Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Cilleborgs Ildere

Startet af Cille, 8. Marts 2012, kl. 20:43

Cille

Kom til at se jeg ikke have lagt noget ind her.... så det er hermed gjort :D


Opdrætternavn: Cilleborgs ildere - beliggende i Assens ved Mariager
Starttidspunkt for opdræt: 2001
Antal kuld siden start: 30 (overlevende kuld)
Antal dyr i avl: 4-5 hanner – 5-10 tæver
Avlsdyrenes oprindelse: Danmark, Holland, Polen, England,Tyskland, Rusland, Serbien,Ungarn
(i linjerne ligger der dyr fra Frankrig,Bulgarien )
Brug af linieavl/indavl: Nej (kan ligge i enkelte dyr, men kan jeg undgå det, så gør jeg det)
Farver: Pastel - Vildtfarvet - Silver- Chokolade - Albino -Spraglet
Aftegninger: Kan forekomme
Pelstype: Korthår og angora

Jeg har også valgt at have rene linjer, altså uden aftegn eller angora (der er hybrid,vildtfarvet, pastel og albino i disse linjer)
Så der skulle være lidt for alle folk :)

Pris kæl/avl: Variere fra kuld til kuld. og efter hvad folk vil have gjort inden køb (plus om det til avl, eller er angora)
Sælges på kontrakt: Ja
Garanti: Folk kan vende tilbage hvis der sker noget og så snakker vi om det.(hvis dyrene er under 2-3 år)
Det er svært at give garanti, da det er levende væsner.
Førstegangs køber: Ja
Salg til personer under 18 år: Ja hvis forældre er med i købet.
Salg til avl: Nogen gange

Hvad følger med hvalpen: Cd-Rom med hvalpebilleder, lidt foder, stamtavle(hvis man ønsker det), og en ting til hvalpen
Opfølgning på hvalp: Meget gerne, da det er vigtig info for opdrætter. ( bare 1 gang årligt :))
Gennemsnitlig levetid pr. kuld: Varierer fra kuld til kuld

Kontakt:
Hanne Cilleborg
e-mail: hannecilleborg@hotmail.com
http://cilleborgsildere-ferrets.weebly.com/

Cille

Man er velkommen til at følge mine dyr på FB, der er jeg bedre til at opdatere med billeder :D
http://www.facebook.com/pages/Cilleborgs-ildere-Ferrets/155655237860304

Cille

sætter lige det her ind fra anden tråd (avlsmål), for synes det skal stå her under hvem jeg er,og hvad jeg vil med mit avl, når nye køber tjekker de forskellige opdrætter :)

I mange år ville jeg gerne kører 2 separate linjer, den "rene" og så den "fancy", men havde ikke muligheden for det før .
( Fancy linjer = aftegn, flere farver og angora / Rene linjer= ingen aftegn, ingen angora gener, farverne er albino, pastel og vildtfarvet )
Det kræver jo en del plads til at have så mange dyr, og det krævede også jeg fik muligheden for at få noget nyt blod hjem.
Derfor har jeg fået en del nye dyr hjem de sidste 2 år, for at forbedre meget af det jeg havde, og få lidt nyt blod ind i det, og for have nogen rene linjer. (får måske også noget mere hjem i år )
Så jeg synes selv jeg er ved at have nogen linjer, der med tiden måske kan gå hen og blive gode, og jeg håber da også at de får ok leve alder.

For mig betyder tavler ikke helt så meget som hos andre , dog synes jeg da det dejligt hvis de har noget, men det er mere deres sind/ temperament + udseende jeg går efter.
(Eller jo tavlen betyder da lidt da jeg ikke har lyst til at skulle bruge noget der er indavl / linjeavl.)
Som så igen indimellem smutter, eller man har skaffet hybrid som jo vil være lidt sær, men der kan så være andre grunde til man på trods af det vælger at bruge det dyr.

Sygdom kan jo forekomme hos dyr i ens linje, og det kommer helt an på hvad det er om jeg vælger om jeg vil lukke det eller give det en chance.
Kryptokisme vil jeg så lukke for, hvis det er ægte kryptokisme, med det mener jeg at sten(ene) ikke er der, som i aldrig har været på plads og ikke kommer ned, eller den sidder fast og man kan mærke den er defekt (hvis det pga skade vil jeg overveje det, men så det jo heller ikke ægte kryp), og hvis der kommer ekstra ting på eventuelle hvalpe som ikke skal være der(kan være ekstra tå).
Jeg vil også lukke hvis der som ved min ene tæve kommer lille tarmudfald(det er meget lille, og når det ikke lige er hævet kan man ikke se det), eller hvis de får meget slem underlivs betændelse eller slem brystbetændelse. (plus der nok vil være flere grunde, men lige at huske alt kan være et problem... alderen trykker :P )
Kræft kender vi jo alle til, og desværre får de fleste ilder det, til trods for tavler,og hvad man gør omkring foder osv. Men et godt foder er et must for der kan jeg selv se at det gør en forskel.
Det jeg brugte tilbage  i 1995 og frem til 2003 vil jeg tro, det var ikke så godt og kan sagtens se forskel på dyrenes helbred og velbefindende nu i forhold til dengang.
Det samme gælder med deres tænder nu hvor de hver dag får tørret/semi tørret kød og engang imellem frisk kød, der er store forandringer i forhold til dengang.
Der vil være et tilfælde af kræft eller flere i nogen af  tavlerne hos mig, men bestemt også hos andre. Ingen kan sige sig 100 % fri fra at have det et eller andet sted i deres tavler.
Jeg tager det på seriøst, men tager det stadig roligt, da det som sagt er så mange dyr der får det, uafhængigt af om de skulle være i familie, eller have kort/lang tavle. Synes det er så svært, for det næsten genmanipulation der skal til for at man kan ændre det tragisk udfald de fleste ildere får.
Man skal også huske at mange ting kan spille ind omkring ens dyrs levetid, og at der kan være mange grunde til at dyr dør tidligt.

Jeg har intet imod at bruge dyr uden tavle i mit avl.
Alle linjer er jo startet fra 0 på et eller andet tidspunkt, og nogen skal jo starte med det for lave dyr med længere tavler, og hvis ingen gjorde det ville der jo ikke findes nogen dyr med tavler.
Nogen gange går det godt, andre gange er det knapt så godt, og i enkelte tilfælde er det noget lort, men man er nødt til at tage chancer indimellem. Ellers får man jo aldrig nogen nye linjer avlet frem.
Men det samme gælder på det du har tavle på, for du ved jo aldrig om der skal ske noget med linjen, til trods for den måske har været god i mange generationer. En forkert kombination og hele lortet ramler og der dukker fejl op.
Alt er et sats indenfor avlen, og det perfekte findes ikke, og man kan kun gøre det man selv føler er godt, og ikke gå på kompromis med hvad andre mener om det du laver.

Jeg prøver på at forbedre avlen, og på at få leve alder op, men det nemmere sagt end gjort.
Lige nu er gennemsnits alder 4-5 år i ildermiljøet, men da jeg i sin tid kom ind i det her miljø, der var leve alder i gennemsnit 3-4år, så avlen + leve alder her i dk har da forbedret sig lidt. (men slet ikke nok)
Men rom blev jo heller ikke bygget på en dag, og at bygge linjer op tager også tid, og også med at få levealder op.

Cille

Ser ikke ud til man kan rette mere herinde ?
Men jeg får ny webside, da webbyen lukker ned.
Så min nye sider er her http://cilleborgsildere-ferrets.weebly.com/ og jeg opdatere stadig, men tager jo lidt tid at flytte ting.
Men nye kuld vil kommer på den nye side

Cille

Cilleborgs ildere er blevet til Cilleborgs Ferrets :)
Jeg er også stadig aktiv som avler og forventer også kuld her i 2020 :)