeg fx gerne vil have en pastel, men der ikke er nogle "ordentlige" opdrættere og stamtavler, ja, så tager jeg altså en anden farve. Og det er et eksempel, bare så jeg ikke fornærmer nogen.
Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om nu :)

Malene

Jeg synes det er svært at sige, men jeg prøver alligevel :P
Først og fremmest kigger jeg på de kommende hvalpes stamtavle. For mig er det vigtigt at der (næsten) kun er vildtfarvede (uden aftegninger) dyr i tavlen. Jeg skriver næsten, fordi jeg godt kan acceptere andre farver, men det kommer helt an på hvordan resten af tavlen ser ud. Angora og alle andre farver end pastel og albino, ligger nederst på listen over hvad jeg kan acceptere. Albinoer har jeg det lidt svært med, men hvis resten af tavlen er fin, gør de mig ikke det mindste.
Temperament er ikke super vigtigt for mig. Jeg gider selvfølgelig ikke have en aggressiv ilder, men jeg vil egentlig hellere have en der kan give mig lidt modspil (hvis man kan sige det :fnis:), i stedet for en doven kludedukke.
Indavl/linjeavl kan jeg acceptere hvis jeg føler det virkelig er gjort med omtanke. Selve indavlsprocenten er jeg lidt ligeglad med. Det kan jo hurtigt avles ud, men derfor er der stadig en masse genmasse der er gået tabt.
Derudover kigger jeg på hvor gamle dyrene har været når de har fået bebser. Det går jo "hurtigt" med at opbygge en tavle, hvis de alle er blevet brugt til videre avl som 1-årige. Men hvad nytter det hvis det ældste dyr i tavlen kun er 4 år og de alle dør inden/omkring den alder? (bare et eksempel)
Det er meget vigtigt for mig at opdrætteren har nogenlunde samme mening som mig, når det kommer til at have ildere generelt. Jeg kunne aldrig finde på at købe fra en der havde sine dyr i bur (med mindre der er tale om meget få timer af døgnet). At dyrene og hvalpene får BARF er et kæmpe plus, men ikke et krav.
Jeg kigger også efter deres avlsmål og hvad de har gjort/gør for prøve at opnå dem og hvor mange gange deres avlsdyr bliver brugt.

Jeg har sikkert glemt noget, men jeg kan ikke komme på mere lige nu :P
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

KariN

Jeg vælger, lidt ligesom opdrætterne gør, udfra min egen mavefornemmelse og udfra de parringer opdrætterne vælger at lave, hvis jeg syns de laver en spændene parring undersøger jeg det nærmere.

Jeg har nogle "krav" til både opdrætteren og dyrene, der skal være en god stamtavle på forældre-dyrene, opdrætteren skal have et godt forhold til sine dyr og til hvalpene. jeg skal selv være enig i de ting opdrætteren lægger vægt på mht. sit opdræt og ja jeg skal selv i det hele taget føle at de forskellige ting passer sammen og føles godt for mig som køber :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Black Diamond

Normalt har jeg gået efter nogle bestemte farver når jeg valgte opdrætter. Jeg tænkte på hvor man kunne få de farver jeg søgte og undersøgte stamtavler i næsten hele EU. Jeg var helt i Italien i min søgen efter en god stamtavle på en Black angora. Men heldigvis skulle jeg ikke så langt heldigvis.
Men der er flere ting man skal kigge på. Da jeg var i Holland efter mine dyr lærte jeg at når man ser på Opdrætter i udlandet så holder de ikke altid dyrene på samme måde som her. Men ikke mindre fik jeg nogle fantastiske dyr med hjem. Jeg har stort set ikke skullet opdrage på dem. Lige udover Kida, men det var ikke fordi hun som sådan var en slem hvalp. Men hendes sind der var mere sådan, at hun skulle/skal havde alt ind med ske. Men hun er sød og kærlig så det er slet ikke det.

Når jeg vælger avler i Danmark, eller de få gange jeg har. Har det være mine nære venner, som jeg har købt hos. Folk jeg stolede på og havde set hvordan deres dyr havde det hjemme hos dem selv. Jeg syndes derfor at det er vigtigt at jeg kan se på deres andre dyr hvordan de har det. Hvalpene kommer også med i det synsbillede. Men jeg kigger på deres hjem, dyrnes forhold og alt hvad hvalpene kommer til at se i deres første 10 uger. Fordi jeg tror på at det er de første uger der præger en hvalp resten af dens liv. self også hvordan man selv har det, det betyder jo næsten lige så meget. altså hvordan man opdrager den og om man har et godt tag på den.

Men det er det jeg kigger på. Self også efter om det er et avls dyr eller et kæledyr. For kæledyrne går jeg ikke så meget op i om de har den der lange og fantastiske stamtavle, som hvis det er avls dyr. Ved ikke om det lyder helt forkert. Men noget andet er jo om der er meget sygdom i deres linje. Og det gælder jo alle ,lige meget om det er kæle eller avlsdyr.
jeg har desværre ikke været nok obs på denne ting med de første dyr jeg fik. Hvad bla har gjort at jeg har mistet nogle fantastiske dyr meget tidligt. Fiona fik jeg heldigvis lov til at beholde.. Men sygdom og livslinjen er bestemt noget jeg har lært at holde øje med nu.

Anne

Jeg kigger på sundheden og om de har samme avlsidealer som jeg. Men det er fordi jeg nu kun kigger på avlere for avlsdyr og så er det meget vigtigt.
Den sidste ilder jeg fik der valgte jeg ikke avleren, hun valgte mig, men jeg synes nu også det var et godt tilbud på en god ilder.

Emils far

Jeg har kun købt ilder fra opdretter en gang, og den handel kom i stand fordi jeg kendte opdretteren fra tidligere udstillinger, og jeg kunne se avlsdyr og hvordan de var på sådanne steder.
Selvfølgelig er det viktig med dyrenes udseende og fysik, og hvordan opdretter holder sine dyr. Et plus er også at det er en webside med god og oversiktelig info. om hvad som sker i opdrettet.
For mig er det viktigt at opdretter er nøje med hvem som skal købe hvalpene, så risikoen for at hvalpe - ny ejer ikke behøver at omplasere eller levere hvalpen i retur.
Det er jo også hyggeligt at møde opdretteren og andre købere på kommende udstillinger og snakke om dyrene og udveksle erfaringer.