Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Første gangs køber

Startet af Sisser, 12. September 2010, kl. 16:47

Sisser

Hej alle

Som i kan se i overskriften er jeg første gangs køber af en ilder.

Jeg skal nok først have den til december, men er allerede nu begyndt at lede, da jeg selvfølgelig gerne vil have den helt rigtige.

Jeg leder efter en silver/hvid (Ikke albino) eller pastel.

Nogen der kender en opdrætter der evt. planlægger et kuld til nov/dec hvor det kunne tænkes der var en silver eller pastel?

Vil også have købt bur nu, så hvis nogen har et til salg, må de også meget gerne smide et billed og en pris herind..

Har også lige et spørgsmål.. Som sagt har jeg ikke haft ildere før. Jeg har i forvejen en kastereret hankat - 2 år gammel - venlig af sind, tror i han ville kunne finde ud af det med en ilder? Har hørt, at de skulle kunne gå fint sammen, men vil lige høre om der er nogen der har prøvet det?

På forhånd tak :)
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

Snabeldyr

der kommer først dyr igen til foråret, den eneste der har kuld til december er dyrhandlerne og der bør man ikke købe sine dyr... men væben dig med tålmodighed og sammel så mange oplysninger du kan inden..

og velkommen hertil
Stealing our hearts, then our sanity

AnneME

præcis :)

og velkommen, :) håber du finder den perfekte ilder, som passer til dig og omvendt   :ja:  :dans:

Sisser


Tak skal i have :)

Ved som sagt ikke super meget om ilderere, hvorfor først til foråret?
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

Snabeldyr

der er tæverne igen klar til paring og så vider... Man kan få flere kuld om året via kunstit lys men det er hårdt for tæven og ikke særlig dyrevenligt
Stealing our hearts, then our sanity

Snabeldyr

hvis du gerne vil møde nogle ildere er du velkommen til at komme på besøg her i århus så du kan opleve dem på nært hold
Stealing our hearts, then our sanity

AnneME


Sisser


Lyder super godt, har lavet en aftale med en her i Randers, skal over og se deres ildere på tirsdag og var over hos en kammerat og se hans i går.. De var super skønne..
Men mange tak for tilbudende :) Kan være jeg kan overtale kæresten til en roadtrip ned gennem jylland :D
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

mette11

Ildere kommer kun naturligt i brunst/løbetid til foråret og derfor får de først hvalpe derefter. Der er dog en storavler ved navn Jonas Sander som på kunstig vis får sine dyr til at have en unaturlig cyklus og dermed kan levere hvalpe til dyrehandlerne hele året. Desværre er hans hvalpe tit døve, har kræft, forstørrede organer osv. så det kan ikke anbefales at købe der. Prøv at søg på hans navn herinde, så kommer der en masse op.

Du kan være heldig at få en "genbrugshvalp", dvs. en teenager-ilder til vinter. Der er desværre meget ofte nogen som har købt en hvalp der efter noget tid indser at det alligevel ikke er dem at have ildere og derfor sælger den igen. Det sker også tit at folk er nødt til at gå af med deres dyr af andre årsager og man kan tit være heldig at finde en sød, velopdraget ilder til en rimelig pris...

Ellers må du væbne dig med tålmodighed og vente til foråret...jeg tror at Hanne/Cille og Erika/Amazing Ferret begge planlægger kuld hvori der kan forekommer silvere. Men prøv at skriv til dem og hør. Under "opdrættere" kan du se lidt om de forskellige og hvad de forventer at få af hvalpe i fremtiden...

Det er en rigtig god ide at undersøge tingene grundigt inden du køber din ilder og også sørge for at have ting til den på forhånd...en rigtig god ide er også at oprette en dyrlæge-konto, da ildere desværre kan blive dyre at have. Der er mange som har en konto til det formål hvor de hver måned sætter et vist beløb ind til uforudsete regninger. Jeg har selv haft det og jeg satte 500kr. ind hver måned (nu har jeg så en fed kassekredit at trække på hvis det går galt, så den bruger jeg i stedet).

Noget andet er at det efter min mening er bedre at have to eller flere ildere sammen, da de har utrolig meget glæde af hinanden og kan lege i timevis sammen og så har de også hinanden når man er i skole/på arbejde/sover og hvad vi nu ellers laver hvor ilderne ikke deltager...man kan sagtens starte med at få to ildere på en gang. Det kan godt være at det er lidt af en mundfuld, men jeg mener faktisk det på nogle måder er lettere, da ilderne så har hinanden og ikke er helt så afhængig af en. Selvfølgelig er der så to man skal opdrage, to man skal bakketræne og to spiser jo også mere end en, men når man ser hvor stor glæde de har af hinanden, så opvejer det det hele...

Held og lykke med det og spørg endelig løs...

Ps. lad være med at køb bogen "Ilderen som kæledyr" - det er spild af penge, da den desværre har mange fejl og de kan være svære at se når man er på bar bund!! Køb hellere "Ferrets for Dummies", der godt nok er på engelsk, men den skulle være meget mere anvendelig (har desværre endnu ikke fået købt den selv).

Sisser

Tusind tak for de gode råd.. Jeg kan sagtens vente til foråret. Jeg vil bare have den helt rigtige og så er jeg ligeglad med om jeg skal vente til foråret og ligeglad med hvad den koster. Så længe den er helt som den skal være, så er det det værd. Vil meget hellere vente og få den rigtige end forhaste mig og købe en der er "mindre god".

Super god idé med at sætte nogle penge til side hver måned, har allerede en konto nu med penge jeg sætter til side hver måned til uforudsete ting, men tror jeg vil sætte lidt mere derind på hver måned fra nu af. For at være på den sikre side :)
Mange båt båt fra
Sindragosa, Sisser & Karsten

Amazing Ferret

Hej og velkommen til  :)

Ja jeg håber jeg får silvere næste år, men intet er sikkert. det ved man først når hvalpene kommer og de får farver

Du er også velkommen til at komme forbi mig og se mine dyr  :)


AnneME

Citat fra: Amazing Ferret Dato 12. September 2010, kl. 17:40

Du er også velkommen til at komme forbi mig og se mine dyr  :)

Dine dejlige dyr  :-$  :lol: :dans:

SilverDragon

Held og lykke med at finde den hvalp der lige passer til dig.

Du må endelig komme forbi mig og kæresten hvis du tager en roadtrip igennem jylland

Anne

hejsa, du er også velkommen i Aalborg hos mig. Vores lejlighed er godt nok et stort bygge og flytterod, men ildernes rum er færdigt

KittAnderson

Du er også velkommen her i Hjørring. jeg har en hvid/silver, som du gerne vil have. :)

Håber på han bliver helt hvid inden så længe. Men lige pt er han silver.
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.