Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

hvalpe-markedet

Startet af lille_jill, 11. Juni 2010, kl. 20:11

lille_jill

Nu har jeg set at der er flere som har hvalpe til salg og at der er kommet mange kuld i år.
Jeg skal jo selv starte med at avle på et tidspunkt, men tænker, at det måske er spild af tid, hvis man nu brænder inde med en masse hvalpe.
Hvordan ser markedet ud? Er det overhovedet muligt at komme af med sine hvalpe? og går folk generelt mere op i farve end i gode linier?

Cille

Jeg synes det lidt op og ned.
De første hvalpe bliver hurtigt optaget,men så bliver der stille lidt tid... men er da aldrig brændt inde med nogen endnu.
Så vil jeg sige folk for det meste...selvom nogen ikke vil høre det...ja så går de efter farverne

Starshineferrets

Nu måste jag ju få sticka ut hakan och konstatera att orden "brænna inn med valpar" ger mig en ganska så dåig smak i munnen. Førhopningsvis avlar man før andra sjkæl æn att bara sæljar valpar vilket borde innebæra, i alla fall i min værld, att man bør vara beredd på att få behålla valpar som man inte hittar hem till, eller inte hittar rætt hem till. Ska man føda upp valpar och redan børja oroa sig før att nte hitta hem till sina valpar, ja,.. då vet jag inte o man kanske ska tænka øve det hela en extra gång. Jag utgår alltid från att jag ska behålla valpar...jag avlar inte ett enda dugg med syfte att sælja valpar. Att jag sæljer valpar ær en konsekvens av att det kanske inte går att behålla alla valpar ur alla kullar, och at tdet faktiskt finns underbara mænniskor som kan ge dem bra hem, men avlar gør jag enbart før min egen skull. Faktum ær att sjælva førsæljningen av valpar ær något av det jobbigaste jag vet. Och nej, jag oroar mig aldrig før att "brænna inne" med en massa valpar, det ær en konsekvens jag gærna tar.
men i øvrigt ger jag Cille rætt: færg ær viktigt. ju hæftgigare færg och teckning desstå mer populært.  Men samtidigt upplever jag æven att det børjar bli ganska så stor efterfrågan på den typ av iller jag føder upp genom europa.

mette11

Når jeg skal vælge hvalp er farve ikke det jeg vælger ud fra først. Jeg vil 100 gange hellere have en sund og rask ilder som jeg kan forvente lever i 8 år, end jeg vil have en ilder i en bestemt farve. Hvis der er et kuld hvalpe som jeg har besluttet mig for at få hvalp fra, ja så kunne jeg finde på at vælge ud fra udseende.
Da jeg købte Sigi, valgte jeg hende ud fra det faktum at hun har en stamtavle som jeg syntes godt om. Jeg havde ikke set noget billede af hende før jeg købte hende!! Jeg vidste bare at hun var vildtfarvet og kom fra en opdrætter som jeg har stor tillid til og hvis avlsmål jeg synes godt om. Sigi er valgt pga. levealderen blandt hendes forfædre og ikke andet. At hun så også er utrolig smuk og dejlig er jo en ekstra bonus!
Mine fremtidige ildere bliver vildtfarvede og evt. pastel, hvis der kommer en som lever op til mine krav. Jeg vælger opdrættere hvor sundhed er i fokus og hvor en lang levealder kan forventes.

Jeg er ikke avler og jeg bliver det heller aldrig. Men jeg mener også at man kun skal "lave" de kuld som man selv vil beholde såfremt de rette ejere ikke melder sig til hvalpene.

Shamua

Citat fra: mette11 Dato 13. Juni 2010, kl. 21:20

Mine fremtidige ildere bliver vildtfarvede og evt. pastel, hvis der kommer en som lever op til mine krav. Jeg vælger opdrættere hvor sundhed er i fokus og hvor en lang levealder kan forventes.



så du mener at andre farver end vildtfarvede og måske pastel, ikke kan få en lang levealder?

Vh. Marianne

mette11

Nej det mener jeg ikke nødvendigvis...

Men jeg har ikke kendskab til nogen avlsildere med stamtavler med andre farver i, som opfylder mine krav og derfor er det pt. sådan...hvis en sådan dukker op, så kunne jeg godt overveje det. Jeg har selv en sort pige, som jeg synes har en fornuftig stamtavle, men den linje er ikke i avl mere og derfor vil jeg ikke få en ilder derfra igen jo... ;)

Barky

Citat fra: mette11 Dato 14. Juni 2010, kl. 08:30
Nej det mener jeg ikke nødvendigvis...

Men jeg har ikke kendskab til nogen avlsildere med stamtavler med andre farver i, som opfylder mine krav og derfor er det pt. sådan...hvis en sådan dukker op, så kunne jeg godt overveje det. Jeg har selv en sort pige, som jeg synes har en fornuftig stamtavle, men den linje er ikke i avl mere og derfor vil jeg ikke få en ilder derfra igen jo... ;)

*host host* Clover skal vist have hvalpe næste år... :P
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mette11

Citat*host host* Clover skal vist have hvalpe næste år...
Ah ok...sorry, min fejl...linjen er så stadig i brug!

Men jeg vil da meget godt høre om linjer med andet end pastel, albino og vildtfarvet hvor flere af dyrene er blevet 10 år eller derover som er i avl pt.

Black Diamond

Jeg syndes ikke der på den måde er et dårligt hvalpe marked. Men jeg syndes i år bager præg af den økonomiske krise der er for tiden.
Men i år er der også mange kuld og de er store mange af dem. Og jeg tror også det er derfor der har været lidt problemer med at få afstat alle hvalpe.
Men jeg syndes mest jeg høre rundt omkring at det er fordi folk ikke har råd.

Anne

Jeg er "bange for" at det også lidt er fordi ilderverden er lille og folk efterhånden har de dyr de vil have at der er nogle der har svært ved at få solgt i år.

Jeg vil nu have et kuld eller 2 uanset for jeg er sikekr på jeg kan lave nogle super og sunde hvalpe og hvis jeg må beholde dem selv, ja så må jeg jo nok bare lige lade være med at avle de næste 8 år :lol:

Barky

Man bliver jo også et eller andet sted nødt til at erkende, at hvorend man som opdrætter gerne vil sælge til folk fra miljøet, og som man ved at man vil kunne følge hvalpene hos online, så er der nogen som ikke vil have flere, eller har mange i forvejen. Og så må man sælge til førstegangskøbere, som sikkert/måske ikke melder sig ind på fora...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

FerretParadise

Og så er der efterhånden rigtig mange opdrættere i Danmark.
Ann Hillerslev.

Cille

Nu kommer jeg så med en der måske kan ramme nogen.
Meeeen det har så til gengæld meget at sige hvem opdrætteren er, og hvor længe de har været igang.
Rygte betyder meget, ikke rygte som i sladder,men som erfaring og positivt feedback gennem årrækker.
Håber i fatter pointen i det jeg prøver på at skrive,men ikke lige kan formulere :S

FerretParadise

Citat fra: Cille Dato 17. Juni 2010, kl. 18:17
Nu kommer jeg så med en der måske kan ramme nogen.
Meeeen det har så til gengæld meget at sige hvem opdrætteren er, og hvor længe de har været igang.
Rygte betyder meget, ikke rygte som i sladder,men som erfaring og positivt feedback gennem årrækker.
Håber i fatter pointen i det jeg prøver på at skrive,men ikke lige kan formulere :S
Jeg forstår godt hvad du mener, og jeg giver dig 100% ret.
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

Jag håller också delvis med där. Men inte helt. jag är ny uppfödare, fick min första riktiga, planerade kull i 2009. Och jag har inte några problem att hitta bra hem till mina valpar... tvärtom egentligen, så har jag för få valpar mot antalet bra valpköpare. Sedan har vi uppfödare i sverige som har hållt på i många många år, som däremot inte kan få sålt sina valpar, medans dem som bara tagit en kull för att det är kul får sina sålda direkt, och det utan att de har något positivt rykte.